مدیریت استرس

تکنیک ها و روش های غلبه بر استرس کدام است؟

روش های غلبه بر استرس کدام اند؟ در این مقاله روش های غلبه بر استرس را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

در دوره مدیریت استرس توانا، تلاش می کنیم در هر درس ابعاد و مفاهیم جدیدی را با شما به اشتراک بگذاریم. چرا؟

 چون درمان استرس و اضطراب بحثی نیازمند زمان است؛ چطور می توانیم اضطراب شما از چیزی که سالها در ذهنتان بوده را در یک درسنامه از بین ببریم ؟

مطمینا ممکن نیست؛ برای همین خواهشمندیم درسنامه ها را به ترتیب بخوانید و مهم تر از همه آنها تمرینات را حل کنید. صادقانه بگوییم؛ خواندن درس های دوره مدیریت استرس بدون حل تمرینات برایمان ارزشی ندارد! چرا؟

چون ما خواهان تغییر شما هستیم.

در درس قبل به سه نکته برای مقابله با استرس و اضطراب اشاره کردیم.در درس قبل تر واکنش ستیز و گریز را یاد گرفتیم و در درس های قبل تر فهمیدم که چطور استرس در وجودمان شکل گرفته است ؟!

 

بیایید با هم کمی فکر کنیم:

  چگونه می توانیم با استرس مقابله کنیم؟!

ومنابع مورد نیاز برای مقابله با استرس کدامند؟!

 

لازاروس و فولکمن (۱۹۸۴) ؛ برای مبارزه و مقابله با استرس و فشار روانی تعدادی منابع را معرفی کرده اند که در اینجا چند منبع را باهم مرور می کنیم:

روش های غلبه بر استرس

سلامتی و توانایی

همه ی ما می دانیم که عامل تنش زا موجب تغییرات فیزیولوژیک می شود؛ در نتیجه سلامتی ما  و ناتوانی سازگاری ما با عامل استرس زا؛ مستقیما تحت تاثیر قرار می گیرد. توانایی و مقاومت و سازگاری ما تابع نیرومندی و زنده بودن ماست. ما می توانیم بدون آنکه وارد مرحله ی فرسودگی شویم؛ تا زمانی که سلامتی اجازه می دهد؛ با استرس و فشار روانی به مقابله برخیزیم.

پس قدر عافیت بدانیم و از قدرت و توانایی های جسم و جان مان ؛ برای آرامش روان مان بهره ببریم.

پس بیاییم وقدر عافیت بدانیم و از قدرت و توانایی های جسم و جان مان ؛ برای آرامش روان مان بهره ببریم.

 

 

روش های غلبه بر استرس – افکار مثبت       

روش های غلبه بر استرس - افکار مثبت            

بعد از اولین منبع مقابله با استرس (سلامتی )؛ که بزرگترین و برترین نعمت الهی است  با هم به سراغ دومین منبع یعنی افکار مثبت می رویم:

نگرش و تصویر ذهنی مثبت از خود؛ سودمندی بالایی دارد.افزایش موقتی اعتماد به نفس نیز می تواند اضطراب ناشی از موقعیت های استرس زا را کم کند. داشتن امید به هنگام گرفتاری ؛ به ما کمک می کند از آرامش نسبی بهره مند گردیم. امیدواری باعث می شود تا ما:

۱.به خودمون اعتماد داشته باشیم و با این اعتماد راهبردهای سازگاری خاص خودمون را به کار گیریم.

۲.خوش بین باشیم و بذر اعتماد بکاریم تا در نهایت خودمان مهمان آرامش شویم.

۳.به خدا بیاندیشیم ؛ و در اثر این اندیشه قوت قلب به دست آوریم.  

فردی که به بیماری مرگ آوری مبتلا شده بود ؛ نجات خود را به نگرش خوب و عوامل مثبت؛ مثل خنده؛ امیدواری‌؛ اعتماد و اراده برای زندگی کردن و زنده ماندن؛ نسبت می دهد. او به این فکر می افتد که از هیجان های مثبت خود چگونه می تواند بهره بگیرد. او پس از بهبود اعلام می کند: « خنده دوای همه ی دردها است».

او واقعا تصمیم گرفته بود زنده بماند از این رو درمان های عادی بیماری را کنار گذاشته بود و در عوض شوخ طبعی بیش از اندازه؛ مشاهده ی فیلم های کمدی؛ خنده های انفجاری؛ فیلم های بسیار شاد؛ شوخی و سر به سر گذاشتن ها و گاهی هم به بازی گرفتن زندگی را برگزیده بود.

 

جایگاه مهار یا منبع کنترل

سومین مورد برای کنترل و مقابله با استرس ؛ داشتن جایگاه مهار یا منبع کنترل درونی است.اگر ما منبع کنترل درونی داشته باشیم؛ یعنی شانس و تصادف را قبول نکنیم و معتقد باشیم که سرنوشت انسان به دست خود اوست؛ میتوانیم رویدادهای موثر بر زندگی را تحت اداره خود در آوریم و بهتر با فشار روانی کنار بیاییم. کسی که جایگاه مهار بیرونی دارد خود را ناتوان احساس می کند و بر این باور است که نمی تواند جریان رویدادها را تغییر دهد. کسی که جایگاه مهار درونی دارد ؛ درباره ی بیماری ها مدارک و اطلاعات علمی دقیقی فراهم می آورد و رژیم سالمی اتخاذ می کند و در نتیجه نسبت به فردی که جایگاه مهار بیرونی دارد؛ از بهداشت روانی بالاتری بهره مند می شود. متخصصان بهداشت روانی معتقدند که جایگاه مهار درونی یکی از مطمئن ترین ابزارهای مبارزه با فشار روانی است.

 

قهرمان زندگی خودت باش دوست من

 

روش های غلبه بر استرس – توانایی اجتماعی شدن

روش های غلبه بر استرس - توانایی اجتماعی شدن

چهارمین منبع برای کنترل و مقابله با استرس؛ اجتماعی شدن است. دور هم جمع شدن ها؛ تشکیل کانون های بحث؛ ملاقات های دوستانه؛ قرار های محبت آمیز؛ شرکت در مراسم  و جشن ها و… به عنوان منابع شادی بخش محسوب می گردند و در عین حال می توانند استرس هایی نیز ایجاد کنند.مثلا اولین دیدار با افراد نا آشنا؛ اجبار در بحث با کسی خیلی او را نمی شناسیم و گاهی هم بحث با دوستان قدیمی می توانند استرس آور باشند.

اشخاصی که می دانند در اجتماع چگونه رفتار کنند؛ چگونه با موقعیت سازگار شوند؛ چگونه بحث ها را اداره کنند و به گونه ای حرف بزنند که شنونده را متاثرکنند؛ در مقایسه با دیگران؛ کمتر احساس فشار روانی می کنند. کسانی که با دشواری روابط اجتماعی برقرار می کنند؛ بیشتر در معرض بیماری قرار می گیرند. توانایی اجتماعی شدن به فرد اجازه می دهد تا آرزوها؛ تمایلات و نیازهای خود را به راحتی انتقال دهد؛ در صورت نیاز درخواست کمک کند یا به کمک دیگران بشتابد .

بی شک برای همه ی ما اتفاق افتاده که حضور در جمع بسیار برامون آزار دهنده بوده؛ و نه تنها نمی تونیم خوب صحبت کنیم بلکه گاهی حرف زدن عادی مون هم (به خاطر استرس حضور در جمع) از خاطرمون میره؛ به نظر شما چاره ی کار چیه؟!  انجام چه کارهایی باعث تقویت عزت نفس مون میشه تا بتونیم حضور پر رنگ تر و تاثیرگذار تری در جمع داشته باشیم؟!

اولین و ساده ترین راه برای افزایش استقامت حضور در جمع و کاهش استرس ناشی از آن حضور ؛ غافلگیر کردن خودمان است. این بدان معناست که به نوعی خودمان را هل دهیم و حتی شده با سختی در جمع حضور پیدا کنیم. خود را در عمل انجام شده ؛ قرار دهیم.

اجازه بدهید با یک خاطره این موضوع رو براتون واضح تر عرض کنیم:

خاطرم هست وقتی مقطع ابتدایی تحصیل می کردم ؛ همیشه دوست داشتم در کلاس و در حضور معلمان و مدیران بدرخشم و متفاوت از همه ی بچه ها باشم. این احساس باعث می شد که قوی تر و جسورانه تر رفتار کنم. همه ما قطعا اون استرس پشت دفتر مدیر مدرسه موندن رو به نوعی تجربه کردیم.  اولین اتفاق این بود با وجود اینکه میدونستم حضور در دفتر بسیار برام استرس زا هست اما همیشه با جرات «یک آن »تصمیم میگرفتم و داوطلب میشدم تا برم دفتر و گچ بیارم. و همون تصمیم آنی و جرات لحظه ای که به خودم میدادم باعث میشد در عمل انجام شده قرار بگیرم و حال اگر به ناچار هم بود بنابر  داوطلب شدنم و اجازه معلم باید اینکار انجام میشد.

اتفاقات و شرایط ها و اجتماع های  متفاوت زیادی برای همه ما در طول زندگی وجود داره که ممکنه بشدت برامون استرس زا باشه بنابراین بهتره این جملات رو به خاطر بسپاریم:

شهامت – جرات لحظه ای  -تصمیم آنی –  غافل گیر کردن-  عمل انجام شده

راه کار ساده ای دیگر که وجود دارد این است که دائما خود را در جمع تصور کنید؛ مقابل آیینه بایستید و سخن بگویید و تصور کنید در مقابل جمع در حال صحبت کردن هستید. به طور مداوم تکرار و تمرین نمایید. این کار استرس حضور در جمع را به طور چشمگیری کاهش می دهد. وباعث افزایش استقامت حضور در اجتماع می گردد.

در درس بعد منابع دیگری را هم مطرح می کنیم. اما تا این جا قرار شد ترس هایمان را در درس قبل بنویسیم. به ما بگویید آیا با آنها مقابله شده اید ؟ آیا در ابتدا ترس هایتان را به عنوان جزئی از وجودتان پذیرفته اید ؟ این اولین و مهم ترین قدم است. 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. I’m really impressed with your writing abilities and also with the layout for your weblog. Is that this a paid subject or did you customize it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it’s uncommon to see a great weblog like this one nowadays..

  2. Someone essentially help to make seriously posts I would state. This is the very first time I frequented your website page and thus far? I surprised with the research you made to create this particular publish extraordinary. Excellent job!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا