تحلیل رفتار متقابل (TA)

دسته بندی ساختارهای شخصیتی TA( تعریف من کودک، من والد، من بالغ)

ساختارهای شخصیتی TA کدام است؟ در این مقاله به ساختارهای شخصیتی TA می پردازیم.

تعریف من کودک، من بالغ، من والد در ساختارهای شخصیتی TA- نظریه اریک برن

در درس گذشته با مفهوم و تعریف دقیق «TA»  آشنا شدیم. هم چنین مختصری از مبدع مدل تحلیل رفتار متقابل « دکتر اریک برن » دانستیم.

 گفته بودیم در تئوری تحلیل رفتار متقابل موضوع های گوناگونی مطرح شده است ؛ اما بحث های کلی آن بر پایه چهار اصل طبقه بندی می شود.

اولین اصل؛ « تحلیل ساختار شخصیت » است.

آیا می دانید تحلیل ساختار شخصیت چیست؟!

به نظر شما  هر یک از ما چند حالت شخصیتی  داریم؟!

ساختارهای شخصیتی TA - مکالمات درونی

اگر به رفتار خود توجه داشته باشیم و مکالمات درونی خود را تحلیل کنیم؛ متوجه می شویم که ما دارای سه نوع رفتار و گفتار هستیم، یا به اصطلاح دقیق تر دارای سه بعد شخصیتی و من در تعامل با خودمان هستیم. این سه نوع عملکرد در حالت چهره؛ نوع نگاه کردن؛ صدا؛ محتوای کلام و سایر جنبه های رفتار نمایان می شود.

 

برای درک این سه حالت رفتاری به این مثال توجه کنیم:

اگر به  فردی که در حال دیدن مسابقه فوتبال است نگاه کنیم؛ متوجه می شویم زمانی که تیم مورد علاقه او به پیروزی دست می یابد ؛ هیجان زده فریاد می کشد و بدون توجه به موقعیت اجتماعی و زمان و مکان به هیجان می آید. او کاملا مانند یک کودک ؛ احساسات و رفتارهای هیجان انگیز خود را نشان می دهد که آن را در تحلیل رفتار حالت شخصیتی  «من کودک» می نامیم. “من کودک” را در درس قبل نیز مختصر تعریف کرده بودیم و در درس های بعد با مثال های جامع معرفی خواهیم کرد.

 

هنگامی که بازیکن تیم مورد علاقه او با حرکتی اشتباه باعث شکست تیم خود و پیروزی تیم متقابل می شود؛ او با مشت های گره کرده به انتقاد؛ اعتراض و سرزنش بر می خیزد؛ در تحلیل رفتار به چنین حالتی  « والد » گفته می شود. زمانی که در ارزیابی منطقی عملکرد و نحوه ارتباط گروهی بازیکنان پرداخته و چیدمان تیم ها را تحلیل می کند؛ حالت شخصیتی « من بالغ » نامیده می شود. من بالغ را نیز در درس های بعد به طور جامع توضیح می دهیم. 

 

هنگامی که فرد خیلی منطقی باخت تیم خود را می پذیرد و آن را به واسطه بازی ضعیف تیم خود می داند، “من بالغ” می گویند. من بالغ حالتی است که در آن فرد در آگاهی خود تصمیم می گیرد و به دور از احساسات زودگذر و یا خشم و نفرت رخ می دهد. حالتی که در آن مغز کاملا هوشیار است و با در نظر گرفتن منطق نتیجه ای را رقم می زند. 

 

مثالی دیگر در رابطه با

سه ساختار شخصیتی من بالغ، من والد، من کودک در نظریه تحلیل رفتار متقابل

 

برای درک راحت تر این تقسیم بندی، به مثال دیگری می پردازیم که در آن هر فردی از یک بخش از شخصیت خود نسبت به وقایع واکنش خاصی نشان می دهد. حتما تا به حال دیده ایم که در برابر حادثه ای یکسان؛ افراد واکنش های مختلفی نشان می دهند. به عنوان مثال  ما در برنامه های تلویزیونی  « دوربین مخفی » شاهد بوده ایم که افراد در برابر یک موضوع برخوردهای متفاوتی دارند که می توان آن ها را به طور کلی به سه گروه تقسیم بندی کنیم.

ساختارهای شخصیتی TA - تحلیل ساختارها

۱. بعضی افراد عصبانی می شوند؛ سرزنش می کنند و برخی افراد واکنش هایی مانند کمک و حمایت دارند؛ هر دو گروه با بخش « والد » خود نسبت به موضوع واکنش می دهند.

۲. افرادی نیز هستند که مسئله مطرح شده « دوربین مخفی » را به دقت بررسی و به آن فکر می کنند ؛ به این معنا که از طریق بخش  « بالغ» خود با ماجرا ارتباط برقرار می کنند.

۳. برخی افراد آن را شوخی و تفریح تلقی کرده ؛ با خندیدن و گاهی با تعجب یا ترس واکنش نشان می دهند؛ به معنای این است که توسط بخش « کودک » شخصیت خود پاسخ داده اند.

بنابراین در ساختار شخصیت هر فردی سه بخش « من والد » ؛ « من بالغ » و « من کودک » وجود  دارد که با توجه به لزوم ارتباط  درونی یا بیرونی در هر زمان فقط یکی از سه بخش شخصیت ما کنش و واکنش نشان می دهد. البته مواقعی پیش می آید که در یک شرایط دو یا هر سه حالت شخصیت فرد در حال کنش یا واکنش قرار می گیرد. به مثال های زیر توجه کنیم:

 

فعال بودن یک حالت:

« کودک » درون احساس ترس می کند و رفتار بیرونی و اجتماعی نیز نشان دهنده ترس است و ارتباط کلامی « کودک » هم بیانگر ترس است.

۲. فعال بودن دو حالت:

« بالغ » تحلیل و بررسی درونی انجام می دهد ؛ ولی رابطه اجتماعی و کلامی نشانگر « والد » است.

۳. فعال بودن سه حالت:

« کودک » احساس ترس دارد ؛ اما « والد » با مشت گره کرده ؛ حکم صادر می کند و « بالغ » به صورت کلامی عمل می کند.

.

تحلیل ساختار شخصیت به معنای بررسی ساختار حالت های شخصیت و رفتارهای انسان است که به صورت احساسی؛ رفتاری و کلامی بروز می کند. اغلب اوقات این بخش ها با هم توافق ندارند و احساس می کنیم که بخشی از ما خواسته ای دارد که با خواسته های بخش دیگر هم خوانی ندارد. راه های بسیاری برای شناخت خود وجود دارد ؛ اما آسان ترین راه  همین تحلیل رفتار متقابل است و این که در یابیم که در شرایط ها و موقعیت ها ی متفاوت در چه وضعیت و حالتی « والد-  بالغ – کودک » قرار داریم.

برای درک بهتر این سه حالت ؛ در درس های بعد به شرح مفصل هر یک می پردازیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. naturally like your web site however you have to check the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I in finding it very bothersome to inform the truth on the other hand I will certainly come back again.

  2. I am really impressed along with your writing talents and also with the format on your weblog. Is that this a paid subject or did you customize it yourself? Either way stay up the nice high quality writing, it is rare to see a nice blog like this one these days..

  3. With havin so much content do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation? My website has a lot of completely unique content I’ve either authored myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement. Do you know any techniques to help reduce content from being ripped off? I’d genuinely appreciate it.

  4. Can I just say what a relief to find someone who actually knows what theyre talking about on the internet. You definitely know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. I cant believe youre not more popular because you definitely have the gift.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا