کارگاه فروش

عزت نفس در فروش چیست؟ چرا باید در فروش عزت نفس داشته باشیم؟

اگر بخواهیم در مورد عزت نفس در فروش صحبت کنیم؛ ابتدا باید بدانیم عزت نفس چیست؟! پیشنهاد ما  برای کمک به شما؛ مطالعه دوره های عزت نفس «تواناست». 
گرچه تعاریف مختلفی برای این اصطلاح وجود دارد؛ این ما در این جا به این تعریف ساده  بسنده می کنیم:
«عزت نفس» همان دوست داشتن خود و احساس ارزشمندی است.

فروش چیست ؟ | تکنیک های افزایش فروش | what is sales


همه ی افراد جامعه باید عزت نفس داشته باشند؛ «عزت نفس» در یک کلام یعنی انسان وجودی مقدس؛ خدایی و ارزشمند است که نباید قربانی اعتقادات و باورهای مختلف شود. «عزت نفس» یک منبع پر از انرژی است که توان حرکت و تصمیم گیری به انسان ها می دهد. انسانی که عزت نفس دارد؛ خودش را ارزشمند می بیند. در نتیجه به خودش می گوید: «من می توانم با چالش های زندگی ام رو به رو شوم و از پس مشکلات و موانعی که بر سر راهم قرار دارد برآیم.»

اگر فروشنده ای عزت نفس در فروش، نداشته باشد؛ موفق نمی شود. زیرا هر کسی اول باید خودش را دوست داشته باشد تا بتواند دیگران را هم دوست بدارد. دوست داشتن دیگران؛ از خود آغاز می شود. عزت نفس در حرفه ی فروش مثل یک کلید عمل می کند. اگر من خودم را دوست داشته باشم و خودم برای خودم مهم باشم؛ تمام تلاشم را نیز خواهم کرد که ارتباط خوبی با مشتری یا کاربر سایت ایجاد کنم و خدمات و محصولم را به فروش برسانم.

«عزت نفس حقیقی» به ما می گوید:

  • ما ارزش این را داریم که شاد زندگی کنیم .
  • توانایی داریم که فکر کنیم ؛ بیاموزیم ؛ انتخاب کنیم ؛ و تصمیم بگیریم.
  • در یک کلام ما حق داریم زندگی کنیم ؛ و لیاقت و ارزش خوب زندگی کردن را داریم.


خوب است که بدانیم عزت نفس مانند دستگاه ایمنی بخش عمل می کند. هر چه قدر عزت نفس بالاتر باشد؛ ظرفیت؛ مقاومت ما را برای رشد و موفقیت بالاتر می برد. عزت نفس دقیقا بر بدن ما نیز تاثیر ایمنی بخشی دارد: لوازم زشد و نمو هر انسانی را فراهم می کند و گلبول های سفید دستگاه ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری ها و اختلالات تکثیر می کند.
یک فروشنده موفق باید کلید عزت نفس را داشته باشد تا بتواند قفل فروش را باز کند و از پس موانعی که بر سر راهش قرار می گیرد؛ برآید.

اما عزت نفس در فروش و فروشندگی چیست؟! و چه کمکی می کند؟!

داشتن عزت نفس در فروش، قدرت ابرازگری را بالا می برد.

برای یافتن پاسخ؛ باهم ویژگی های فروشنده ای که عزت نفس بالا دارد را نشان می دهد، را بررسی می کنیم:

۱. خلاق است؛ نیروی خلاقانه خود را به جریان می اندازد و دوست دارد در کارش خلاقیت داشته باشد.
۲. اشتباهات خود را با شجاعت می پذیرد.
۳. شهامت ابراز وجود را دارد.
۴. مدام در حال یادگیری است.
۵. این را میداند که هیچ کس کامل و بدون عیب نیست.
۶. چون خود را در مسیر رشد می داند؛ خود را با شرایط قبلی خودش مقایسه می کند؛ نه با دیگران.

به عنوان مثال؛ من قبلا در جایی کار می کردم که فروشندگان مدام به هم می گفتند: « من این قدر فروش دارم و فلان فروشنده خیلی بیشتر از من می فروشد!»  دوستی در این مجموعه بود که نسبت به همه سن و سال کمتری داشت و در این مواقع معمولا ساکت بود. وقتی کارمندان دیگر از او درباره ی میزان فروشش سوال می کردند؛ می گفت: « من نسبت به هفته ی پیش بهتر شده ام .» همه به حرف او می خندیدند؛ در صورتی که به نظر من او از همه ی جهات؛ یک فروشنده موفق بود. وی عزت نفس بالایی داشت. برخلاف کسانی که کمتر به آموزش اهمیت می دهند؛ او همیشه در حال آموختن بود و دوست داشت در کارش پیشرفت کند. در یک کلام باید بگوییم او فرد توانایی بود.

اما فروش موفق؛ راز مهم دیگری هم دارد که هم اکنون آن را با شما در میان می گذاریم:
 

فروشندگان موفق همیشه به بهترین فروشی که داشتند فکر می کنند. آن ها به یاد می آورند که بهترین رفتاری که با مشتری خود داشتند؛ چه بود؟ و بهترین حرفی که به او زدند؛ چه جمله ای بود؟! آن ها خاطرات دلپذیر فروش های خود را مرور می کنند و با این کار؛ عملکرد موفق و بالایی را در بخش ناخودآگاه ذهنشان تصور و برنامه ریزی می کنند. همین فرآیند باعث می شود که انگیزه ی آن ها همیشه بالا و نیرومند باشد.


اعتماد به نفس در فروش و فروشندگی

برای « اعتماد به نفس » تعاریف مختلفی وجود دارد. من پس از جمع بندی آن ها؛ « اعتماد به نفس » را برای خودم این گونه معرفی می کنم:

من توان و قدرت دارم که شرایط را تغییر دهم. من به خودم و توانایی هایم اطمینان دارم و می دانم که می توانم خوب کار کنم. من مهارت خوب کار کردن و تلاش کردن را دارم؛ پس می توانم به تمام آرزوهایی که دارم دست پیدا کنم.

«اعتماد به نفس » به ما می گوید:

« بترس؛ اما برو جلو! برو به آرزوهایت برس! تو می توانی به همه ی آرزوهایت برسی! فقط تلاش کن؛ حتما موفق می شوی!»


اعتماد به نفس یکی از ویژگی های روحی-روانی انسان است که در آن فرد به خاطر تجربه های موفق قبلی؛ به توانایی ها و استعدادهای خود در انجام موفقیت آمیز کارها باور و اعتماد دارد. اعتماد به خویشتن و داشتن این خصوصیت؛ نقش حیاتی در موفقیت و پیشرفت فرد دارد و می تواند به فرد انگیزه ی قوی برای موفقیت بدهد. اگر کسی این خصوصیت را نداشته باشد؛ در زندگی خانوادگی و اجتماعی خود دچار مشکل می شود؛ و نمی تواند مهارت های خود را بروز دهد.

یکی از پایه های مهم موفقیت شغلی؛ اعتماد به نفس است که می تواند موفقیت و شادکامی برای ما به همراه داشته باشد. البته در نظر بگیریم که در این جا منظور اعتماد به نفس کاذب نیست! بلکه معنای آن؛ این است: 

« من این توانایی را دارم که با توجه به مهارت هایی که دارا هستم  در جهت بهتر شدن زندگی خودم و اطرافیانم تلاش می کنم؛ و به گونه ای زندگی می کنم که در کنار رشد و پیشرفت خودم به دیگران هم نفع برسانم.»

به نظر شما ویژگی های فروشنده ای که «اعتماد به نفس» بالایی دارد چیست؟!

۱. خود را به خوبی می شناسد و به ویژگی های شخصیتی خود آگاه است.

جانی یونایتس؛ فوتبالیست معروف آمریکایی می گوید:
«بین غرور و اعتماد به نفس؛ تفاوت وجود دارد: غرور زمانی است که شما در مورد خودتان دست به بزرگنمایی بزنید. در حالی که اعتماد به نفس؛ به معنای باور داشتن به توانایی خود در انجام کارهاست.»
بر اساس این ویژگی؛ من به عنوان یک فروشنده خودم را باور دارم. باور دارم که می توانم در کار فروشم موفق باشم . چون ویژگی ها و توانایی هایی دارم که دذر کار فروش به کمکم می آیند. من می توانم به دیگران کمک کنم و مفید باشم.

۲. توانایی « نه گفتن » را دارد.

کسی که اعتماد به نفس بالا دارد؛ می تواند به دیگران نه بگوید. شجاعت نه گفتن کار مهمی است که یک فروشنده ی حرفه ای فقط از پس آن بر می آید. در جایی که نیاز به بیان این کلمه باشد؛ او می تواند با چنان سیاست و مهارتی این کار را انجام دهد که کمتر کسی قادر به این کار است. 

۳. از پیروزی های کوچک لذت می برد.

از کار کوچکی که باعث شده فروش خوبی داشته باشد؛ لذت می برد و سعی می کند با پیروزی های کوچک؛ خودش را شاد؛ راضی و خوشنود نگه دارد.

۴. با دیگران تعامل خوبی دارد.

این ویژگی تمام افراد دارای اعتماد به نفس بالا است. آن ها معمولا با انسان های دیگر تعامل خوبی برقرار می کنند. آن ها سعی می کنند با مدیر و همکارانشان ارتباط مثبتی داشته باشند. آن ها اصطلاحا خاکشیرمآب هستند. یعنی می توانند با هر فردی؛ و با هر دید و نظری ارتباط برقرار کنند.

۵. لباس شیک می پوشد.

افراد با اعتماد به نفس بالا؛ به ظاهر خود نیز بسیار اهمیت می دهند. یک فروشنده ی با اعتماد به نفس؛ سعی می کند از نظر پوشش به صورتی باشد که مشتری را به خود جذب کند. او نوع پوشش خود را هوشمندانه و بر اساس کالا یا خدماتی که می فروشد انتخاب می کند و در صورت لزوم تغییر می دهد. 

بطور خلاصه در این مقاله به موضوع مهم عزت نفس در فروش و ویژگی های افراد دارای اعتماد به نفس اشاره کردیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫23 دیدگاه ها

  1. سلام من حدودا 6 ماه هست که تصمیم گرفتم روی خودم کار کنم. ممنونم از مقاله خوبتون عالی بود واقعا در جهت گیری ذهنیم تاثیر داشت خ خوشحالم که با سایتتون آشنا شدم دیشب ی مقاله هام تو سایت راز موفقیت در مورد همین موضوع خوندم که بنظرم خالی از لطف نیومد گفتم اینجا معرفی کنم ک اگه دوستان هم مث من مشتاق بودن مطالعه کنند

    1. درود بر شما دوست و همراه گرامی
      سپاس از حسن توجه شما
      خوشحال میشیم نظرتون راجع به سایر مقالات بدونیم

  2. I think this is one of the most important info for me. And i am glad reading your article. But want to remark on some general things, The web site style is perfect, the articles is really great : D. Good job, cheers

  3. When I originally commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks!

  4. Hello would you mind sharing which blog platform you’re using? I’m looking to start my own blog in the near future but I’m having a hard time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!

  5. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with a few pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is magnificent blog. An excellent read. I will definitely be back.

  6. Greetings from Ohio! I’m bored at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m surprised at how fast your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, fantastic site!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا