بازاریابی و فروشمهارت های گزارش نویسی

فروش چیست؟ | یک تعریف ساده از فروش

اساسا یکی از مهم‌ترین مباحثی که در دنیای کسب و کارها، مجموعه های تولیدی، اکادمی های اموزشی، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک و خدماتی ها وجود دارد، مقوله فروش است. فروش نه تنها در بقای کسب و کارها، بلکه در زندگی مردم هم تاثیر غیر قابل انکاری دارد. در دنیای امروزی به لطف پیشرفت چشمگیر فن اوری و گسترش روز افزون اطلاعات، مبحث فروش بسیار علمی و عمیق تر از قبل شده است.

وارد شدن فضای مجازی  و افزایش تعداد کسب و کارها و افرادی که پا در این عرصه میگذارند، دلیل محکمی است بر سخت تر شدن موفقیت در فروش. در بازاری با این شرایط نکته مهم  این است که آموزش‌های مربوط را جدی بگیریم. اگر برای فروش، آموزش‌های لازم را دیده باشیم، می‌توانیم احتمال موفقیت کسب و کار و همچنین درآمد بیشتر برای خود را بالا ببریم.

[aparat id=”Rvqzl”]

تعاریف بسیار  زیادی در مورد کلمه  فروش  ارائه شده. خیلی ها از خود می پرسند که معنی فروش چیست؟

فروش مجموعه فعالیت هایی در زمینه عرضه وتقاضای کالاست  که یک نفر انجام می دهد تا به خریدار در انتخاب کالای مورد نظر کمک کند. این کالا یا محصولی فیزیکی بوده و  یا نوعی خدمت است.

از منظر روانشناسی فروش،  یکی از تعاریف علمی و نوین  در فروش را می توان  شروع یک رابطه انسانی دوطرفه با مصرف کننده نهایی  نامید .

عزت نفس در فروش چیست؟ چرا باید در فروش عزت نفس داشته باشیم؟

تعاریف بزرگان از فروش:

بریان تریسی:  فروش، انتهای ترین عملیات بازاریابی در یک معامله و شروع یک رابطه بلند مدت با مشتری است.

تام هاکینز: فروشندگی، حرفه ای پیچیده و سخت بوده و موفقیت در گرو برخورداری از مهارت های فنی و تخصصی، ارتباطی و تعاملی با انسان ها است.

کاتلر: مصرف کنندگان در صورتی که به حال خود رها شوند به طور معمول محصولات یک مؤسسه را به حد کافی نخواهند خرید. بنابراین، این وظیفه فروشنده است که با استفاده از تکنیک­ های نوین بازاریابی محصول خود را به بهترین وجه بفروشد.

برای داشتن فروش بهتر توجه به ۳ مهارت زیر لازم و ضروری است:

مهارت ادارکی: شامل درک، شناخت، تحلیل، پیش­ بینی و تصمیم درست در مورد عناصر مختلف بازار و طرفین معامله.

مهارت انسانی، ارتباطی: شامل تأثیر و نفوذ در دل­ ها، همراه سازی، ترغیب و تأثیرگزاردن بر فرآیند فروش.

مهارت فنی و تخصصی: آشنایی با ویژگی­ های فنی مهندسی محصول، تخصص و مهارت شغل فروشنده.

اما فروش همین تعاریفی که ارائه شد نبوده، بلکه فرآیندی سه  مرحله است:

1 فعالیت ها و برنامه های قبل از فروش

2 عملیات حین فروش یا فروختن

3 فعالیت ها و فرایند های پس از فروش

تیم فروش چیست سایت توانا

مهم ترین برنامه ها و اقدامات قبل از فروش کدام هستند

 

وقتی از خود در باره معنی فروش چیست سوال می کنیم  شاید فقط یک تعریف به ذهن مان خطور کند. اما فروش زمانی اتفاق می افتد که قبل از آن روندی طی شده، مانند شناسایی مشتری، درک نیازهای مشتری، شناخت رفتار و سبک زندگی مشتری، میزانی که کالا و خدمات می تواند نیازهای مشتری را براورده نماید و …

بخشی دیگر را می توان به پیش بینی فروش ربط داد که در این مرحله ما به واسطه اطلاعات گذشته و مدل های استاندارد، با درک صحیحی از بازار و مشتریان روبه رو هستیم.

دنیا به سرعت در حال تغییر است و به همین علت فرآیند فروش در فضای آفلاین با فرآیند فروش در فضای آنلاین کاملا متفاوت به نظر می رسد . فروش در شرکت های پخش با روش هایی مثل  فروش مستقیم، تلفنی، گرم ، سرد و …. و استراتژی های آن با فروش آنلاین و اینترنتی تفاوت فراوان دارد و فروش در فضاهای مختلف روش ها، تکنیک ها و مهارتهای خاص خود را می طلبد.

ما در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می توانیم فرآیند فروش را شروع کنیم ، برای مثال فروش در اینستا گرام ، فروش در وب سایت، فروش اینترنتی با استفاده از اپلیکیشن های موجود.

 در مرحله عملیات فروش چه آگاهی هایی لازم است

 

در این مرحله هدف اصلی  فروش که تبدیل نیاز مشتری به درخواست محصول و خدمات شرکت است انجام می گیرد.

فروش در این مرحله و در مکان معینی به نام بازار انجام می شود و شخص مشتری قانع شده است که محصول مناسب او و مجموعه اوست.

پس از این فعالیت ها، فروش در مرحله مهمی قرار می گیرد. ما مشتری را پیدا کرده و مطمئنیم که تارگت درستی را برای فروش انتخاب نموده ایم. حتما بایست نحوه  ارائه محصول در جلسه ای که با مشتری داریم را به خوبی بلد بوده  تا مشتری را به خرید ترغیب کنیم.

در همان جلسه فروش یا جلسات بعدی گوش شنوایی داشته باشیم و دغدغه های مشتری را بشناسیم. در این مرحله مهارتی به نام نحوه برخورد با مشکلات و دغدغه های مشتری به ما کمک می کند تا به فروش نزدیک شویم.

در این بخش نحوه عقد قرارداد با مشتری، تعیین قیمت محصول، ارائه تخفیف به مشتری ، تحویل به مشتری و مباحث مالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه بازار هدف را شناسایی کنیم؟ برندسازی و بازاریابی

تکنیک های اثر گذار در متقاعد سازی مشتری چیست

 

از نکات مهم در فروش، توجه به متقائد سازس و اقناع مشتری است. در بسیاری از مذاکره ها و ارتباطات ممکن است با وحود تایید مشتری، اقناع صورت صورت نپذیرد. متقائد سازی مشتری نه یک اتفاق و تکنیک بلکه فرایندی است که هم تغییر در رفتار و هم تغییر در نگرش مشتری را دنبال میکند.

در این حوزه می بایست اصول و قوانینی را پی ریزی کرده تا به هدف مطلوب رسید. مواردی هم چون آگاهی و تجربه مشترک، شکار فرصت ها، ارتباط موثر و …. که در مقاله مربوطه به صورت کاملا تفضیلی توضیحات ارائه خواهد شد.

در برخی از کسب و کار ها در زمان خرید و فروش، لازم است که قراردادی میان خریدار و فروشنده منقعد شود و بر اساس قرارداد می بایست کالا یا خدمت به مشتری از طرف فروشنده ارائه گردد. در این مرحله فروشنده باید با مباحث مالی و حقوقی به خوبی آشنا باشد و یا از یک مشاور حقوقی مشاوره بگیرد.

در تعیین قیمت محصول و ارائه تخفیف لازم است که تولید کننده یا عرضه کننده خدمات برای محصول خود قیمتی را با توجه به فاکتورهای مختلف در کسب و کار تعیین کند. میزان تخفیف و نحوه ارائه تخفیف و قیمت، تاثیر بسزایی در رخداد فروش خواهد داشت.

بعد از فروش چه کنیم سایت توانا

فرآیندهای پس از فروش چیست؟ | آیا چرخه فروش پس از معامله به اتمام می رسد؟

 

تفکر قدیمی و منسوخی که فروش را  پایان رابطه و مرحله نهایی معامله میداند دیگر اعتباری ندارد.  خرید مشتری، شروع مسیر بی پایان و رابطه ای طولانی مدت بر اساس اعتماد و اغنای مالی دوطرفه است. تفکر، استراتژی و خط مشی فروشنده میبایست بر پایه ارائه خدمات پس از فروش  بوده  تا  مشتری رغبت و انگیزه کافی جهت معامله ای دیگر را در ارتباط به فروشنده داشته باشد.

در این بخش فروشنده باید اقدام به طراحی سیستم های ارتباط با مشتری نموده تا به وسیله آن از میزان رضایت مشتری در هر زمان آگاهی یابد. همچنین با استفاده از این  شاخص های ارزیابی عملکرد در بخش فروش، می توان به درک درستی از فرایند فروش و رضایت مشتری رسید.

همچنین  موضوع مهم دیگر در خدمات پس از فروش در نحوه خدمات رسانی محصول فیزیکی با  خدمات است که هرکدام شامل مفاهیم و دستورالعمل ها و روش اجرایی مقتضی هستند و فروشنده یا شرکت ارائه دهنده باید درک درستی از ماهیت آن فروش داشته باشد.

اعضای تشکیل دهنده یک تیم قوی فروش چه کسانی هستند ؟

 

مهمترین اصل انجام کار گروهی تقسیم وظایف و سپردن مسئولیت به اعضای تیم است. از آنجایی که فروش سمبل کار گروهی می باشد و تیم های فروش به صورت گروهی کار می‌کنند، معمولا از چند نفر در ساختار های متفاوت تشکیل می شود. کار تیم، به گونه ای است که باید همگی با هم هماهنگ بوده و هر یک کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

اساسا  یک تیم قدرتمند، الزام  کسب و کاری با بهترین عملکرد است. منش و رفتار تیمی خوب می‌تواند تا حد زیادی برای موفقیت و اجرای صحیح استراتژی ها پاسخگو باشد.

در تیم های فروش می توان این عناوین شغلی را تعریف کرد

مدیر فروش کیست؟ | مغز متفکر تیم فروش کیست؟

مدیر فروش فردی است که مدیریت تیم فروش را برعهده داشته و توانایی رهبری تیم فروش، نظارت بر عملکرد انها،  ارائه راهکار در زمان کاهش فروش و از همه مهم تر هدایت کلیه تیم به سمت هدف نهایی را دارا است.

نقش مدیر فروش در سازمان چیست؟

مهندس فروش کیست؟

فردی که پشتیبانی فنی و معرفی محصول به صورت فنی را بر عهده دارد. مهندس فروش می بایست به اطلاعات فنی محصول اشراف کامل داشته و در زمان ارائه محصول به مشتری بتواند به صورت کامل و با زبانی ساده انرا را برای خریدار توضیح دهد .

نقش کارشناس فروش در تیم چیست؟

یکی از اعضای تیم که است که با خریدار در تعامل بوده  و معرفی محصول به عهده اوست. کارشناس فروش در هر لحظه با مدیریت و کل اعضای تیم در ارتباط تنگاتنگ است. توانایی ایجاد ارتباط با مشتریان یکی از مهمترین وظایف یک کارشناس فروش می باشد.

استخدام کارشناس فروش چطور انجام شود ؟

کارشناس بازاریابی کیست؟

ایشان مسئولیت شناسایی و جذب مشتری را بر عهده دارد. وظیفه بسیاری مهمی در بخش بندی بازار هدف داشته و حتی یک کارشناس بازاریابی حرفه ای می تواند با توجه به درک نیاز های پیدا و پنهان مشتری تغییراتی را در محصول به تیم تولید ارائه دهد تا فرایند  فروش تسهیل گردد.

کارشناس خدمات پس از فروش کیست؟ |  مسئولیت های کارشناس پس از فروش

فردی است که وظیفه پشتیبانی و پیگیری شکایات مشتری پس از فروش به عهده اوست. این عضو تیم می تواند خود یک فروشنده باشد و حتی در برخی موارد فردی که فروش را برعهده دارد خدمات پس از فروش را هم انجام دهد.

کانال­ ارتباطی با مشتری در مدل کسب و کار

ویزیتور کیست؟ | ویزیتور همان سرباز میدان جنگ است

 

فردی است که به صورت حضوری محصول مورد نظر را معرفی و به دنبال مشتری است. ویزیتور بیشتر یک بازاریاب محسوب می شود تا فروشنده . اما در نوک پیکان یک تیم فروش قرار گرفته است و در زمان معرفی محصول باید اطلاعات کاملی درباره محصول داشته باشد . و همچنین فرد ویزیتور باید هماهنگ با هویت برند عمل کند تا فروش به خوبی انجام شده و محصول در ذهن مشتری به درستی نقش ببندد.

وجود یک تیم فروش موفق و حرفه‌ای یکی از لازمه‌های پیشرفت در هر کسب و کار است. تیم فروش با پشتیبانی از محصولات، میزان سود سازمان یا شرکت‌ را افزایش می‌دهد.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

برندسازی چیست؟ تعریف برند و آموزش برندینگ
استراتژی محصول چیست؟-چطور یک طراحی استراتژی محصول درست داشته باشیم؟
بازاریابی چیست ؟ + مفهوم بازاریابی از نگاه کاتلر
4.2/5 - (174 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫55 دیدگاه ها

  1. مقاله مربوط به حوزه فروش و بازاریابی بسیار خوب بوده و جذاب است

    لطفا در خصوص مهارت فروشنده بیشتر توضیح دهید؟

    1. سلام اقای امیر
      در خصوص فروش و مهارت های فروشندگی ،اولین و مهمترین فاکتور، علاقه مندیه. فروش مجموعه ای از مهارت های انسانیه که یک فروشنده باید در مرحله اول علاقه به این حوزه داشته باشه

  2. سلام
    مقاله خوبی است
    امروزه در حوزه کسب و کار ،فروشندگی و مهارت های فروش خیلی مهمه
    لطفا از این دسته مقالات جذاب در مورد تعریف فروش و مهارت های فروش بیشتر استفاده و ارائه نمایید

    1. سلام سالار عزیز
      دنیای فروش بسیار گسترده و وسیعه
      از اونجاییکه فروش یک مقوله کاملا انسانیه و به شخصیت و بستر فرهنگی ادمها برمیگرده، قاعدتا مقالات حوزه فروش وفروشندگی هم سلسله وارو جامع خواهد بود
      این سایت و مظالب بنده رودنبال کنید

  3. بنده در حوزه کتاب کودک فعالیت میکنم. برای فروش محصولات، نیازمند کسب مهارت هستم
    در مورد فروش لطفا بیشتری را ارائه نمایید
    ممنون

    1. خانم سمانه عزیز
      با سلام
      حوزه کودک بسیار پویا،فعال و گستره است. فروش محصولات در این حوزه باید از ۲ زاویه مورد توجه قرار گیرد
      اولی والدین به عنوان انتخاب کننده و دومی فرزند به عنوان مشتری نهایی شما
      پس شما ۲ مشتری هدف در تارگت خود دارید. والدین و کودک

  4. فروش آخرین و البته مهمترین مرحله در فرایند تولید یک محصول یا خدمته. این که چطور بفروشیم و چطور میزان اون رو بالا ببریم نیاز به دانش، طراحی و یک مهندسی دقیق داره. ممنون از توضیحات کاملتون

    1. سلام استاد عزیز جناب ازادیان
      کاملا درست میفرمایید
      فروش اخرین مرحله از فرایند بازاریابی و شروع یک مسیر طولانی و ارتباط حرفه ای با مشتریه
      اینکه ما انسان ها در هر حوزه ای که مشغول فعالیت هستیم ، میبایست به مهارت های فروش و فروشندگی اشراف داشته باشیم

      ارادتمند شما

  5. فروش پایان یک رابطه نیست..فروش شروع یک رابطه ی انسانی دو طرفه با مصرف کننده ی نهایی است👌

    1. سرکار خانم فرجی عزیز
      حوزه فروش و حوزه منابع انسانی بسیار بهم نزدیک هستند
      هر دو یک نقطه مشترک دارند به عنوان انسان
      و انسان ها جمیع خصوصیاتی هستند که در بستر فرهنگ و شخصیت شکل گرفتند
      حوزه فروش و مهرت های کسبوکار و فروشندگی با مباحث علوم انسانی عجینه

      ارادتمند شما

  6. نویسنده محترم مقاله فروش چیست
    سپاس از مقاله خودتان در حوزه فروش و مهارت های فروش
    بنده در صنعت فروش مواد غذایی هستم و فروشنده، سرپرست و تیم فروش دارم.
    لطفا در مورد تعریف دقیق تر از فروش مقاله ای تخصصی تر ارائه بفرمایید….
    تشکر

    1. سلام امیر عزیز
      سپاس از اعتماد شما به مقاله فروش بنده
      در حوزه فروش و بازاریابی و وظایف تیم فروش اعم از سرپرست و فروشنده و مدیر، منتظر مقالات کاربردی بیشتری باشید

      ارادتمند

  7. برای من این مقاله بسیار جذاب بود و نکات کلیدی مهمی رو در خصوص فروش یاد گرفتم . متشکرم از شما و خدا قوت

    1. سرکار خانم اصغری عزیز
      حوزه فروشیک حوزه جهان شمول میباشد.
      انسان ها اساسا در تمامیمراحل زندگی و تقریبا در همه نقش هایی که در طول حیات خود دارند، میبایست اصول فروش را بدانند. مهارت های فروش در تمامی زمینه ها کار گشاست

      ارادتمند شما

  8. از نظر من شخصی می تونه تو مراحل زندگیش موفق باشه که در هر بخشی از زندگیش فروشنده خوب و حرفه ای باشه

      1. سلام ادمین عزیز
        مطمئن هستم با کار گروهی، سایت توانا به یکی از بهترین مراجع در حوزه فروش و بازاریابی تبدیل خواهد شد
        سپاس

    1. سلام خانم علیزاده
      بله. مبحث بازاریابی و فروش یه موضوع کلی و جهان شموله. ما در هر لحظه از زندگی در حال بده بستون و فروش هستیم. مهم یادگیری مهارتهای فروش در حوزه های مختلف زندگیه

    1. دوست عزیز در سایت توانا در دوره بازاریابی فروش می تونید ار مقالات جذاب در این مورد استفاده کنید

    2. سلام خانم گیسو
      در مورد مهارتهای فروش و تکنیک های مختلف فروشندگی، هم در سایت توانا مطلب موجوده و هم هر هفته سلسله مقالات بنده در حوزه فروش روش و بازاریابی بارگذاری میشه
      سپاس

    1. سلام اسکان عزیز
      در مقاله هفته جاری در خصوص فیلیپ کاتلر مقاله ارائه میگردد

  9. با سلام
    سرپرست فروش یکی از ارکان صف و جزو مدیران میدانی و میانی تیم فروش محسوب میشود که وظیفه کنترل، ارتقا فروش و مدیریت فروشندگان را به عهده دارد

    1. سلام
      اخلاقیات از ارکان حرفه فروش است
      یک فروشنده موفق حتما با اخلاق و صادق است تا بتواند اعتماد مشتری را جلب نماید

    1. سلام
      سلام
      اخلاق در فروش مهم است چون حرفه فروش کاملا با مباحث انسانی سروکار دارد
      یک فروشنده موفق حتما با اخلاق و صادق است تا بتواند اعتماد مشتری را جلب نماید

    1. سلام
      اخلاق در فروش مهم است چون حرفه فروش مقوله ای انسانی است و انسانها نیاز های روحی و روانی نیز دارند
      یک فروشنده موفق حتما با اخلاق و صادق است تا بتواند اعتماد مشتری را جلب نماید و نظری و تصویر ذهنی خوبی در مشتری ایجاد کند تا مشتری رغبت و انگیزه خرید مجدد نیز داشته باشد

    1. اخلاق در فروش مهم است چون حرفه فروش کاملا با مباحث انسانی سروکار دارد
      یک فروشنده موفق حتما با اخلاق و صادق است تا بتواند اعتماد مشتری را جلب نماید
      فروشنده بدون اخلاق هیچ راه پیشرفتی در این حوزه نحواهد داشت

    1. در سوال قبلی به این موضوع پاسخ داده شد ه داست
      اخلاق در فروش مهم است چون حرفه فروش کاملا با مباحث انسانی سروکار دارد
      یک فروشنده موفق حتما با اخلاق و صادق است تا بتواند اعتماد مشتری را جلب نماید
      فروشنده بدون اخلاق هیچ راه پیشرفتی در این حوزه نحواهد داشت

    1. سلام
      تمرکز در فروش بسیار مهم است در این مرحله هدف اصلی فروش که تبدیل نیاز مشتری به درخواست محصول و خدمات شرکت است انجام می گیرد.

      فروش در این مرحله و در مکان معینی به نام بازار انجام می شود و شخص مشتری قانع شده است که محصول مناسب او و مجموعه اوست.

  10. پلن فروش عالی بود …
    چطور میشه فروش رو به خرید محصول ختم کرد…؟؟؟
    ما خدمات خودمون رو عرضه می کنیم اما ممکنه به خرید ختم نشه

    1. سلام
      فروش یه فراینده و از مراحل مختلفی تشکیل میشه. یکی از مراحل این فرایند، خرید مشتریه. اگه نیاز سنجی درست صورت بگیره و محصول کاملا با خواسته مشتری مطابقت داشته باشه حتما فروش انجام میشه

  11. پلن فروش عالی بود …
    چطور میشه فروش رو به خرید محصول ختم کرد…؟؟؟
    ما خدمات خودمون رو عرضه می کنیم اما ممکنه به خرید ختم نشه

    1. سلام
      فروش یه فراینده کاملا نسانی و میتنی به روحیات مشتریه. یکی از مراحل این فرایند، خرید مشتریه. اگه نیاز سنجی درست صورت بگیره و محصول کاملا با خواسته مشتری مطابقت داشته باشه حتما فروش انجام میشه. در مواقعی هم ممکنه به خرید مشتری منجر نشه ولی نکته مهم اینه که مشتری کالا و خدمات رو شناخته و در زمان نیاز حتما شما جزو گزینه های خرید او هستید

  12. Hi! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

  13. Yesterday, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا