مدیریت زمان

چطور برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم و کارها را تقسیم بندی کنیم؟

نگاهی به برنامه ریزی دقیق ، تشویق و تقسیم بندی در مدیریت زمان.

در درس های قبل از دوره مدیریت زمان مطرح کردیم که مدیریت زمان چیست ؟ یا چرا وقتمان را تلف می کنیم ؟ و حال در این درس در ادامه نکات مهم درس قبل برای مدیریت زمان، به معرفی چند راهکار دیگر می پردازیم.

زمان پرنده ای است که از یک پنجره ی خانه ما داخل شده و از پنجره ی دیگر خارج می شود. ما هرگز نمی توانیم آن را در قفس کرده و نگه داریم. پس به آوازی که میان دو پنجره می خواند؛ گوش کنیم. این آواز سرود زندگی ماست .                                                                                                      ” گرد بایرون “

ما با جمله بالا موافقیم. درست است که زمان را نمی شود مهار کرد؛ اما راه هایی وجود دارد که می توانیم با استفاده از آن ها آن را کنترل کنیم.

اتلاف وقت چیست + چرا وقت را تلف می کنیم؟ | راهکارهای مقابله با تلف کردن وقت

برنامه ریزی دقیق کنیم

در گام های قبلی اشاره کردیم که وقتی می خواهیم به هدفی دست پیدا کنیم؛ آن را در سطح بالایی مجسم کرده و تصور کنیم که برای رسیدن به آن باید از پله های یک نردبان بالا برویم. این پله ها مراحلی هستند که ما باید برای رسیدن به هدفمان طی کنیم و مسلما درست ترین و مطمئن ترین کار این است که پله ها را یکی یکی بالا برویم. آیا تا به حال کسی را دیده اید که برای بالا رفتن از یک نردبان؛ از روی پله ی  اول به پله ی دهم بپرد؟!

برنامه ریزی به معنای بالا رفتن یکی یکی از پله هاست. برنامه ریزی مانع از این می شود تا ما اشتباها هوس کنیم از پله ی اول به دهم بپریم و خود را سرنگون کنیم. برنامه ریزی مانند یک چراغ قوه؛ فاصله ی میان پله ها را برای مان روشن می کند. وقتی ما توانستیم بدون عقب نشینی یا احیانا توقف در رسیدن به هدفی که داریم؛ حرکت کنیم قطعا در وقت هم صرفه جویی خواهد شد؛ زیرا از دوباره کاری؛ توقف های بی جا و یا فلج کل عملیات در امان هستیم.

برنامه ریزی دقیق نه تنها در اداره ی امور سازمان ها لازم است؛ بلکه لزوم آن در موارد کوچک و کم اهمیت زندگی هم احساس می شود. برای مثال ما قصد داریم به یک سفر خارج از کشور برویم. نردبان ما دارای چندین پله است که باید یکی یکی از آن ها بالا برویم.

پله اول: تصمیم گیری؛ پله دوم: تهیه هزینه سفر؛ پله سوم: تهیه گذر نامه؛ پله چهارم: اخذ ویزا؛ پله پنجم: خرید بلیت؛ پله ششم: بستن چمدان ها و پله هفتم: مراجعه به فرودگاه یا پایانه در زمان مناسب.

برنامه ریزی و انجام گام به گام برنامه؛ خطر اتلاف زمان را تا حد زیادی کم می کند.

برنامه ریزی دقیق و انجام گام به گام کارها

برنامه ریزی دقیق از طریق تقسیم بندی کارها

آیا شما از آن جمله افرادی هستید که دوست دارند همه ی کارها را خودشان انجام بدهند؟!

قبل از جنگ جهانی دوم؛ یک کارخانه ی جوراب بافی در انگلستان؛ تجربه جالبی در کار دسته جمعی و تقسیم کار به دست آورد. حدود صد کارگر در این کارخانه کار می کردند و هر کدام یک جوراب را اندازه می زدند؛ می بریدند؛ کوک می زدند و چرخ می کردند.

تولید این کارخانه روزی هفتصد جوراب بود. تا این که مدیریت آن جا عوض شد. مدیر جدید میزهای بزرگی تهیه کرد که دور تادور آن ها چهل پنجاه تا کارگر می نشستند. سپس دستور داد تا یکی اندازه بزند؛ دیگری برش بزند؛ بعدی کوک بزند و آخری چرخ کند. بعد از یک ماه تولید این کارخانه به روزی سه هزار جوراب رسید.

اگر شما یک خانم خانه دار یا یک مدیر هستید؛ بهتر است بدانید تقسیم کار از اصول اولیه کنترل زمان است. ممکن است تصور این که دیگران نمی توانند کار را به خوبی شما انجام دهند و به اندازه شما مهارت ندارند درست باشد؛ اما در نظر داشته باشید تا وقتی که به کسی فرصت ندهید هیچ چیز را یاد نمی گیرد. شما هم قطعا برای کسب این مهارت فرصت کافی داشته اید و توانسته اید دست به آزمون و خطا بزنید.

تصور کنید اگر مدیری بخواهد خودش جوابگوی تلفن ها باشد؛ نامه ها را تایپ کند؛ جلسات را هماهنگ کند؛ با مشتریان قرار بگذارد و … چند ساعت در شبانه روز زمان لازم دارد؟! قطعا بیش از چهل ساعت در طول روز لازم است تا به تمام این کارها رسیدگی کند. اما با تفویض اختیار به دیگران ؛ هشت ساعت هم برایش کافی است.

چند نکته مهم در حوزه مدیریت زمان | چگونه زمان خود را مدیریت کنیم ؟

اطلاعات مورد نیاز را به دقت جمع آوری کنیم

یک ضرب المثل می گوید: « اگر می خواهید در شش ساعت یک درخت راببرید؛ پنج ساعت تبرتان را تیز کنید »

بدون داشتن اطلاعات لازم دست زدن به یک کار؛ چه آسان و چه سخت اشتباه محض است. در گام گذشته اشاره کردیم که اطلاعات ناقص چگونه می توانند به روند کار لطمه بزنند و زمان و انرژی عده زیادی را تلف کنند.

متاسفانه تعداد زیادی از مردم بدون داشتن اطلاعات کامل؛ دست به کارهایی می زنند که جبران آن ها به راحتی ممکن نیست. مرد جوانی را می شناختم که علاقه بسیار زیادی به مهاجرت به کشورهای خارجی داشت و آن طور که خودش ابراز می کرد آرزویی جز رفتن نداشت و معتقد بود که کار و موفقیت در آن طرف مرز چشم انتظار اوست. او سه سال تمام برای اخذ ویزا تلاش کرد و در این مدت در هیچ جایی مشغول به کار نشد. بالاخره اقامت خود را گرفت و رفت ولی بعد از دو سال برگشت و دلیل برگشتنش را چنین توضیح داد:

« برای تخصص من کار وجود نداشت. چینی ها و هندی ها بازار کار را قبضه کرده بودند. این دو سال را در یک فروشگاه کار کردم؛ ولی دیگر برایم ارزشی نداشت. حداقل در کشور خودم یک مهندس هستم! » 

می خواستم به او بگویم که قبل از هدر کردن این پنج سال؛ با مراجعه به یک وکیل یا ملاقات با کسانی که از آن کشور برگشته بودند می توانستی از این مشکل آگاهی یافته و به چنین سفری دست نزنی. اما این حرف من نمک روی زخم پاشیدن بود.

تمام تلاش انسان های موفق در این است که از یک روز بیشترین استفاده را ببرند.

دیگران را تشویق کنیم

تشویق باعث دلگرمی؛ شادمانی و احساس امنیت در اطرافیان مان شده و در نهایت به افزایش سرعت انجام کارها می انجامد. اگر در چهره و حالت های اطرافیان مان؛ کسلی و بی تفاوتی را مشاهده می کنیم یا می بینیم  که در انجام کارها کند و بی حوصله هستند؛ مطمئن باشیم که به یک مشوق نیاز دارند.

تشویق اشکال متفاوتی دارد. بعضی از مردم دوست دارند حرف های دلگرم کننده بشنوند؛ بعضی دوست دارند نامه های تشکرآمیز دریافت کنند یا در جمع از آن ها تقدیر بشود و عده ی دیگری دوست دارند در قالب پاداش؛ حقوق بیشتری بگیرند.

نقش انگیزه در برنامه ریزی دقیق

تمرین

خصوصیات اطرافیان خود را بشناسید و بر اساس آن؛ تشویق شان کرده و فراموش نکنید که تشویق کردن و دلگرمی دادن هنر یک فرد موفق است.

اگر این هنر را داشته باشیم که رابطه ای مناسب با خانواده یا همکاران مان برقرار کنیم؛ قطعا در جلب اعتماد آن ها موفق می شویم. کاری کنیم تا کارمندان مان جرات کنند از ما در مورد کاری که بلد نیستند سوال کنند؛ نه این که از ترس سرزنش شنیدن با داشتن اطلاعات غلط و نداشتن مهارت کافی دست به کاری زده و آن را غلط انجام دهند.

تمرین

۱. همین امروز یک کار را بین اعضای خانواده تقسیم کنید؛ فرضا برنامه ی شام بیرون را ترتیب داده و از هر کدام بخواهید که کار مشخصی را انجام دهند. یا کاری؛ مثل مرتب کردن خانه را بین اعضای خانواده تقسیم بندی کنید.

۲. اگر مایلید در کاری تخصص پیدا کنید؛ برنامه ای ترتیب دهید که در این هفته مقدار بیشتری اطلاعات در مورد آن جمع آوری کنید.

۳. امشب؛ درباره ی یکی از ویژگی های مثبت هر کدام از اعضای خانواده با آن ها گفت و گو کنید.

۴. در طول هفته اگر نکته ای جالب توجه درباره فردی مشاهده کردید مستقیما به او بگویید و تشویقش کنید.

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. Thanks for every one of your work on this website. My niece really loves going through investigation and it’s easy to see why. I learn all about the dynamic mode you present informative tactics via this web site and foster contribution from the others on this idea then our own child is studying a lot. Enjoy the rest of the year. You’re the one conducting a wonderful job.

  2. Hey just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the screen in Internet explorer. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design look great though! Hope you get the problem resolved soon. Many thanks

  3. Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So nice to seek out someone with some unique thoughts on this subject. realy thank you for beginning this up. this web site is one thing that’s needed on the internet, someone with a little bit originality. useful job for bringing one thing new to the web!

  4. Hi, just required you to know I he added your site to my Google bookmarks due to your layout. But seriously, I believe your internet site has 1 in the freshest theme I??ve came across. It extremely helps make reading your blog significantly easier.

  5. Can I just say what a relief to search out somebody who truly knows what theyre speaking about on the internet. You undoubtedly know how you can bring a difficulty to gentle and make it important. Extra individuals need to read this and understand this side of the story. I cant consider youre no more standard since you definitely have the gift.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا