مدیریت زمان

چند نکته مهم در حوزه مدیریت زمان | چگونه زمان خود را مدیریت کنیم ؟

مدیریت زمان یا ( Time management ) در این دوره و زمانه به یکی از دغدغه های مهم تبدیل شده است.
نداشتن برنامه ریزی ممکن است منجر به این شود که یک سری از کارها ناتمام باقی بمانند و از اهدافی که در ذهن داریم دور تر شویم.
در این مقاله از سلسله مقالات مدیریت زمان در سایت توانا خواهیم آموخت مدیریت زمان چیست؟ و نکاتی از کتاب مدیریت زمان، اثر برایان تریسی و همچنین کلیپی از همایش تد از خانم Laura Vanderkam را با هم مشاهده می کنیم تا به کمک آن ها زمان را بهتر مدیریت کنیم.

مدیریت زمان چیست؟

درباره زمان همین قدر بس است که بگوییم هر ثانیه ای که الان می گذرد دیگر قابل بازگشت نیست و جبران پذیر نمی باشد.
همه ی ما زمان محدودی داریم که باید کارهای خود را در این زمان انجام دهیم تا فردی خوش قول و موفق تری باشیم و به همه ی کارها در روز برسیم.
مدیریت زمان مهارتی است که به ما کمک می کند به همه ی کارهای خود برسیم و وقت کم نیاوریم، از ابتدای انقلاب صنعتی متوجه شدند برای بازده بهتر در کارها باید زمان را به شکل درستی مدیریت کنند تا کارها منظم تر و به موقع تر انجام شود.
مدیریت زمان به ما این کمک را خواهد کرد که بهینه تر کار ها را انجام دهیم. این بهینگی هم از جهت رسیدن به تعداد کارهای بیشتر است، هم از جهت بازده ای بالاتر در انجام کار ها.
دقیقا چیزی که از مدیریت زمان می خواهیم این است که به ما کمک کند که هوشمندانه تر کار کنیم تا بهره وری خودمان را افزایش دهیم، در ادامه با هم کلیپی از همایش تد درباره مدیریت زمان می بینیم.

[aparat id=”BDk5X”]

دانلود رایگان کتاب مدیریت زمان اثر برایان تریسی

آقای برایان تریسی از سخنرانان بزرگ و موفق است که توجه خیلی ویژه و خاصی به بحث مدیریت زمان داشته و این ادعا را دارد که مدیریت زمان اصلی ترین ویژگی موفقیت او بوده و باقی مسائل فرعیات هستند.
در ادامه به نکاتی از این کتاب اشاره خواهیم کرد و البته شما می توانید فایل پی دی اف کتاب مدیریت زمان برایان تریسی را دانلود کنید.

  1. هر چقدر توانمندی خودمان را افزایش دهیم، زود تر به اهداف خود خواهیم رسید و این یکی از بهترین راه های مدیریت زمان ما است.
  2. با خودمان محاسبه کنیم که در سال دوست داریم چقدر درآمد داشته باشیم و در روز چقدر کار می کنیم، سپس محاسبه کنیم که هر ساعت چند هزار تومان باید درآمد داشته باشیم. این جوری بیشتر قدر دقایق را متوجه خواهیم شد و  اگر کسی کمتر از این به ما پیشنهاد داد قبول نکنیم.
  3. انسان های عادی یا خاکستری شاید نیمی از وقت خود را صرف معاشرت های بی فایده، معمولی و کارهای بی نتیجه می کنند. آیا شما هم یک آدم عادی هستید؟ 
  4. مدیریت زمان آموختنی است، پس باید تمرین کنیم و یاد بگیریم، چون یک مهارت اکتسابی است.
  5. مدیریت زمان به معنی انجام کارهایی است که مهم ترین ها هستند.
  6. ما همه ی کارها را نمی توانیم با هم انجام دهیم، پس اولویت بندی کنیم و کارهای واجب تر را انجام دهیم.
  7. وقتی در حال کار هستیم، واقعا کار کنیم و وقت خود را هدر ندهیم.
  8. کدام مهارت ما شاخص تر و بهتر از دیگران است؟ روی همان تمرکز کنیم و آن را افزایش دهیم.
  9. روزانه دقایقی را درباره رشته خود مطالعه کنیم، در این صورت یکی از بهترین ها در رشته خودمان می شویم.
  10. هر دقیقه ای که صرف برنامه ریزی می شود، حدود ده دقیقه از زمان اجرا را کمتر می کند، این یک اصل مهم است.
نویسنده کتاب آقای برایان تریسی به ترجمه فرزام حبیبی | تعداد صفحات : 100 | حجم فایل دانلودی 1.3 مگابایت برای دانلود اینجا کلیک کنید.
 

5 نکته طلایی برای مدیریت زمان

ابتدا به این توجه کنیم که چرا اساسا دچار کمبود زمان می شویم؟ دلایلی که ممکن است باعث کمبود زمان شویم عبارت اند از :

  • کمبود انگیزه در زندگی
  • نمی توانیم کارها را درست اولویت بندی کنیم
  • می خواهیم همزمان چندین کار را با هم انجام دهیم
  • بسیار کمال گرایانه رفتار می کنیم
  • داشتن اهداف و آرزوهای غیر واقعی
  • اشتباه در تصمیم گیری
  • تنبلی بیش از حد
  • ننوشتن فهرست روزانه انجام کارها

1. هدف های خود را مشخص کنیم

نکته بسیار مهم در بحث مدیریت زمان و جلوگیری از اتلاف وقت، همان طور که اشاره شد، این است که هدف هایی که در ذهن داریم را به درستی مشخص کنیم.

چرا وقتمان را تلف می کنیم ؟ – دلایل وقت تلف کردن در مدیریت زمان


این اهداف باید قابل دسترسی باشند و از واقعیت به دور نباشند.
هدف را به روشنی برای خود ترسیم کنیم و راه رسیدن به هدف را بررسی کنیم. هزینه و نیاز هایی که در پیش داریم برای رسیدن به نقطه مورد نظر را بررسی کنیم، هم مالی هم غیر مالی.
از همه مهم تر، انگیزه خودمان را  برای رسیدن به این هدف بنویسیم و زمانی که فکر می کنیم به هدف خواهیم رسید را مشخص نماییم. این ها یکی از مهم ترین راه های مدیرت زمان هستند.

2. تقسیم بندی زمان

 مدیریت زمان

دومین راه حل این است که به مدت یک هفته، هر روز را به بخش های یک ساعته یا سی دقیقه تقسیم کنیم و بنویسیم که در هر بخش چه کاری انجام داده ایم.
بعد از مدتی خواهیم فهمیم که چقدر زمان هدر داده ایم و نتایج احتمالا ما را شوکه خواهد کرد.
این تکنیک نا خودآگاهِ ما را نسب به کارهای روزانه خود آگاه تر می کند و متوجه می شویم در طول روز چقدر وقت هدر داده ایم و این هدر رفتن صرف چه کارهایی شده بود.

3. بی دقتی در انجام کار

توجه زیاد به عامل سرعت، نباید باعث شود تا کیفیت کار تحت تاثیر قرار بگیرد.
برای انجام هر کاری باید زمانی مناسب به آن اختصاص داد. مطمئن باشیم که هیچ کار سریعی بدون عیب انجام نمی شود.
آقایی را می شناختم که در شرکتی مسئول تدارکات و انجام کارهای اداری خارج از دفتر بود. وقتی کار به او محول می شد تا در اداره ی دیگر به انجام برساند، همه می دانستند که هیچ کس به سرعت او نمی تواند آن کار را انجام دهد و همه نیز می دانستند که بدون شک یک امضا مهم را فراموش می کند، بنابراین او باید برای گرفتن امضا مجدد به محلی که رفته بود مراجعه می کرد و زمانی را که از دست می داد با زمان یک فرد عادی که نه عجله می کند نه اشتباه، برابر می شد.

اگر کاری را به کسی محول می کنیم، چگونگی انجام آن کار را بررسی کرده و تاکید داشته باشیم که با دقت لازم انجام شود. چرا که بی دقتی موجب دوباره کاری و اتلاف وقت می شود.

اگر ما با عجله و حواس پرتی مشغول پخت و پز شویم و بعد از آن که قابلمه را روی گاز گذاشتیم، آن را فراموش کنیم و به انجام کارهای دیگر بپردازیم، غذای ما می سوزد و لازم است تمام مراحل را از اول تا آخر تکرار کنیم. در حالی که اگر ابتدا به انجام کاری بپردازیم، آن را تمام کرده و کار دیگری را شروع کنیم، زمان کمتری صرف می کنیم.

4. اطلاعات ناقص

اگر کسی را مامور کاری می کنیم، همه چیز را برای او به طور کامل توضیح دهیم. داشتن اطلاعات ناقص یا اشتباه باعث می شود که کار انجام شده به درد نخور باشد و لازم شود تمام مراحل آن از اول انجام شود. خودمان هم چنان چه می خواهیم کاری را شروع کنیم، ابتدا از تمام مراحل انجام آن کار اطلاعات دقیق و کافی کسب کنیم و سپس شروع کنیم، در غیر این صورت انجام آن کار بیش از حد طولانی شده یا در نیمه های آن متوقف می شود. حال اگر عده ی زیادی در حال انجام دادن آن باشند، وقت و انرژی تمام آن افراد هدر می رود. گاهی نیز لازم می شود تا قسمتی از یک کار به طور کامل تکرار شود که خود به هدر رفتن وقت و انرژی زیادی می انجامد.

5. وسواس در تصمیم گیری 

اگر قبل از شروع هر کاری به تمام زوایا و جوانب آن با دقت فکر کنیم، امکان اشتباه کردن به حداقل می رسد، اما نباید وسواس بیش از حد به خرج دهیم، چرا که باعث عقب افتادن و به تاخیر افتادن کارها می شود. اگر عده ای منتظر شروع یک پروژه باشند، تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مقدمات کار سریع تر انجام شود و وقت آن افراد هدر نرود، روزها و چه بسا ماه هایی را به بطالت نگذرانند. عدم تصمیم گیری به موقع، عوارض و زیان های گوناگونی دارد که اتلاف وقت یکی از آن ها است. 

 حتی اعتقاد داریم که « عجله » بیش از « تردید » ممکن است به کارها لطمه بزند. فقط وقتی که تصمیم خود را گرفتیم و جوانب را بررسی کردیم، دیگر دست دست نکرده و کار را شروع کنیم، با رعایت عواملی که ذکر کردیم، می توانیم از اتلاف وقت جلوگیری کرده یا حداقل در این خصوص تلاش کنیم.

« زمان تنها عاملی است که حقیقت چیزها را عیان می سازد.»

تمرین

۱. همین الان بنشینید و کاهای امروز را بررسی کنید. ببینید که به ترتیب از مهم به غیر ضروری انجام داده اید یا خیر. ایرادات و اشکالات را بررسی نموده و فکر کنید که برای داشتن یک برنامه خوب چه باید می کردید.

۲. در طول هفته تصمیم های متعددی بگیرید و سعی کنید زمان های ماندن بر سر دو راهی را به حداقل برسانید.

۳. فردا صبح، نیم ساعت زودتر بیدار شوید و برنامه روزانه خود را مشخص کنید.

۴. امروز در انجام هر کاری زمان را در نظر بگیرید و صرفه جویی کنید. مانند رفتن به سر کار یا دانشگاه یا حتی خرید. ببینید چقدر زمان مرده دارید و سعی کنید از این زمان ها استفاده نمایید.

« ما فقط یک بار به دنیا می آییم و یک بار زندگی می کنیم . برای لحظه لحظه خود برنامه ریزی کنیم و لحظه ای را از دست ندهیم

نقش تفکر مثبت در مدیریت زمان چیست؟

برای برخی افراد زمان سریع می گذرد و برای بعضی دیگر آهسته. این که ما جزو کدام دسته هستیم به نگرش مان بستگی دارد. اگر بتوانیم از تفکر مثبت استفاده کنیم، برنامه ریزی های خود را با موفقیت روبه رو خواهیم کرد. تفکر مثبت مانع از اضطراب ما می شود.
« مثبت اندیشی » به ما کمک می کند تا در هر شرایطی کنترل زمان و برنامه های خود را در دست بگیریم، اما افکار منفی و عدم خود باوری باعث بروز اضطراب می شود.


سعی کنیم حداقل یکی از کارهایی را که در طول روز انجام می دهیم، جزء کارهای لذت بخش ما باشد.
 لذت بردن از زندگی راه های مختلفی دارد، اما اگر برای کارهایی که از انجام آن ها لذت می بریم، وقت نگذاریم، آن گاه تاثیر ما بر دیگران تاثیری نامطلوبی خواهد بود. سعی کنیم محل کار خود را با خاطرات خوب و خوش ترک کنیم. این احساس باعث می شود که مشکلات محل کار را وارد زندگی شخصی نکنیم، در واقع باید بتوانیم شیوه و طرز تفکری مثبت برای خود داشته باشیم.

 اگر می خواهیم اندیشه ای مثبت داشته باشیم باید بسیاری از احساسات ناپسندی را که مانع رشد و تکامل ما می شوند از صفحه زندگی خود پاک کنیم.
کسب نگرش مثبت به معنای دوری از نگرش منفی است، اما متاسفانه افکار منفی سرعت عجیبی دارند و سیستم هایی در ذهن و مغز ما می سازند که بسیار پیچیده و محکم هستند. مبارزه با افکار منفی، اراده و پشتکار زیادی می خواهد، اما به هر چه بیندیشیم آن را به خود نزدیک می کنیم، پس باید مراقب باشیم با فکر کردن به  زشتی ها، شکست، ترس و ناکامی را به منزل خود دعوت نکنیم، زیرا آن ها بدون کارت دعوت هم در صدد وارد شدن هستندپ، پس بهتر است مثبت بیندیشیم تا کنترل اوضاع را در دست بگیریم و بتوانیم در نهایت با کنترل و تسلط بر اوضاع و اتفاقات از زمان خود استفاده مفیدی داشته باشیم و آن را هدر ندهیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫23 دیدگاه ها

  1. I do agree with all the ideas you’ve presented in your post. They’re really convincing and will definitely work. Still, the posts are too short for novices. Could you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

  2. Hey! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when browsing from my apple iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be able to correct this issue. If you have any recommendations, please share. With thanks!

  3. Nice post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Extremely helpful information particularly the last part 🙂 I care for such info much. I was seeking this particular info for a long time. Thank you and good luck.

  4. I have been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts in this kind of house . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web site. Reading this info So i’m glad to convey that I’ve an incredibly excellent uncanny feeling I found out exactly what I needed. I so much certainly will make sure to don’t disregard this website and provides it a look regularly.

  5. I have been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this info So i am happy to convey that I’ve a very good uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I most certainly will make sure to don’t forget this site and give it a glance on a constant basis.

  6. Thanks for sharing excellent informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you have on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the info I already searched all over the place and just could not come across. What a great website.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا