جورواجور

چگونه یک شریک عاطفی حمایتگر باشیم؟

به عنوان انسان، ما موجوداتی احساسی هستیم که همیشه مشتاق عشق، مراقبت، احترام و حمایت یکدیگر خواهیم بود، دوستان و خانواده برای ما با اهمیت هستند، اما همه ی ما آرزو داریم که شخصی خاص در زندگی خود داشته باشیم که بدون قید و شرط ما را دوست داشته باشد و در کنار ما باشد.
مهم نیست چه اتفاقی می افتد،حمایت شریک زندگی در بدترین لحظات می تواند به ما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را به سطح بالاتری افزایش دهیم، هر چقدر هم که شرایط چالش برانگیز باشد، حضور یک شریک حامی می تواند ما را به این باور برساند که همه چیز درست خواهد شد!
به نظر می رسد که حامی بودن یک شریک بخش اساسی یک رابطه است، اما برخی از افراد ممکن است بهترین راه ها را برای حمایت از همسر، یا فرد مهم زندگ خود ندانند.

شریک حامی بودن به چه معناست؟

هیچ مثال واضحی از معنای شریک حامی بودن وجود ندارد، ایده ی حمایتی که برای ما وجود دارد، ممکن است برای دیگری کارساز نباشد، در نهایت داشتن یک شریک حامی به این معنی است که نیازهای ما در رابطه برآورده می شود، هر چه که باشد.

نشانه های یک شریک حمایتگر چیست؟

در ادامه به بررسی چند نشانه انسان های حمایتگر که می توانند شریک زندگی ما باشند می پردازیم.

1. دادن حق انتخاب

یکی از راه‌های تشخیص این که شریکی حامی داریم یا این که در یک رابطه حامی هستیم، نگاه کردن به مفهوم انتخاب است. یک شریک حامی به دیگری اجازه می دهد تا انتخاب کند، چنین شریک عاطفی ای به پارتنر خود اجازه می دهد تا در مورد مسیر زندگیش، خودش تصمیم بگیرد، تصمیماتی مانند این که آیا شغل خود را تغییر دهد یا نه.

2.مشوق بودن

یک شریک حامی کسی است که پارتنر خود را تشویق می کند و به جای شک در توانایی‌های شریک خود، او را حمایت می‌کند.
شریک حامی باور خود را بیان می‌کند و به طرف مقابل خود این اطمینان را می دهد که او این قدرت را دارد تا به اهداف خود برسد، پس او را تشویق می‌کند تا به دنبال رویاهای جدید برود.

شریک حامی بودن به این معنا است که شریک زندگی خود را مهم بدانیم و مورد احترام قرار دهیم، این مستلزم گوش دادن و در نظر گرفتن نظر شریک زندگی خود و قرار دادن او در اولویت زندگی است.

ویژگی های فوق منعکس کننده یک شریک، حمایتی است، اما درک این نکته مفید است که بدانیم حمایت از یک رابطه صرفاً به این معنا نیست که تمام آن چه را که طرف مقابل می‌گوید، بپذیریم و به هر خواسته‌ی او تن دهیم، یا به این معنا نیست که هر لحظه از بیداری خود را با شریک زندگی بگذرانیم. گاهی لازم است یک شریک حامی طرف مقابل خود را به چالش بکشد و یا به طرف مقابل خود فضایی برای کشف علایق خود دهد، اگر چه یک شریک حمایتی ممکن است برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد، اما در مجموع اگر ما در یک رابطه حامی باشی، شریک زندگی ما احساس می کند که ما مکان امن او هستیم و می تواند ما را همیشه در کنار خود ببیند.

 9 نکته مهم برای شریک حمایتی بودن

در ادامه به بررسی 9 روش مهم برای یادگیری شریک حمایتی بودن می پردازیم.

1.متعهد شویم که واقعاً به شریک خود گوش می دهیم.

تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن فعال برای داشتن روابط صمیمانه بسیار ضروری است، این نوع گوش دادن مستلزم آن است که به ادامه ی مکالمه علاقه داشته باشیم و فعالانه در آن شرکت کنیم، ما می توانیم این کار را با صرف زمان برای پرسیدن سوالات انجام دهیم تا بتوانیم دیدگاه شریک زندگی خود را به درستی درک کنیم.

2.به دیدگاه شریک زندگی خود احترام بگذاریم.

مهم است که به جای قضاوت کردن بر اساس دیدگاه خود، به دیدگاه شریک زندگی خود احترام بگذاریم، به عنوان مثال اگر شریک زندگیمان با ما در میان می گذارد که به تغییر شغلش علاقه مند است، قضاوت های خود را حذف کنیم و سعی کنیم واقعاً بفهمیم که این تمایل او از کجا ناشی شده است.

3.همدل باشیم.

این مستلزم آن است که خود را به جای شریک زندگی خود قرار دهیم، به عنوان مثال اگر از این که او در مورد یک روز بد در محل کار با ما صحبت می کند ناراحت هستیم، به این فکر کنیم که اگر با یکی از همکارهای خود درگیری داشتیم و می خواستیم در مورد آن با شخصی صحبت کنیم، چه احساسی داشتیم.

4.برای صحبت در مورد رویاها با شریک زندگی خود زمان بگذاریم.

زمانی را به نشستن اختصاص دهیم و در مورد امیدها، رویاها و اهداف شریک زندگی خود برای آینده صحبت کنیم، این به پارتنر ما نشان می‌دهد که از او در رشد و تبدیل شدن به بهترین نسخه اش حمایت می‌کنیم.

5.کاهش مسئولیت های شریک زندگی.

به عنوانم مثال، خودروی شریک خود را برای تعویض روغن در روز تعطیل ببریم یا موافقت کنیم که بچه‌ها را برای چند ساعت از خانه بیرون ببریم تا همسرمان بتواند از چند ساعت تنهایی لذت ببرد، قطعا شریک زندگی‌ مان از این حمایت قدردانی خواهد کرد.

6.به همسر خود زمان بدهیم تا آرام شود.

اگر شریک زندگی ما از محل کار وارد خانه می شود و به نظر می رسد استرس دارد، بدخلق است، یا به سادگی حال و حوصله صحبت کردن ندارد، این واقعیت را درک کنیم و بدون این که آن را به خود بگیریم، چند دقیقه به او زمان بدهیم تا آرام گیرد.

7.سعی کنیم یک شریک فهمیده باشیم.

ماندن تا دیر وقت در دفتر کار یا لغو برنامه های تفریحی به دلیل خستگی بیش از حد، نباید منجر به احساس گناه یا دعوا شود. درک کنیم که شریک زندگی ما هنوز هم برای ما احترام قائل است، حتی زمانی که مجبور است هر از گاهی چیز دیگری را در اولویت قرار دهد.

8.از شریک خود بپرسیم که روز را چگونه گذرانده است.

سعی کنیم همیشه از شریک زندگی خود بپرسیم که روز او چگونه بوده است و جزئیات را به خاطر بسپاریم، این گونه بهتر می توانیم شرایط او را درک کرده و در صورت نیاز با او همدلی کنیم.

9.وقتی اشتباه می کنیم، عذرخواهی کنیم.

بخشی از حمایت در یک رابطه این است که بتوانیم زمانی که اشتباه می کنیم، عذرخواهی کنیم، مانند زمانی که در انجام کاری که قول انجامش را داده بودیم، شکست می خوریم یا زمانی که به ناحق شریک زندگی خود را به کاری که انجام نداده  ایم متهم می کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. Thanks for sharing excellent informations. Your web site is very cool. I’m impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the information I already searched everywhere and simply couldn’t come across. What a perfect site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا