مدیریت منابع انسانی الکترونیک

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی الکترونیک چیست؟

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی چیست؟ در این مقاله به زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی می پردازیم.

 

مولفه هایی که با استفاده از مدیریت منابع انسانی الکترونیک می توان در آنها ایجاد ارزش افزوده کرد کدام اند؟
سلف سرویس کارکنان برای چیست؟ 
مدیریت عملکرد الکترونیکی چگونه است؟
نقش نظام پاداش دهی و جبران خدمات منابع انسانی الکترونیک؟
تاثیر مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر توسعه منابع انسانی؟
چگونه می توان با مدیریت منابع انسانی الکترونیک تعهد کارمندان را مورد سنجش قرار داد؟

 

این شکل زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی را به تصویر می کشد:

 

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی الکترونیک

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی - تکنولوژی

 

شکل: زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی الکترونیک      (Lisa shane, 2009)

 

روش های منابع انسانی که در شکل فوق ارائه شده است بوسیله مدیریت منابع انسانی الکترونیک به شکل خودکار در آمده و تصویرسازی شده است و در نتیجه رویه استراتژیک منابع انسانی افزایش یافته است.

برنامه ریزی، مدیریت و ارتباطات منابع انسانی الکترونیک، این سه مولفه، حوزه هایی هستند که با استفاده از مدیریت منابع انسانی الکترونیک می توان در آنها ارزش افزوده ایجاد کرد این ارزش از طریق سلف سرویس منابع انسانی (سلف سرویس کارمندان و مدیران) ایجاد خواهد شد. بر طبق تعریف زامپی و آدامسون (Zampetti& Adamson, 2001) سلف سرویس منابع انسانی شامل: استفاده از تکنولوژی تعاملی بوسیله کارمندان و مدیران به منظور بدست آوردن اطلاعات، انجام تبادلات و فرآیندهای میانبر ضروری ایی که قبلا نیازمند گام ها و کاغذبازی های متعدد بودند و عجین شدن کارکنان منابع انسانی با آن می باشد.

مدیریت منابع انسانی الکترونیک از طریق اجرا و استفاده متعاقب از ابزارهای سلف سرویس و مدیران و کارمندان باعث بهبود قابل توجهی در بروز رسانی اطلاعات کارمند، اعلان مشخصات شغلی، تغییرات در خط مشی ها و رویه ها و آموزش شده است. این نوع از سلف سرویس منجر به کیفیت اطلاعات و شفافیت بالاتر می شود. از مدیریت منابع انسانی الکترونیک همچنین به عنوان ابزاری برای ارتباطات استفاده می شود مدیریت منابع انسانی الکترونیک از ایمیل به منظور ارتباطات بهره می برد. اخیراً از اینترنت و مجامع الکترونیک  بعنوان ابزاری موثر، سریع و راحت برای انتقال اطلاعات به کارمندان استفاده می شود.

کاربری های سلف سرویس کارکنان به تنهایی مشهور ترین شکل منابع انسانی الکترونیک است بطور مرسوم، آن نخستین کاربری سلف سرویس در منابع است که سازمان راه اندازی می کنند.


درس پیشنهادی: نقش منابع انسانی در اثربخشی سازمان و شرکت – تاثیر و فواید منابع انسانی چیست؟


زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی – سلف سرویس کارکنان برای چیست؟

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی - سلف سرویس کارکنان

پاره ای از خدمات منابع انسانی است که کارکنان می توانند در وب سایت سلف سرویس کارکنان ببینند که این موارد در زیر آمده است:

ـ اطلاعات شخصی همچون نشانی، تلفن، راهنمای تماس فوری و نظایر آنها را وارد و ویرایش کنند.
ـ مدل گزینه های بازنشستگی و عاملهای حساس متغیر همچون نرخ های سهم کسور بازنشستگی و برگشت سرمایه گذاری را ارائه کنید.
ـ ارتباطات و به روز کردن های شرکت را دریافت کنید.
ـ تخصیص سرمایه گذاریهای جدید و موجود بازنشستگی را باز نگری کرده و تغیر دهید. (شاید از طریق پیوند با یک فروشنده وب سایت)
ـ یک منش حقوقی کنونی یا مربوط به گذشته را ببینید.
ـ در برنامه های مزایا شامل طرح های مزایای منعطف، مراقبتهای بهداشتی، مهد کودک و غذاخوری ثبت نام کنید.
ـ درباره انواع گزینه های مزایا تحقیق کنید (مثلاً، سایت می تواند با انواع فروشندگان مختلف نرم افزارهای خدمات پزشکی پیوند برقرار کند و به کارکنان فرصت بدهد هزینه ها و خدمات طرح ها را مقایسه کنند و مدارک تخصصی پزشکان مرتبط با طرح را بررسی کنند.)
ـ وقتی برای انواع مزایا حق انتخاب وجود دارد، آنچه را که می پسندید برگزینند.
ـ در دوره های آموزشی ثبت نام کنید.
ـ آگهی های شغلی درون سازمان مبتنی بر معیارهای گزینش را ببینید که طبق شرایط فرد درج شده است. (برای مثال چه شغل هایی موجود است که با این معیار تطبیق می کند.)
ـ فهرست وقت ها از جمله ثبت وقت های مرخصی 
ـ فعالیت های فردی مرتبط با رشد و بهسازی را بازنگری و طراحی کنید.
و…

 

تکنولوژی، نقش مهمی در گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با کار ایفا می کند. بدین منظور از برنامه های کامپیوتری برای دسته بندی مشاغل بر مبنای پروفایل های مشابه و مشاغل موجود استفاده می شود.

 

بدست آوردن منابع انسانی، جذب، کارمندیابی، گزینش و حفظ و نگهداری الکترونیکی

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی - گزینش

فرآیند کسب منابع انسانی شامل جذب، کارمندیابی، گزینش و نیز حفظ و نگهداری می باشد. یکی از پر کاربرد ترین پروفایل های مدیریت منابع انسانی الکترونیک کارمندیابی اینترنتی می باشد.
کارمندیابی فرآیندی است که در آن افرادی که توانایی بالقوه برای عضویت در سازمان وانجام وظایف محوله را دارند شناسایی می شوند و زمینه جذب آنها برای سازمان فراهم می شود. روش های سنتی کارمندیابی با ظهور اینترنت متحول شده است. طی سال های اخیر اینترنت تحولی شگرف در کارمندیابی منابع انسانی و راه هایی که سازمان ها وظیفه کارمندیابی را انجام می دهند، ایجاد نموده است.

برای تسهیل فرآیند کارمندیابی بسیاری از سازمان ها به استفاده از سیستم های منابع انسانی الکترونیکی مانند سایت های کاریابی مبتنی بر وب، پروتال ها و کیوسک ها وغیره برای جلب بیشتر متقاضیان کار روی آوردند. براساس تحقیقی که در این زمینه انجام شده است بین 70% تا 90% سازمان های بزرگ از سیستم های کارمندیابی الکترونیکی استفاده می کنند.

 

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی  – مدیریت عملکرد الکترونیکی

تکنولوژی تاثیر قابل توجهی بر بار اداری مدیریت عملکرد داشته است. استفاده از تکنولوژی در واحدهای منابع انسانی به منظور ساده سازی نظام های این حوزه رایج است کاربردهای تکنولوژی معمولی استفاده از اینترنت و اینترانت های شرکت برای حمایت از مدیریت عملکرد و نیز استفاده از طرف ثلث به منظور کمک به کارهای اداری روزمره می باشد.

از مدیریت منابع انسانی الکترونیک هم چنین می توان در ارزیابی عملکرد استفاده کرد. یک نظام ارزیابی عملکرد آنلاین منجر به خط مشی و فرآیندهای استاندارد شده ایی می شود که دارای معیارهای شخصی برای سمت های مورد نظر در سازمان می باشد، یک نظام ارزیابی عملکرد آنلاین به این معناست که بیشتر کاری که قبلا توسط کارمند و مدیر انجام می شد، حذف شده و به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد تمامی اطلاعات به صورت مستقیم توسط واحد منابع انسانی در شکل های الکترونیکی جمع آوری می شود. این کار منجر به صرفه جویی در زمان می شود ابزارهای سلف سرویس به کارمندان این اجازه را می دهد تا عملکرد شخصی خود را بر مبنای نتایج ارزیابی عملکرد شخصی خود را بر مبنای نتایج ارزیابی عملکرد مدیریت کنند.


درس پیشنهادی: مدیریت نوین منابع انسانی چگونه است؟


کاردی و میلر (cardy and Miller 2005)  بیان می کنند که سازمان ها به دلیل ویژگی های جذابی همچون صرفه جویی در زمان، منابع و هزینه ها ـ درستی و صحت ـ حوزه های نظارتی وسیع تر به استفاده از این سیستم ها روی می آورند.

 

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی  – نظام پاداش دهی و جبران خدمات منابع انسانی 

زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی - نظام پاداش دهی

نظام های پاداش دهی و جبران خدمات یک نقش حیاتی در جذب، انگیزش و حفظ منابع انسانی ایفا می کنند در حالیکه این نظام ها کاربر پسند نیستند اما زمان بر و انعطاف پذیر هستند بنابراین، این سیستم ها به شیوه مناسبی به کار نمی روند، اطلاعات موجود در این حوزه صحیح نبوده و در بعضی مواقع راهبردها دنبال نمی شوند این اعتقاد وجود دارد که مسئله هایی از این قبیل را می توان به وسیله استفاده از فناوری در بخش منابع انسانی تقلیل داد.

سه روش کلیدی در رابطه با ابزارهای جبران خدمات الکترونیکی که به متخصصان مدیریت انسانی در محیط پویا و رقابتی کمک می کند:

ـ افزایش دسترسی به اطلاعات جبران خدمات مورد نیاز، به عنوان مثال: پایگاه های مدیریت دانش، بهترین رویه های داخلی و بیرونی، طرح های رعایت برابری و انصاف فردی، اطلاعات رقابتی که به سادگی و در زمان مورد نیاز به کارکنان فناوری اطلاعات اختصاص و بدون هیچ ابزار فناوری اطلاعاتی پیچیده در دسترس است.

ـ دسترسی 24 ساعته مدیران و کارکنان به اطلاعات جبران خدمات مورد نیاز خود که برای انجام کار به آن نیاز دارد و همچنین در تصمیم گیری ها کاربرد دارد.
ـ تسهیل در انجام وظایف بوروکراتیک طاقت فرسا از طریق معرفی فرآیند اطلاعات و جریانات کاری سودمند.

 

همچنین سیستم جبران خدمات و نظام پاداش دهی چه به صورت دستی باشد و چه به صورت کامپیوتری باید همیشه سه هدف اصلی را دنبال کند.

ـ برابری و مساوات درونی (ارزش نسبی مشاغل در سازمان)

ـ برابری و مساوات بیرونی (رقابت بیرونی)

ـ برابری و مساوات فردی (شناسایی و پاداش دهی به افراد براساس سهمی که آنها در سازمان دارند)

 

از مباحث بالا این مطلب روشن می شود که منابع انسانی الکترونیک یک نقش عمده را در نظام پاداش و جبران خدمات ایفا می کند و به کارمندان و مدیران، اجازه کنترل و استقلال در این فرآیندها را اعطاء می کند.

 

توسعه منابع انسانی الکترونیکی

مدیریت منابع انسانی الکترونیک بطور وسیعی در آموزش و توسعه منابع انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. این بعد یکی از مفید ترین کاربرد های تکنولوژی در منابع انسانی است هر سازمانی برای رسیدن به اهداف خود باید مجموعه ایی از افراد لایق و کارآمد را در اختیار داشته باشد. بخشی از دانش و معلومات را افراد پیش از ورود به سازمان کسب کرده اند. اما برای اینکه بتوانند وظایف محول شده در سازمان را به خوبی انجام دهند و نقش موثری در رسیدن به اهداف سازمان ایفا کنند، علاوه بر این معلومات بستگی به آموزش های کارکنان دارد. زیرا داشتن کارمند ورزیده یکی از مهمترین عوامل در میزان کارآیی و کارآمدی سازمان است.

یکی از این راه های آموزش، آموزش الکترونیک می باشد، آموزش الکترونیک عموماً به استفاده از فن آوری اطلاعات تحت شبکه در آموزش و یادگیری اطلاق می شود، برخی عبارات دیگر مانند آموزش آنلاین، آموزش مجازی، آموزش تحت شبکه و آموزش تحت وب برای توصیف این نوع آموزش و یادگیری به کار می روند.

آموزش الکترونیکی در حوزه های وسیع به کار گرفته می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ یک وسیله آموزش برای کارکنان و مشتریان 
ـ تسریح در دسترسی به بازار
ـ عملکرد و بهره وری بیشتر
ـ بروزرسانی دانش و تسهیل در جذب نیروی انسانی
ـ ایجاد فرصت های آموزشی برابر برای کارکنان
ـ تعهد کارمند

سرانجام، مدیریت منابع انسانی الکترونیک ابزاری است که بوسیله آن می توان تعهد کارمندان را مورد سنجش قرار داد. تحقیقات مربوط به نگرش، نقش مهمی در تضمین تعهد کارمند دارد، با توجه به اینکه نیاز است تعهد کارمند به طور مستمر تحت کنترل قرار گیرد تا موانع احتمالی شناسایی شده و در برطرف کردن آن تلاش شود بطور سنتی این تحقیقات تا 18 ماه زمان می گرفت. فرآیند تحقیق کامل ایجاد، تجزیه و تحلیل، تفسیر، تصمیم گیری و سرانجام، انجام اقدامات لازم در رابطه با این نوع تحقیق یک فرآیند بسیار طولانی است. 

برای کوتاه کردن این فرآیند می توان از تکنولوژی بهره برد. این نوع تحقیق را می توان به صورت آنلاین برگزار کرد و به محض اینکه کارمندان آنرا جواب دادند می توان داده ها را وارد سیستم کرده و آنالیز کرد. آنچه که قبلا ماه ها وقت می گرفت امروزه، می توان در چند ساعت انجام داد این بدین معنی است که یک مدیر می تواند بازخورد مربوط به نگرش تیم خود را در برهه های زمانی کوتاه تر دریافت کرده و انجام اقدامات اصلاحی در زمان واقعی کوشا باشد. باید توجه داشت که این نوع فرآیند به این معنی نیست که تکنولوژی مباحث حاد منابع انسانی را حل خواهد کرد بلکه تکنولوژی بعنوان کاتالیزوری است که تغییراتی در شیوه مدیریت منابع انسانی ایجاد می کند. یک نکته که باید مورد توجه قرار گیرد این است که فرآیندهای منابع انسانی ذکر شده در بالا با مهمترین منابع در سازمان (یعنی کارمندان) می باشند اجرا کردن فرآیندهای منابع انسانی به وسیله برنامه ریزی، ارتباطات، کارمندیابی، گزینش و مدیریت عملکرد اثربخش و فرآیندهای پاداش دهی و جبران خدمات با ساختار مناسب و آموزش و توسعه مناسب منجر به افزایش، حفظ و نگهداری حیاتی ترین منابع سازمان و تعهد آنان نسبت به سازمان خواهد شد.

تمرین: مدیریت منابع انسانی الکترونیک چگونه بر کل واحد های سازمان می تواند تاثیر گذار باشد؟

 

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. درود بر شما دوست عزیز
      می توانید از سایر مقالات مرتبط استفاده بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا