مدیریت منابع انسانی الکترونیک

عوامل موثر بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک چه هستند؟

موفقیت در مدیریت منابع انسانی کدام است؟ در این مقاله به موفقیت در مدیریت منابع انسانی می پردازیم.

عامل مهم در موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک؟
کاربردها و ویژگی های عوامل فناورانه (تکنولوژی) کدامند؟
شاخصه های عوامل سازمانی؟
ویژگی های عوامل رفتاری و تاثیر آن بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک چگونه است؟
سه گروه اثر گذار عوامل محیطی بر مدیریت منابع انسانی الکترونیک کدامند؟

مدیریت منابع انسانی یا HRM چیست ؟ | تعریف منابع انسانی و تاریخچه آن

با مطالعه ادبیات مربوط به مدیریت منابع انسانی الکترونیک عوامل تاثیرگذار به چهار دسته عوامل: فناورانه(تکنولوژی)، سازمانی، رفتاری و محیطی دسته بندی شده اند. 

موفقیت در مدیریت منابع انسانی  – عوامل فناورانه

این عوامل اشاره به تمامی مؤلفه هایی دارند که صرفا مربوط به سیستم های اطلاعاتی و فناوری می شوند و یکی از زیر بنایی ترین بخش های پیاده سازی مدیریت منابع انسانی الکترونیک در یک سازمان می باشند.

کاربردها و ویژگی ها:

عواملی که مربوط به کاربردها و ویژگی های برنامه های کاربردی هستند در دهه اخیر پیدا شده اند روئل (Ruel) و همکارانش (2004) استدلال کرده اند که کارمندان و مدیران صف بدون یک “ساختار اطلاعاتی مشخص و آسان” رغبتی برای سپری کردن زمان خود در ابزارهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک نخواهند داشت.

تئو ((Teo و همکاران (2007) در تحقیق خود از 110 سازمان در سنگاپور، تعدادی از عوامل تاثیر گذار بر اقتباس مدیریت اطلاعاتی منابع انسانی را مورد بررسی قرار دادند و به مزیت نسبی بخشی به عنوان یک عامل مهم تاثیرگذار در پذیرش یک سیستم سازمانی پی برده اند مزیت نسبی به مزایایی اشاره دارد که در یک سیستم چه برای بخش مورد نظر و چه برای سازمان بعنوان یک کل به ارمغان می آورد.

و مولفه آخری موجود در ویژگی ها «سهولت تجربه شده در استفاده از سیستم» می باشد که توسط وائرمنز و ولدهوون (voer mans & van reldhoven) اشاره شده است.

 

زیر ساخت های فناورانه

موفقیت در مدیریت منابع انسانی - زیر ساخت فناورانه

های (Hooi) 2006، در بررسی خود از 60 کارمند در کارخانه های تولیدی به این نتیجه رسید که «زیر ساخت فناوری اطلاعات» یک عامل مهم در موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک محسوب می شود.

علاوه بر این در 2009 ردیک (Reddick) نیز به این نتیجه دست یافت. زمانی که زیر ساخت های فنی بطور جدی استقرار نمی یابند، بعنوان یک مانع برای موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک عمل می کند.

مطابق با این یافته ها، این نکته آشکار است که سازمان ها نیازمند استقرار زیر ساخت صحیح در جهت اجرای موفقیت آمیز مدیریت منابع انسانی الکترونیک می باشند.

 

محتوای سیستم سفارشی شده

یکی دیگر از عوامل «محتوای سیستم سفارشی شده» بود. محققان اذغان می کنند زمانیکه یک سیستم متناسب با نیازهای ویژه آنان باشد بعنوان یک عامل مهم در موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک خواهد بود. از آن جایی که کارمندان در آینده می خواهند از این سیستم ها برای انجام کارهای خود در حد بالایی استفاده کنند اگر متناسب با حوزه تخصصی آنان باشد طبیعتاً می تواند بعنوان یک عامل مهم و مثبت تلقی شود.

 

موفقیت در مدیریت منابع انسانی  – عوامل سازمانی

این عوامل مشتق شده از ویژگی های سازمانی می باشند که می توانند مستقیما منجر به اجرای موفقیت آمیز مدیریت منابع انسانی الکترونیک در رابطه با اهداف مورد نظر شوند:

 

ویژگی های جمعیت شناختی

در این دهه پی برده شد که ویژگی های جمعیت شناختی سازمان، نقش مهمی در مورد سیستم های مدیریت منابع انسانی الکترونیک ایفا می کنند. در این میان «اندازه سازمان» یکی از مولفه هایی است که به کرات در رابطه با موفقیت و پذیرش مدیریت منابع انسانی الکترونیک از آن نام برده شده است.

نای و وات (Ngai  and wat)با تحقیقی که در مورد 147 نفر از بخش منابع انسانی انجام داده اند. گزارش دادند که اندازه سازمان بعنوان یک عامل مهم در موفقیت سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی محسوب می شود. مطابق با تحقیق آنان سازمان های بزرگتر شانس بیشتری در این رابطه دارند و اندازه سازمانی در موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک تاثیر می گذارد. با توجه به تحقیقات فوق الذکر می توان نتیجه گیری کرد که موفقیت در بین سازمان های بزرگ شایع تر است در حالیکه چاپمن و وبستر (chapman & (webster به این نکته پی برده اند که مدیریت منابع انسانی الکترونیک در میان سازمان های کوچک موفق تر است.

موفقیت در مدیریت منابع انسانی - متغیر جمعیت شناختی

نتایج حاکی از آن است، یکپارچگی با سیستم های بزرگ موجود که شکل و هزینه بر می باشد ممکن است یکی از عوامل مهم در جهت توجیه این اثر باشد. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود که روابط بین اندازه سازمان و موفقیت توسط چه عواملی تعدیل می شوند

«حوزه فعالیت سازمان» یکی دیگر از عوامل حائز اهمیت در مورد ویژگی های جمعیت شناختی سازمان می باشد. الیواس ـ لوجان (olivas- Lujan) و همکاران در بررسی خود از چهار بخش متفاوت یک شرکت بزرگ مکزیکی (موادغذایی، خدمات تبلیغاتی و مالی، توزیع و تولید مصالح ساختمانی، فناوری اطلاعات و برون بسیاری فرآیندهای کسب و کار) به این نتیجه رسیده اند که صنعت بانکداری پیشرفته ترین بخش در مدیریت منابع انسانی الکترونیک می باشد. استروهمر و کابست  (strohmeier & kabst)(2009) نیز بیان می کنند حوزه بانکداری به طور مثبت با موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک در ارتباط است در حالیکه تولید مصالح ساختمانی، خرده فروشی ها و دیگر حوزه ها به طور منفی با مدیریت منابع انسانی الکترونیک در ارتباط هستند. علاوه بر این یافته ها حاکی از آن است که حوزه فعالیت سازمان و ویژگی های آن حوزه (از جمله فرهنگ آن حوزه در رابطه با فناوری) بر موفقیت و پذیرش مدیریت منابع انسانی الکترونیک تاثیر گذار است برای مثال در بررسی این محققین مشخص شد که حوزه ارتباطات رابطه بهتری با مدیریت منابع انسانی الکترونیک دارد تا حوزه تولد مصالح ساختمانی

 

دانش و مهارت ها

الیواس ـ لوجان و فلورکسکی (2010) پی برده اند که «ظرفیت جذب فناوری اطلاعات منابع انسانی» (برای مثال توانایی کارمندان شرکت برای توسعه زیربناهای دانش مربوطه یا شناسایی اطلاعات با ارزش خارجی و یا اتخاذ تصمیمات درست) بطور مستقیم بر شدت و پذیرش مدیریت منابع انسانی الکترونیک تاثیر گذار است.

علاوه بر این ردیک  (Reddick, 2009)آشکار ساخت که «مهارت های مدیریت تغیر» برای موفقیت سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی به عنوان یک مانع می باشند از سوی دیگر اجرای این سیستم ها اغلب نیازمند کارمندان و مدیرانی برای تغییر دادن روش های فعلی کار می باشد. بنابراین استدلال ما این است که مهارتهای مدیریت تغییر می توانند هم باعث وفق دادن کارمندان شود و هم می تواند مقاومت آنان را برانگیزاند.

 

گارانتی کردن اطلاعات محرمانه و داده های درونی

روئل (Ruel ,2004) پی برد زمانیکه کارمندان سیستم مدیریت منابع انسانی الکترونیک را مورد استفاده قرار می دهند «گارانتی کردن اطلاعات محرمانه و امنیت داده های درونی» بعنوان یک عامل حیاتی برای کارمندان بمنظور ایجاد آرامش در آن هاست زمانیکه کارمندان سیستمی را مورد استفاده قرار می دهند و اطلاعات خاصی را در آن وارد می کنند می خواهند از امنیت داده های خود اطمینان حاصل نمایند.

 

منابع مالی

همچنین یافته ها حاکی از آن هستند که اجرای یک سیستم جدید نمی تواند بدون «منابع مالی» کافی به وقوع بپیوندد بودجه ناکافی و وضعیت اقتصادی یک سازمان به عنوان یک مانع مهم در جهت اجرای یک سیستم می باشد.

 

فرهنگ

«فرهنگ سازمانی» به عنوان یک عامل مهم برای موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک محسوب می شود.

بنابراین زمانیکه فرهنگ سازمانی دوستدار فناوری اطلاعات باشد شانس بیشتری برای موفقیت وجود دارد محققان مشخص کرده اند، سازمان های مبتنی بر افراد (سازمان هایی که برای افراد سازمان احترام قائلند) برای اجرای سیستم های جدید آگاه تر از سازمان هایی با فرهنگ پویا (سازمان های مبتنی بر رشد، تهاجمی و نوع آور) می باشند.

 

مهارت های متخصصان و کارکنان در رابطه با lT 

موفقیت در مدیریت منابع انسانی - مهارت IT

«مهارت هایlT افراد و شایستگی های IT متخصصان منابع انسانی» به عنوان یک مولفه مهم و اثرگذار در موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک محسوب می شود پذیرش و موفقیت سیستم های مدیریت منابع انسانی الکترونیک بوسیله مهارت های کارمندان و مدیریت در رابطه با کامپیوترهای شخصی تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

رهبری

حضور یک «رهبر حمایتی و تشویق کننده»یکی از عوامل مهم برای موفقیت یک سیستم می باشد. 

زمانی که رهبری این حرکت و جنبش (معرفی و راه اندازی یک سیستم جدید مثل مدیریت منابع انسانی الکترونیک) برعهده یک رهبر حمایتی و اثربخش باشد کارمندان بخش منابع انسانی بیشتر پذیرای ایده های جدید و معرفی سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی خواهند بود.


پیشنهاد می کنیم حتما سمینار قواعد رهبری و شخصیت کاریزما از دکتر علیرضا آزمندیان را در این خصوص ببینید.


عوامل روانشناختی (رفتاری)

«اعتماد بین اعضای تیم پروژه» یکی از عوامل حیاتی برای هماهنگی موفق بین یک تیم پروژه و موفقیت یک سیستم می باشد. اعتقاد مثبت نسبت به مدیریت منابع انسانی الکترونیک بطور چشمگیر بر پذیرش مدیریت منابع انسانی الکترونیک تاثیر می گذارد، یکی از موانع برای موفقیت سیستم های مدیریت منابع انسانی الکترونیک مقاومت کارمندان در برابر تغییر می باشد

ادراکات کارکنان منابع انسانی نیز حوزه نگرش کارمندان نسبت به مدیریت منابع انسانی الکترونیک را تحت تاثیر قرار می دهند زمانی که کارمندان ادراکات منفی از کارکنان منابع انسانی داشته باشند تمایل کمی برای استفاده از مدیریت منابع انسانی الکترونیک خواهند داشت.

 

حمایت و تعهد

دسته بندی دیگر از عوامل رفتاری مربوط به حمایت و تعهد می باشد تعهد از سوی کارمندان و مدیریت نسبت به پروژه مدیریت منابع انسانی الکترونیک یکی از عوامل مهم برای موفقیت آن می باشد یکی دیگر از تحقیقات در این رابطه مربوط به پانایاتوپولو و همکاران می باشد که در آن از تعهد مدیریت به عنوان یک عامل موفقیت آمیز حیاتی نامبرده شده است از این رو مطابق با یافته ها، زمانیکه مدیران و کارمندان نسبت به پروژه متعهد می شوند. آنها تمایل دارند تا تلاش های خود را در جهت پروژه و موفقیت آن صرف کنند.

 

آموزش کارکنان منابع انسانی مدیریت

آموزش دادن متخصصان منابع انسانی در استفاده از سیستم ها برای پذیرش و موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک تعیین کننده می باشد.

 

میزان عجین شدن کارکنان منابع انسانی یا سهامداران با سیستم های e- HRM

عجین شدن متخصصان، کارکنان و سهامداران با سیستم های مدیریت منابع انسانی الکترونیک در پذیرش آن ضروری است متخصصان اشاره داشتند که این عجین شدن به کاهش تضادهای بعد از مرحله پیاده سازی منجر می شود.

 

عوامل محیطی

این عوامل به شکل مستقیم ناشی از سازمان یا افراد داخل سازمان نمی باشد بلکه ناشی از محیطی است که سازمان در تعامل روزانه با آن قرار دارد در این دسته بندی ما به سه گروه اثر گذار بر مدیریت منابع انسانی الکترونیک پی برده ایم:

 

1ـ حضور اتحادیه

به طور منفی بر استفاده از فناوری اطلاعات تاثیرگذار است این یافته نشان می دهند زمانیکه سازمان ها در حوزه هایی با حضور قوی اتحادیه فعالیت می کنند درجه پایینی از مدیریت منابع انسانی الکترونیک مورد انتظار است

 

2ـ توسعه اقتصادی کشور

در بعضی از مطالعات پی برده شد که توسعه اقتصادی یک کشور بر موفقیت و پذیرش مدیریت منابع انسانی الکترونیک تاثیرگذار می باشد.

 

3ـ فرهنگ کشور

فرهنگ یک کشور بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک تاثیر گذار است. الیواس – لوجان (olivas – Lujan 2007) و همکاران طی تحقیقاتی که در کشور مکزیک صورت پذیرفت دریافتند، مکزیک کشوری است که با لایه های سلسله مراتبی بالا و قوی شناخته می شود، مطابق با آن کارمندان احترام بسیار زیادی برای سرپرست های خود قائلند. بنابراین زمانیکه سرپرستان تصمیم می گیرند یک سیستم را پیاده کنند با مقاومت بالای کارکنان مواجه نمی شوند.

 

شکل – عوامل تاثیر گذار بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک

جدول عوامل موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا