کارگاه شخصیت کاریزما

کاریزما چیست؟ چطور می توانیم شخصیتی کاریزماتیک و جذاب داشته باشیم؟

شخصیت کاریزماتیک چیست؟ در این مقاله به شخصیت کاریزماتیک می پردازیم.

کاریزما چیست؟ تعریف شخصیت کاریزما

آیا می دانید چه افرادی شخصیت کاریزماتیک دارند؟!

شخصیت های کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارند؟!

در ابتدا در درس اول دوره شخصیت کاریزما، یک نگاه کلی به کاریزما و شخصیت کاریزماتیک  خواهیم داشت:

کاریزما از ریشه ای یونانی به معنای « هدیه » نشات می گیرد؛ مجموعه ای از صفات و رفتارهاست که فرد را با دیگران پیوند می دهد.

یک فرد کاریزماتیک و دوست داشتنی؛ قابل اعتماد؛ فعال و در بسیاری از موارد جادویی است. افراد دارای کاریزما؛ ابرازگر؛ قوی و با اعتماد به نفس؛ امیدوار و صمیمی هستند. آن ها در بیشتر موارد به دیگران توجه می کنند  و نوعی جذابیت درونی دارند که دیگران را خود جذب می کنند. داشتن کاریزما در شغل و حرفه اهمیت بسیاری دارد؛ حتی اگر ما یک نقش مدیریتی نداشته باشیم.

زمانی که کاریزما داریم ؛ دیگران تمایل دارند که با ما کار کنند؛ ایده های ما را می پذیرند؛ به نظرات ما اعتماد می کنند و بسیار علاقه مندند که تحت تاثیر ما باشند.

شخصیت کاریزماتیک – قدرت مرجع در شخصیت کاریزما 

کاریزما و قدرت کاریزما شکلی از « قدرت مرجع » است که روان شناسان اجتماعی مثل جان فرنچ و برترام روان ؛ آن را  به عنوان یکی از ۴ پایه  قدرت تعریف کرده اند.

« قدرت مرجع » ؛ قدرتی است که ما آن را داریم چون دیگران ما را دوست دارند  و سپری کردن اوقات شان با لذت می برند و از هم نشینی وهم صحبتی با ما سیر نمی شوند و با ما در نهایت و کمال احترام و ادب رفتار می کنند.

قدرت شخصیت کاریزماتیک

 

بنابراین در تعریف کاریزما ؛ می توان کاریزما را به مجموعه ای از صفت ها و رفتار ها اطلاق کرد که با کنار هم قرار گرفتن آن ها ؛ شخصیت ما به یک شخصیت جذاب و کاریزماتیک تبدیل می شود.

 

چطور ویژگی های شخصیت کاریزما را پرورش دهیم؟ 

آیا می توانیم با آموزش و تمرین؛ ویژگی ها و صفات کاریزمایی را در خود پرورش دهیم و شخصیتی کاریزماتیک از خود بسازیم؟!

بله؛ قطعا می توانیم. با « توانا »  ؛ توانایی های مان شکوفا می شود.

« توانا » به ما کمک می کند این صفات و ویژگی ها را بشناسیم؛ بیاموزیم و به کمال برسیم.

برخی از مطالعات به این نتیجه دست یافته اند رهبرانی که قادر بودند سختی ها را تحمل کنند بیشتر در ارتباط با تیم خود کاریزماتیک بودند و افرادی که دیدگاه مثبتی داشتند با احتمال بیشتری کاریزما داشتند. همچنین آن چه که افراد برای گفتن انتخاب می کنند می تواند بر کاریزمای آن ها موثر باشد.

نکته مهم این جاست که یک سوء تعبیر رایج درباره ی کاریزما وجود دارد و این است که کاریزما ارتباط زیادی با جذابیت ظاهری دارد. اگر چه جذابیت ظاهری به دوست داشتنی بودن ما در موقعیت های مختلف کمک می کند؛ به طور خاص تنها مولفه مورد نیاز برای داشتن کاریزما نیست. زیبایی و جذابیت ظاهر ؛ یک تکه از این پازل است. رفتار و اعتقادات ما بیش از ظاهر ؛ در داشتن کاریزما تاثیر دارد . ایجاد کاریزما نیازمند زمان و تلاش است.

ویژگی های یک شخصیت کاریزماتیک

شخصیت کاریزماتیک

مولفه های زیادی برای ساختن یک شخصیت کاریزماتیک وجود دارند. زبان بدن و حضور موثر از مولفه های مهم کاریزما است. زبان بدن صحیح می تواند بدون گفتن هیچ کلمه ای؛ قدرت؛ صمیمیت و دوست داشتنی بودن ما را افزایش دهد. تقویت زبان بدن را با محکم ایستادن  آغاز کنیم.( دوره زبان بدن توانا را دوست خواهید داشت).

شانه ها یمان را صاف و محکم و سرمان را بالا نگه داریم. داشتن حالت بدنی خوب؛ نه تنها ما را با اعتماد به نفس و مسلط نشان می دهد؛ بلکه به ما این احساس را می دهد که در مسیر موفقیت هستیم. تحقیقات نشان می دهد که افراد کاریزماتیک گرایش دارند که بسیار مثبت باشند.  بنابراین بیشترین تلاش خود را برای داشتن دیدگاه و نگرش مثبت به کار گیریم.

حضور فعال اندکی با زبان بدن متفاوت است و با کیفیت توجه ما ارتباط دارد. زمانی که ما حضور موثر داریم ؛ تمام توجه خود را به فردی می دهیم که با او هستیم و به ذهن خود اجازه نمی دهیم که به چیز دیگری مشغول شویم. ما خود و توجه مان را تنها به آن فرد اختصاص می دهیم. برای تقویت حضور موثر ؛ با یادگیری مهارت گوش دادن فعال آغاز کنیم. زمانی که یک نفر با ما صحبت می کند ؛ مطمئن شویم که توجه کامل خود را به صحبت های او معطوف کرده ایم. نگران این نباشیم که پس از پایان یافتن حرف او ما چه خواهیم گفت.

 

بیشترین تلاش خود را برای ماندن در همان لحظه و هشیار بودن به کار گیریم. بنابراین از همین لحظه برای تقویت این مهارت زمان بگذاریم و تمرین کنیم؛ «توانا» این قول را به شما می دهد با تقویت این مهارت از  تاثیر آن بر روی روابط خود شگفت زده خواهید شد.

 

« افراد کاریزماتیک احساس خوب به دیگران منتقل می کنند.»

افراد کاریزماتیک باعث می شوند که دیگران احساس مهم بودن و خوب بودن بکنند. به جای تمرکز بر موفقیت های خودشان حجم زیادی از زمان و انرژی خود را به تلاش برای انگیزه دادن به دیگران اختصاص می دهند. با کمک به افراد دیگر آن ها محیطی پر از انرژی مثبت خلق می کنند ؛ محیطی که مانند یک مغناطیس دیگران را به خود جذب می کند.

ما می توانیم این مهارت را با کمک کردن و تحسین دیگران در زمانی که به آن نیاز دارند؛ در خودمان تقویت کنیم. با شخص مقابل خود به گونه ای برخورد کنیم؛ گویا مهم ترین شخصی است که امروز ملاقات می کنیم. نسبت به پیشرفت ها و موفقیت های خود فروتن و متواضع باشیم و زمانی که دیگران کاری را خوب انجام می دهند؛ صادقانه آن ها را تحسین و از آن ها سپاس گزاری کنیم. هم چنین می توانیم برای اعضای کم تجربه تیم خود مربی باشیم و یا گه گاه به صورت اتفاقی کارهای مهربانانه ای  مثل بردن شیرینی ؛ تنقلات یا قهوه برای همکاران پر کار انجام دهیم. هم چنین یک لبخند از روی مهر و صداقت در زمان مناسب می تواند در افراد احساس خوبی ایجاد کند.

شخصیت کاریزماتیک – توجه؛ صمیمیت و صداقت

« تا حد زیادی در شکل دهی کاریزما اهمیت دارند. اگر در تحسین دیگران ؛ به صورت مکانیکی یا دور از واقعیت رفتار کنیم ؛ دیگران متوجه عدم صداقت  ما خواهند شد.»

جالب است بدانیم یک ارتباط قوی بین هوش هیجانی و کاریزما وجود دارد.رهبران با هوش هیجانی از احساسات خود و هم چنین احساسات اطرافیانشان به خوبی آگاهند.( عاشق دوره هوش هیجانی توانا خواهید شد 🙂 ).

این آگاهی به آن ها اجازه می دهد که در شرایط بحرانی و استرس زا آرام و قوی باشند و نیاز های عاطفی دیگران را به خوبی برآورده کنند. همدلی بخش مهمی از این مهارت است.

اگر جز آن دسته افرادی هستید که نگران کنترل استرس خود هستند، دوره مدیریت استرس توانا به شدت به شما کمک خواهد کرد. 

زمانی که ما قادر باشیم دیدگاه ها؛ خواسته ها و نیاز های دیگران را درک کنیم؛ پنجره ای رو به درک و ارتباط عمیق تر گشوده ایم.

تمرین دوره کاریزما:

هوش هیجانی و مهارت همدلی خود را از طریق به کنترل در آوردن احساسات خصوصا در زمان خستگی و استرس تقویت کنیم.

هم چنین توجه به دیگران  ( از طریق دقت به زبان بدن و آن چه می گویند) ما را قادر خواهد کرد تشخیص دهیم آن ها چه خواسته و نیازی دارند و در  نتیجه واکنش مناسبی نشان دهیم.

 

یکی دیگر از  ویژگی های بارز افراد کاریزماتیک داشتن اعتماد به نفس و قاطعیت است. افراد کاریزماتیک اعتماد به نفس دارند و می دانند چگونه قاطع باشند. با ساختن اعتماد به نفس شروع کنیم. ما میتوانیم این ویژگی را از طریق به کارگیری بیشتری توانایی های خود در زندگی شخصی و زندگی کاری خود ؛ تعیین و دستیابی به اهداف کوچک و کسب دانش و مهارت های مورد نیاز برای بهتر کردن شرایط ها ؛ در خود تقویت کنیم.

علاوه بر این بهتر است مهارت صحبت کردن در جمع را در خود بهبود بخشیم به  گونه ای که بتوانیم در مقابل یک گروه با اعتماد به نفس و واضح و رسا صحبت کنیم . قاطعیت تا حدودی متفاوت است. زمانی که ما قاطع ( ابرازگر ) هستیم؛ خواسته ها ونیازهای خود را مطرح می کنیم و در عین حال به خواسته ها و نیاز های دیگران احترام می گذاریم.

افراد قاطع قدرت فردی خود را نشان می دهند اما این قدرت را با مهربانی ؛ احترام و متانت مورد استفاده قرار می دهند. ابراز وجود و اعتماد به نفس به دنبال یکدیگر می آیند. پس از آن که اعتماد به نفس خود را افزایش دادیم ؛ می توانیم از طریق تشخیص نیازها و خواسته های خود در هر موقعیت و هم چنین شناسایی خواسته ها و نیاز های دیگران؛ روی توانایی ابراز وجود خود کار کنیم. برای آن چه که نیازداریم؛ محکم به پا خیزیم اما این کار را با احترام انجام دهیم. در درس های بعدی با ما باشید تا با شخصیت کاریزما بیشتر آشنا شویم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا