مقالات فن بیان

آموزش سخنرانی و صحبت کردن در جمع

سخنرانی در جمع مهمترین توانمندی کلامی هر انسانی است. بر اساس تحقیقات یکی از دانشگاههای معتبر، حدود 41 درصد از مردم بهنگام سخنرانی در جمع، احساس ترس نزدیک به مرگ را تجربه میکنند. همین موضوع نشاندهنده اهمیت و البته دشواری کسب این مهارت میباشد. در صورت کسب و تقویت این مهارت میتوانیم بر نفوذ کلام خود افزوده و مخاطبان را تحت تاثیر خود قرار دهیم.

این مهارت در اکثر مشاغل و فعالیتهای اجتماعی مورد نیاز بوده و ما را به  فردی محبوب و کاریزماتیک بدل میسازد. البته خصوصیات فردی، در کسب این مهارت کاملا تاثیرگذارند و بدیهی است که افراد درونگرا و خجالتی در بدست آوردن این مهارت با موانع بیشتر و جدی تری مواجه میشوند. اما خبر خوب اینکه مهارت سخنرانی در جمع کاملا اکتسابی بوده و چه بسا افراد بسیار خجالتی با صرف کردن فعل خواستن و کسب آموزشهای لازم و تمرینهای کاربردی، به افرادی توانمند در این حوزه تبدیل شده اند.

چگونه سخنران خوبی باشیم  ؟ | 5 عامل موثر در سخنرانی موفق

برای کسب این مهارت باید همزمان ذهن و جسم خود را آماده سازیم.

از نظر جسمی میبایست کاملا به سلامتی خود اهمیت بدهیم، به نحوه تغذیه خود توجه ویژه داشته باشیم، صدای خود را گرم کنیم، به میزان کافی آب بنوشیم و تمرکز و مدیتیشن را فراموش نکنیم.

از نقطه نظر تقویت ذهنی میبایست این موارد را مدنظر قرار دهیم: از طریق روشهای کاربردی مثل شفاهی سازی، عاطفی سازی، تصویرسازی و عینی سازی، مثبت گرایی را در خود تقویت کنیم، اعتماد به نفس خود را تقویت و به آن تکیه کنیم، به بازخوردها توجه کنیم، محتوای سخنرانی را درک کنیم و بشدت تمرینهای ضروری در این حوزه را جدی بگیریم.

البته باید به خاطر داشته باشیم که کمی نگرانی بهنگام صحبت کردن در جمع کاملا طبیعی است ولی ما باید ترس مازاد بر آن را در کنترل خود درآوریم. مهمترین این ترسها، ترس از مواجهه با افراد غریبه، ترس از قضاوت یا عکس العمل مخاطبان، ترس از فراموشی مطالب و مواردی از این دست هستند که عامل اصلی ایجاد مشکل در سخنرانی و کاهش اعتماد به نفس به حساب میایند که از آن با عبارت گلوسو فوبیا نام برده میشود. این موارد ذهن و جسم را تحت الشعاع قرارداده و باعث اضطراب، افزایش ضربان قلب، تعریق، مشکلات تنفسی، لرزش صدا و فراموشی میشوند.خوشبختانه برای غلبه بر تمام این مشکلات راه حلهای مناسب وجود دارد و نیاز به صبر و البته پشتکار بسیار دارد.

موارد ضروری جهت یادگیری مهارت سخنرانی در جمع

 

1.آموختن راهکارهای غلبه بر اضطراب. در مقاله های مرتبط، به تفصیل در این خصوص توضیحات لازم را ارائه کرده ایم.

2. تمرینهای صداسازی. بخاطر داشته کمی لرزش در ابتدای صحبت کردن کاملا طبیعی است ولی باید بسرعت کنترل گردد. صدا سازی کاملا اکتسابی بوده و نیازی نیست از ابتدا دارای صدایی کاملا خاص و جذاب باشیم.

آموزش گویندگی و فن بیان چیست؟ 10 نکته ای که حتما باید بدانیم

3.تمرینهای تنفسی. توضیحات در این خصوص را در مقاله تنفس صحیح در صحبت کردن بطور کامل توضیح داده ایم. فقط به ذکر این نکته اکتفا میکنم که منظور از تنفس صحیح همان تنفس دیافراگمی یا شکمی است که آموختن آن برای همه افراد کاملا ضروریست.

4.تمرین سخنرانی. حتی باتجربه ترین سخنرانها هم گاهی قسمتهای مختلف سخنرانی خود را تمرین میکنند. تمرین، بخصوص برای قسمت آغاز سخنرانی هرگز نباید بدست فراموشی سپرده شود. آغاز، مهمترین قسمت سخنرانی است که مخاطب شناسی در آن صورت میگیرد و بیشترین سهم را در میزان تاثیرگذاری سخنران بر مخاطبان برعهده دارد. بهمین سبب لازم است تا قسمت آغاز سخنرانی خود را بارها تمرین کنیم.

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟

5.تهیه نطق و انتخاب ساختار. لازم نیست تمام متن سخنرانی خود را مکتوب کنیم ولی باید برای آن طراحی داشته باشیم تا در طول سخنرانی دچار مشکل نشویم. انتخاب ساختار هم با توجه به اطلاعاتی که از مخاطب خود بدست میاوریم، موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است.

[ai_playlist id=”21104″]

6.تمرین دایره واژگان. لازمه سخن گفتن بخصوص در جمع این است که ما اصولاحرفی برای گفتن داشته باشیم. برای اینکه بتوانیم درباره یک موضوع به تفصیل سخن بگوییم و جوانب مختلف آن را واکاوی کنیم نیاز به منبع سرشاری از واژگان داریم که در ذهن ما وجود داشته باشد. بنابراین اگر میخواهیم برای صحبت کردن در جمع به مشکل برنخوریم و به قولی در میانه راه نمانیم نیاز به تقویت دایره واژگان خود داریم. مطالعه مستمر، مهمترین سلاح ما در این حوزه است.

سخنرانی در جمع

9 تکنیک کاربردی برای صحبت کردن در جمع

  • اضطراب را بپذیرید و پیوسته تمرین کنید. حتی افراد حرفه ای و با تجربه هم نیاز به تمرین دارند. فرق یک فرد که براحتی در جمع صحبت میکند با فردی که این توانمندی را ندارد در این است که استرس خود را طبیعی دانسته و سعی میکند با تمرین و تمرکز آن را کنترل کند. بهمین دلیل تا جاییکه میتوانید سعی کنیدشرایط جلسه را شبیه سازی کنید و با تکرار و تمرین استرس خود را مهار کنید. البته کمی استرس نه تنها بد نیست بلکه ضروری هم هست. چرا که استرس باعث ترشح هورمون آدرنالین شده و این امر موجب نشاط و شادابی شده و سطح انرژی را بالا میبرد.
  • مخاطب شناسی کنید. تا جاییکه امکان دارد مخاطب خود را شناسایی کنید. فراموش نکنید که شما برای مخاطب سخنرانی میکنید نه برای خودتان. بنابراین قبل و در حین صحبت کردن از مخاطب بازخورد بگیرید، علایق و نیازها و خواسته هایش را کشف کنید و در راستای آنها با وی سخن بگویید. آنچه را بیان کنید که مخاطب منتظر شنیدن آن است.
  • طراحی داشته باشید. از قبل، مقدمه،متن و پایان سخنرانی خود را بر اساس اطلاعاتی که از مخاطب دارید طراحی کنید و حتما بر اساس موضوع صحبت کردن، ساختار مناسبی را انتخاب کنید. این موضوع به میزان قابل توجهی اعتماد به نفس شما را افزایش و در مقابل، استرس و اضطراب شما را کاهش میدهد.
  • از توجه به جمع غافل نشوید. به دقت به عکس العملهای مخاطب توجه کنید و از آنها بازخورد بگیرید و در سریعترین زمان ممکن به تجزیه و تحلیل آنها بپردازید. اصلا یکدندگی نکنید و اگر فکر میکنید روش و فرم شما مطلوب مخاطب نیست، با تیزهوشی آن را تغییر دهید و مجددا توجه و علاقه مخاطب را به خودتان جلب کنید.
  • از شخصیت اصلی خود دور نشوید. هرگز در جمع نقش بازی نکنید. حرفی را نزنید که مخاطب احساس کند حتی خود شما هم آن را قبول ندارید. مخاطب بشدت علاقه دارد با شخصیت واقعی شما آشنا بشود. تا میتوانید خود واقعیتان را به او معرفی کنید و با او صمیمی شوید.
  • از ابزار قدرتمند استفاده کنید. مهمترین ابزاری که یک سخنران در اختیار دارد تا بکمک آنها بتواند نظر مخاطب را جلب کند و کنترل احساس او را بدست گیرد استفاده از داستان، شوخی و نقل قول میباشد. البته استفاده از این ابزار احتیاج به یک زمانبندی دقیق دارد و در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد. در غیر اینصورت ممکن است تاثیر مد نظر شما را از دست بدهد.
  • متکی به متن نباشید. هرگز وابسته به متن نباشید. بخصوص در ابتدای صحبت کردن و سخنرانی که مهمترین زمان برای مخاطب شناسی است سعی کنید گفته های خود را از حفظ با مخاطب در میان بگذارید. البته داشتن برگه کوچکی که در آن مطالب و سرفصلهای مهم را برای یاداوری بهمراه داشته باشید نه تنها ایرادی ندارد بلکه راهکار خوبی برای فراموش نکردن مطالب مهم است.
  • به زبان بدن توجه کنید. بخش زیادی از اعتماد به نفس و تبحر ما از طریق زبان بدن و مهارتهای غیر کلامی به مخاطب منتقل میشود. به نحوه نشستن و ایستادن خود دقت کنید و تا میتوانید از لبخند استفاده کنید. با حرکات سر، گفته های مخطب را تایید کنید و هرگز از برقراری تماس چشمی غافل نشوید.
  • شروع تاثیرگذار و پایان تکان دهنده داشته باشید. ما در ابتدای کلام و بعبارت دیگر در مقدمه سخنان خود بیشتریت تاثیر را بر مخاطب گذاشته و خود را به او معرفی میکنیم. بنابراین حتما باید برای شروع صحبتهای خود برنامه ریزی و طراحی داشته باشیم. همچنین بر اساس تحقیقات معتبر، مشخص شده که بخش پایانی کلام بیشتر از تمام قسمتهای سخنان ما در خاطر مخاطب ماندگار میشود. پس بهتر است با پایانی تکان دهنده و تاثیرگذار، هدف اصلی خود را در ذهن مخاطبان حک کنیم.

سخنرانی در جمع یکی از مهمترین مهارتها در زندگی اجتماعی است که بدون آن هرگز نمیتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم و دیگران را نسبت به پذیرش سخنان خود متقاعد سازیم. پس آموختن این مهارت برای هر فردی و در هر شرایط اجتماعی کاملا ضروری است و میبایست مورد توجه جدی واقع گردد.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

نکات مهم در سخنرانی چیست؟ | اگر به سخنرانی علاقه نداریم سخنرانی نکنیم
جملات مناسب در سخنرانی | بدون وجود جملات زیبا سخنرانی نکنیم + 5 روش قدرتمند برای شروع سخنرانی
ظاهر و پوشش یک سخنران حرفه ای باید چگونه باشد؟ + نکاتی که باید بدانیم
راه های تقویت فن بیان کودکان
4.9/5 - (25 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. درود و خدا قوت
    ۹ نکته کلیدی در مورد سخنرانی عالی بود مقاله بسیار کاربردی
    دستمریزاد

    1. ممنونم. قطعا بکار بردن این راهکارها، در کسب مهارت سخنرانی در جمع کمک بزرگی بما میکنه.

  2. اینک میگن باید طبق سلیقه مخاطب صحبت کرد ب نظرم سخته چون ما نمیدانیم سلیقه مخاطب ب چ صورته

    1. دو مهارت گوش کردن و البته مخاطب شناسی قطعا کمک بزرگی به ما میکنه تا با سلایق و نظرات مخاطب آشنا بشیم.

  3. بسیار بسیار عالی بود و چقدر آموزنده بود .مهارت سخنرانی در جمع هم اکتسابی است و هم نیاز به تجربه زیادی دارد . باید تمرین کرد و آموزش دید تا به یک سخنران حرفه ای تبدیل شد . بسیار سپاسگزارم

    1. دقیقا درست فرمودین. هر موفقیتی نیاز به آموزش، تمرین و کسب تجربه داره. هیچ موفقیتی یک شبه محقق نمیشه.

  4. هم 9 تکنیک برای صحبت کردن در جمع خیلی خوب گفته شد و هم عبارت گلوسوفوبیا عالی بود و نشنیده بودم .متشکرم

  5. I want to convey my admiration for your kindness for people that need help on that topic. Your very own dedication to passing the solution all around came to be particularly functional and have really permitted many people just like me to attain their dreams. This invaluable publication can mean a whole lot a person like me and even further to my mates. Thanks a lot; from each one of us.

  6. Thank you for another fantastic post. The place else could anybody get that type of information in such a perfect approach of writing? I have a presentation next week, and I am at the search for such information.

  7. Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a little bit, but instead of that, this is wonderful blog. A fantastic read. I will definitely be back.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا