مقالات فن بیان

اعتماد به نفس در صحبت کردن

اگر قصد دارید در قلب دیگران نفوذ کنید و کلامتان بر روی آنان تاثیرگزار باشد میبایست با اعتماد به نفس صحبت کنید. اصولا اعتماد به نفس، لازمه موفقیت در هر کاریست و طبیعتا مبحث صحبت کردن و سخنرانی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در صورتیکه هنگام سخن گفتن از اعتماد به نفس و تسلط کافی برخوردار نباشید قطعا شانسی در اقناع طرف مقابل نخواهید داشت.

برای تقویت اعتماد به نفس سه موضوع اساسی را نباید فراموش کنید: ذهن آرام داشته باشید، خونسرد باشید و بصورت کاملا منسجم فکر کنید.

اعتماد به نفس در کلام و رفتار ما نمود پیدا میکند و ما باید سعی کنیم آن را به رخ مخاطبان خود بکشیم. مخاطبان امروزی بسیار هوشمند هستند و ما را بعنوان یک سخنران و یا هم سخن مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار میدهند. بنابراین باید بدانیم هر حرکت و سخن ما در ذهن مخاطب تاثیر گزار میباشد.

اگر استاد هستید، سخنرانید، همسر هستید یا هر نقش دیگری در جامعه دارید باید بدانید که اعتماد به نفس شما تعیین کننده میزان اعتبار شماست. اگر از این موهبت برخوردار نیستید، توقع نداشته باشید که دیگران از شما حرف شنوی داشته یا تابع نظرات شما باشند.

[aparat id=”ZkLy4″]

اعتماد به نفس چیست؟

برای این عبارت تعاریف مختلف و البته معتبری وجود دارد. برای مثال در دیکشنری وبستر، عبارت اعتماد به نفس اینگونه تعریف شده است: باور و اعتقاد شخص به توانایی و توانمندیهای خودش البته در حوزه های مختلف و یا دنیل گلمن در این خصوص میگوید: اعتماد به نفس یعنی اینکه انسان خودش را عمیقا ارزشمند و توانمند بداند. بعد از آشنایی مختصر با معنای اعتماد به نفس لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای اینکه در نظر دیگران یک سخنران و هم صحبت قابل قبول و اثربخش جلوه کنیم هیچ راهی جز تقویت اعتماد به نفس خود نداریم. در ادامه این مقاله به بررسی مهمترین و کاربردی ترین راههای افزایش اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن خواهیم پرداخت.

افزایش اعتماد به نفس با 6 روش ساده

 11 راه ساده برای افزایش اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن

نقش بازی نکنید

اگر فکر میکنید که با تقلید رفتار و گفتار انسانهای توانمند و موفق میتوانید خود را فردی با اعتماد به نفس جا بزنید سخت در اشتباهید. سعی کنید در هر شرایطی از خود واقعیتان دور نشوید و برای اینکه خود را در سطحی بالا نشان دهید هرگز در دام پیچیده گویی، پرطمطراق صحبت کردن و غیرواقعی بودن نیفتید.

از انتقاد نترسید

با اولین انتقاد دچار فروپاشی نشوید بلکه از آنها استفاده بهینه کنید. افراد با اهداف متفاوتی از شما انتقاد میکنند. در ابتدا سعی کنید از نیت فرد مقابل باخبر شوید. اگر او را فردی خیرخواه دیدید تلاش کنید بجای دلگیر شدن به انتقاد او توجه کرده ودر اصلاح ایرادات خود از آن بهره برداری کنید. با منتقد خود همدلی کنید، از او سوالهای مناسب بپرسید و با بکاربردن شیوه های حرفه ای این تهدید را به فرصت تبدیل کنید. فرق اساسی یک سخنران حرفه ای با یک سخنران معمولی، کنترل شرایط و گرفتن تصمیم صحیح در شرایط دشوار است.

حرف زدن در جمع با اعتماد به نفس | سایت توانا

 از تن صدا و برد مناسب استفاده کنید

یکی از مهمترین نشانه های اعتماد به نفس؛ محکم، رسا و قاطع سخن گفتن است. استفاده از صدای زیر و ضعیف، شما را فردی تاثیرپذیر و غیرکاریزماتیک نشان میدهد و مخاطب مدام شما را مجبور به تکرار کردن سخنانتان میکند و همین موضوع بشدت توانمندی و اثرگذاری شما را زیر سوال خواهد برد.

لحن در فن بیان سخنران باید چگونه باشد

از زبان بدن مناسب استفاده کنید

حالات چهره، نشستن و ایستادن شما نیز منعکس کننده میزان اعتماد به نفس شما در نظر مخاطب میباشد. برای مثال اگر شما به حالت بالا و بیرون بایستید یعنی کاملا با سر و شانه های بالا، سینه جلو و بدون غوز کردن در مقابل مخاطب خود قرار بگیرید علاوه بر اینکه فردی قدرتمند به نظر میرسید، این نوع ایستادن نقش بسزایی در تنفس بهترشما و در نتیجه قویتر شدن و رساتر شدن صدای شما خواهد شد.

اطلاعات خود را افزایش دهید

طبیعی است که هر چه اطلاعات شما در خصوص موضوع مورد بحث و موضوعات فرعی و مرتبط با آن بیشتر باشد این امر موجب خواهد شد تا شما با اعتماد به نفس بیشتری به تشریح موضوع بپردازید و ترسی از طرح سوالات گوناگون از سوی مخاطب نداشته باشید. مطالعه و افزایش دامنه اطلاعات، برگ برنده یک سخنران حرفه ای است و سبب ماندگاری او در خاطر افراد میشود.

چطور با اعتماد به نفس صحبت کنیم سایت توانا

به سلامت جسمانی خود توجه کنید

هر چه شما فرد سالمتر، شادتر و سرحالتری باشید طبیعتا از روحیه بهتری برخوردار خواهید بود. پس در کنار مسائل روحی و روانی، کاملا به سلامت جسمانی خود توجه ویژه داشته باشید، تغذیه خود را به دقت کنترل کنید و تا میتوانید آب بنوشید. بهترین راه برای تقویت و بازیابی قوای اندام گفتاری بخصوص تارهای صوتی، نوشیدن 8 لیوان آب در شبانه روز میباشد.

از روشهای ذهنی استفاده کنید

از طریق شیوه های مختلف ذهنی، خود را برای گفتگو و سخنرانی آماده کنید. با استفاده از روشهایی خاص میتوانید اضطراب و استرس خود را به حداقل رسانده و توانمندی و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. برخی از مهمترین این روشها عبارتند از: تصویرسازی، شفاهی سازی، عاطفی سازی و عینی سازی. نحوه استفاده از این روشها و تاثیر آنها بطور کامل در مقالات مرتبط مورد بررسی قرار گرفته اند.

[ai_playlist id=”21034″]

برنامه ریزی ذهنی داشته باشید

اگر برای سخنان خود و نحوه ارائه آنها از قبل برنامه ریزی داشته باشید و پیشاپیش قسمتها و عناوین مختلف مباحث خود را سازماندهی و برنامه ریزی کرده باشید دیگردر طول صحبت کردن دچار تشویش ذهنی نشده و با فراغ بال و روحیه مناسب میتوانید سخنان خود را آغاز کنید، ادامه دهید و به سرانجام برسانید.

به طرف مقابل هم اعتماد به نفس بدهید

اگر در طول برقراری ارتباط و صحبت کردن، مدام از طرف مقابل حسن جویی کنید و با او ارتباط مناسب برقرار کنید، در مقابل او نیز با روحیه بهتری پذیرای سخنان شما خواهد بود، راحتتر متقاعد خواهد شد وسعی میکند با دیده اغماض به نقایص و ایرادات شما بنگرد.

 از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید

یکی از مهمترین عواملی که باعث کاهش اعتماد به نفس ما در سخن گفتن میشود این است که ما مدام خود را با سخنرانان و سخنوران برتر مقایسه میکنیم و توقع داریم از همان شروع کار در زمره بهترینها قرار بگیریم. این طرز فکر کاملا اشتباه است و باعث خواهد شد تا با روحیه کاملا آسیب پذیر در مواجهه با مخاطب قرار بگیریم و به محض وقوع اولین اشتباه، شیرازه کار را ازدست بدهیم. همواره باید این نکته را در نظر داشته باشیم که بزرگترین سخنرانان نیز در ابتدای کار، با مشکلات و ضعفهای بسیاری مواجه بوده اند و حتی با وجود سالها سابقه حرفه ای، احتمال بروز اشتباه از سوی آنان کاملا بدیهی است. پس برای اینکه بتوانید به سخنوری تاثیرگذار تبدیل شوید ابتدا صبوری و تاب آوری را در خود تقویت نمایید.

یک شنونده حرفه ای باشید

همواره سعی کنید بادقت فراوان به سخنان طرف مقابل خود گوش فرادهید. از این طریق علاوه بر اینکه اعتماد و صمیمیت مخاطب را جلب میکنید میتوانید به اطلاعات ارزشمندی در خصوص خواسته ها، علایق و نیازهای او دست پیدا کنید و از این طریق با طراحی و سازماندهی دقیق سخنان خود، گام بزرگی در اقناع مخاطب خود برداشته و از این طریق اعتماد به نفس بالا را به خود هدیه دهید.

هرگونه تایید یا رضایت از سوی مخاطب، حس رضایتمندی را در شما تقویت کرده و از این طریق بشدت سطح اعتماد به نفس شما را ارتقا خواهد داد. پس این روشها را بیاموزید و بکار ببندید.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟
3 تکنیک غلبه بر اضطراب و استرس در فن بیان و سخنوری چیست؟
فن بیان و کلمات در یک ارائه خوب چه نقشی دارند؟ + ویژگی های یک ارائه خوب
راه های تقویت فن بیان کودکان
4.7/5 - (40 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫34 دیدگاه ها

    1. جناب ملایی عزیز شما به عنوان لیدر و مدیر تیم، بیشترین نقش رو در افزایش اعتماد بنفس تیمتون دارین. در واقع رفتار اعضای تیم، بازتابی از رفتار مدیر گروهه. پس طبیعتا وقتی اعتماد بنفس در رفتار و گفتار مدیر باشه طبق اصل سرایت، این به زیر مجموعه هم منتقل میشه. البته با شناختی که از شما دارم، شما در این حوزه سرآمد هستین.

    1. درود بر شما دوست عزیز. اولین چیزی که باعث عدم اعتماد بنفس میشه، القای این مطلب به دهنمونه. هرگز اجازه ندین تا این فکر توی ذهنتون نقش ببنده. اولین عامل تغییر رفتار ذهنیت خودمونه و بعد از اون آموختن و به عمل درآوردن آموزه ها.

    1. درود
      تو محیط کسب و کار لازمه موفقیت عزت نفس هست یا اعتماد بنفس ؟ کدومش باید قوی تر باشه

    2. قطعا نقش انکار ناپذیری داره دوست من. داشتن اطلاعات کافی در حوزه فروش، باعث میشه با پشتگرمی و اطمینان خاطر با مشتری برخورد کنیم. چون مطمئنیم که میتونیم از پس جواب دادن به تمام سوالات احتمالی اون بر بیایم و اطمینانش رو جلب کنیم.

  1. سلام استاد
    روش های ذهنی و بداهه گویی در اعتماد به نفس چه نقشی دارن و اینکه چطور این مهارت بداهه گویی رو افزایش بدیم؟

    1. وقتی این توانایی رو داشته باشیم که با کمترین تاخیر به سوالات مخاطب پاسخ بدیم و یا درباره موضوعات مختلف صحبت کنیم، باعث افزایش اطمینان مخاطب به خودمون میشیم و همین باعث میشه تا اعتماد به نفس خودمون هم افزایش پیدا کنه. البته خیلی بهتره که اگر درباره موضوعی اطلاع کافی نداریم کمتر درباره اون حرف بزنیم.

  2. برای نفوذ در قلب دیگران با اعتماد به نفس صحبت کنید..👌
    ذهن آرام یکی از مولفه های مهم در تقویت اعتماد به نفس..👌

    1. به نکات خوبی اشاره کردید سرکار خانم فرجی. بدون اعتماد به نفس هیچ شانسی برای جلب توجه دیگران نداریم.

  3. برای افزایش اعتماد به نفس در صحبت کردن:
    نقش بازی نکنید..
    از انتقاد نترسید..
    اطلاعات خود را افزایش دهید..

    ممنون آقای آزادیان👌👏

    1. سپاس از توجه شما. اگه همیشه خود واقعیمون باشیم هیچوقت مجبور به دروغگویی نمیشیم. این یکی از کلیدهای دستیابی به اعتماد به نفسه

  4. وااقعا عالی بود . زبان بدن خوب ، شنونده فعال بودن و عدم مقایسه خود با دیگر سخنرانان به نظرمن خیلی مهمه و البته بقیه موارد هم تاثیرگذاره .ممنون از شما استاد بزرگوار

    1. قطعا همینطوره. یکی از مهمترین ابزار اقناع مخاطب، داشتن اعتماد به نفسه. سپاس از لطف شما

  5. شوخی مسیر خوبی برای شروع یک سخنرانی جذابه این کار به سرعت فضا رو گرم و صمیمی میکنه و باعث میشه فرد سخنران هم به آرامش برسه

  6. در راهکار های افزایش اعتماد به نفس مورد اول :اینکه خودمان باشیم بسیار مهم بود و جالب
    معمولا ما دعوت به الگو برداری می شویم که خیلی ها انرا کپی قلمداد کرده و مسیر را اشتباه می رویم
    ممنونم از شما

  7. در راهکار های افزایش اعتماد به نفس مورد اول :اینکه خودمان باشیم بسیار مهم بود و جالب
    معمولا ما دعوت به الگو برداری می شویم که خیلی ها انرا کپی قلمداد کرده و مسیر را اشتباه می رویم
    ممنونم از شما

  8. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was wondering what all is needed to get setup? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very web smart so I’m not 100 certain. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Appreciate it

  9. Excellent items from you, man. I’ve bear in mind your stuff prior to and you’re just too magnificent. I actually like what you have received here, certainly like what you’re saying and the way in which you assert it. You’re making it enjoyable and you continue to care for to keep it smart. I can’t wait to learn far more from you. That is really a wonderful web site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا