مقالات فن بیان

چگونه لفظ قلم صحبت کنیم ؟

گاهی در برخورد با برخی افراد متوجه میشویم که آنها با سبک خاصی صحبت میکنند و بیان آنها با گفتار روزمره متفاوت است. این افراد که البته از سطح مطالعه و دانش بالایی نیز برخوردارند، اصطلاحا بصورت لفظ قلم صحبت میکنند و در کلام خود از عبارات، واژه ها و اصطلاحات فاخر استفاده میکنند.

لفظ قلم صحبت کردن به چه معناست؟

لفظ قلم در واقع به معنای سبک قلم صحبت کردن است. درواقع یعنی گفتار بصورت نوشتار. بعبارت دیگر لفظ قلم صحبت کردن بمعنای استفاده از واژگان و کلمات درست و از روی ادب بجای کلمات سطحی و پیش پا افتاده است.

این نوع صحبت کردن به معنای کتابی و آکادمیک صحبت کردن هم میباشد و طبیعی است که در هر زمان و مکانی کاربرد ندارد. مثلا با اعضای خانواده و دوستان صمیمی خود در جمعهای خانوادگی، بسیار عادی و صمیمانه صحبت میکنیم ولی اگر بخواهیم در جمعهای رسمی با همین افراد صحبت کنیم باید از الفاظ سنگین و به اصطلاح رسمی تر استفاده کنیم. در واقع موقعیت، در لفظ قلم صحبت کردن بسیار تعیین کننده است.
البته شخصیت واقعی خود ما و طرف مقابل نیز در این موضوع نقشی اساسی را ایفا میکند. در واقع اگر بخواهیم در جمعی از خود واقعیمان دور شده و به اصطلاح نقش بازی کنیم مخاطب باهوش بلافاصله متوجه شده و این مهم در ادامه، کار ما را برای برقراری ارتباط موثر با مشکلات اساسی مواجه خواهد ساخت.

البته باید در نظر داشته باشیم که رفتار و حرکات، یا در واقع زبان بدن ما نیز باید با نوع گویش ما همخوانی داشته باشد. یعنی همانگونه که از کلمات وزین و مودبانه استفاده میکنیم میبایست رفتار مناسبی نیز از خود نشان دهیم. برای مثال اگر ما بخواهیم چیزی را به فردی بدهیم علاوه بر اینکه باید از عبارات مودبانه ای مثل “بفرمایید” یا “تقدیم به شما” استفاده کنیم باید در عمل نیز ادب را رعایت کنیم یعنی آن شی ء را با دو دست بطرف مقابل تقدیم کنیم نه اینکه آن را به سمت مقابل پرتاب کنیم.!!!! ضمن اینکه در بیان همین عبارات مودبانه باید موارد مهم دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم. یعنی ضمن حفظ تماس چشمی، از لحن مناسب نیز زمان نامناسب استفاده کنیممتفاوتی داشته و احترام بیشتری برایشان قائل شوند.

مقدمات و ملزومات لفظ قلم صحبت کردن کدامند

 

  1. شنونده خوبی باشیم. برای لفظ قلم صحبت کردن باید ابتدا خوب بشنویم. به صحبتهای دیگران توجه کنیم و عبارات وزین و ارزشمند را انتخاب کرده، معنای آن را درک کنیم و در کلام خود از آنها استفاده کنیم.
  2. ساده و روان صحبت کنیم. لفظ قلم صحبت کردن به معنای با دشواری سخن گفتن نیست. بلکه ما باید عبارات و واژگان فاخر را به راحتترین و روان ترین حالت ممکن ادا کنیم.
  3. معنای کلمات را بدانیم. همین که از کلمات پرطمطراق استفاده کنیم کافی نیست. بلکه باید معنای آنها را نیز بدانیم. اگر واژه ارزشمندی را در جایی نامناسب بکار ببریم نه تنها ارزش آن واژه را از بین میبریم بلکه در انتقال پیام اصلی به مخاطب نیز ناموفق بوده و علاوه بر آن وجاهت و تشخص خود را زیر سوال میبریم.
  4. دایره واژگان وسیع داشته باشیم. برای لفظ قلم صحبت کردن باید بتوانیم واژگان بسیاری را در ذهن خود بازنمایی و بازخوانی کنیم. این امر مستلزم آشنایی ما با منبع غنی از کلمات و عبارات میباشد. پس تا زمانیکه نتوانیم از دایره واژگان وسیع استفاده کنیم هرگز در لفظ قلم صحبت کردن به موفقیتی دست نخواهیم یافت.

برای آشنایی با روشهای افزایش دایره واژگان به مقالات مرتبط در سایت توانا مراجعه کنید.

  1. خجالت نکشیم. هرگز از بکار بردن کلمات و عبارات فاخر نباید خجالت بکشیم. ممکن است دیگران پس از شنیدن این حرفها عکس العمل مناسبی از خود نشان ندهند یا سعی کنند ما را مسخره کنند. این افراد چون در بیان کلمات فاخر ناتوان هستند سعی میکنند فرار رو به جلو را انتخاب کنند. اصلا این موضوع را جدی نگیرید.
  2. پرحرفی نکنیم. اگر زیاد حرف بزنیم ، حوصله مخاطب سررفته و توجه خود را نسبت به سخنان ما از دست خواهد داد. پس باید بدانیم که لفظ قلم صحبت کردن بمعنای پرحرفی و زیاد صحبت کردن نیست. بلکه باید با استفاده از عبارات فاخر در کمترین زمان ممکن، پیام خود را به مخاطب انتقال دهیم. “کم گوی و گزیده گوی”
  3. خودستایی نکنیم. غرور و خودستایی کردن بطور کلی رفتاری نامناسب و منفی محسوب میشود. اگر اینطور فکر کنیم که چون از بیان شیوا و روان برخورداریم میتوانیم با تکبر و غرور با دیگران رفتار کنیم سخت در اشتباهیم. این مزیت دلیلی بر برتری ما بر دیگران نیست بلکه ما باید با رفتار و منش خود، تفاوت ایجاد کنیم.

برای لفظ قلم صحبت کردن باید معادل کلمات عادی و پیش پا افتاده را بدانیم و در کلام خود از آنها استفاده کنیم. مثلا به جای کلمه عادی “قشنگ” از عباراتی همچون “دل انگیز” ، “چشم نواز” یا “مسحورکننده” استفاده کنیم.

چگونه لفظ قلم صحبت کنیم

چگونه لفظ قلم صحبت کردن را در خود نهادینه کنیم

 

1.کلمات نادرست و پیش پا افتاده را معادل سازی کنیم و در گفتار خود از آن استفاده کنیم. یکی از این کارها حذف تک کلمات منفی مثل خسته نباشید، دست شما درد نکند و معادل سازی آنها با عباراتی مثل سپاس از لطف شما، ممنون از محبت شما و …. است.

  1. در هر حالتی از مدار ادب خارج نشویم. سعی کنیم در سخت ترین شرایط، خود را کنترل کرده و احترام طرف مقابل را حفظ کنیم. لفظ قلم صحبت کردن در تضاد کامل با بی اخلاقی و غروراست.
  2. برای خطاب کردن دیگران، از الفاظ مودبانه استفاده کنیم. برای مثال افراد را با نام صحیح خودشان مورد خطاب قرار دهیم. مثلا برای صدا کردن شخصی با نام “محمد” او را “ممد” صدا نزنیم.
  3. روی لحن و آهنگ صدای خود مسلط باشیم. کلام درست، رفتار درست، لحن درست.
  4. روان، منسجم و ساختارمند صحبت کنیم.
  5. تلفظ صحیح واژه ها را بیاموزیم و بکار ببندیم.
  6. دیسیپلین خود را حفظ کنیم و هرگز هتاکی و پرده دری نکنیم. حتی باید به پوشش خود نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.
  7. خود واقعیمان باشیم . هرگز نقش بازی نکنیم.

در ادامه چند نمونه از لفظ قلم صحبت کردن را با هم مرور میکنیم:

نادرست: چه کمکی میتونم بکنم؟                  درست: چه خدمتی از من ساخته است؟

نادرست: میتونم چند لحظه مزاحمتون شم؟     درست: میتونم خواهش کنم چند دقیقه وقتتون رو به من بدین؟

نادرست: من نمیدونم                                درست: به زمان نیاز دارم تا پاسختون رو بدم.

نادرست: خدا بد نده                                 درست: امیدوارم همیشه سلامت باشید.

نادرست: دنبال یه مورد ارزون میگردم.           درست: دنبال موردی هستم که مقرون به صرفه باشه.

نادرست: به درد من نمیخوره                       درست: مناسب من نیست.

نادرست: شکست خوردم                            درست: تجربه خوبی کسب کردم

نادرست: دروغ نگو                                   درست: راست میگی؟

نادرست: متنفرم! دوست ندارم!                    درست: سلیقه من متفاوته!

نادرست: به تو ربطی نداره                         درست: سعی میکنم خودم حلش کنم.

یکی از مهمترین عوامل توانمند شدن در این حوزه، افزایش هوش کلامی است. برای آشنایی با هوش کلامی به مقالات مرتبط در سایت توانا مراجعه کنید. پس از کسب اطلاعات و انجام تمرینات لازم سعی کنید صدای خود را در فواصل زمانی ضبط کنید و پیشرفت خود را مورد ارزیابی قرارداده و در طراحی تمرینات بعدی از آن کمک بگیرید.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

لحن در فن بیان سخنران باید چگونه باشد؟ | 10 دقیقه تا فن بیان عالی فاصله داریم
فن بیان چیست ؟ | 1# بهترین راه های یادگیری فن بیان و سخنوری کدامند؟
فن بیان و کلمات در یک ارائه خوب چه نقشی دارند؟ + ویژگی های یک ارائه خوب
راه های تقویت فن بیان کودکان
4.8/5 - (5 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. Good – I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, website theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task.

  2. Hey! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa? My site addresses a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!

  3. I’ve been browsing online more than 3 hours nowadays, but I never discovered any attention-grabbing article like yours. It’s beautiful value sufficient for me. Personally, if all site owners and bloggers made good content as you probably did, the web can be a lot more helpful than ever before. “I finally realized that being grateful to my body was key to giving more love to myself.” by Oprah Winfrey.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا