روانشناسی

چگونه کمرویی و خجالتی بودن را درمان کنیم ؟

کمرویی و خجالتی‌ بودن در واقع به این معنا است که افراد حس بد و ترس را در برخورد با آدم‌های دیگر احساس می‌کنند، در صورتی که بیشتر آدم‌های خجالتی از ته دل دوست دارند با دیگران رابطه برقرار کنند، اما نمی‌دانند چطور باید این کار را انجام دهند.

بیشتر افراد آمریکا می‌گویند انسان ها خجالتی هستند، پس از این رو به نظر می‌رسد کمرویی مسئله‌ای جهانی و رو به افزایش خواهد بود و تکنولوژی در این موج کمرویی نقش بسزایی دارد، زیرا انسان های بیشتری می‌توانند پشت کامپیوتر خود مخفی شوند و از برخورد با دیگران دوری کنند، با این تفاسیر انسان‌های خجالتی می‌توانند بهانه‌ای برای دوری از تعاملات اجتماعی و موقعیت‌های جدید داشته باشند.

دکتر برناردو کاردوکی، سرپرست مرکز تحقیقات کمرویی دانشگاه جنوب‌شرقی ایندیانا، می‌گوید: رفتار ظاهرا آرام آدم‌های خجالتی، درون آشفته و ناراحت‌شان را پنهان می‌کند. خجالت، نشان دهنده این است که این افراد خود‌آگاه هستند و دائما در حال قضاوت کردن خود می باشند.

البته عوامل زیادی موجب کمرویی اجتماعی می‌شود که این عوامل عبارت است از: فرهنگ، نوع تربیت و عوامل ارثی، البته عوامل کمرویی هر چه باشند، قابلیت کنترل شدن دارند.

افراد زیادی در دنیا از کمرویی رنج می‌برند و در تلاش‌ هستند تا روش‌هایی برای درمان کمرویی خود پیدا کنند. برای این که بتوانند در این راه به موفقیت برسند، باید شرایطی را که باعث خجالت و کمرویی‌ می‌شود را بشناسند و دیدگاه و ذهنیت‌ خود را در مورد این شرایط تغییر دهند، سپس بر روی مکالمات راحت و دشوار تمرین کنند.

یکی از بهترین موضوعات برای درک کمرویی، فکر کردن به موقعیت‌هایی است که باعث می‌شوند خجالت بکشیم، به عنوان مثل ملاقات کردن با انسان های جدید و بودن در جمع‌های عمومی.

انواع متفاوت کمرویی و خجالت

خجالت به اندازه های گوناگونی وجود دارد، به گونه ای که بیشتر افراد در دوره های مختلف زندگی احساس راحتی در جامعه نخواهند داشت، البته این امر بسیار طبیعی است، زیرا انسان های زیادی هستند که از حضور در جامعه و خروج از خانه به شدت وحشت دارند و می ترسند، اما این حس باعث عقب افتادن موقعیت ها و لذت نبردن از زندگی می شود.

درمان کمرویی و خجالت

با درمان کمرویی و خجالت می توانیم به افزایش اعتماد به نفس خود کمک کنیم و بر روی آن تاثیرات مستقیم و به سزایی بگذاریم. جلسات روان درمانی می تواند به ما کمک کند تا بر خجالت خود غلبه کنیم، تکنیک های همانند ریلکس کردن، صبر و آرامش در طول روند درمان بسیار موثر است، البته برای درمان خجالت نباید به هیچ عنوان به دنبال درمان های خود سرانه و دارویی برویم و تنها راه حل موجود، مراجعه به روانشناس متخصص است تا بتوانیم با  راهنمایی های او خجالت خود را درمان کنیم. انجام تمرینات متفاوت به منظور افزایش اعتماد بنفس، مهارت های ارتباطی و مهارت های ابراز وجود، همراه با تلاش و پشتکار باعث درمان کمرویی می شود.

تاثیرات کمرویی در زندگی

خجالتی بودن در تمام ابعاد زندگی ما، تاثیر گذار است، کمرویی ابتدا ممکن است تنها در موقعیت های خاصی خود را نشان دهد، اما اگر درمان نشود، به تدریج از شخصیت ما کم خواهد کرد. خجالت می تواند به شدت اعتماد به نفس ما را کاهش دهد به گونه ای که خجالت، زندگی فردی، شغلی، عاطفی و خانوادگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و مانع ارتباط گرفتن ما با افراد جامعه می شود.

راه های ترک خجالت کشیدن

 از بین بردن خجالت

خجالت کشیدن یا همان چیزی که باعث می شود ما در برقرار ارتباط با دیگران راحت نباشیم، تنها یک احساس خواهد بود، اما اگر چند نکته را مورد توجه قرار دهیم، می توانیم برای همیشه از این حس آزار دهنده رها شویم. خجالت ما را از زندگی عقب نگه می دارد، اما این قابلیت را هم دارد که برطرف شود. در ادامه به بررسی چندین روش برای ترک خجالت می پردازیم.

1. لحن خود را تغییر ندهیم

سرخی ناشی از ناراحتی را با خجالت یکی نکنیم و بگذاریم همان گونه بمانیم و بگوییم:” من همیشه زود سرخ می شوم. ”

لحن در فن بیان سخنران باید چگونه باشد؟ | 10 دقیقه تا فن بیان عالی فاصله داریم

[aparat id=”JIChp”]

2. از برچسب زدن اجتناب کنیم

خودمان را در نزد دیگران خجالتی نشان ندهیم و بگذاریم به عنوان فردی منحصر به فرد شناخته شویم.

3. شناخت نقاط قوت

لیستی از ویژگی های مثبت خود تهیه کنیم و در انجام این کار از یک دوست یا عضو خانواده کمک بخواهیم، با انجام این کار به ما یادآوری می شود که چقدر ویژگی خوب و مثبت داریم.

4. با دقت روابط خود را انتخاب کنیم

افراد خجالتی دوستان بسیار کمی دارند، اما دوستی آن ها بسیار عمیق است، به این معنا که انتخاب دوست، برای آن ها اهمیت بیشتری دارد، پس بهتر است وقت خود را صرف افراد زندگی خود کنیم، زیرا آن ها پاسخگو، گرم و دلگرم کننده هستند.

5. تصورات خود را فریاد بزنیم

افراد خجالتی بیشتر اوقات این احساس را تجربه می کنند که توسط دیگران مورد قبول نخواهند بود، در صورتی که واقعا این گونه نخواهند بود و افراد خیلی بیشتر از چیزی که خودمان برای خودمان ارزش قائلیم به ما ارزش و اعتبار می دهند.

6. به ترس های خود زل بزنیم

گاهی اوقات وقتی وحشت زده ایم، بهترین کاری که باید انجام دهیم این است که با آن مواجه شویم و به ترس های خود خیره شویم و تکیه دهیم.

7.اسم بگذاریم

لیستی از همه نگرانی های خود تهیه کنیم و آن ها را نامگذاری کنیم و با برنامه ریزی هر کدام را حذف کنیم و به جلو حرکت کنیم. به دلیل رنج بردن از خجالت نباید از موفقیتی که به دنبال آن هستیم، دور شویم، پس بهتر است ابزارهای ساده را امتحان کنیم.

8.درگیر شدن

درگیر شدن، به معنی شرکت در صحبت های کوچک با افراد غریبه در همه جا است، این مکان می تواند مغازه ها، رویدادهای ورزشی و باشگاه ها باشد، البته می توانیم به افرادی که به آن ها علاقمند هستیم، بیشتر نزدیک شویم و با آن ها حرف بزنیم.

9. حرف بزنیم

در هر فرصتی، شروع به تمرین و سخنرانی کنیم و به این روش در مورد تمام حیطه های زندگی خود صحبت کنیم، اجازه دهیم صدا و ایده های ما شنیده شود.

10. خودمان را آسیب پذیر کنیم

ترس از قضاوت شدن توسط دیگران، باعث اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن ما  می شود و تنها راه غلبه بر این ترس این است که، خود را فردی آسیب پذیر کنیم، البته این کار را باید تنها با افرادی انجام دهیم که به آن ها نزدیک هستیم و می توانیم به آن ها اعتماد کنیم.

عده ای از ما انسان ها هر چه بیشتر این کار ها را انجام می دهیم، بیشتر لذت ببریم، زیرا این کار باعث افزایش اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی ما می شود. آسیب پذیر بودن از جمله کیفیتی است که دیگران بیشتر ما مورد تحسین قرار می دهند.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

فن بیان چیست ؟ | 1# بهترین راه های یادگیری فن بیان و سخنوری کدامند؟
دایره لغات خود را چگونه افزایش دهیم؟ | افزایش دایره لغات
فن بیان و کلمات در یک ارائه خوب چه نقشی دارند؟ + ویژگی های یک ارائه خوب
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

‫15 دیدگاه ها

  1. Someone essentially help to make seriously posts I would state. This is the very first time I frequented your website page and thus far? I surprised with the research you made to create this particular publish incredible. Wonderful job!

  2. I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…

  3. obviously like your website but you have to test the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I find it very troublesome to inform the reality however I will certainly come again again.

  4. Good – I should certainly pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all tabs as well as related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

  5. Great – I should definitely pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, web site theme . a tones way for your client to communicate. Excellent task..

  6. I am commenting to make you understand of the impressive experience my cousin’s princess encountered viewing your site. She realized too many issues, with the inclusion of what it’s like to have a wonderful giving mindset to get men and women very easily completely grasp several tortuous issues. You undoubtedly did more than visitors’ desires. Thank you for presenting those interesting, trustworthy, edifying and as well as cool tips on this topic to Ethel.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا