عزت نفس و اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس با 6 روش ساده

افزایش اعتماد به نفس می تواند انسان ها را روز به روز قوی تر کند، اگر اعتماد به نفس را پرنده ای در نظر بگیرم که دو بال دارد، یک بال آن می شود مهارت و توانمندی، و بال بعدی تصویر ذهنی که داریم. به عنوان مثال، در هنگام سخنرانی باید مهارت آن را داشته باشم که چطور شروع کنیم؟ چطور با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم و چطور سخنرانی را به پایان برسانیم؟ این می شود مهارت. اما بخش دوم تصویر ذهنی است. یعنی شخصی کلاس های آموزشی متعددی برای سخنرانی می رود و تا زمانی که تصویر ذهنی که از زمان کودکی در او شکل گرفته و ساخته شده تغییر نکند، اعتماد به نفس او ساخته نمی شود. بنابراین اعتماد به نفس تصویر ذهنی که از خود داریم و مهارتی که داریم تعریف می شود.

اعتماد به نفس در واقع در بر گیرنده بخش مهمی از ویژگی های انسان ها است. انسان با اعتماد به نفس به خودش علاقه مند است و برای رسیدن به اهداف خود هر ریسکی را می پذیرد، زیرا آن ها دارای دیدی مثبت اندیش نسبت به آینده می باشند. انسان بدون اعتماد به نفس نمی تواند به اهداف خود در زندگی دست پیدا کند.در این مقاله می خواهیم 6 راه برای افزایش اعتماد به نفس را معرفی کنیم.

تا به این جا در مورد احساس ارزشمندی و عزت نفس صحبت شده، حال باید بررسی کرد که چه عواملی باعث می شود احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس در ما کم شود؟

عوامل کاهش احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس

1.مقایسه کردن

مقایسه کردن اولین قدم شکست در هر تجارتی است. مقایسه کردن خود با دیگران می تواند زندگی را فلج کند و انگیزه خود را برای ادامه مسیر از دست بدهیم. مقایسه باعث می شود عزت نفس  از بین برود و باعث می شود اعتمادمان نسبت به توانایی هایمان پایین بیاید.

زمانی که اعتماد به نفس کافی نداریم، قابلیت های خود را نادیده می گیریم، هدف خاصی را در زندگی دنبال نمی کنیم و به نقاط ضعف خودمان و نقاط قوت دیگران نگاه می کنیم، این نگاه به هیچ عنوان درست نخواهد بود و ممکن است در گرداب مقایسه قرار بگیریم. دوست و آشنا فلان ماشین را دارد. دوست من در این زمینه تحصیل کرده است من نکرده ام. نتیجه چنین مقایسه هایی می شود حسرت، حسادت و غبطه خوردن به زندگی دیگران.

افزایش اعتماد به نفس و عدم مقایسه ی خود با دیگران

با چنین روشی هیچ وقت نسبت به نقاط قوت خود آگاه نخواهیم شد و مطلع نخواهیم بود که در چه زمینه هایی مهارت داریم. اگر ما به جای مقایسه کردن نسبت به دوست و همسایه، به رفتارها و نقاط قوت خود تمرکز کنیم و ببینیم چه ویژگی های قابل رشدی داریم  تا رشد دهیم، ممکن است حتی نسبت به کسانی که به آن ها حسادت داشته ایم سبقت بگیریم و بالاتر از آن ها قرار بگیریم. مقایسه ی امروز خودمان با دیروز خودان باعث افزایش اعتماد به نفس ما می شود.

انسان ها از روش های مختلفی یاد می گیرند. یکی از روش های یادگیری، یادگیری مشاهده ای است.

یعنی از طریق مشاهده ی یکدیگر رفتارها و تفکرات متفاوتی را یاد می گیریم. متاسفانه مشاهده ی صرف و به کار نبردن تفکر و قرار ندادن مرز مشخص می تواند صدماتی در پی داشته باشد.

بنابراین نه تنها لازم است درباره ی مشاهدات و آن چه که می بینیم فکر کنیم بلکه ضروری است مرزی برای خود داشته باشیم. اصولا افراد بدترین چیز های خود را با بهترین چیز های دیگران می سنجند. در نتیجه حس ناتوانی در فرد پدیدار می شود و این را هیچ وقت متوجه نیستند که امکانات، شرایط، توانایی ها و شایستگی های هر فرد متفاوت است. برای موفق شدن و برای این که در زندگی و در تجارت خود موفق شویم باید خود را با خودمان مقایسه کنیم. دیروز خود را با امروزمان بسنجیم و ببینیم که نسبت به دیروز چه  پیشرفتی کردیم و همیشه با خود رقابت کنیم و بزرگترین رقیب خود باشیم.

در این جا دو نوع مقایسه ای که دیگران در طول روز انجام می دهند را نام می بریم

الف-مقایسه در وسایل خانه

برخی افراد در خرید وسایل و داشتن آن مدام در حال مقایسه و رقابت کردن با دوست و آشنا هستند و صدمات اقتصادی و فشار مضاعف بر خانواده وارد می شود. همیشه به دنبال این هستند که فلان دوست چه مدل تلویزیون خواهد خرید یا چه مدل ماشینی می خرد.

ب-مقایسه اندام

 سبقت گرفتن در زیبایی اندام و آرایش بیشتر در بین خانم ها رواج دارد و بیشتر آن ها درگیر چنین مقایسه و رقابتی هستند. این امر باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد.

2.پایبندی به عوامل بیرونی

یکی از اشتباهات بیشتر انسان ها در زندگی این است که خود را به مسائل مادی و چیزهایی که در زندگی به دست آورده اند وابسته می کنند، به نوعی خود را به آن ها گره می زنند و نسبت به داشتن آن ها احساس غرور می کنند. وابستگی به پول، جایگاه، ماشین و… ما را به اهدافی که می خواهیم نمی رساند و باعث می شود در اهداف میان مدت بمانیم و متوقف شویم و آن عطشی که برای رسیدن به رویای خود داشته ایم از بین برود. اگر این مسائل در زندگی نباشد حالتان خوب خواهد شد. اگر ذهن  ثروتمند باشد، اگر عزت نفس واقعی داشته باشیم، تمام آن چه را که به دست اورده ایم، یک باره از بین می رود چون به عوامل بیرونی وابسته نیستیم و دوباره خواهیم توانست هر آن چه را که از دست داده ایم به دست آوریم. در طول تاریخ نمونه های زیادی اتفاق افتاده که انسان های خود ساخته ای که شکست خورده اند و تمام آن چه را که به دست آوردند از دست داده اند، اما چون خود را با عوامل بیرونی وابسته  نکرده اند، دوباره برخاسته اند و از صفر شروع کرده اند و تمام آن چه را که از دست داده اند به دست آوردند. به عنوان مثال: از  بیل گیتس پرسیدند که اگر تمام آن چه را که دارید از دست بدهید چه می کنید؟ جواب داد: دوباره ظرف مدت کوتاهی به دستش می اورم.

حال سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چطور می توانیم اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

6 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس

 1.خودشناسی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود

خود آگاهی باعث می شود که ما به احساس ارزشمندی عمیق برسیم و همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس ما می شود.

با تشخیص نقاط قوت و ضعف خود و ویژگی های قابل رشد خود اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم. باید  ببینیم چه نقاط قوت و قابل رشدی داریم و در بهبود آن تلاش کنیم و وقتـی خــود را در آیینه می بینیم خود را می شناسیم و آگاهی داریم در چه حرفه ای توانمند هستیم  و در چه حوزه ای ضعف داریم، چه مهارتی داریم؟  چه استعدادی داریم؟ و با آگاهی از این نقاط، حالمان خوب می شود، در واقع خود آگاهی به شخص کمک می کند که خود را بهتر بشناسد، بنابراین از خود توقع بی جا نخواهد داشت و حالش بد نمی شود و به تعامل درونی می رسد که با چه عواملی حالش خوب می شود و چه عواملی حالش را بـد می کند. مثال: اگر در یک سخنرانی نتوانست خوب حرف بزند و باعث شد مخاطبین مسخره اش کنند، با داشتن چنین آگاهی که می داند این مهارت را قبلا نداشته و قابل رشد است حالش بد نمی شود و تلاش می کند که این مهارت را افزایش دهد.

 2. ارتباط با افراد موفق و افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس و ارتباط با انسان های موفق

دومین مسئله ای که باعث می شود که احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس در ما افزایش پیدا کند، ارتباط با انسان های مثبت و موفق است. انسان های توانمند، انسان های موفق و خود ساخته که دستاورد های مالی داشته اند و ارتباط با این انسان ها اعتماد به نفس را افزایش می دهد. به گفته جیم ران: شما در نهایت شبیه به 5 نفر از افرادی هستید که با آن ها در ارتباط هستید. تا جایی که می توانید انسان هایی که منفی و قابل حذف هستند را از زندگی خود حذف کنید.

  3. هدف گذاری کنیم

سومین مسئله برای افزایش احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس هدف گذاری است.

زمانی که هدفی برای خود تعیین می کنیم و برای رسیدن به ،ن هدف اقدام نموده ایم با رسیدن به اولین هدف، در ما یک احساس خشنودی و ارزشمندی به وجود می آید، که باعث می شود احساس ارزشمندی درونی ما و اعتماد به نفس ما بیشتر شود. اهداف خود را مشخص کنیم و برای رسیدن به آن اهداف برنامه ریزی کنیم و با رسیدن به اولین هدف احساس ارزشمندی در ما بیدار می شود.

4. مسئولیت پذیر باشیم

مسئولیت پذیری باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند مسئولیت درآمد خود، روابط و احساس خود را برعهده می گیرند و در پی آن هستند که آن ها را تغییر دهند. اما انسان هایی که اعتماد به نفس آن ها پایین است، دید مسئولیت پذیری آن ها بسیار کم است، همیشه از همه ایراد می گیرند و علت شکست و تمام ناکامی های خود در زندگی را دیگران می دانند. همه ی ما مسئول کاری که می کنیم، مسئول کاری که نمی کنیم و واکنش رخدادهایی که اتفاق می افتد هستیم. با این تفکر بزرگ تحول بزرگی در زندگی رخ می دهد. ما می توانیم در زندگی خود تحولی به وجود آوریم. مسیری که ما را به قله ی اعتماد به نفس می رساند، همان جاده ای است که خود قدم در آن نهاده ایم و کسی دیگر نمی تواند ما را به قله برساند.

5. مشکلات را زیاد بزرگ نکنیم

 از انجام دادن کارهای بزرگ نترسیم، هیچ کاری بزرگ نیست. از انجام ندادن کارهای کوچک، کارهای بزرگ و غیر ممکن  شکل می گیرد. بزرگ کردن مشکلات و کارها موجب کاهش توان و اعتماد به نفس می شود. هیچ کسی تعیین نمی کند جایگاه ما در زندگی کجا باشد، به غیر از خودمان. هر اتفاق خوب و بدی که در زندگی رخ می دهد، حاصل انتخاب و تصمیم هایی است که در گذشته گرفتیم و هر تصمیم و انتخابی که الان برای زندگی خود بگیریم، آینده ی ما را می سازد.

6. پیاده روی کنیم

پیاده روی و افزایش اعتماد به نفس

پیاده روی باعث می شود جریان خون در بدن افزایش یابد. کسی که اعتماد به نفس بالا دارد، گام های محکم و سریع بر می دارد و با اطمینان حرکت می کند و در هنگام راه رفتـن سر بالا و به روبرو نگــــاه می کند. در هنگام راه رفتن شانه ها را به سمت عقب بکشید و سینه ها را به طرف جلو بیاورید. پیاده روی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

زمین خوردن شکست خوردن نیست، از زمین بلند نشدن شکست خوردن است.

(ابراهام لینکن)

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. Its like you read my mind! You seem to grasp so much about this, such as you wrote the e-book in it or something. I feel that you could do with a few percent to power the message house a bit, however instead of that, that is excellent blog. A fantastic read. I will certainly be back.

  2. Yesterday, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive a forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا