عزت نفس و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی با استفاده از 14 روش چگونه امکان پذیر است؟

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که منجر به موفقیت ما در یک مصاحبه شغلی می شود، اصل اعتماد به نفس است. در صورتی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشیم هرگز نمی توانیم شایستگی ها و قابلیت های خود را به صورت کامل در جلسه مصاحبه شغلی به روز داده و نمایندگان سازمان مربوطه را تحت تاثیر ویژگی های مثبت خود قرار دهیم. از طرف دیگر، در صورت داشتن اعتماد به نفس کامل و کسب مهارت در این ویژگی می توانیم ضعف های احتمالی خود در حوزه های دیگر را پوشش داده و از جلسه مصاحبه سربلند خارج گردیم.

پیدا کردن شغل کاری بسیار سخت است، پس مصاحبه های استخدامی برای هر کسی می تواند نگران کننده و دلهره آور باشد. اگر این نگرانی ها و استرس ها در حد معقول باشند مصاحبه به نفع فرد مصاحبه شونده به پایان می رسد، اما اگر خارج از کنترل این افراد باشد، محاصبه به یک شکست برای آن ها تبدیل می شود.

بیشتر کارفرما ها به دنبال افرادی با اعتماد به نفس برای استخدام می گردند. برای تقویت این ویژگی، راه کارهای بسیاری وجود دارد که ما در این مقاله به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

14 روش بهبود اعتماد به نفس در مصاحبه های شغلی کدامند؟

هر انسانی اگر دارای بهترین رزمه در دنیا باشد و انواع مهارت ها و مدارک های لازم را در زمینه های مختلف فنی داشته باشد و همچنین از نظر تجربه کاری در سطح بسیار بالایی قرار داشته باشد، باز هم در زمان محاصبه شغلی خود اگر دچار استرس و کمبود اعتماد به نفس شود، با کوچک ترین اشتباه، استخدام نخواهد شد.

برای این که بتوانیم در یک مصاحبه شغلی به موفقیت دست پیدا کنیم، ابتدا باید نکاتی را رعایت کنیم و از بیان برخی کلمات و جمله ها بپرهیزیم. در ادامه به بررسی روش های بهبود اعتماد به نفس در مصاحبه های شغلی می پردازیم.

دوره آموزشی افزایش اعتماد به نفس و کسب عزت نفس – دکتر حمیدرضا محتشمی

برای مصاحبه آمادگی کامل داشته باشیم

 یکی از مهم ترین راه ها برای افزایش اعتماد به نفس در انجام هر کاری، کسب آمادگی لازم و جمع آوری اطلاعات مربوط به آن کار می باشد. مصاحبه شغلی هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر ما قبل از برگزاری جلسه با اهداف و اطلاعات ضروری مربوط به سازمان برگزار کننده مصاحبه شغلی آشنا شویم، هدف اصلی خود را از شرکت در مصاحبه بدانیم و از خصوصیات مربوط به شغل مورد نظر، اطلاع کافی داشته باشیم، می توانیم سوالات قابل طرح در جلسه توسط مصاحبه کنندگان را تشخیص داده و خود را برای پاسخگوئی به آن ها، آماده و تجهیز کنیم.

برکسی پوشیده نیست که آراستگی ظاهری هم نقش غیر قابل انکار در موفقیت ما در این زمینه دارد. پس مدتی قبل از برگزاری مصاحبه شغلی، لباس های مناسب را انتخاب و آن ها را کاملا آماده سازیم. بدین ترتیب با خاطری آسوده و احساس عزت و اعتماد به نفس بالا به جلسه مصاحبه پا می گذاریم.

مرز اعتماد به نفس با غرور را بشناسیم

کاملا واضح است که اعتماد به نفس، تفاوتی اساسی با غرور و خود بزرگ بینی دارد. اگر رفتار و حرکات ما در طول جلسه مصاحبه، این گونه باشد که فردی مغرور و متکبر به نظر برسیم تقریبا هیچ شانسی برای استخدام شدن نخواهیم داشت، پس باید با لحن و رفتاری مناسب و البته از روی تواضع، سوابق و موفقیت های شغلی خود را در تجربیات گذشته تشریح کنیم. ضمن نمایان کردن قابلیت ها و شایستگی های خود، نمایندگان سازمان مربوطه را مسحور اعتماد به نفس و البته رفتار دلنشین خود نمائیم.

از روش داستان گویی استفاده کنیم

 برای بیان موفقیت ها و قابلیت های خود، از قبل، سناریو یا طرح داستانی خاصی را در ذهن خود بپرورانیم. این روش کاملا مناسب تر از این است که ما مستقیما و بدون مقدمه، عناوین و نسبت های قبلی خود را به رخ بکشیم. از طریق بیان داستان گونه تجربیات خود، می توانیم توجه مصاحبه کنندگان را به خود جلب نمائیم. سپس با آرامش خاطر و اعتماد به نفس بیشتری، افسار سخن را بدست بگیریم. از توفیقات شغلی و هم چنین بحران هایی که موفق به مدیریت آن ها شده ایم سخن برانیم. اگر بتوانیم قابلیت های خود را در قالب و سناریویی خاص در ذهن خود بارگذاری کنیم، در طول جلسه دچار تشویش و اضطراب نشده و کاملا بر اعصاب خود مسلط خواهیم بود.

نقاط ضعف خود را بیان کنیم

 یکی از مسائلی که باعث می شود ما در یک مصاحبه شغلی دچار اضطراب گردیم، نگرانی از این موضوع است که مصاحبه کنندگان حرفه ای با اطلاعاتی که از ما به دست می آورند به نقاط ضعف ما اشراف پیدا کرده و آن را در جلسه مطرح نمایند. برای غلبه بر این نگرانی و افزایش اعتماد به نفس، بهتر است خودمان قبل از وقوع این اتفاق، صادقانه و با شجاعت، نقاط ضعف احتمالی خود را بر ملا ساخته و راه های مرتفع نمودن آن را نیز بیان کنیم. بدین ترتیب خود را به عنوان فردی صادق و معتمد معرفی می کنیم. در ضمن اعتماد به نفس بالای خود را به رخ مصاحبه کنندگان می کشیم.

خودمان را فردی برتر از مصاحبه کننده نشان ندهیم

 اعتماد به نفس را هرگز با حس برتری جویی اشتباه نگیریم. ما می توانیم کاملا از روی فروتنی، خصوصیات مثبت و ویژگی های منحصر به فرد خود را بیان کنیم، ولی هرگز خود را با مصاحبه کنندگان مقایسه نکرده و احساس برتری نکنیم. این کار به نوعی موجب تحقیر آنان می شود. هم چنین حس ناخوشایندی نسبت به ما را در آن ها ایجاد می شود. کاملا واضح است که این رفتار از نظر انسانی نیز غیرقابل دفاع بوده و در هیچ شرایطی قابل دفاع نیست.

حس هم ذات پنداری ایجاد کنیم تا اعتماد به نفس ما افزایش یابد.

 سعی کنیم قبل و در طول مصاحبه به شناختی نسبی از مصاحبه کنندگان دست یابیم. به علایق و سلایق آن ها پی ببریم. از این طریق می توانیم نقاط مشترک مورد علاقه بین خودمان و آن ها را شناسایی کنیم. به این ترتیب می توانیم اعتماد و علاقه مصاحبه کنندگان را بدست آوریم. در محیطی مناسب تر و با اعتماد به نفس بیشتری جلسه مصاحبه شغلی را ادامه داده و با نتیجه ای مطلوب تر به پایان برسانیم.

جهت اعتماد به نفس بیشتر، خود را زودتر به محل مصاحبه برسانیم

با این کار با شرایط محیطی، اکوسیستم محل برگزاری و کارکنان آن سازمان بیشتر آشنا می شویم و آمادگی ذهنی بیشتری پیدا می کنیم و با تکیه بر همین آمادگی ذهنی، با اعتماد به نفس بیشتر و اضطراب کمتری در جلسه مصاحبه حاضر خواهیم شد. ضمن این که هر گونه تاخیر میزان اضطراب را افزایش و اعتماد به نفس را کاهش خواهد داد.

موفقیت خود را حتمی بدانیم

 قبل از شروع جلسه، ذهن خود را طوری آماده کنیم که انگار ما از قبل برای این شغل انتخاب شده ایم و قرار است در یک مصاحبه نمادین شرکت کنیم. با این ذهنیت با خیالی آسوده و اعتماد به نفس بالا در جلسه حاضر می شویم و به دور از هر گونه استرس و هیجان، پاسخگوی سئوالات مصاحبه کنندگان می شویم. در نتیجه احتمال موفقیت خود را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهیم داد.

زبان بدن خود را کنترل کنیم تا اعتماد به نفس خودمان را حفظ کنیم.

 برای موفقیت در این کار، ابتدا می بایست با اصول زبان بدن آشنا شده و آن ها را در خود تقویت نمائیم. بخش اعظمی از اطلاعات و احساس، از طریق زبان بدن و مهارت های غیرکلامی منتقل می گردد. لبخند زدن و برقراری تماس چشمی در طول مصاحبه معجزه می کند. حتی نوع نشستن، ایستادن و نحوه ورود و خروج ما از محل برگزاری جلسه، اطلاعات بسیاری درباره خصوصیات اخلاقی و رفتاری ما به مصاحبه کنندگان ارائه می دهد. تسلط به این مهارت ها، ذهنیت مثبتی را نسبت به ما ایجاد کرده و موجب تقویت اعتماد به نفس ما می شود.

برخورد اولیه را جدی بگیریم

 سعی کنیم در اولین برخورد با نمایندگان سازمانی که برای استخدام شدن در آن به مصاحبه شغلی می رویم قوی و توانمند به نظر برسیم. از قبل، خود را برای برخورد اولیه کاملا آماده بسازیم. مقدمات لازم را برای این که از نظر ظاهری و روحی، فردی موجه به نظر برسیم فراهم سازیم. پذیرفته شدن ما توسط مصاحبه کنندگان در ابتدای جلسه میزان اعتماد به نفس ما را به شدت ارتقا خواهد بخشید.

آمادگی پذیرفته نشدن را داشته باشیم

 همان طور که تلاش می کنیم خود را از نظر روحی آماده ساخته و موفقیت خود را حتمی می دانیم، این احتمال هم در نظر بگیریم که شاید به احتمال بسیار کم و به دلایل مختلف پذیرفته نشویم، پس به خود القا کنیم که پذیرفته نشدن در این مصاحبه به این دلیل اتفاق افتاده که حتما موقعیت های بهتر و ممتازتری پیش روی ما قرار خواهد گرفت. این آخرین مصاحبه ای نیست که ما در آن شرکت می کنیم. قطعا موقعیت های بسیاری در آینده ای نزدیک در برابر ما قرار می گیرد.

مصاحبه گر را دوست خود بدانیم، نه دشمن

 قبل از برگزاری جلسه مصاحبه شغلی دست از پیش داوری برداریم. این طور فکر نکنیم که تنها وظیفه مصاحبه کنندگان، پیدا کردن و برجسته ساختن نقاط ضعف ما و در نهایت رد کردن ماست. این طرز تفکر، از نظر روانی فشار مضاعفی به ما وارد می سازد و بشدت اعتماد به نفس ما را تحت الشعاع قرار خواهد داد. از این نوع نگاه به شدت بپرهیزیم.

این طور فکر کنیم که مصاحبه گر تنها قصد امتحان کردن و سنجش توانمندی های ما را دارد. پس با تکیه بر ویژگی ها و توانایی های خود در مصاحبه شرکت کنیم و آنان را با پاسخ های منطقی و سنجیده، از خود خرسند سازیم.

از تکنیک های تنفسی استفاده کنیم

یکی از نشانه های استرس زیاد و عدم اعتماد به نفس، نفس کم آوردن و بریده بریده صحبت کردن می باشد. با استفاده از تکنیک های تنفس در قبل و حین جلسه، نحوه تنفس خود را تنظیم کنیم. با اعتماد به نفس کامل به سئوالات مطرح شده پاسخ داده و در مصاحبه شغلی بدرخشیم.

بر شرایط فعلی تمرکز کنیم و به ادامه جلسه فکر نکنیم

 تمام تمرکز خود را صرف پاسخگوئی به سئوالی کنیم که از ما پرسیده می شود. مدام ذهن خود را درگیر پیش بینی کردن سئوالات بعدی و تغییر شرایط جلسه مصاحبه شغلی نکنیم. در این صورت تمرکز و توجه خود را از دست می دهیم و اعتماد به نفس خود را از دست خواهیم داد. پس سعی کنیم در ذهن خود جلسه را مدیریت کرده و مرحله به مرحله پیش برویم.

دارا بودن اعتماد به نفس، کلید موفقیت در هر مصاحبه شغلی است. پس سعی کنیم علاوه بر تقویت دانش و مهارت های خود، راه های افزایش اعتماد به نفس را بیاموزیم و به نحوی مطلوب بکار ببندیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. You really make it appear really easy along with your presentation however I find this topic to be really one thing which I think I’d never understand. It seems too complex and extremely extensive for me. I am taking a look ahead in your subsequent post, I will attempt to get the hang of it!

  2. I loved as much as you’ll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

  3. Undeniably believe that which you stated. Your favourite reason seemed to be at the net the easiest factor to bear in mind of. I say to you, I certainly get annoyed whilst people consider concerns that they plainly don’t recognize about. You controlled to hit the nail upon the highest and also outlined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  4. Great post. I used to be checking constantly this weblog and I’m inspired! Very useful info specifically the remaining part 🙂 I take care of such info a lot. I used to be looking for this certain info for a very long time. Thank you and best of luck.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا