عزت نفس و اعتماد به نفس

اهمیت اعتماد به نفس در زندگی چیست؟ روش های موثر برای بالا بردن اعتماد به نفس چیست؟

اهمیت اعتماد به نفس از موضوعات مهمی است که بسیاری از افراد هنوز آن را در زندگی درک نکرده اند. همه ی ما دوست داریم زندگی بهتر داشته باشیم، در زندگی به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنیم و به تمام رویا ها و آرزوهای خود برسیم. این را هم می دانیم که توانایی و قابلیت این را هم داریم که دست به کار مالی بزرگ بزنیم و موفق شویم. اما چرا بسیاری از افراد دست روی دست می گذارند و هیچ حرکتی برای موفقیت خود انجام نمی دهند؟ و چرا تعداد اندکی از افراد به موفقیت های بزرگ می رسند؟ به جرئت می شود گفت تنها اختلاف آن وجود ترس و نداشتن اعتماد به نفس در زندگی است، زیرا آن ها هنوز با اهمیت اعتماد به نفس آشنایی پیدا نکرده اند. ترس باعث می شود سیستم عصبی فلج شود و اجازه ی حرکت را از ما می گیرد. حال چطور می توانیم بر این نیروی ترس غلبه کنیم و اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم و تقویت کنیم و به زندگی بهتر که همیشه آرزو داشتیم برسیم؟

زمانی به اهمیت اعتماد به نفس در زندگی پی می بریم که متوجه می شویم که افراد موفق با ما هیچ تفاوتی ندارد، تنها آن ها توانسته اند بر ترس های خود در زندگی غلبه کنند و به اعتماد به نفس بالایی نسبت به توانایی خود برسند.

بیشتر اوقات اتفاق می افتد که کسانی هستند بیشتر از افراد موفق تلاش می کنند و زحمت می کشند و حتی بیشتر از دیگران انرژی مصرف می کنند، پس چرا به نتیجه ای که می خواهند نمی رسند؟ و برعکس افرادی هستند که با یک اتفاق کوچک و حتی از دیگران کمتر زحمت می کشند و به موفقیت مالی بزرگی دست پیدا می کنند؟ چنین افرادی تنبل نیستند و حتی توانایی لازم برای رسیدن به اهداف را هم دارند، اما چون از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و ترسی در وجود آن ها نهفته است به همین خاطر شهامت شروع کردن و پیش رفتن را ندارند. ترس از شکست و ترس از این که نتوانند موفق شوند باعث می شود اعتماد به نفس آن ها از بین برود. اعتماد به نفس می تواند از ما یک شخصیت محکم و قوی بسازد. یک انسان خود ساخته و قوی که می تواند به همه ی آن چه که در زندگی می خواهد برسد. افراد موفق به اهمیت اعتماد به نفس در زندگی پی بردند و همیشه تلاش می کنند آن را تقویت کنند اما انسان های معمولی هنوز به اهمیت آن پی نبرده و از آن استفاده نمی کنند.

اهمیت اعتماد به نفس بیان می کند که اعتماد به نفس یکی از لازمه های موفقیت است. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به راحتی می توانند به خواسته های خود برسند و به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

5 راهکار برای بالا بردن اعتماد به نفس

1.شیک پوشی در اعتماد به نفس بسیار اهمیت دارد

 تقویت اعتماد به نفس و مردی شیک پوش

  داشتن اعتماد به نفس مهمترین عامل برای شیک پوشی است و تا زمانی که اعتماد به نفس کافی نداشته باشیم نمی توانیم شیک پوش شویم. پوشیدن لباس های نو و شیک، باعث افزایش اعتماد به نفس می شود پس یکی دیگر از اهمیت های اعتماد به نفس شیک پوش شدن انسان ها است . کسانی که به نوع و رنگ لباس و خوش بو بودن و جذابیت ظاهری اهمیت می دهند و افرادی که به خود عطر می زنند نسبت به دیگران اعتماد به نفس بیشتری دارند. اتاق خود را مرتب کنید، به موقع سر کار بروید و به قول هایی که به دیگران می دهید عمل کنید. این کار ها در اعتماد به نفس شما تاثیر می گذارند. البته باید توجه شود که پوشیدن هر لباسی نشانه اعتماد به نفس نخواهد بود، بلکه باید از لباس های درست و متناسب باآن جایگاه استفاده شود. هر چه انسان ها لباس های مناسب تر و زیباتری بپوشند، اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهند آورد و هر چه اعتماد به نفس افراد بیشتر شود، لباس های آن ها جذاب تر و شیک تر خواهد شد.

2. از اهمیت اعتماد به نفس بر طرف شدن نقاط ظعف است

 برای خود جدولی تهیه کنیم. در یک ستون نقاط ضعف خود را بنویسیم و در ستون بعدی نقاط قوت خود را بنویسیم. یکی از اهمیت های اعتماد به نفس این است که به کمک آن می توانیم ویژگی قابل رشد خود را پیدا کنیم. این به معنای بد بودن رفتار نیست، بلکه به این معناست که اگر می خواهیم با اعتماد به نفس بیشتری کار ها را انجام دهیم باید تغییراتی را در خود به وجود بیاوریم. اگر از این که نمی توانیم سخنرانی کنیم، اگر در میان جمع نشد خوب تمرین نکنیم و خراب کردیم و مورد تمسخر دیگران قرار گرفتیم، با اطلاع از این که این ویژگی را قبلا نداشتیم و می تواند رشد کند و یکی از ویژگی های قابل رشد ما است، انگیزه ما بیشتر می شود. بیشتر تمرین کنیم. تمرین و تکرار معجزه می کند و باعث می شود اعتماد به نفس ما افزایش پیدا کند.

3.ورزش کنیم

این که ورزش کردن برای سلامتی مفید است شکی در آن نیست پس می توانیم بگویم ورزش کرد از اهمیت اعتماد به نفس است، زیرا علاوه بر سلامتی جسم، سلامتی روح ما را تظمین می کند. از طرفی دیگر ورزش کردن بر تقویت اعتماد به نفس در زندگی موثر خواهد بود. زمانی که حرکات ورزشی انجام می دهیم، بدن ما مقدار زیادی اندروفین آزاد می کند. زمانی که شخص شروع می کند به ورزش کردن خون به مغز و سایر اندام بدن پمپاژ می شود و این باعث می شود انرژی افزایش یابد و حال خوب به اشخاص دست می دهد.

تقویت اعتماد به نفس و افراد در حال ورزش کردن

اندروفین ترکیبات بی حس کننده است، یعنی درد را کاهش می دهد و از لحاظ ساختاری مشابه مورفین و کدوئین است. مغز انسان در هنگام ورزش این مواد شیمیایی را وقتی دچار درد و استرس است آزاد می کند. اگر ورزش را در زمان طولانی و مستمر انجام دهیم و ورزش کردن جزء عادت زندگی ما شود، باعث افزایش اعتماد به نفس در زندگی و کسب و کار ما می شود.

4.از اهمیت اعتماد به نفس غلبه بر ترس خود است

روشی دیگر که نشان دهنده اهمیت اعتماد به نفس خواهد بود، غلبه کردن بر ترسمان است. ترس باعث می شود هیچ وقت هیچ کاری را شروع نکنیم. ما از آینده ای که هنوز اتفاق نیافتاده می ترسیم. به طور مثال: قرار است که فردا در میان جمع سخنرانی کنیم. چون به خود اطمینان نداریم و یا شک داریم به توانایی خود و از طرف دیگر تصویر سازی می کنیم از اتفاق های فردا، از فردایی که وجود ندارد و هنوز اتفاق نیافتاده هراس داریم. اکثر انسان ها فکر می کنند که افراد موفق نمی ترسند و می توانند به آرزوهای خود برسند. آن ها هم ترس دارند، اما انسان های موفق یاد گرفتند که بر ترس خود غلبه کنند و آن را کنترل کنند. زمانی که ما می خواهیم کاری را شروع کنیم مغز ما به صورت نا خود آگاه شروع می کند به هشدار دادن و به پیش بینی اتفاق های بد می پردازد. انسان های موفق به آن هیچ توجهی ندارند اما برخی دیگر آن را جدی می گیرند و در همان ابتدای راه تسلیم می شوند.

5.خود را با دیگران مقایسه نکنیم

 مقایسه ویرانگر اعتماد به نفس است. بسیاری از افراد خود را با دیگران در زمینه های مختلف مقایسه می کنند و این کار باعث می شود اعتماد به نفس آن ها از بین برود. چون یکی از عادت های بدی که اکثر انسان ها دارند این است کسی که سال ها برای موفقیت تلاش کرده و به موفقیت رسیده است را با خود مقایسه می کنند، در واقع آن ها ابتدای کار خود را با انتهای کاری دیگران مقایسه می کند. انسان ها با هم فرق دارند و هر فردی در زندگی تفکر درک ویژگی های مخصوص به خود را دارد و مسیر موفقیت هر فردی با هم متفاوت است. زمانی که خود را با دیگران مقایسه می کنیم مسلما خود را از دیگران ضعیف تر می بینیم و این باعث می شود اعتماد به نفس ما نسبت به خودمان از بین برود.یکی دیگر از اهمیت های اعتماد به نفس این است که هیچ وقت حاضر نمی شویم خود را با دیگران مقایسه کنیم.

بالا بردن اعتماد به نفس در دوران کودکی

اعتماد به نفس را می توان از دوران کودکی توسط معلمین و پدر و مادر از روش تربیتی آن ها آموخت یا از بین برد. والدینی که به دلیل عقاید و تفکر قدیمی کودکان را محدود می کنند و مانع کسب  تجربه در دوران زندگی می شوند، کودکان آن ها نمی توانند ابراز وجود کنند. این کار باعث می شود احساس ارزشمندی آن ها که یکی از مولفه های ایجاد اعتماد به نفس است تقویت نگردد و رشد نکند و در دوران بزرگسالی زمانی که وارد جامعه و کسب و کار شده اند خود را ناتوان می بیند. این افراد طبیعتا شانس خیلی کمی در کسب مهارت ها و موقعیت ها خواهند داشت.

تقویت اعتماد به نفس و کودکی با اعتماد به نفس بالا

با سرزنش های پی در پی و نسپردن مسئولیت ها به دست کودکان به اعتماد به نفس آن ها صدمه وارد می شود، در نتیجه فعالیت آینده این کودکان در جامعه دچار آسیب می شود. داشتن اعتماد به نفس در کودکان به معنای داشتن صلاح در مقابل چالش های زندگی است. کودکان باید درکی درست و مثبت به توانایی های خود داشته باشند. پس کلمات مثبت و دلگرم کننده ای که از دوران کودکی توسط خانواده یا معلمین بازگو می شود، می تواند به ایجاد اعتماد به نفس آن ها کمک کند. مخصوصا زمانی که ما توانایی و استعداد های آن ها را مورد تشویق و تحسین قرار می دهیم.

بهترین راه برای تقویت اعتماد به نفس در فرزندان این است که اجازه دهند با جنگ وجدال های مختلف زندگی رو در رو شوند و طعم شکست و موفقیت و ناکامی را لمس کنند و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند.                              

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا