عزت نفس و اعتماد به نفس

انواع اعتماد به نفس چیست؟

انسان ها در طول زندگی خود دارای اهداف و رویا های مخصوص به خود هستند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند. برای این که به آن رویا ها و اهداف دست پیدا کنند نیاز است که ابتدا خودشان را بشناسند و به خودشناسی برسند. برای رسیدن به اعتماد به نفس یک سری اصول، قواعد و راه کارهایی نیاز است که باید انجام شود. داشتن اعتماد به نفس یکی از مولفه های مهم برای رسیدن به رویا هایمان است. حالا چه نیازی است که  انواع اعتماد به نفس را بدانیم؟ چه کمکی به ما می کند؟ چون زمانی که نسبت به آن آگاهی کامل پیدا کردیم و به خودشناسی درونی رسیدیم، به نقاط ضعف و قوت خود آگاه می شویم و می توانیم راحت تر تشخیص دهیم که در کدام موارد ضعف داریم و در کدام موارد قوی هستیم و به برطرف کردن و قوت بخشیدن به آن خصوصیات اقدام کنیم. البته باید توجه شود که افراد در چه محیطی و با چه والدینی رشد کرده اند و والدین آن ها از چه شیوه ای برای تربیتشان استفاده کرده اند.

با توجه به تعاریف متعددی که از اعتماد به نفس داشتیم و راه های افزایش آن را بیان کردیم، انسان ها با توجه به پیچیدگی  روابط اجتماعی، دارای انواع اعتماد به نفس هستند.

انواع اعتماد به نفس

در آیین بودایی گفته شده است که اعتماد به نفس یعنی، شکلی که زندگی انسان ها به خود می گیرد. پس تمامی مشکلاتی که در زندگی به وجود می آید ناشی از رفتار های خود انسان ها است و کسی به جز خود او مسئول مشکلات زندگیش نیست. در ادامه انواع اعتماد به نفس را با هم بررسی می کنیم:

1.اولین مورد از انواع اعتماد به نفس، اعتماد به نفس رفتاری است

یکی از انواع اعتماد به نفس اعتماد به نفس رفتاری است. همان طور که از اسم آن پیداست، اعتماد به نفس رفتاری یکی از انواع اعتماد به نفس است که به رفتار و کردار ما بستگی دارد. افرادی که در ساده ترین امور زندگی مثل: خرید، ارتباط با دوستان و همکاران، ثبت نام و ایجاد شغل و کسب کار  با اطمینان و اعتماد به نفس عمل می کنند، افرادی هستند که به توانایی خود، به مهارت خود باور دارند و به یک خود باوری درونی دست پیدا کردند که می توانند با کمترین نقص وارد عمل شوند. اصولا چنین افرادی به اهداف و آرزو های خود دست پیدا می کنند و در برنامه ریزی و حل مسائل مهارت کافی دارند. برعکس افرادی دارای اعتماد به نفس پایین هستند، که در انجام کار بسیار انسان تنبل و همیشه برای شروع کار، آن را با تاخیر شروع می کنند، چون به توانایی خود شک دارند و مطمئن نیستند که موفق شوند. اصولا در کار خود برنامه ریزی ندارند، به همین دلیل برای رسیدن به اهداف خود با شکست مواجه می شوند.

چنین افراد در تصمیم گیری و انتخاب های روزمره دچار مشکل هستند و نمی توانند تصمیم درست در کار، هنگام خرید از فروشگاه و کسب کار بگیرند زیرا، در برقراری ارتباط با دیگران ناتوان هستند، چون به خود و توانایی خود ایمان ندارند و احساس ارزشمندی و عزت نفس آن ها پایین است. همیشه منتظر این هستند که دیگران آن ها را تایید کنند.

سوالی که در این جا مطرح است این است که چگونه اعتماد به نفس رفتاری خود را افزایش دهیم؟

برای این که اعتماد به نفس رفتاری خود را افزایش دهیم باید هدفمند زندگی کنیم، برای دست یابی به اهداف برنامه داشته باشیم و طبق برنامه ریزی عمل کنیم. هدفمند زندگی کردن و رسیدن به اولین هدف باعث ایجاد انگیزه می شود. برای این که به هدف خود برسیم مهم ترین اصل این است که اقدام کنیم و قدم های کوچک برای رویا های خود برداریم، برای خود هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعیین کنیم و هر روز سعی کنیم بهتر از گذشته باشیم.

2.اعتماد به نفس عاطفی

 یکی دیگر از انواع اعتماد به نفس اعتماد به نفس، اعتماد به نفس عاطفی است. این نوع اعتماد به نفس با عواطف و احساسات مان ارتباط دارد و این که تا چه اندازه می توانیم عواطف و احساسات خود را در مقابل بروز مشکل کنترل کنیم. اعتماد به نفس عاطفی با افزایش گوشه گیری و منزوی شدن، کاهش می یابد.

در مورد این اعتماد به نفس باید آگاه باشیم چه احساساتی داریم و آن را درک کنیم. در این میان کسانی هستند که نسبت به احساسات و عواطف خود آگاه نیستند. زمانی که حال آن ها بد است و یا افسرده اند نمی دانند علت افسردگی و بدی حال شان چه چیزی است و نسبت به این نوع عواطف خود تسلط و کنترل ندارند. هستند انسان هایی که ثروت دارند و هر روز از نظر مالی پیشرفت می کنند اما حال دل شان خوب نیست و همیشه افسرده و در حال شکایت هستند و گروهی هستند شاید ثروت چندانی نداشته باشند ولی به دلیل این که می توانند احساسات درون خود را کنترل کنند و به این اعتماد به نفس رسیده اند که خودشان را باور دارند و به توانایی خود شک ندارند و حال آن ها خوب است. بنابراین این اعتماد به نفس می تواند روابط احساسی و عاطفی را به خوبی بهبود بخشد.

دوره آموزشی افزایش اعتماد به نفس و کسب عزت نفس – دکتر حمیدرضا محتشمی

3. اعتماد به نفس ذهنی

 اعتماد به نفس ذهنی یکی دیگر از انواع اعتماد به نفس است. داشن تصویر ذهنی از خود در واقع بیان کننده درک و نگرش شخصی خودمان است که با واژه اعتماد به نفس که نشانه ارزشمندی ما است پیوند خورده است.بیشتر مواقع اتفاق افتاده که افرادی هستند در یک حرفه ی خاص مهارت  بالایی دارند و دارای استعداد عالی هستند اما چون از نظر ذهنی نسبت به مهارت خود اعتماد ندارند، اگر از طرف دیگران یا دوستان مورد تشویق و حمایت قرار گیرند، یا دوستی استعدادش را بازگو کند، آن را انکار می کنند. به طور مثال، ممکن است دوست ما صدایش خوب باشد و در سخنوری عالی عمل کند، اگر در مورد استعدادش به آن شخص گفته شود آن را باور ندارد و نظرش را رد می کند. این عدم اعتماد به نفس ذهنی باعث می شود هیچ وقت نتواند استعدادش را شکوفا کند.

انسان های که نسبت به جسم خود دارای نگرش منفی هستند، بیشتر از دیگر افراد دچار افسردگی می شوند. بیشتر مواقع همه ی ما دارای استعداد و مهارت خاصی هستیم ولی چون نسبت به آن باور نداریم و به خود باوری نرسیده ایم باعث می شود به اهداف خود نرسیم.

4.اعتماد به نفس شجاعتی

وقتی صحبت از شجاعت به میان می آید اکثر افراد این اشتباه را دارند که معتقد هستند شجاعت هیچ ربطی به اعتماد به نفس ندارد و نیازی نیست برای شجاع بودن و شروع یک تجارت اعتماد به نفس کافی داشته باشیم، اما اعتماد به نفس شجاعتی یکی دیگر از انواع اعتماد به نفس به شمار می رود. به طور مثال: فردی علاقه ی شدیدی به سخنوری دارد، از یک طرف هم مهارت سخن گفتن در مقابل جمع را دارد و هم از لحاظ ذهنی باور دارد که می تواند صحبت کند و آن چه را که در مورد موضوعی می داند می تواند به دیگران انتقال دهد، اما با تمام این موارد نمی تواند شروع کند و این کار را به تعویق می اندازد. تنها علت آن  ترس از شکست، ترس از انتقاد دیگران، حتی ترس از موفق شدن است که بعد از آن چه راهی را دنبال کند. در این جا با تمام مهارتی که دارد این ترس از شکست باعث می شود هیچ وقت شروع نکند. شاید برای ما هم اتفاق بیافتد که خواسته ای داشته باشیم و مهارت آن را هم داشته باشیم اما هیچ وقت به سمت خواسته مان نرویم و مشکل تنها ترس ماست که هیچ اتفاقی نمی افتد.

همه ی ما در زندگی برای  پیشرفت و دستیابی به آن چه که به آن علاقمند هستیم نیاز به اعتماد به نفس داریم. آگاهی از این که اعتماد به نفس چه اهمیتی در زندگی و کسب و کار ما دارد، این که بدانیم در چه زمینه ای خوب هستیم و در چه زمینه ای متوسط و ضعیف و این که چگونه بتوانیم به دیگران اطلاعات خود را منتقل کنیم بسیار پر اهمیت و مهم است.

انواع اعتماد به نفس و مرد مغرور

بسیاری از انسان ها اعتماد به نفس را با غرور که باعث خود برتر بینی نسبت به دیگران می شود اشتباه می گیرند. مفهوم اعتماد به نفس با غرور اختلاف زیادی دارد و نمی شود آن دو را مترادف هم دانست. سوالی که پیش می آید این است که چرا این قدر اعتماد به نفس در زندگی و کسب کار مهم است؟ و چرا باید به آن اهمیت داد؟ اهمیت اعتماد به نفس را می توان در زندگی و کسب و کار و یا در روابط  با دیگران مشاهده کرد. افرادی که به اعتماد به نفس اهمیت می دهند و آن را تقویت می کنند، پله های ترقی را سریع تر طی می کنند، راحت تر و بهتر می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

هر چه دانش و مهارت های انسان بیشتر می شود اعتقادات و شخصیت اخلاقی فرد نیز کامل تر می شود، در نتیجه اعتماد به نفس فرد بالا تر می رود. به عبارتی فرد بیشتر خود را قبول دارد و به خودش اعتماد بیشتری پیدا می کند و از سوی دیگر توانایی هر شخص را نباید بیش از حد توانش بالا برد، فردی که بیش از حد خودش را قبول دارد دچار کبر و غرور می شود.

از دلایل مهم تقسیم بندی اعتماد به نفس این است که، بسیاری از ما انسان ها از مهارت لازم برخوردار هستیم، اما از قدم برداشتن در مسیر هدف می ترسیم. در این حال دلیلی برای افزایش مهارت ما وجود ندارد، بلکه ما باید بر روی باور ها و اعتماد به نفس خود کار کنیم و هر کجا که متوجه شدیم از هدف خود دور شده و دیگر به سمت هدف نمی رویم باید این را مورد توجه قرار دهیم که ممکن است هر کدام از این چهار مورد اعتماد به نفس در ما کاهش یافته باشد.

3/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. Hi! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new project in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a outstanding job!

  2. Hiya very nice web site!! Man .. Excellent .. Superb .. I will bookmark your site and take the feeds also…I’m glad to find numerous helpful information right here within the publish, we’d like develop more strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  3. I’ve been surfing online greater than three hours today, but I by no means found any attention-grabbing article like yours. It’s pretty worth sufficient for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be a lot more useful than ever before. “Oh, that way madness lies let me shun that.” by William Shakespeare.

  4. Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such excellent info being shared freely out there.

  5. Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam comments? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can advise? I get so much lately it’s driving me mad so any support is very much appreciated.

  6. I have been surfing on-line greater than three hours today, but I by no means found any interesting article like yours. It is beautiful price sufficient for me. Personally, if all site owners and bloggers made just right content as you probably did, the internet might be much more helpful than ever before.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا