عزت نفس و اعتماد به نفس

اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس چیست؟

بی تردید داشتن اعتماد به نفس یکی از ویژگی های مهم انسان هاست. داشتن اعتماد به نفس در حیطه ی کاری و در زندگی خصوصی لازم و ضروری است و باعث خشنودی و خوشحالی فرد می گردد. حال اگر کسی اعتماد به نفس کافی نداشته باشد اسیر ترس ها و شکست ها و تردید های خود می شود. چنین افرادی طعم شیرین پیروزی و موفقیت و خوشبختی را نمی چشند و همیشه درمانده و نگران هستند. علاوه بر این که اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس در حیطه ی کاری و زندگی مشهود است، این نوع کمبود در روابط زناشویی هم اثرات مخربی را به دنبال دارد. اعتماد به نفس می تواند در میزان رضایت رابطه بین زن و شوهر اثر مفیدی به جا بگذارد. همان طور که یک رابطه ی خوب بین طرفین باعث ایجاد امنیت و خشنودی و لذت می گردد،  یک رابطه ی بد هم تاثیرات و جراحات جدی بر روح و جسم وارد می آورد و باعث می شود بر اعتماد به نفس تاثیر بگذارد و باعث کمبود و یا عدم اعتماد به نفس شود.

در زندگی تمامی انسان ها لحظه های همانند، مضطرب شدن، خجالت کشیدن و ترسیدن وجود دارد، پس بابت آن خود را سرزنش کرده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم. زمانی که نگاه های منفی بر تمامی امور زندگی ما حاکم می شود به طور ناخودآگاه در هر شرایطی به دنبال شکست هستیم. اگر به خودمان ایمان نداشته باشیم، هیچ انرژی برای پیومدن مسیر هدف نخواهیم داشت.

1.ناتوانی در بیان عقاید خود

 افرادی که اعتماد به نفس ندارند اصولا در هیچ زمینه ای عقیده ای ندارند و طرح و برنامه ی خاصی در ذهن آن ها نیست، اگر هم داشته باشند و در میان جمعی قرار بگیرند قادر نیستند آن چه را که در فکر آن ها می گذرد بیان کنند، درمورد عقیده ی خود ثابت قدم نیستند و خیلی زود در برابر نظرات دیگران عقیده ی خود را عوض می کنند. تنها به این دلیل که به خود و توانایی خود شک دارند و این تنها نداشتن اعتماد به نفس است که باعث شده نتوانند تصمیمات درستی در زندگی و شرایط کاری بگیرند.

2.حسادت یکی از اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس است.

 یکی از اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس این است که فرد دائما خود را با دیگران مقایسه می کند و فکر می کند که از دیگران ضعیف تر است و دیگران نسبت به او برتری دارند. این تصور که در این گونه افراد به وجود آمده، باعث می شود حس حسادت در آن ها به وجود بیاید. کمبود اعتماد به نفس باعث می شود نتوانند در زمینه ی کاری موفق شوند و این عدم موفقیت به  مرور زمان باعث افسردگی و بیماری آن ها می شود.

3. افراد با اعتماد به نفس پایین روحیه ی شکست پذیری دارند

 تمام انسان ها برای خود رویا و آرزوهایی دارند که برای رسیدن به آن تلاش می کنند. برای رسیدن به این رویاها داشتن اعتماد به نفس و شجاعت لازم و ضروری است. اما کسانی که کمبود اعتماد به نفس دارند با اولین و کوچک ترین موانع و مشکل جا می زنند و تسلیم می شوند. چون تصور می کنند توانایی لازم برای مبارزه کردن را ندارند. این گونه افراد ریسک پذیر نیستند و همیشه دو دل اند و نمی توانند تصمیم های درستی در زندگی بگیرند. از جمله خصوصیات این افراد این است که همیشه کار های نیمه کاره زیاد دارند، کتاب های نخوانده و نیمه تمام دارند، هیچ وقت هیچ کاری را به پایان نرسانده اند و زمانی که سنی از آن ها می گذرد حسرت و پشیمانی  در آن ها موج می زند. همیشه منتظر شکست هستند و نگاه منفی نسبت به خود دارند، آن ها همیشه نسبت به خود حس بدی دارند و خودشان را همان گونه که هستند نمی پذیرند، زیرا به ارزش های خود اطمینان نخواهند داشت و قادر نخواهند بود نسبت به خود رفتاری همراه با احترام نشان دهند، در نتیجه به علت عدم وجود اعتماد به نفس دچار روحیه ای شکست پذیر می شوند.

4.خود ستایی و زیاد از خود تمجید کردن از اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس است

از خود تعریف کردن و خود بینی یکی از اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس است. افرادی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند همیشه فکر می کنند که از دیگران پایین تر هستند و توانایی و ویژگی مثبت آن ها توسط دیگران نادیده گرفته می شود. بنابراین برای جبران آن به تعریف و تمجید از خود می پردازند و چون خود را دست کم می گیرند و فکر می کنند چیزی برای ابراز وجود ندارند، به ظاهر خود بیشتر توجه می کنند تا توسط دیگران دیده شوند. این نوع رفتار آن ها اصولا باعث آزار و نفرت دیگران می شود.

5.به حداقل قانع هستند

کسانی که در حیطه ی کاری خود اعتماد به نفس ندارند همیشه احساس بد بودن به خود دارند و فکر می کنند به اندازه ی کافی خوب نیستند. این افراد پشت دیوار ترس و وحشت اسیر خود هستند و این ترس ها سبب می شود نتوانند استعداد خود را شکوفا کنند. به آن چه که دارند قانع هستند و دوست ندارند ایده های جدیدی کشف کنند چون فکر می کنند اگر فراتر از آن چه که هستند فکر کنند از دایره ی امنی که دور خود در زندگی کشیده اند خارج می شوند.

6.یکی از اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس عدم انتقاد پذیری است

انتقاد پذیری باعث از بین بردن نقص و عیب ها و تقویت روحیه ی مبارزه طلبانه می شود. افرادی که هر روز به موفقیت های بزرگی دست پیدا می کنند همیشه و در همه حال همدیگر را نقد می کنند و عیب و ایراد هم را کاهش می دهند و این امر باعث پیشرفت آن ها می شود. اما افرادی هستند که اعتماد به نفس کافی ندارند و نسبت به توانایی خود شک دارند. در مقابل انتقاد های دیگران موضع می گیرند و خواهان تغییر و اصلاح نیستند. یکی از اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس این است که زوجین، یک رابطه ی بد را سال ها ادامه می دهند و از زندگی لذت نمی برند.

اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس و زوجی که ناراحتند

نبود اعتماد به نفس در رابطه ی عاطفی و عاشقانه هم تاثیر مخربی بر زندگی زناشویی می گذارد و این یک حقیقت است که رابطه ی بد بر روی اعتماد به نفس انسان ها تاثیر می گذارد.

اما یک رابطه ی خوب و عاشقانه می تواند یکی از بهترین خاطرات زندگی یک فرد را رقم بزند و باعث رشد احساسات آن ها شود و حس امنیت و دوست داشتن را در رابطه ی طرفین ایجاد کند.

هر گاه در یک رابطه به هر دلیلی زوجین نسبت به هم احساس بد داشته باشند و به هم اعتماد نداشته باشند، نداشتن اعتماد به نفس سبب می شود در این رابطه باقی بمانند و آن را به هر طریقی ادامه دهند، حتی اگر در این رابطه احساس ناخشنودی به آن ها دست دهد. چون کنار گذاشتن آن رابطه برای این افراد ضعیف کار بسیار سخت و دشواری است.

این چرخه، وحشتناک و کشنده است. نبود خود باوری در بسیاری از افراد سبب می شود در دام این چرخه بیافتند و توان آن را ندارند که از آن بیرون بیاییند. برای این که چنین رابطه هایی پیش نیاید و از آن دور  بمانیم باید نشانه های آن را بدانیم.

1.به نیاز های خود توجه نمی کنند

گاهی اتفاق می افتد که بعد از گذشت سال ها در یک رابطه فرد به نیاز خود توجه نداشته و همیشه به  نیاز ها و تمایلات همسر خود توجه داشته است و بر حسب علاقه طرف مقابل خود زندگی می کرد.

 بر طبق سلیقه ی همسر خود لباس  پوشیدن، به خواسته ی فرد مقابل توجه کردن، انجام ندادن کار و ورزش مورد علاقه ی خود و گاهی هم حس این که حق انتخاب  ندارد همه و همه از تاثیرات مخرب کمبود اعتماد به نفس است. دست کشیدن از خود و علایق خود به این معنا است که حس خود باوری و ایمان از بین رفته و دیگر قادر به اصلاح آن نیستیم.

2. دائماً مقصر بودن

اثرات مخرب کمبود اعتماد به نفس و زوج عصبانی

اختلاف و درگیری در یک رایطه ی زناشویی تا حدی طبیعی است، اما بیشتر اوقات اتفاق می افتد که یک اختلاف و درگیری مدت طولانی ادامه می یابد و همیشه یک نفر مقصر شناخته می شود. اگر به صورت مداوم در یک رابطه علت بروز هر اتفاقی یک نفر را مقصر قرار دهیم این در خود باوری فرد مقابل تاثیر می گذارد و اعتماد به نفس آن فرد کاهش می یابد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا