عزت نفس و اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس دارای چه نشانه های است؟

همه ما به نوعی با مسئله ی اعتماد به نفس و نقش و اهمیت آن در جریان زندگی مواجه هستیم. کمبود اعتماد به نفس مسئله ای است که برای اکثر افراد بسیار با ارزش و مهم خواهد بود، چرا که اگر اعتماد به نفس را به صورت کامل بشناسیم و راه های افزایش آن را بدانیم، می توانیم کمک بزرگی به خود کنیم.

اعتماد به نفس به معنای این است که یک فرد نسبت به توانایی و توانمندی خود باور و اعتماد دارد. حال کسانی که نسبت به توانایی های خود شک دارند و هیچ ارزشی نسبت به توانایی و عقاید خود قائل نیستند، دچار کمبود اعتماد به نفس هستند و این امر باعث می شود نتوانند در کار خود موفقیتی کسب کنند. حواسمان باشد نسبت به عدم اعتماد به نفس خود آگاهی کامل داشته باشیم، که اولین قدم برای بالا بردن اعتماد به نفس خواهد بود. یکی از نشانه های پایین بودن اعتماد به نفس افراد این است که، در مقابل مسائل و مشکلات زندگی و کاری خود شکست می خورند و آسیب پذیری آن ها نسبت به امور و شرایط از دیگر افراد بیشتر است. چنین افرادی همیشه و در همه حال دچار استرس و اضطراب هستند و مواجه شدن با امور برای آن ها بسیار سخت خواهد بود. اما آشکارترین علائم کمبود اعتماد به نفس در بین افراد چه علائمی است؟ و چطور باید آن ها را بشناسیم؟ موارد پایین می تواند از نشانه های کبمود اعتماد به نفس باشد.

نشانه های کمبود اعتماد به نفس

نشانه های کمبود اعتماد به نفس مسئله ای است که در زمان افزایش اعتماد به نفس بسیار حائز اهمیت است، زیرا برای بر طرف شدن هر مشکلی ابتدا باید آن مشکل را خوب بشناسیم، پس موضوع اعتماد به نفس نمی تواند از آن مستثنی باشد. برای مقابله با موضوع کمبود اعتماد به نفس ابتدا باید علائم و نشانه های آن را بشناسیم. به کمک شناخت نشانه های کمبود اعتماد به نفس می توانیم هوشیار شویم و دیگر درگیر ویژگی های آزار دهنده و اذیت کننده نشویم و با داشتن اعتماد به نفس به زندگی خود ادامه دهیم.

اعتماد به نفس پایین دارای علائمی می باشد که در جهت بهبود آن باید به خوبی آن علائم را بشناسیم و با آن ها مقابله کنیم.

1.افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند کم رو و خجالتی هستند.

کمبود اعتماد به نفس و دختر خجالتی

 خجالتی و کم رو بودن یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس است. کسانی که خجالتی هستند از برقراری ارتباط با دیگران همیشه هراس دارند و دچار مشکل می شوند، آن ها نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. کودکان خجالتی در دوران تحصیل همیشه آخر کلاس را برای نشستن انتخاب می کنند، زیاد حرف نمی زنند اگر هم در مورد مسئله ای اطلاعات کاملی داشته باشند چون به خود و اطلاعات خود شک دارند، هیچ وقت آن را بازگو نمی کنند. این گونه افراد نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و در مصاحبه و صحبت ها انتهای گروه قرار می گیرند و نظرات خود را ابراز نمی کنند.

2. افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند در جمع خود را سرگرم می کنند.

افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند در جمع راحت نیستند و صحبت کردن در جمع برایشان کار بسیار سخت و دشواری است. چنین افرادی وقتی در میان جمع قرار می گیرند خود را با مجله و روزنامه و کتاب و روش های مختلف دیگر، از جمله با موبایل خود را سرگرم می کنند تا زیاد در میان جمع قرار نگیرند.

دوره آموزشی افزایش اعتماد به نفس و کسب عزت نفس – دکتر حمیدرضا محتشمی

3.مسئولیت پذیر نبودن یکی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس است.

 یکی از نشانه هایی که افراد با اعتماد به نفس بالا دارند این است که، انسان های بسیار مسئولیت پذیری هستند. مسئول در آمد خود و مسئولیت روابط و احساس خود را بر عهده می گیرند و در پی آن هستند تا آن ها را تغییر دهند. اما انسان هایی که اعتماد به نفس آن ها پایین است، دید مسئولیت پذیری آن ها بسیار کم است، همیشه از همه ایراد می گیرند و علت شکست خود را دیگران می دانند.

4.افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند مدام خود را با دیگران مقایسه می کنند.

افراد با اعتماد به نفس پایین همیشه خود را با دیگران مقایسه می کنند. افرادی  هستند که به خود و به  توانایی خود شک دارند و مطمئن نیستند که راهی که در پیش دارند درست است یا نه. افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند به جای آن که بر روی خود و هدف خود تمرکز کنند مدام به دیگران نگاه می کنند. مقایسه کردن، ویرانگر اعتماد به نفس است. زمانی که اعتماد به نفس کافی نداریم به نقاط قوت خود توجهی نمی کنیم و همیشه نقاط ضعف خود را با نقاط قوت دیگران مقایسه می کنیم. وقتی شخص خودش را با دیگران مقایسه می کند، چون فکر می کند دیگران نسبت  به او از ویژگی های بهتری برخوردار است و نسبت به او برتری دارد احساس ضعف و ناتوانی در او ایجاد می شود و فکر می کند به اندازه ی فرد مقابل توانا نیست و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. همیشه به یاد داشته باشیم که اگر کسی توانسته به جایگاهی برسد و موفق شود پس ما هم می توانیم، فقط باید آن خودباوری و اعتماد به نفس را در خود تقویت کنیم.

5.افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند مدام بهانه تراشی می کنند.

 از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس  بهانه هایی است که اکثر افراد نسبت به خود دارند. کسانی که اعتماد به نفس ندارند یا اعتماد به نفس آن ها پایین است هیچ وقت هیچ کاری را شروع نمی کنند و در مقابل هر کاری بهانه هایی نسبت به آن دارند. به طور مثال: کسی که می خواهد تجارتی را شروع کند یا سرمایه گذاری کند نسبت به کار خود بهانه هایی دارند که عبارت است از: اقتصاد خراب است، چون تورم بالاست و… نمی توان کاری کرد. با این بهانه ها این افراد در همان ابتدای راه شکست می خورند، چون به توانایی و مهارت های  خود شک دارند، اما انسان هایی که اعتماد به نفس بالایی دارند نوع بهانه های آن ها متفاوت است. چون من پول ندارم باید کاری را شروع کنم، یا چطور با اقتصاد بد در آمد کسب کنم؟ انسان های موفق سوال های با کیفیت از خود می پرسند. برای موفق شدن، انسان های معمولی بهانه های زیادی برای خود و زندگی خود دارند.

مسئولیت زندگی خود را به صورت صد در صد قبول کنیم، آن وقت می توانیم زندگی خود را کنترل کنیم. این سبب می شود عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنیم. قبول مسئولیت در زندگی و کار به یک خودباوری عمیق نیاز دارد. خود را باور کنیم و ایمان داشته باشیم به آن چه که انجام می دهیم.

6.افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند ثبات ندارند.

چنین افرادی در مقابل مشکلات زود تسلیم می شوند. افراد ناموفق کسانی هستند که وقتی تجارتی یا کاری را شروع کرده اند انتظار دارند در بین مسیر راه هیچ مشکلی برای آن ها پیش نیاید و با اولین مشکل و شکست یا ناکامی جا می زنند و ادامه نمی دهند، آن ها زمانی که در جمعی صحبت می کنند و نظر و پیشنهاد خود را بیان می کنند با اولین اظهار نظر و با اولین نقد، خیلی زود تسلیم می شوند، خیلی زود عقیده ی خود را عوض می کنند و هدف خود را رها می کنند. در واقع این بی ثباتی نشانه ی نداشتن اعتماد به نفس کافی است. زمانی که ما به اعتماد به نفس کافی برسیم و به توانایی خود ایمان داشته باشیم، هر عقیده و هر نظری که هست را با قدرت بیان می کنیم و برای رسیدن به اهدافمان  پافشاری خواهیم کرد. یک تصور اشتباه در بین مردم رشد کرده که می گوید نباید کسی از خود و توانایی خود تعریف کند چون آن تواضع و فروتنی را از بین می برد، در صورتی که تا کسی خودش را معرفی نکند و سخن نگوید و توانایی خود را ابراز نکند نمی تواند پیشرفت کاری داشته باشد، این افراد در بحث ها سریعا عقب نشینی می کنند، حتی اگر حق با آن ها باشد، توان متقاعد کردن دیگران را ندارند و بدون دلیل با آن ها موافقت می کنند و خود را از بحث دور می کنند.

7.افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند در تصمیم گیری ضعیف هستند.

 ما همیشه در طول شبانه روز در حال تصمیم گیری هستیم و تصمیماتی کوچک و بزرگی در طول روز می گیریم. چه غذایی بخوریم؟ چه لباسی بپوشیم؟ امروز را با چه کسی سپری کنیم؟ و در ادامه تصمیم های بزرگتر که کدام خانه را بخریم؟ در کجا سرمایه گذاری کنیم؟ چه کاری را قبول کنیم؟ تصمیم گیری بر سر ازدواج، مسائل مهم زندگی و…

این تصمیم های ما هستند که آینده ما را رقم می زنند و زندگی ما را شکل می دهند. افرادی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند حتی از انتخاب کوچک ترین تصمیمات عاجز هستند و همیشه در حال فکر کردن و تجزیه و تحلیل هستند و نسبت به این موضوع رنج می برند. فکر کردن به پیامد های یک تصمیم، ترس از پشیمان شدن، شکست خوردن و انتخاب های غلط می تواند آن قدر فکرشان را مشغول کند که دچار اضطراب شوند. حتی ممکن است فکر کردن زیاد و درماندگی از نرسیدن به نتیجه دلخواه باعث افسردگی و سر شکستگی آن ها شود.

تا این جا به برخی از علائم و نشانه های کمبود اعتماد به نفس اشاره کردیم و توضیح دادیم. در این بخش چند علائم رفتاری یا زبان بدن افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند را نام می بریم.

رفتار افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند

مطیع هستند، تابع همه هستند، سلطه پذیرند، کنارگیر هستند، سر به زیر، با محبت هستند، بی پناه، دستپاچه، دو دل، بدبین، خود مقصر، مردد و وسواس هستند.

رفتار کلامی

تعجب می کنم، شاید، فکر می کنم، احتمالا، ببخشید، حدس می زنم، نمی توانم، از جمله کلماتی است که بیان می کنند.

رفتار بدنی

دست ها را به هم می مالند، ملایم صحبت می کنند، حرکات نا آرام دارند، در هنگام نشستن پاها را روی هم می گذارند، قامت خمیده و قوز دارند.

رفتار هیجانی

همیشه می ترسند، تشویش و اضطراب دارند، افسرده هستند، احساس گناه دارند و افراد تنبلی هستند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا