عزت نفس و اعتماد به نفس

افراد با اعتماد به نفس و موفق باید به انجام 8 کار بپردازند

افراد با اعتماد به نفس و موفق برای رسیدن به موفقیت ابتدا در ذهن خود مشخص می کنند که چه کسی هستند و به چه کسی می خواهند تبدیل شوند؟ چه می خواهند؟ از کجا می خواهند شروع کنند و به کجا می خواهند برسند؟

یک جمله ی جالبی هست که می گوید: اگر ندانید کجایید و ندانید به کجا می خواهید برسید، حرکت کنید در نهایت شکست می خورید. بنابراین ابتدا باید قدم اول را محکم و اصولی برداریم. میزان گودبرداری و قدرت فونداسیون یک بنا نشان دهنده ی بزرگی آن ساختمان خواهد بود. یعنی ما با نگاه کردن به پایه ی آن پروژه تقریبا می توانیم حدس بزنیم که این بنا چه بزرگی و عظمتی دارد. پس قدم اول ما برای شروع یک تجارت خیلی مهم و حیاتی خواهد بود.

برای شروع لازم نیست انسان بزرگی باشیم ولی برای انسانی بزرگ شدن لازم است که شروع کنیم.

در این هشت محور راه کارهای اصلی برای موفقیت وجود دارد که افراد با اعتماد به نفس و موفق آن را هر روز انجام می دهند. راه کارهایی که هر کدام شان یکی از سنگ های بنای تجارت ما را مشخص می کند. سنگ بناهایی که اهمیت آن ها در پایه گذاری صحیح است. چرا که اگر این سنگ بنا را درست پایه گذاری نکنیم دومی را نخواهیم توانست به اتمام برسانیم.

بنابراین از همین ابتدا نسبت به عمل نمودن به تمام جزئیات هر محور بسیار جدی و سخت گیر باشیم.

در این مقاله 8 راه کار اصلی موفقیت که افراد با اعتماد به نفس انجام می دهند را بررسی می کنیم.

1. افراد با اعتماد به نفس سر سخت هستند

افراد موفق و با اعتماد به نفس با تغییر دنیا تغییر می کنند و تصمیم می گیرند که موفق شوند و برحسب تصمیمی که گرفته اند شروع می کنند. از شکست و ناکامی هراسی ندارند و می دانند که هر شکستی راهی است برای پیروزی، آن ها از اشتباهات زندگی خود درس می گیرند و به خوبی از ضعف ها و خصوصیات خود آگاهی دارند.

چنین افرادی از حرف مردم و انتقاد هایی که به آن ها می شود بیمی ندارند، آن را می پذیرند، این انتقادها را فرصتی برای پیشرفت می دانند و در برابر شکست هایی که برای آن ها اتفاق می افتد کوتاه نمی آیند.

2.افراد با اعتماد به نفس همیشه در حال آموزش هستند

افراد موفق و با اعتماد به نفس در حال آموزش

افراد موفق و با اعتماد به نفس آموزش را هزینه نمی دانند بلکه، سرمایه گذاری برای آینده می دانند. بر روی خود سرمایه گذاری می کنند و برای این که همیشه اعتماد به نفس خود را بالا نگه دارند یادگیری را متوقف نمی کنند. خود را با چالش های متفاوت روبرو می کنند و از این چالش ها درس می گیرند.

3.افراد با اعتماد به نفس بهانه ندارند

افراد موفق و با اعتماد به نفس مسئولیت تمام واکنش های زندگی خود را بر عهده دارند، پس آن ها مسئولیت تمامی امور زندگی خود را بر عهده می گیرند و در مقابل شکست های خود افراد دیگر را مقصر نمی دانند، آن ها مسئول درآمد و مسئول شکست های خود هستند و می توانند با این تفکر بزرگ اتفاقات بزرگی در زندگی خود رقم بزنند. هر ناکامی و شکستی که برای آن ها رخ می دهد، دیگران، عوامل بیرونی، اقتصاد بد و جوامع را مقصر نمی دانند. بهانه هایی که افراد معمولی برای انجام ندادن کار برای خود دارند، همان بهانه ها علتی است برای انجام دادن کارها. در نتیجه مسئولیت پذیری سبب می شود بهتر به کنترل درونی برسند.

4.افراد با اعتماد به نفس برنامه ریزی دارند

برنامه ریزی آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانیم کاری درباره اش انجام دهیم.

یکی از تفاوت های انسان های موفق و با اعتماد به نفس با افراد معمولی در این است که برای پیشرفت در تجارت خود نیاز به برنامه ریزی دارند، چیزی که امروزه بسیاری از افراد به آن هیچ توجهی ندارند. پس هر گامی که می خواهیم برداریم باید ابتدا برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم بیشترین نتایج را از فعالیت خود داشته باشیم، چرا که با صرف هر یک دقیقه برنامه ریزی ده دقیقه در کار اجرایی صرفه جویی می گردد.

شکست در برنامه ریزی با برنامه ریزی برای شکست هیچ تفاوتی ندارد.

کسی که برنامه ریزی نمی کند و کسی که برای شکست برنامه می چیند یکی است. مهم ترین نکته ای که در برنامه ریزی باید مد نظر قرار دهیم این است که چرا باید برنامه ریزی کنیم یا به عبارتی مقصود ما از برنامه ریزی چیست؟

به عنوان مثال: برنامه ریزی فردی که انتظار درآمد سالیانه میلیاردی دارد، نباید مشابه با برنامه ریزی فردی باشد که به درآمد ماهیانه چند صد هزار تومانی قانع است.

اکثر انسان ها از کمبود وقت شکایت می کنند در حالی که مشکل اصلی این است که هدف و برنامه ریزی ندارند. موفقیت در تجارت خود قبل از آن که به عملکرد ما وابسته باشد به دلیل ما برای پیوستن به آن وابسته است. اگر می خواهیم در تجارت خود موفقیت های بزرگی دست پیدا کنیم قبل از فعالیت های میدانی بایستی زیر بنای ذهنی خود را بسازیم و برای رسیدن به هدف مشخص برنامه ریزی کنیم. حال به این مسئله ی اساسی می رسیم که هدف دقیقا چیست؟

برای پاسخ گویی به این سوال ابتدا باید ریشه ی اهداف مان را برای برنامه ریزی پیدا کنیم. چرای انجام کار از چگونگی آن کار مهم تر است و کسانی که نتیجه نمی گیرند، چرای کارشان را نمی دانند.

5. افراد با اعتماد به نفس رویا دارند.

اکثر انسان ها تعریف درستی از رویاهای خود ندارند و یا آن قدر غرق در روزمرگی هستند که رویا های خود را فراموش کرده اند. تعبیر آن ها از زندگی پرداخت اجاره خانه، پرداخت قبوض یا اقساط گوناگون است. آن ها در روز دو یا سه شیفت کار می کنند و یا حتی بعد از بازنشستگی باز هم مجبورند به کار خود ادامه دهند. شاید مهم ترین بخش فراموش شده ی زندگی همه ی آن ها رویاهایشان است و معمولا در پاسخ سوال( رویای شما در زندگی چیست؟) پاسخ درستی ندارند.

اگر نگاهی به پیرامون خود داشته باشیم تمام آن چه که ساخته ی دست بشر است،  پیش ازخلق شدن رویای کسی بوده است و اگر امروزه از پیشرفت های متفاوتی نظیر تلوزیون، موبایل، هواپیما و… بهره مند هستیم به دلیل آن است که روزی فردی از رویاهایش دست نکشیده است و به آن جامعه عمل پوشانده است. روند پیدایش همواره از ذهنیت به عینیت است.                                 

دنیا مدیون انسان های رویا پرداز و عملگرا است.

بنابراین اگر امروز از شرایط زندگی راضی نیستیم به دلیل آن است که از رویاهای خودمان دست کشیده ایم.

حال واقعا رویای ما در زندگی چه بوده است؟ یا به عبارتی زندگی رویایی ما چگونه است؟

6.افراد با اعتماد به نفس دارای تصویر ذهنی می باشند

ویژن ها زاییده ی رویاهای ما هستند. همه ی افراد موفق و با اعتماد به نفس تصویر ذهنی واضح و روشنی از اهداف خود دارند. داشتن تصویر ذهنی از خود در واقع به معنای داشتن درکی درست از شخص خود است. برای پیداکردن اهداف مان در زندگی بعد از مرور رویاها باید آن ها را در ذهن خود به وضوح به تصویر بکشیم و مدام آن را در ذهن خود بپرورانیم. درست مثل تصویر آمدن به دانشگاه یا… که باید حتما قبل از محقق شدن آن را مدام در ذهن خود تصویر سازی کنیم و به آن بال و پر دهیم و آن را باور کنیم و در جهت آن حرکت کنیم. حال که در مسیر تازه قرار گرفته ایم که هیچ محدودیتی برای ما قرار ندارد، می توانیم بعد از آن که رویاهای فراموش شده ی خودمان را به یاد اوردیم آن ها را در ذهن خود به تصویر بکشیم و مدام در ذهن خود بپرورانیم.

درست مثل رویای بزرگ شدن که در کودکی مدام به آن فکر می کردیم.

7. برای خود دلیل داشته باشیم

اهداف ما رویای واضح ما است که دلیل بسیار جدی برای رسیدن به آن داریم. دلیل یا نیازی ضروری. به احتمال زیاد فیلم سینمایی بچه های آسمان را دیده اید. دلیلی درست مثل دلیل همان پسری که برای رسیدن به کفش می دوید و رویای بدست آوردن جایزه را آن قدر در ذهن خود مرور می کرد که با وجود تمام موانع خودش را به مسابقه رساند و به رویای خودش رسید.

همه ی ما دلایل محکمی برای نیازهای اولیه ی خود داشتیم و به همین دلیل با تمام وجود برای آن تلاش کردیم و به آن دست پیدا کرده ایم. افراد موفق و با اعتماد به نفس برای اهداف خود دلیل محکمی دارند. حال باید دلیل محکمی برای رویاهای خود داشته باشیم که تبدیل به اهداف مان شوند.

زندگی ما می تواند لبریز از هدف باشد یا مملو از بهانه و این اساسی ترین انتخاب زندگی ما است.

8. داشتن زندگی هدفمند الزامی است

 مردی در سرزمین عجایب به یک دو راهی رسید. در کنار این دو راهی یک پیری نشسته بود.

آن مرد از پیرمرد پرسید از کدام راه بروم؟

پیرمرد پاسخ داد: می خواهی به کجا بروی؟

مرد پاسخ داد: نمی دانم.

پیرمرد پاسخ داد: پس از هر راهی بروی فرقی نمی کند.

این داستان ساده بیانگر واقعیت زندگی همه ی ما انسان ها است. اگر ندانیم به کجا می خواهیم برویم ممکن است هیچوقت نتوانیم راه زندگی خود را انتخاب کنیم.

امروزه می توان با نگاهی دقیق تر انسان های زیادی را دید که در مقابل صدها راه ایستاده اند بدون آن که تلاش هدفمندانه ای در هیچ کدام از راه ها داشته باشند زیرا، اصلا نمی دانند به کجا بروند. حتی احتمال دارد هر از چند گاهی راهی را انتخاب کنیم و چند قدمی در آن گام برداریم اما چون تصمیم مان جدی نیست معمولا خیلی زود منصرف شده و باز می گردیم. شاید تصادفا وارد راه دیگری شویم اما بعد از این که با سختی مواجه شدیم باز توقف می کنیم و منصرف می شویم و به همین ترتیب این سرگردانی و سردرگمی تا پایان زندگی ما ادامه خواهد داشت.

باید مقصد یا هدفی را قاطعانه انتخاب کرده و وارد راهی شویم که ما را به هدف مان می رساند.

از آن لحظه به بعد فقط و فقط سرعت ما در گام هایمان، زمان رسیدن مان به مقصد را مشخص خواهد کرد. تمامی افراد موفق و با اعتماد به نفس تاریخ برای موفق شدن زندگی خود را به هدف خاصی گره زده اند و راهی را انتخاب کردند و بارها تلاش کرده اند و نا امید نشدند، چون دلیل محکمی برای رسیدن به آن داشته اند. موفقیت در گرو هدفمند بودن است.

خواستن به دنبال برخاستن است

برخاستن عین توانستن است

پس خواستن توانستن است

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا