پرورش کودکان هوشمند

موسیقی چه تاثیری بر هوش کودکان دارد؟ + 8 نشانه ی موسیقی در هوش کودکان

موسیقی تکنیکی تاثیرگذار است که علاوه بر بزرگسالان بر روی کودکان و نوزادان تاثیر خواهد گذاشت، زندگی برای عده ای بدون نواختن موسیقی غیر قابل تصور است آن ها رویاهای زندگی خود را در موسیقی می بینند و زندگی بدون موسیقی برای آن ها هیچ لذتی نخواهد داشت.

داشتن فرزندان باهوش آرزوی تمامی پدر ها و مادر ها خواهد بود، عده ای بر این نظریه هستند که هوش کودک یک اتفاق ژنتیکی است ولی گروهی دیگر معتقدن فرزندان خود را با فرستادن به کلاس های آموزشی و کمکی به هوش بالا برسانند، زیرا آن ها می خواهند با صرف هزینه از فرزندان خود یک نابغه در جهان بسازند.

موسیقی این توانایی را دارد تا برای افرادی که به تازگی مادر شده اند مفید باشد و بر روی آن ها تاثیر بگذارد، به کمک موسیقی روحیه افراد بهتر می شود، زیرا موسیقی می تواند به ایجاد پیوند های عمیق بین کودکان و بزرگسالان بپردازد.

البته یک روش سریع برای نابغه شدن وجود دارد که همگان آن را می شناسند و در مطالعات مختلف درستی این روش اثبات شده است آن هم استفاده از موسیقی است، البته نمی توانیم از نقش موسیقی بر رشد ذهنی کودکان غافل بمانیم.

پخش آرام موسیقی تاثیر قابل توجه ای به رفتار و آرام کردن کودکان دارد و مصرف انرژی را در آن ها کاهش می دهد. موسیقی بر تفکر، خلاقیت، مهارت و آموخته های کودکان موثر است.
تاثیر موسیقی بر هوش کودکان را از همان بدو تولد کودک می توانیم متوجه شویم، زیرا نغمه ی گوش نواز لالایی مادر آرامش را به کودک هدیه می دهد، البته اگر موسیقی به سبک کلاسیک انجام شود قدرت شنیداری حافظه، تکلم و منطق نوزاد را تقویت می کند.

استعدادهای مختلف انسان ها به کمک تدریس خصوصی موسیقی پرورش می یابد،  آموزش موسیقی نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان بسیار مفید واقع شده است، زیرا یادگیری موسیقی به صورت گروهی به کودکان حس بردباری، همکاری، نظم و تعامل می دهد.

افزایش هوش کودکان با استفاده از 10 توصیه آلبرت انیشتین

3 نقش موسیقی بر رشد ذهنی کودکان

  1. موسیقی دان ها برای ترکیب اطلاعات دریافتی از حواس شنیداری، لامسه و بینایی برخوردار هستند.
  2. سنی که در آن آموزش موسیقی را آغاز می‌کنیم بر روی مغز در بزرگسالی تأثیر می گذارد، پس بهتر است آموزش قبل از سن 7 سالگی انجام شود تا تاثیر بیشتری را بر روی مغز بگذارد.
  3. برای این که کمتر به کارت حافظه وابسته شویم بهتر است، بیشتر با ذهن خود ارتباط برقرار کنیم. برای انجام این کار می‌توانیم از مدارهای مغزی استفاده کنیم که در آماده سازی موسیقیایی از طریق آموزش نظام مند شکل گرفته اند.

موسیقی دان ها و فرزندانی که موسیقی آموخته‌ اند عملکرد بهتری را از خود در جوامع مختلف کاری نشان خواهند داد و انعطاف پذیری شناختی و عملکرد حافظه و همچنین سرعت پردازش در آن ها نسبت به افرادی که موسیقی را بلد نیستند و یا هیچ آگاهی نسبت به آن ندارند بیشتر است. شخصی که با موسیقی انس می‌گیرد و آن را به صورت حرفه‌ای می‌آموزد، عملکرد بهتری را در همه زمینه های زندگی از خود نشان می‌دهد.

تاثیر موسیقی بر هوش کودکان

موسیقی می تواند به روش های مختلف بر هوش کودکان تاثیر گذار باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم.

تاثیر موسیقی بر عقل، احساس و عشق کودکان

 موسیقی تنها ابزاری است که سه بخش مهم از وجود کودکان ما را به صورت یک جا به حرکت در می آورد و آن هم عقل، احساس و جسم است. زمانی که کودکان به صورت فعال به موسیقی گوش می دهند، باهوش تر خواهند شد، البته بهتر است از سنین کودکی فرزندان خود را با موسیقی آشنا کنیم تا رشد ذهنی آن ها را افزایش دهیم، زیرا با انجام این کار به کودکان خود در این زمینه کمک خواهیم کرد. زمانی که به موسیقی گوش می دهیم احساسی در وجود ما شکل می گیرد که به صورت هم زمان با تحریک شدن احساسات و عشق در ما نقطه دیگر در ذهن ما شروع به حرکت می کند و عقل را به تحرک می‌ اندازد.

نقش موسیقی بر رشد ذهنی کودکان قبل از هفت سالگی

اگر کودکان قبل از سن ۷ سالگی به تمرین موسیقی بپردازند، هوش بهتری خواهند داشت که در بزرگسالی هم چنان با آن ها همراه خواهد بود. با یاد دادن ابزار موسیقی به کودکان خود آن ها را درگیر یک چالش می کنیم تا آن را به عنوان یک عادت در زندگی بپذیرند و ادامه دهند. مهارت موسیقی باید تمرین شود تا ماندگاری آن چندین سال ادامه پیدا کند.

خلاقیت در کودکان چیست؟ | اهمیت و ضرورت پرورش خلاقیت در کودکان چیست؟

به کمک موسیقی قدرت رو به رو شدن با چالش های بزرگ تر زندگی در آینده برای کودکان فراهم می شود. زمانی که کودک ما موسیقی را فرا می گیرد، انگیزه ایجاد آموزش را در خود تقویت می کند و مهارت هایی که به کمک موسیقی یاد گرفته است، در بزرگسالی او را یاری می کنند.

تقویت اعتماد به نفس

تاثیر موسیقی در هوش کودکان

تقویت اعتماد به نفس به کمک موسیقی انجام می شود، زمانی که کودک ما قادر به نواختن یک ساز می شود و همراه با آن آهنگ می خواند احساس خاصی به او دست می دهد که به توانایی های خود ایمان می آورد. این اتفاق اعتماد به نفس او را بالا می برد و نواختن یک آلت موسیقی شجاعت و جسارت را در فرزند ما افزایش و پرورش می دهد تا در مقابل اقوام و هنرمندان سر بلند باشد. این حالت از کم رویی و خجالتی بودن کودکان جلوگیری می کند و او را به فردی سر بلند با مهارت سخنرانی در جامعه تبدیل می‌کند، بنابراین نمی توانیم از نقش موسیقی بر رشد ذهنی کودکان غافل شویم.

تقویت سرعت یادگیری با موسیقی

به خاطر وجود سرعت یادگیری است که به کودکان ما بر چسب نابغه بودن می زنند، وگرنه آموزش مفاهیم مختلف برای همه انسان‌ها وجود دارد.

موسیقی در سرعت یادگیری بسیار موثر است و اگر در کودکی فرزند خود را با موسیقی آشنا کنیم تاثیر زیادی بر روی افزایش سرعت یادگیری آن ها خواهیم گذاشت. موسیقی قوه تفکر را به حرکت در می آورد و کودک را در حل مسائل یاری می رساند و به فرزند ما کمک می کند تا برای هر کاری از عقل و تفکر خود استفاده کنند.

در مسیر موسیقی قرار گرفتن و مشارکت فعال برای خلق موسیقی می تواند زندگی آنی و بلند مدت کودکان را تظمین کند و به وجود آن ها خلاقیت و شکوفایی ببخشد. بر اثر گوش دادن به موسیقی، کودکان اثرات مثبت کوتاه مدت و بلند مدت را دریافت می کنند و موسیقی باعث ایجاد قدرت استدلال آن ها می شود.

موسیقی و ریاضی

تاثیر و نقش موسیقی بر هوش کودکان بر ما پوشیده نیست، زیرا زمانی که فرزندان ما با موسیقی‌ انس می گیرند و به آموزش کامل موسیقی می پردازند، مهارت یادگیری ریاضی خود را نیز بالا می برند. وقتی موسیقی را خوب بلد باشیم در زمینه ریاضی و فرمول های پیچیده موجود در آن هیچ گاه دچار مشکل نخواهیم شد. تاثیر خوب موسیقی در فرزندان باعث بهرمند شدن آن ها از اطلاعات درسی در بخش های دیگر آموزش نیز می شود، البته به کمک موسیقی می توانیم تدریس هر گونه مفاهیم را به خوبی درک کنیم. حل کردن فرمول های ریاضی برای همه کودکان در ابتدا بسیار مشکل است، اما به دلیل استفاده از آلات موسیقی و ترکیب کردن آن ها با هم، مفهوم ریاضی را راحت تر درک می کنند. نت های موجود در موسیقی همانند، اعداد ریاضی هستند.

 تقویت مهارت اجتماعی

کودکانی مهارت اجتماعی بالایی را دارا می باشند که به صورت گروهی به تمرین موسیقی می پردازند و به کمک موسیقی یاد می‌گیرند که چگونه با یکدیگر همکاری کنند. آن ها در موضوعات مختلف با یکدیگر مشارکت دارند و در زمان ارائه دادن یک کار عالی با یک دیگر کاملا هماهنگ می باشند و به صورت منظم برخورد می کنند. فرزندان ما یاد می گیرند موسیقی گروهی جلوه زیباتری از موسیقی است که خود به تنهایی آن را برای دیگران می نوازند، این مهارت باعث می شود آن ها با افراد جامعه و محیط پیرامون خود سازگاری بیشتری پیدا کنند و در زمان قرار گرفتن در محیطی سخت مشکلات را خودشان حل کنند. با این روش مهارت دوست یابی و معاشرت را در خود تقویت می کنند تا ارتباط اجتماعی مفید و سازنده ای ایجاد کنند.

پردازش سریع اطلاعات

موسیقی تنها فعالیتی است که با نواختن آن کودکان به هیجان و تکاپو می افتند. کودکان در آموزش باید تمام حواس خود را جمع کنند تا بتوانند هماهنگ با کودکان دیگر به نواختن ساز ها بپردازند. یادگیری این مهارت بسیار مهم است، زیرا این دسته از کودکان در بزرگسالی می توانند مطالب را خیلی سریع تر درک کنند و سرعت عمل بیشتری نسبت به کودکان دیگر داشته باشند.

 قبل از پیش دبستانی

کودکان در سن ۳ یا ۴ سالگی نسبت به آهنگ ها و نواختن موسیقی واکنش نشان می دهند و به تحرک می پردازند. در واقع به کمک موسیقی آن ها به حرکت در می آیند و در این زمینه فعالیت نشان می دهند، زیرا جنبش کودکان در این سن زیاد است و به همراه صدای موسیقی خود را حرکت می دهند و  فعالیت و عملکرد ذهن آن ها تقویت می شود.

یکی از روش های ایجاد لذت برای کودکان جا به جا کردن کلمات در موسیقی است که لبخند را بر لب آن ها خواهد آورد.

مقالات مرتبط با این نوشتار:

تاثیر محیط بر هوش کودکان چیست؟ | نقش محیط در افزایش هوش کودکان را بدانیم
Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫29 دیدگاه ها

  1. Woah! I’m really digging the template/theme of this blog. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very hard to get that “perfect balance” between usability and visual appeal. I must say that you’ve done a great job with this. Additionally, the blog loads super fast for me on Internet explorer. Excellent Blog!

  2. Hey very nice site!! Man .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your site and take the feeds additionally?KI’m happy to find a lot of useful information here in the submit, we’d like work out extra techniques on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  3. This design is steller! You most certainly know how to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Great job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

  4. My partner and I absolutely love your blog and find the majority of your post’s to be exactly I’m looking for. Would you offer guest writers to write content in your case? I wouldn’t mind publishing a post or elaborating on many of the subjects you write with regards to here. Again, awesome site!

  5. I as well as my pals appeared to be viewing the good points found on your web site while all of a sudden came up with an awful feeling I never expressed respect to the web site owner for them. The men had been for this reason happy to study them and now have absolutely been having fun with these things. Appreciate your indeed being well considerate as well as for pick out some magnificent resources most people are really wanting to be aware of. Our own sincere apologies for not expressing appreciation to you earlier.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا