زبان بدن

تشخیص دروغ و تقلب از روی زبان بدن

تشخیص دروغ از روی زبان بدن چگونه می باشد؟ در این مقاله به تشخیص دروغ از روی زبان بدن می پردازیم.

راه های تشخیص دروغ از روی زبان بدن

اگر همان چیزی را که از ذهنتان می گذشت بر زبان می راندید چه عواقبی به بار می آمد؟
چگونه چهره ی فرد، حقیقت را آشکار می کند؟
شاخص ترین حرکات مربوط به دروغ گویی؟
از کجا بفهمیم که شخصی دروغ می گوید یا فریب می دهد یا فقط مردد است که حقیقت را بگوید یا نه؟

 

علائم و تشخیص دروغ از روی زبان بدن

 

اگر حقیقت محض را درباره ی هرکسی که شما با او سروکار دارید به شما می گفتند نتیجه چه می شد؟ اگر همان چیزی را که از ذهنتان می گذشت بر زبان می راندید چه عواقبی به بار می آمد؟ به عنوان مثال فرض کنید به رئیستان بگویید “صبح بخیر رئیس” چقدر ژولیده و احمق به نظر می رسید” یا هنگامی که خانمی می پرسد ” آیا این لباس مرا چاق نشان می دهد؟” چه پاسخی می دهید؟ بی شک، اگر مردد باشید و بدانید چه پاسخی شر را می خواباند می گویید “برازنده توست” اما ممکن است بگویید ” این لباس نیست که تو را چاق نشان می دهد بلکه همه ی کیک و بستنی هایی که می خوری تو را چاق نشان می دهند”

اگر همیشه به همه حقیقت رابگویید، نه تنها، تنها خواهید شد حتی ممکن است کارتان به بیمارستان یا زندان بکشد پژوهش نشان می دهد که دروغ گویان بسیار مشهورتر از کسانی هستند که مدام حقیقت را بیان می کنند، حتی با اینکه می دانیم دروغ گوی حرفه ایی اکنون به ما دروغ می گوید.

(هدف ما از این مباحث صحه گذاشتن بر دروغگویی نمی باشد بلکه راه ها و شیوه هایی است برای اینکه بتوانیم علائم دروغگویی را از رفتار افراد شناسایی کرده و مذاکرات پیروزمندانه ایی را رقم بزنیم)

 

پژوهشی درباره ی دروغ گویی: نا مطمئن ترین علائم دروغ گویی همان هایی است که شخص بیشترین احاطه و تسلط را بر آن ها دارد، مثل کلمات، چرا که شخص می تواند دروغ ها را یکی یکی شرح دهد و درباره ی آن ها تجدید نظر کند. مطمئن ترین کلید ها برای مشخص شدن دروغ گویی حرکاتی است که شخص آن ها را به طور غیر ارادی انجام می دهد، چرا که هیچ مهارت و تسلطی بر آن ها ندارد یا اگر هم داشته باشد کم است. احتمال دارد در حین دروغ گویی این واکنش ها رخ دهند چرا که از لحاظ هیجانی و احساسی، آن ها مهم ترین موارد مد نظر فرد دروغگوست.

 

رابرت فلدمن استاد دانشگاه ماساچوست درباره ی زوج هایی که با نفر سوم گفتگو می کردند مطالعه کرد. به یک سوم شرکت کنندگان گفته شد که شبیه به هم باشند و به هم محبت کنند، در حالی که به یک سوم بعدی گفتند که خود را به حالت رقیب یکدیگر نشان دهند و از باقی مانده ی افراد خواستند فقط خودشان باشندپس از همه ی شرکت کنندگان خواستند فیلم خودشان را ببینند و هر دروغی را که در حین گفتگو گفته بودند خواه کوچک، خواه بزرگ شناسایی کنند. بعضی از دروغ ها، دروغ مصلحتی بودند مثل گفتن این که آن ها طرف مقابل  را دوست دارند در حالی که واقعاً نداشتند در حالی که دیگر دروغ ها بزرگ تر بودند، قبیل ادعای دروغ درباره ی این که ستاره ی گروه موسیقی راک هستند. به طور کلی فلدمن دریافت که 62% شرکت کنندگان او به طور میانگین در هر ده دقیقه دو تا سه دروغ می گفتند. جیمز پاترسون نویسنده ی کتاب روزی که آمریکا حقیقت را بیان کرد با بیش از دو هزار آمریکایی مصاحبه کرد و دریافت که 91% آن ها همیشه هم در منزل و هم در محل کار دروغ می گویند.

“همیشه راست گویی بهترین سیاست است” مگر اینکه فردی به طور استثنایی دروغ گوی خوبی باشد. پس از کجا بفهمیم که شخصی دروغ می گوید یا فریب می دهد یا فقط مردد است که حقیقت را بگوید یا نه؟

 

تشخیص و شناحت تقلب و  فریب، مسامحه و تعدل، بی حوصلگی و دلتنگی و حرکات مربوط به ارزیابی می تواند بعضی از مهم ترین مهارت های قابل مشاهده باشند که می توانید آن ها را یاد بگیرید.

در این قسمت آن دسته نشانه های زبان بدن را یاد می گیرید که مردم را به شما می شناساند.

 

تشخیص دروغ از روی زبان بدن و شناسایی آن

 

– احتمال دارد هنگامی که ما دروغ یا فریبی را می بینیم، بر زبان می رانیم یا می شنویم، سعی کنیم با دستانمان روی دهانمان، چشم ها یا گوش هایمان را بپوشانیم.
کسانی که خبرهای بدی می شنوند یا شاهد حادثه ی وحشتناکی هستند، قسمت اعظم صورتشان را با دستانشان می پوشانند تا به صورت نمادین خود را از دیدن یا شنیدن اخبار وحشتناک و دردناک باز دارند.

(این حرکت در زمانی که مردم درباره ی هواپیمایی که در “سپتامبر 2001 به برج های دو قلو برخورد کرد، صحبت می کردند، بارها و بارها در سراسر دنیا مشاهده شد).

همان طور که می دانید اغلب کودکان آشکارا هنگام دروغ گفتن بخشی از صورت خود را لمس می کنند. اگر کودکی دروغ بگوید بیشتر دهانش را با یک یا دو دستش می پوشاند تا مانع بیرون آمدن کلمات دروغ از دهانش شود. اگر نخواهد به حرف پدر و مادر توبیخ کننده گوش بدهد، خیلی ساده روی گوش هایش را با دستانش می گیرد تا مانع ورود صدا به داخل آن ها شود. هنگامی که نمی خواهد به چیزی نگاه کند روی چشمانش را با دستان یا بازوهایشان می پوشانند. وقتی بزرگ تر می شوند این حرکت دست زدن به صورت سریع تر و نامحسوس تر می شود اما باز هم در هنگام دروغ گفتن و پنهان کاری یا مشاده ی تقلب و فریب اتفاق می افتد. این حرکات با شک و تردید و عدم اطمینان یا مبالغه نیز همراه اند. 

دزموند موریسن پژوهشی انجام داد که در آن، به پرستاران دستور دادند درباره ی وضعیت سلامتی بیماران به آنان دروغ بگویند. پرستارانی که دروغ می گفتند به طور مکرر، بیشتر از کسانی که حقیقت را گفتند به صورت خود دست زدند و آن را لمس کردند. مردان و زنان هم هردو در هنگام دروغگویی دفعات فرو دادن آب دهان را افزایش دادند. (اما این به طور معمول تنها در مورد مردان قابل توجه است به خصوص هنگامی که غده ی سیب زیر گلویشان بزرگ می شود)

 

چگونه چهره ی فرد، حقیقت را آشکار میکند

صورت انسان بیشتر از هر قسمت دیگر بدن برای پنهان کردن دروغ ها مورد استفاده قرار می گیرد. ما از لبخند، سرتکان دادن و چشمک زدن در تلاش برای پنهان کاری استفاده می کنیم اما متاسفانه علائم بدن ما تنها برای خودمان کارآیی دارد و هیچ گونه هماهنگی بین حرکات بدن ما و علائم چهره مان وجود ندارد نگرش ها و هیجانات ما پیوسته در چهره ی ما آشکار می شوند و ما در بیشتر مواقع به طور کامل از این امر بی اطلاع ایم.

احساس ناهماهنگی در چهره تضادهایی را در ابراز هیجانات آشکار می سازد هنگامی که ما سعی می کنیم دروغ یا فکر خاصی را که به ذهنمان می رسد پنهان کنیم، نیتمان در عرض نیم ثانیه از چهره مان معلوم می شود ما به طور معمول حرکت سریع دست زدن به بینی را نشانه ی خاراندن تعبیر می کنیم یا هنگامی مخاطبان دستشان را روی صورتشان می گذارند خیال می کنیم به شدت به ما علاقه مندند. بدون این که حتی به این مورد بدگمان باشیم که ما برای آن ها تا حد مرگ آزار دهنده ایم.

(به عنوان مثال: ما از مردی که توضیح می داد چگونه با مادر همسرش کنار آمده فیلمبرداری کردیم هر بار که او نام مادر همسرش را بر زبان می آورد دست چپ صورتش با حالت ریشخند لحظه ایی بالا می رفت و این حالت نیم ثانیه طول می کشید همین حالت او اطلاعات زیادی درباره ی احساس واقعی او نسبت به مادر همسرش در اختیار ما قرار داد.

چرا دروغ گفتن سخت است: بیشتر مردم معتقدند وقتی کسی دروغ می گوید بیشتر اوقات به طور معمول لبخند می زند. اما تحقیقات عکس این موضوع را نشان می دهد.دروغ گوها کمتر لبخند می زنند. شکل دروغ گفتن در این است که ذهن نیمه هوشیار به طور غیر ارادی عمل می کند و این،جدا از دروغ کلامی ماست. بنابراین زبان بدن ما را لو می دهد. به همین دلیل است که کسانی که کمتر دروغ می گویند، هر قدر هم که دروغ آن ها متقاعد کننده به نظر برسد به راحتی لو می روند.

لحظه ایی که شروع می کنند به دروغ گفتن، بدن آن ها علائم معکوس ارسال می کند و همین به ما این احساس را می دهد که آن ها حقیقت را بیان نمی کنند. ذهن نیمه هوشیار در طی مدت دروغ گفتن نوعی پیام عصبی ارسال می کند که به صورت حرکتی ظاهر می شود که می تواند خلاف گفته ی ما باشد. (دروغ گوها می توانند با تمرین به افرادی متقاعد کننده تبدیل شوند).

 

تشخیص دروغ از روی زبان بدن – هشت تا از شاخص ترین حرکات نشان دهنده دروغگویی

  1. 1-پوشاندن دهان: (هنگامی که مغز به طور ناخودآگاه دستور می دهد، سعی کن دروغی را که گفته ایی پنهان کنی، دست روی دهان را می پوشاند)
  2. 2-دست زدن به بینی (لمس کردن بینی) : (نکته ی قابل توجه این است که این نوع حرکت باید به صورت دسته ایی و در یک زمینه خاص مورد بررسی قرار گیرد چه بسا شخص تب داشته یا سرما خورده باشد).
  3. 3-درباره ی خارش بینی چه نظری دارید؟ ( هم گوینده می تواند با دست زدن به بینی دروغ خود را پنهان کند و هم شنونده می تواند با آن به گوینده نشان دهد که به حرف های او شک دارد)
  4. 4-مالیدن چشم: (حرکت مالیدن چشم تلاشی است از طرف مغز برای ممانعت از تقلب، تردید یا تنفر از چیزی که می بینید یا برای اجتناب از نگاه کردن به چهره ی کسی که به او دروغ می گویید)
  5. 5-گرفتن گوش: (نمونه های لمس کردن کوش شامل مالیدن پشت گوش، انگشت را داخل گوش کردن، کشیدن لاله ی گوش یا خم کردم کل گوش به سمت جلو برای پوشاندن سوراخ گوش می شود).
  6. 6-خاراندن گردن : (این حرکت در هنگامی که گفتارش با احساس او در تضاد است بسیار محسوس است به عنوان مثال: هنگامی که شخصی چیزی شبیه این می گوید: می فهمیم چه احساسی دارد، با خاراندن گردن نشان می دهد که او را نمی فهمد.
  7. 7-کشیدن یقه لباس یا ور رفتن با آن: (دزمود موریس یکی از اولین کسانی بود که کشف کرد دروغ گفتن سبب ایجاد سوزش در بافت های ظریف صورت و گردن می شود و عمل مالیدن یا خاراندن برای برطرف ساختن آن سوزش انجام می شود).
  8. 8-فرو کردن انگشتان به داخل دهان: (بیشتر حرکات مربوط به لمس کردن داخل دهان می تواند با دروغ گویی یا فریب خوردگی مربوط باشد اما حرکت قرار دادن انگشتان در دهان نشانه ی صوری یا ظاهری نیاز درونی به اطمینان دوباره و دلگرمی است بنابراین به شخص این تضمین و اطمینان را می دهد که پیش برود.  

ادامه دارد …

بطور خلاصه در این مقاله به تشخیص دروغ از روی زبان بدن پرداختیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. البته بعضیا موقع حرف زدن تو جمع یا هر جای دیگه ممکنه استرس بگیرن نتونن خوب صحبت کنن مثل من بدبخت

    1. تمامی این مسائل با آموزش دیدن و تمرین قطعا حل میشه
      پکیج شاهکار ارتباطات بهتون پیشنهاد می کنم
      ممنونم دوست عزیز

  2. Great V I should definitely pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all the tabs and related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, website theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا