زبان بدن

زبان بدن در مصاحبه های شغلی را جدی بگیرید!

زبان بدن در استخدام چگونه می باشد؟ در این مقاله به زبان بدن در استخدام می پردازیم.

مصاحبه ها، قدرت نمایی ها و سیاست های دفتری و اداری در زبان بدن

دلیل اینکه بیشتر مصاحبه های شغلی بی ثمر هستند چیست؟
راه کارهای طلایی برای بیشترین تاثیر گذاری اولیه در مصاحبه چیست؟

 

بیشتر مصاحبه های شغلی بی ثمر هستند چرا که مطالعات نشان می دهد رابطه ی محکمی بین این که مصاحبه کننده چقدر مورد قبول مصاحبه شونده قرار بگیرد و این که آن فرد آن شغل را به دست بیاورد وجود دارد. در پایان، بیشتر اطلاعات واقعی که از سوابق کاری و پیشینه ی فرد داوطلب که معرف خوبی از عملکرد اوست به دست می آید، فراموش می شود. آن چه به یاد می ماند تاثیری است که داوطلب در مصاحبه کننده گذاشته است.اولین برداشت ها از ” اولین نگاه ” دنیای تجارت و برخوردهای حرفه ایی به دست می آید. در این جلسه از دوره زبان بدن توانا، می خواهیم نکات مهم و کاربردی زبان بدن در مصاحبه های شغلی که باید رعایت شوند را با هم بخوانیم. 

زبان بدن در استخدام – تاثیر زبان بدن در مصاحبه های شغلی

تاثیر زبان بدن در مصاحبه های شغلی

 

پروفسور فرانک برنمیری، استاد دانشگاه، برای بررسی تاثیر زبان بدن در مصاحبه های شغلی، تولد و عملکرد متقاضیان کاری را در سنین و زمینه های مختلف در طی مصاحبه های بیست دقیقه ایی تجزیه و تحلیل کرد که در آن، از مصاحبه کنندگان خواست هر داوطلب را بر اساس جاه طلبی، هوش و کارایی و توانایی او امتیازبندی کنند. سپس از گروهی از ناظران خواست فیلم کوتاه 15 ثانیه ایی اول هر مصاحبه را تماشا کنند. نتایح نشان داد اولین برداشت های ناظر در پانزده ثانیه ی اول بیشتر با برداشت های مصاحبه کننده هماهنگ بود.

این بررسی مدارک متقاعد کننده ی بیشتری را در اختیار ما قرار می دهد مبنی بر این که شما برای ایجاد تاثیر اول، غیر از نحوه ی نزدیک شدن، دست دادن و زبان بدن کلی که عامل کلیدی در تعیین تصمیم نهایی است فرصت دیگری ندارید.

چرا جیمز باند خونسرد، آرام و خود دار به نظر می رسید؟

تحقیق در زمینه ی زبان شناسی نشان دهنده ی رابطه مستقیم موقعیت اجتماعی، قدرت یا تشخیص و دامنه ی لغات اوست. هر چه فرد از لحاظ مدیریت و رتبه ی اجتماعی بالاتر باشد بهتر می تواند از طریق کلمات و عبارات ارتباط برقرار کند. پژوهش درباره ی زبان بدن مشخص کرد بیان کلمات و تعداد حرکاتی که فرد برای رساندن پیام خود استفاده می کند رابطه ی عکس وجود دارد. شخصی که از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار است می تواند با استفاده از دامنه ی لغات خود پیامش را برساند در حالی که شخصی که سواد کمتری دارد و از لحاظ موقعیت اجتماعی پایین تر است، برای رساندن پیامش بیشتر بر حرکات اتکا می کند نه کلمات.

او کلماتی برای القای پیامش نمی یابد بنابراین حرکات را جانشین کلمات می کند به عنوان قانون کلی هر چه مقام شخصی از نظر اقتصادی – اجتماعی بالاتر باشد حرکات بدنی و استفاده ی او از اشارات کمتر است بازیگر نقش جیمزباند از این اصول برای بیشترین تاثیرگذاری استفاده می کرد. او از کمترین اشارات بدنی استفاده می کرد به ویژه هنگامی که تحت فشار بود هنگامی که جنایتکاران او را تهدید می کردند و به او ناسزا می گفتند یا به طرف او شلیک می کردند و به نسبت بی حرکت باقی می ماند و از جملات کوتاه و تک واژه ایی استفاده می کرد.

کسانی که موقعیت اجتماعی بالایی دارند همیشه “خونسردی شان را حفظ می کنند” و همین سبب می شود احساساتشان تا جایی که امکان دارد پنهان بنماند.

 

زبان بدن در استخدام – 9 کلید طلایی برای بیشترین تاثیرگذاری اولیه در مصاحبه

نقش زبان بدن در مصاحبه

فرض کنیم می خواهید در مصاحبه ایی شرکت کنید و قصد دارید در اولین برخورد بیشترین تاثیر مثبت را بگذارید به خاطر داشته باشید که دیگران نود درصد دیدگاه خود را نسبت به شما در چهار دقیقه ی اول شکل می دهند و شصت تا هشتاد درصد از تاثیری که در آن ها می گذارید غیر کلامی است.

در این جا نه کلید طلایی تاثیر مثبت گذاشتن در مصاحبه، آن هم در اولین نگاه آمده است.

1- در قسمت پذیرش: از وارد شدن با دستی پر از پرونده که سبب می شود جلوی پایتان را نبینید و نامناسب به نظر برسید اجتناب کنید. همیشه در قسمت پذیرش بایستید، هرگز ننشینید اگر مسئول پذیرش اصرار کرد بنشینید این کار را نکنید چون در این صورت از دید آن ها کنار می روید و دیگر عجله ای برای صحبت با شما نخواهد داشت. در حالی که دستتان را از پشت گرفته اید بایستید (با اعتماد به نفس) و روی پاهایتان کم کم به جلو و عقب حرکت کنید و تاب بخورید (اعتماد به نفس و تسلط) با زبان بدن شما مدام به آن ها متذکر می شوید که شما هنوز آن جا منتظرید. (اما هرگز این کار را در اداره ی مالیات انجام ندهید).

2- نحوه ورود شما: شیوه ی وارد شدن شما به هر مکان مشخص کننده ی نوع رفتاری است که از دیگران انتظار دارید. هنگامی که مسئول پذیرش به شما اجازه ی ورود داد بی درنگ واردشوید. برای دیدن رئیس مثل بچه مدرسه ایی شیطان جلو در منتظر بایستید. هنگامی که قدم به دفتر کار شخصی می گذارید با همان سرعت ادامه دهید. کسانی که اعتماد به نفس ندارند نیم کلاچ می گیرند و هنگام وارد شدن به اتاق کمی پا پس می کشند.

3- شیوه نزدیک شدن: حتی اگر شخصی در حال صحبت با تلفن بود سرش داخل کشو بود یا بند کفشش را می بست مستقیم و مطمئن با حرکت ملایم وارد اتاق شوید. پوشه یا هر چه را که در دست دارید روی میز بگذارید، با او دست بدهید و بی درنگ بنشینید. اجازه دهید طرف مقابل بداند که شما عادت دارید با اطمینان قدم بردارید و وارد دفتر او شوید و انتظار ندارید شما را منتظر نگه دارد. کسانی که آرام وارد دفتر می شوند یا گام های طولانی بر می دارند نشان می دهند که وقت زیادی دارند، علاقه ای به کاری که می کنند ندارند یا کار دیگری برای انجام دادن ندارند. افراد موثر و کسانی که جلب توجه می کنند با قدم های اندکی تند راه می روند و فاصله ی قدم هایشان متوسط است.

4- شیوه دست دادن: کف دستتان را مستقیم نگه دارید و به همان اندازه ایی که دستتان فشرده می شود دست طرف مقابلتان رابفشارید. بگذارید طرف مقابل دست دادن را تمام کند. به سمت چپ میز کار مستطیل بروید و تا زمانی که به سمت چپ نزدیک نشده اید اجازه ندهید هنگام دست دادن کف دستتان زیر دست شخص قرار بگیرد. هرگز مستقیم از آن طرف میز کار دست ندهید. در پانزده ثانیه اول دو بار از نام شخص استفاده کنید و هرگز هر بار بیشتر از سی ثانیه حرف نزنید.

5- هنگام نشستن: اگر مجبور نشوید در صندلی پایه کوتاهی روبروی طرف مقابلتان بنشینید با آن شخص در زاویه 45 درجه ایی بنشینید تا در وضعیت توبیخ قرار نگیرید.اگر نمی توانید صندلی را زاویه بدهید درعوض بدنتان را بچرخانید.

6- جاهای نشستن: اگر از شما دعوت شد در قسمت غیر رسمی دفتر آن شخص بنشینید مثل پشت میز عسلی این نشانه ی مثبتی است چرا که در 95% موارد به هم خوردن روابط کاری از قرار گرفتن پشت میز کار پایه بلند نشأت می گیرد. هرگز در کاناپه ی کوتاه طوری فرو نروید که فقط دو پا و یم سر کوچک از بالای آن معلوم باشد. اگر لازم شد راست روی لبه ی کاناپه بنشینید به طوری که بتوانید بر زبان بدن و حرکات آن احاطه داشته باشید. زاویه بدن خود را با آن شخص در حد 45 درجه حفظ کنید.

7- حرکت و ایماها و اشاره های شما: کسانی که خونسرد، آرام و خود دار هستند و می توانند هیجاناتشان را مهار کنند از حرکات شفاف، صاف، دقیق و ظریف استفاده می کنند کسانی که از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردارند کمتر از دیگران از ایما و اشاره استفاده می کنند. یک مثل قدیمی در مذاکره هست که می گوید آدم های قدرتمند مجبور نیستند زیاد تکان بخورند به خاطر داشته باشید که مردم بیشتر از حرکات دستشان از قسمت ناحیه ی آرنج به پایین استفاده می کنند. حرکات طرف مقابل را تقلید و اگر عبارات او را مناسب یافتید آن ها را تکرارکنید.

8- فاصله: به حریم شخصی احترام بگذارید، چرا که در دقایق آغازین ملاقات باید بیشترین فاصله را با آن فرد داشته باشید. اگر خیلی نزدیک شوید شخص با عقب نشستن واکنش نشان می دهد و به عقب تکیه می کند یا از حرکات تکرار شونده مثل با انگشت ضرب گرفتن روی میز استفاده می کند به عنوان یک قانون، می توانید به آشنایان نزدیک تر شوید، اما فاصله ی خود را با کسانی که تازه با آن ها آشنا می شوید حفظ کنید. به طور کلی مردان به زن هایی که همکارانشان هستند نزدیک می شوند در حالی که زنان به طور کلی هنگام کار با مردان از آن ها فاصله می گیرند با کسانی که از لحاظ سن فاصله دارید و بزرگ تر و یا کوچیک تر هستید با رعایت فاصله کار کنید.

9- هنگام خروج: وسایلتان را آرام و با دقت و بدون آشفتگی جمع کنید اگر جا داشت دست بدهید، بچرخید و بیرون بروید. اگر هنگام ورود شما در بسته بود در را پشت سرتان ببندید مردم همیشه در این طور مواقع هنگام خارج شدن به پشت شما نگاه می کنند اگر مرد هستید پشت کفشتان را برق بیندازید این قسمتی است که بسیاری از مردان به آن بی توجه اند و زنان به این قسمت حساس و منتقد هنگامی که خانمی تصمیم می گیرداتاق را ترک کند پایش را به حالت اشاره به سمت در قرار می دهد و شروع میکند به صاف کردن پشت لباس که هنگام خارج شدن تصویر و تاثیر خوبی از شکل پشت بدنش بر جای بگذارد. هنگامی که به در نزدیک شدید به آرامی بچرخید و لبخند بزنید. به خاطر ماندن لبخند شما بسیار بهتر است تا این که منظره ی پشتتان به یاد بماند.

بطور در این مقاله به زبان بدن در استخدام پرداختیم وموارد مهمی را متذکر شدیم.

 

مقاله انگلیسی جهت مطالعه بیشتر: Don’t let your body language sink your job interview

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. Good day! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa? My website goes over a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other. If you are interested feel free to shoot me an e-mail. I look forward to hearing from you! Terrific blog by the way!

  2. I am only commenting to let you be aware of of the fantastic encounter our child enjoyed checking the blog. She learned so many pieces, including what it is like to possess an amazing coaching heart to make other folks completely comprehend specific tricky matters. You undoubtedly surpassed people’s expected results. Many thanks for supplying those important, trusted, informative and also easy tips about your topic to Sandra.

  3. I have been exploring for a little for any high quality articles or blog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site. Reading this information So i am happy to convey that I’ve a very good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make certain to do not forget this site and give it a glance on a constant basis.

  4. The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention.

  5. Very good website you have here but I was curious if you knew of any forums that cover the same topics discussed here? I’d really like to be a part of community where I can get opinions from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Thanks!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا