زبان بدن

حرکات ویژه ی شست و دست در زبان بدن

حرکات دست در زبان بدن چگونه می باشد؟ در این مقاله به حرکات دست در زبان بدن می پردازیم.

ایماء و اشاره های ویژه ی شست و دست

*دست ها چگونه حرف می زنند؟
*آیا حرکات و اشارات به یادآوری مطالب کمک می کند؟

در جلسات گذشته از دوره ی رایگان زبان بدن توانا، موضوعاتی همچون حرکات دست در زبان بدن، کاربرد زبان بدن در زندگی، تاثیر خنده در موقعیت های مختلف و … بحث کردیم. در این جلسه می خواهیم حرکات دست را باز تر کرده و ببینیم ایما و اشاره های ویژه ی شست و دست در زبان بدن چه کاربردی دارند.

 

حرکات شست و دست در زبان بدن

 

هر دست انسان بیست و هفت استخوان کوچک دارد که شامل هشت استخوان رگی تشکیل در مچ دست است که به وسیله ی شبکه ی رباط به هم متصل شدند، و دوازده ماهیچه ی کوچک که برای حرکت دادن مفاصل به کار می رود دانشمندان دریافته اند که در مقایسه با دیگر قسمت های بدن، اتصالات عصبی بیشتری بین دست ها و مغز وجود دارد بنابراین، حرکات و اشارات و حالاتی که دستانمان به خود می گیرند به حالات هیجانی و عاطفی، مشاهده اند. بیشتر ما چندین حالت دست خاص خود را داریم که مدام از آن ها استفاده می کنیم. به عنوان مثال: وقتی نام “ناپلئون” برده می شود همه مردی را توصیف می کنند که دستش را در جیب جلیقه ای خود قرار داده و شست او به سمت بالا اشاره میکند و به احتمال فراوان آماده ی ابراز یک نظریه یا گفتن لطیفه ایی می شود.

درباره ی علت انجام این حرکت:
“این ها شامل این موارد می شوند: او زخم معده داشته، در حال بستن ساعتش بوده، به بیماری پوستی مبتلا بوده، در دوران او قرار دادن دست ها در جیب بی ادبی محسوب می شد

 

حرکات دست در زبان بدن – دست ها چگونه حرف می زنند؟

حرکات دست در زبان بدن و استفاده از آن

هزار سال است که سطح موفقیت اجتماعی مردم در جامعه نشان دهنده ی توانایی مجاب کردن طرف مقابل، هنگام صحبت کردن است. هر چه قدرت و اقتدار شما بیشتر باشد، دیگران بیشتر مجبور می شوند هنگام صحبت کردن شما ساکت بمانند. امروزه بیشتر مردم در جوامعی زندگی می کنند که آزادی بیان در آن شکوفا شده و به طور معمول هر کسی که بخواهد ابراز عقیده کتد آزاد است. در انگلستان، استرالیا و آمریکا حتی اجازه می دهند که سخن رئیس جمهور یا نخست وزیر را با ابراز نظر خود قطع کنید یا حالتی حاکی از فروتنی به آرامی برای آنها دست بزنید. همان طور که در حین بحث تلویزیونی درباره ی بحران عراق این اتفاق  برای نخست وزیر تونی پلر اتفاق افتاد در بسیاری از کشورها، انواع حرکات دست نقش “علت گذاری نگارشی” را دارند تا نوبت سخن گفتن در یک گفتگو را تنظیم کنند حرکت بالا بردن دست ها از مردم ایتالیا و فرانسه به عاریت گرفته شده است چرا که آن ها بیشتر از مردم هر کشور دیگری با دست حرف می زنند، اما هنوز هم این حرکت به ندرت در انگلستان مشاهده می شود جایی که تاب دادن دست هنگام حرف زدن حرکتی زشت و ناشایست به شمار می آید.

در ایتالیا، ترتیب حرف زدن ساده است شخصی که دست هایش بالاست رشته ی کلام را به دست می گیرد و حرف می زند شنونده هم باید دستانش را پایین نگه دارد یا پشت بدنش بگذارد.

بنابراین شگرد آن این است که اگر می خواهید شنونده نباشید دستانتان را در هوا نگه دارید و این کار را می توانید با به دور نگاه کردن و بعد بالا بردن دست ها یا لمس کردن بازوی طرف مقابل برای پایین نگه داشتن دست او و بالا بردن دستان خود انجام دهید. بسیاری از مردن تصور می کنند وقتی ایتالیایی ها هنگام حرف زدن مدام دست یکدیگر را می گیرند نشانه ی این است که مهربان و صمیمی هستند. اما حقیقت این است که هر یک تلاش می کند حرکت طرف مقابل را محدود کند و خود رشته ی کلام را به دست بگیرد.

وقتی می بینید فردی چگونه بحثی را جمع بندی می کند. شاخصی در اختیار شما قرار می گیرد که مشخص می کند او از این طرفی است یا آن طرفی. افراد به طور معمول یک کف دست را به سمت بالا نگه می دارند و یک نظر را بیان می کنند. و بعد نکات مخالف را با دست دیگری بیان می کنند.

راست دست ها دیدگاه مورد علاقه شان را دست راست و چپ دست ها با دست چپ ارائه می دهند. 

 

حرکات و اشارات دست به یادآوری مطالب کمک می کند

استفاده از حرکات دست توجه طرف مقابل را جلب می کند. تاثیر ارتباط را افزایش می دهد به افراد کمک می کند اطلاعاتی را که می شنوند بیشتر به خاطر بسپارند در دانشگاه منچستر انگلستان، جفری بیتی و نینا مک لالین تحقیقی انجام دادند که در آن شنوندگان به داستان هایی گوش می دادند که شخصیت کارتونی را تجسم می کردند. برای عده ایی از شنوندگان از حرکات دست مثل بالا و پایین بردن سریع دست ها برای نشان دادن دویدن ، حرکت موجی برای توصیف سشوار و باز کردن بازوها برای نشان دادن خواننده ی چاق اپرا در زمینه ی داستان استفاده می کردند. هنگامی که ده دقیقه بعد از شنوندگان آزمون گرفتند. کسانی که حرکت دست را دیده بودند تا سه برابر بیشتر از کسانی که بدون دیدن حرکت دست به داستان گوش کرده بودند به سوالات پاسخ دادند و جزئیات داستان را به یاد داشتند این نشان دهنده ی تاثیر حرکات دست در توانایی به خاطر سپردن و یادآوری ماست.

 

از رایج ترین حرکات دست که ممکن است در زندگی روزانه مشاهده کنیم به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

 

حرکات دست در زبان بدن – مالیدن کف دست ها به هم

مالیدن کف دست ها به هم روشی است که با آن مردم توقعات و انتظارات مثبت را به هم القاء می کنند. کسی که می خواهد تاس بریزد تاس را بین کف دست هایش به هم می مالد و این نشانه ی انتظار مثبت بردن است یا مجری مراسم کف دست هایش را برهم می مالد و به مخاطبان می گوید “منتظر سخنان سخنران بعدی هستیم”. در دوره سخنوری و فن بیان توانا، بیشتر به موضوعات مربوط به سخنرانی در اجتماعات و تکنیک های آن پرداخته ایم.

 

مالیدن شست و انگشت

 

به طور معمول مالیدن انگشت شست به انگشت اشاره یا نوک دیگر انگشتان حرکتی دال بر توقع دریافت پول تلقی می شود این کار به نشانه ی مالیدن یک سکه بین انگشت شست و نوک انگشتان است. اغلب فروشندگان خیابانی از آن استفاده می کنند و می گویند” من می توانم چهل درصد به شما تخفیف دهم” یا شخصی در حین انجام این کار به دوستش می گوید این مبلغ ….. پول را دارید به من قرض دهید؟ هر فرد حرفه ایی که با مشتریان سرو کار دارد پیوسته باید از انجام این حرکت بر حذر باشد چرا که برداشت هایی منفی به دنبال دارد.

 

به هم قلاب کردن دست ها

حرکات دست در زبان بدن - قلاب کردن دست ها

در ابتدا این حرکت می تواند علامت اعتماد به نفس و اطمینان به نظر برسد، طوری که عده ایی از مردم در حین استفاده از آن لبخند می زنند.
نایرن برگ و کالرو، کارشناسان مذاکره وگفتگو، درباره ی به هم قلاب کردن دست ها پژوهشی انجام دادند که نشان داد این حرکت هنگامی که در حین مذاکره استفاده شود نشان دهنده ی درماندگی، و خستگی است و معلوم می شود شخص نگرش منفی و نگران دارد. این حالتی است که فردی که احساس می کند طرف مقابل نه متقاعد می شود و نه کوتاه می آید انجام می دهد.

 

حالت گلدسته

تا این جا کوشیده ایم حرکات را به طور گروهی و دسته ایی توضیح دهیم. آن ها باید همانند کلمات یک جمله و بر اساس زمینه ایی که آن ها را مشاده می کنیم تفسیر شوند.
حالت گلدسته کردن دست می تواند از این قاعده مستثنا باشد همان طور که در بیشتر موارد به صورت مجزا رخ می دهد. انگشتان یک دست به آرامی انگشتان دست دیگر را فشار می دهد تا شکل ناقوس یا گلدسته را بسازد و گاهی همانند عنکبوتی که تاب می خورد به جلو و عقب حرکت می کند. ما دریافتیم که استفاده از این حالت به طور مکرر در تبادلات و تعاملات، مافوق ها و زیر دست ها استفاده می شود و نگرش حاکی از اعتماد به نفس و مطمئن به خود را نشان می دهد. بیشتر افراد مافوق و بالا دست از این حالت هنگام دستور دادن یا توصیه کردن به زیر دستان استفاده می کنند و این حرکت به ویژه بین حسابداران، وکلاء و مدیران رایج است کسانی که دارای اعتماد به نفس کافی هستند و به خود اطمینان دارند و منصب ریاست در تصدی آنهاست بیشتر از این حالت استفاده می کنند و با این کار، نگرش مطمئن و محکم خود را نشان می دهند.

کسانی که گاهی از این حرکت استفاده می کنند حالت گلدسته را به حالت دعا خواندن تبدیل می کنند و می کوشند ملکوتی به نظر برسند. به عنوان قاعده ایی کلی باید از نشان دادن این حالت در هنگامی که می خواهید فردی مطیع و فروتن به نظر برسید یا اعتماد طرف مقابل را جلب کنید بپرهیزید، چون گاهی این حرکت به از خود راضی بودن یا تکبر تعبیر می شود.

اگر می خواهید مطمئن و متکی به نفس به نظر برسید گویی همه ی پاسخ های درست را در آستین دارید، دادن حالت گلدسته به دستتان این کار را برای شما انجام می دهد.

خلاصه دستان شما همیشه در مقابل شماست و هیجانات و نگرش های شما را نشان می دهد بسیاری از حرکات زبان و بدن را به سختی می توان آموخت اما حرکات دست را میتوان تمرین کرد، تاحدی که بتوانید خیلی خوب بر دستان خود مسلط باشید و بدانید آن ها چه می کنند. هنگامی که می آموزید حرکات دست را بخوانید مطمئن تر به نظر می رسید و بیشتر احساس موفقیت می کنید و بیشتر برنده می شوید.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. Thanks for sharing excellent informations. Your web site is so cool. I am impressed by the details that you¦ve on this web site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found just the information I already searched all over the place and simply couldn’t come across. What an ideal web-site.

  2. Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog writer but I’m still new to everything. Do you have any tips and hints for rookie blog writers? I’d really appreciate it.

  3. There are some attention-grabbing time limits on this article however I don’t know if I see all of them middle to heart. There is some validity but I will take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we want more! Added to FeedBurner as nicely

  4. Hi, I think your website might be having browser compatibility issues. When I look at your blog in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا