زبان بدن

معنی حرکات دست در زبان بدن

حرکات دست در زبان بدن چگونه می باشد؟ در این مقاله به حرکات دست در زبان بدن می پردازیم.

قدرت دست و معنی حرکات دست در زبان بدن

*چگونه از کف دست ها و حرکات دست برای مجاب کردن استفاده کنیم؟
*چگونه بی دفاع بودن خود را نشان دهیم؟
*چرا قانون علت و معلول در کار است؟

در جلسه گذشته از دوره رایگان زبان بدن توانا، به   کاربرد های زبان بدن و ضرورت یادگیری آن   پرداختیم و   اصول اولیه و قواعد پایه ای زبان بدن   را برایتان شرح دادیم. در جلسه سوم از این دوره، می خواهیم قدرت و حرکات دست در زبان بدن را با مثال های تصویری و متنی به صورت کامل بررسی کنیم. با این مقاله از توانا همراه باشید.

دست ها مهم ترین ابزار مفید در تکامل و پیشرفت انسان بوده اند و بیشترین ارتباط مغز با دست هاست تا با دیگر اعضای بدن. عده ی کمی از مردم به حرکت و رفتار دستان خود یا شیوه ایی که هنگام ملاقات با کسی دست می دهند توجه می کنند. در سراسر تاریخ مشخص بود کف دست با درستی، صداقت،وفاداری و مطیع بودن همراه بوده است. بسیاری از قسم ها با قرار دادن کف دست روی قلب یاد می شود و هنگامی که کسی در پیشگاه قانون شهادت می دهد کف دستش را روی هوا نگه می دارد، کتاب مقدس را در دست چپ قرار می دهد و کف دست راست به سمت و به طرف بالا و به سمت حاضران در دادگاه نگه می دارد تا همه بتوانند آن را ببینند.

 

تشخیص صداقت (راستگویی یا دروغگویی) از روی دست طرف مقابل

یکی از ارزشمند ترین کلیدهای کشف این که آیا کسی صادف و روراست است یا خیر این است که به حرکات کف دست او نگاه کنیم. انسان ها از کف دستشان به شیوه ایی مشابه برای نشان دادن این که غیر مسلح هستند و در نتیجه تهدیدی به شمار نمی آیند، استفاده می کنند.

“هنگامی که مردم می خواهند بی دفاع بودن یا صدافت خود را نشان دهند، اغلب یک یا هر دو کف دستشان را به طرف شخص مقال می گیرند و جمله ایی شبیه به این می گویند: “من این کار را نکردم” ، “متاسفم اگر شما را ناراحت کردم” یا “باور کنید راست می گویم” هنگامی که کسی شروع به نشان دادن حالت بی دفاعی یا صداقت می کند، به احتمال زیاد همه یا بخشی از کف دستانش را به سمت طرف مقابل می گیرد همانند بیشتر علائم زبان بدن، این حرکت صد در صد غیر ارادی است، حرکتی احساس “مشهودی” یا باطنی به شما می گوید طرف مقابل حقیقت را می گوید.

از نمایش کف دست ها به طور عمدی در همه جا استفاده می شود تا نشان دهنده ی بی دفاعی و صداقت باشد. وقتی بچه ها دروغ می گویند یا چیزی را پنهان می کنند اغلب دستشان را پشت شان قایم می کنند وقتی آقایان دروغ می گویند زبان بدنشان آن را نشان می دهد. وقتی خانم ها دروغ می گویند ترجیح می دهند پر مشغله به نظر برسند.

حرکات دست در زبان بدن - قدرت دست در زبان بدن

به فروشندگان یاد می دهند که حواسشان به مشتری که کف دستش باز است باشد، به خصوص هنگام بیان دلایل و اعتراض هایی درباره ی نخریدن یک محصول، چون هنگامی که شخص دلایل محکمی می آورد، به طور معمول کف دست هایش معلوم است هنگامی که افراد در توضیح دلایلشان صادق هستند از دستهایشان استفاده می کنند و کف آن ها را نشان می دهند، در حالی که فرد دروغ گو همان واکنش های کلامی را ارائه می دهد بااین تفاوت که دستشان را پنهان می سازد.

نگه داشتن دستان در داخل جیب دستاویز موردعلاقه ی مردانی است که مایل به شرکت در گفتگو نیستند. در گذشته، کف دست ها همانند تارهای زبان بدن بودند چرا که بیشتر از دیگر قسمت های بدن “حرف می زدند” و کنار گذاشتن آن ها همانند بستن دهان شخص بود.

 

حرکات دست در زبان بدن – قانون علت و معلول

در برقراری ارتباط با دیگران، قادریم با تمرین کردن حرکت باز نگه داشتن کف دست، فردی صادق و قابل اعتماد به نظر برسیم: جالب است که وقتی حرکت باز نگه داشتن کف دست به صورت عادت در می آید. تمایل به گفتن مواد غیر حقیقی و دروغ رخت بر می بندد. بیشتر مردم در هنگامی که کف دستشان باز است به سختی دروغ میگویند چرا که قانون علت و معلوم در کار است. اگر شخصی با آن ها روراست باشدآن ها هم دقتشان را باز نگه می دارند، اما همین باز بودن کف دست مانع گفتن دروغ متقاعد کننده می شود به همین علت است که حرکات و هیجانات به طور مستقیم با هم مرتبط اند. به عنوان مثال، اگر احساس کنید شخص حالت توافقی دارد به احتمال زیاد بازوهایتان را روی سینه تان قرار می دهید و دست به سینه می ایستید. اما اگر اول بازوهایتان را روی سینه تان بگذارید کم کم احساسات مربوط به حالت دفاعی به شما دست می دهد و اگر در حالی که کف دستتان باز است صحبت کنید به طرف مقابل خود فشار می آورید تا او هم صادق تر باشد. به عبارت دیگر، باز بودن کف دست می تواند مانع شود عده ای اطلاعات غلط به شما بدهند. و همین، آن ها را تشویق می کند با شما صادق تر و روراست تر باشند.

 

حرکات دست در زبان بدن – قدرت کف دست در زبان بدن

یکی از قدرتمندترین نشانه های زبان بدن، که کمترین توجه به آن معطوف می شود، حالات دست انسان است. به خصوص هنگامی که شخص به کسی دستور می دهد یا هنگام دست دادن، هنگامی که از قدرت دست به شیوه ایی خاص استفاده شود، اقتداری خاموش برای استفاده کننده به ارمغان می آورد.

سه حرکت دستوری و اصلی به دست مربوط می شود: حالتی که کف دست رو به بالاست / وضعیتی که کف دست به زیر است / حالتی که دست بسته است و فقط انگشت اشاره باز است.

تفاوت های این سه حالت در این مثال نشان داده می شود:

به عنوان مثال، شما از کسی درخواست می کنید چیزی را بلند کند و آن را به جای دیگری ببرد. فرض می کنیم در هر مثال از لحن، کلمات و اشارات یکسانی استفاده می کنید و فقط حالت کف دستتان را تغییر می دهید. وقتی کف دست بالاست حالت گوینده مطیعانه و غیر تهدید آمیز است و تداعی کننده ی حالت دست گدایان خیابانی است و از نظر ریشه یابی شخصی را نشان می دهد که هیچ سلاحی در دست ندارد کسی که از او درخواست می شود آن شی ء را حمل کند احساس نمی کند دیگران به او فشار می آورند و کمتر احتمال دارد که احساس کند درخواست شما برای او تهدیدی به شمار می آید. اگر می خواهید شخصی با شما حرف بزند می توانید کف دستتان را به طرف بالا حرکت دهید بدون حالت “فرادستی و اقتدار” تا بداند انتظار دارید او صحبت کند و شما آماده ی شنیدن حرف های او هستید.

حرکت باز بودن کف دست به سمت بالا در طی قرون اصلاح شده و حرکاتی چون یک کف دست در هوا بلند کردن، قرار دادن کف دست روی سینه و بسیاری حرکات متفاوت دیگر گسترش یافته است.

 

حرکات دست در زبان بدن - کف دست در زبان بدن

هنگامی که کف دست را به سمت پایین می چرخاند، بی درنگ قدرت و اقتدار را نشان می دهید. طرف مقابل احساس می کند به او دستور داده اید که چیزی را جابه جا کند و کم کم در مقابل شما احساس مخالفت و در مقابل شما موضع گیری می کند. البته این به نوع رابطه ی شما با او یا مقامی که در محیط کاری نسبت به او دارید بستگی دارد وقتی کف دستتان را از حالت رو به زیر می چرخانید به طور کامل نحوه ی برداشت دیگران را از خودتان تغییر می دهید. به عنوان مثال، اگر طرف مقابل از جایگاه و موقعیتی برابر با شما برخوردار باشد ممکن است در مقابل درخواست همراه با پایین بودن کف دست مقاومت کند و اگر کف دستتان را به حالت رو در آورید احتمال این که حرف یا دستور شما را بپذیرد بیشتر خواهد شد. اگر این فرد مطیع و زیر دست شماست، رو به پایین بودن کف دست به نظر او مناسب و قابل قبول می رسد چرا که شما اقتدار استفاده از آن را دارید.

” آدولف هیتلر یکی از قابل توجه ترین نشانه های پایین بودن کف دست در تاریخ را نشان می دهد”  

حرکات زبان بدن - زبان بدن آدولف هیتلر

 

سلام نظامی نازی با قراردادن کف دست به طور مستقیم و به سمت پایین بود و نشانه ی قدرت و اقتدار و در طی حکومت رایش سوم نشانه ی حکومت ستمگرانه و مستبدانه به شمار می آمد. اگر آدولف هیتلر با حالت کف دست به سمت بالا از این سلام نظامی استفاده کرده بود، هیچ کس او را جدی نمی گرفت و همه به او می خندیدند.

در حالت بسته بودن کف دست و باز بودن انگشت اشاره ی دست به حالت فردی که از انگشت اشاره ی خود برای نشان دادن این که شنوندگان او باید مطیع باشند استفاده می کند. این حرکت، ناخودآگاهانه، احساسات منفی را در دیگران بیدار می کند. زیرا حالت مجازی زدن ضربه ی مشت را نشان می دهد.

 

با انگشت اشاره کردن = انجامش بده وگرنه…!

 

حرکات زبان بدن - اشاره کردن با انگشت اشاره

 

حرکت و اشاره ی دست به حالت بسته و انگشت اشاره به صورت باز، یکی از آزار دهنده ترین حرکاتی است که شخص می تواند در هنگام حرف زدن از آن استفاده کند، به خصوص زمانی که دستش را هنگام حرف زدن با طرف مقابل زیاد تکان می دهد. در بعضی از کشورها مثل مالزی و فیلیپین، گرفتن انگشت اشاره به سمت کسی نوعی فحش و توهین است زیرا این حرکت تنها برای اشاره به حیوانات به کار می رود. مردم مالزی برای اشاره به مردم یا دستور دادن از انگشت شصت شان استفاده می کنند.

“اشاره کردن با انگشت در بیشتر شنوندگان احساسات منفی ایجاد می کند.”

 

حرکات زبان بدن - اشاره کردن

اگر عادت دارید با انگشت اشاره حرف بزنید سعی کنید از حالات رو بودن کف دست یا پایین بودن کف دست استفاده کنید آن گاه می بینید که می توانید فضای بسیار آرام تری خلق کنید و تاثیر مثبت تری در دیگران بگذارید.

اگر با انگشت شست و انگشت اشاره تان حلقه ایی بسازید تا حالت تایید را ایجاد کند و با استفاده از این حالت حرف بزنید، آن گاه مخاطبان شما را فردی مقتدر به شمار می آورند اما زیاد خشن و تهاجمی به نظر نمی رسید.

“ساختن حلقه ایی با شست و نوک انگشت اشاره، از بروز احساس تهدید شدگی در مخاطب ممانعت می کند.”  

حرکات زبان بدن - ساخت حلقه با انگشت اشاره و شست

 

سخنرانانی که از اشاره ی انگشت استفاده کردند خشن، ستیز جو و پررو توصیف شدند و گزارش شد که کمترین بازخورد اطلاعاتی را برای مخاطبان داشتند. هنگانی که سخنران به طور مستقیم به مخاطب اشاره می کند حاضران را به قضاوت های شخصی درباره ی سخنران وا می دارد و این اشتغال فکری، مانع گوش کردن آنان به سخنان و مضمون سخنرانی او می شود.

مقاله پیشنهادی در منابع معتبر خارجی: Body Language of the Hands

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. I am really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays..

  2. I am really impressed with your writing skills as well as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a great blog like this one these days..

  3. Thanks , I have just been searching for information about this subject for a long time and yours is the greatest I’ve came upon till now. However, what in regards to the bottom line? Are you sure concerning the supply?

  4. Great paintings! That is the kind of information that are meant to be shared across the internet. Shame on the search engines for now not positioning this put up upper! Come on over and talk over with my website . Thanks =)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا