زبان بدن

خنده در زبان بدن به چه معناست و در کجا باید لبخند بزنیم؟

لبخند در زبان بدن چگونه می باشد؟ در این مقاله به لبخند در زبان بدن می پردازیم.

جادوی خنده و لبخند در زبان بدن

چرا لبخند زدن مسری است؟
چگونه لبخند می تواند ذهن را فریب دهد؟
چرا خنده بهترین داروست؟

 

زبان بدن لبخند در زنان

 

در جلسه قبلی (سوم) از دوره زبان بدن توانا، به بررسی حرکات دست در زبان بدن و تاثیرات آن پرداختیم. گفتیم کدام حرکات دست نشان دهنده صداقت فرد مقابل است و با انجام چه حرکاتی توسط دستمان می توانیم طرف مقابلمان را مطیع خود کنیم. در این جلسه می خواهیم به جادوی لبخند و خندیدن در زبان بدن بپردازیم و بگوییم خنده در زبان بدن به چه معناست و در کجا باید بخندیم و از تاثیرات آن استفاده کنیم. با این مقاله از توانا همراه باشید.

 

لبخند در زبان بدن – تشخیص لبخند های ساختگی از لبخند های حقیقی و درست

چگونه می توان لبخندهای حقیقی و درست را از لبخندهای ساختگی تشخیص داد؟ اولین مطالعات علمی درباره لبخند زدن در نیمه ی اول قرن نوزدهم انجام شد، زمانی که دانشمندی فرانسوی به نام گیلیام دوشن دیولونی از تشخیص الکتریکی و تحریک الکتریکی برای تشخیص لبخند حاصل از شادی واقعی و دیگر انواع لبخند استفاده کرد. او از سر کسانی که با گیوتین قطع شده بودند برای مطالعه و تجزیه و تحلیل چگونگی عملکرد ماهیجه های صورت استفاده کرد. او تصویر ماهیچه های صورت را از زوایای بسیار مختلف نقاشی کرد تا آن ها را به صورت تصاویر دنباله دار درآورد و ثبت کند و نشان دهد کدام ماهیچه ها موجب شکل گیری کدام نوع لبخندها شدند. او دریافت که لبخندها با دو مجموعه از ماهیچه ها تشکیل می شوند: ماهیچه های اصلی گونه، که در دو طرف چهره قرار دارند و به گوشه های دهان متصل اند و ماهیچه های دور چشم، که چشم ها را به عقب می کشد قسمت های اصلی ماهیچه های گونه دهان را عقب می کشند تا دندان ها نمایان و گونه ها برآمده شوند، در حالی که ماهیجه های دور جشم سبب می شوند چشم ها کشیده و باریک شوند و مثل پایه ی اهرم عمل می کنند توجه به عملکرد این ماهیجه ها مهم است چرا که قسمت های اصلی ماهیچه ی گونه آگاهانه حرکت می کنند. به بیان دیگر، از آن ها برای تولید لبخندهای ساختگی حاصل از شادی مصنوعی استفاده می شود تا فرد صمیمی و مطیع به نظر برسد. ماهیچه ی دور چشمی و داخل چشم ها به طور مستقل عمل می کنند و احساسات واقعی حاصل از لبخند حقیقی را نمایان می سازند.

بنابراین اولین مکان برای تشخیص خالص و بی ریا بودن یک لبخند نگاه کردن به خطوط و چروک های دور چشم است. لبخند طبیعی چروک های خاصی را در اطراف چشم ایجاد می کند. افراد دغل فقط با دهانشان می خندند. در لبخند حاصل از لذت، نه تنها گوشه های لب به عقب کشیده می شوند، بلکه ماهیچه های اطراف چشم نیز منقبض می شوند، در حالی که در لبخند های تصنعی فقط لب ها کشیده می شوند.

دانشمندان می توانند با استفاده از روشی به نام رمز گشایی از حرکات صورت (FACS) لبخندهای درست و حقیقی را از لبخندهای ساختگی تشخیص دهند. این روشی است که پروفسور پاول (پل) اکمن استاد دانشگاه کالیفرنیا و دکتر والس وی فرایزن استاد کنتاکی آن را ابداع کردند. لبخندهای حقیقی در بخش ناخودآگاه مغز ایجاد می شوند، که یعنی غیر ارادی هستند. هنگامی که احساس لذت می کنید این پیام از طریق بخشی از مغز شما که خاص پردازش عواطف است عبور می کند و سبب می شود دهان شما حرکت کند، چانه ی شما بالا برود، چشمان شما کمی قوس بردارد و ابروان شما اندکی فرو برود.عکاس ها از شما می خواخند بگویید “چیز” چون این کلمه ماهیچه  های اصلی اطراف دهان را عقب می کشد. اما نتیجه، لبخندی ساختگی است و عکس مصنوعی به نظر می رسد. خطوط دور چشم می تواند در لبخندهای ساختگی شدید ظاهر شود و گونه هم کمی برجسته شود و طوری به نظر برسد گویی چشم ها کشیده شدند و آن لبخند، حقیقی است. اما علائمی وجود دارد که این لبخندها را از لبخندهای حقیقت متمایز می سازد هنگامی که لبخندی حقیقی باشد قسمت گوشت آلود چشم که در بین ابرو و مژه قرار دارد یعنی پلک، به سمت پایین حرکت می کند و انتهای ابروها کمی فرو می رود. 

 

لبخند زدن نشانه ی تسلیم شدن است

زبان بدن لبخند - تسلیم شدن

لبخند زدن و خندیدن در سراسر دنیا نشانه ی شاد بودن شخص است. ما در هنگام تولد گریه می کنیم بعد از پنج هفته لبخند زدن را آغاز می کنیم و خندیدن بین ماه ها چهارم و پنجم شروع می شود. نوزادان خیلی زود می آموزند که با گریه کردن می توانند جلب توجه کنند و این که لبخند زدن هم توجه دیگران را به ما جلب می کند. با لبخند زدن می توان هدف و منظور خود را عمیق تر و مهم تر نشان داد.

 

لبخند در زبان بدن – چرا لبخند زدن مسری است؟

مورد قابل توجه درباره ی لبخند زدن این است هنگامی که به کسی لبخند می زنید موجب می شوید او نیز با لبخند پاسخ دهد، حتی زمانی که هر دو لبخند های ساختگی می زنید پروفسور یولف دیمیرگ استاد دانشگاه اوپسلای سوئد آزمایشی را انجام داد که نشان می داد چگونه ضمیر ناخودآگاه شما مهار مستقیم ماهیچه های صورت شما را در دست دارد او با استفاده از وسیله ایی که علائم الکتریکی را از رشته های ماهیچه ای می گیرد، فعالیت ماهیچه ی صورت یکصدو بیست داوطلب را در حال تماشای تصاویری از چهره های شاد و خشمگین مورد سنجش قرار دارد. او به ان ها گفت در پاسخ به آنچه می بینید اخم کنند، لبخند بزنید یا بی اعتنا رفتار کنند. گاهی از آن ها می خواست شکلکی در آورند که مخالف چیزی بود که می دیدند. هنگام دیدن لبخند اخم کنند و با دیدن اخم لبخند بزنند نتایج نشان داد که داوطلبان تسلط کاملی بر ماهیچه های چهره شان نداشتند در حالی که پاسخ اخم آلود دادن به تصویر مردی خشمگین آسان بود. لبخند زدن در ی دیدن آن مشکل تر بود با اینکه داوطلبان می کوشیدند آگاهانه واکنش طبیعی شان را تعیین کنند، حرکت غیر ارادی ماهیچه های چهره ایی آن ها چیز دیگری می گفت. آن ها آنچه را می دیدند منعکس می کردند. حتی زمانی که سعی می کردند از این کار اجتناب کنند.

پروفسور روت کمیل از  همکاران دانشگاه لندن، معتقد است که “عصب آینه ایی” در مغز وجود دارد که قسمت ویژه ی تشخیص چهره ها و اشارات ها را تحریک می کند و موجب ایجاد واکنش آینه ایی فوری می شود به بیان دیگر، ما دانسته یا ندانسته، به طور خودکار از اشارات چهره ایی که می بینیم تقلید می کنیم به همین علت مهم است که به عنوان بخشی از زبان بدن خود، همیشه لبخند بر لب داشته باشید، حتی زمانی که علاقه ایی به لبخند زدن ندارید،چرا که لبخند زدن به طور مستقیم در نگرش دیگر مردم و شیوه ی پاسخگویی آن ها به شما تاثیر می گذارد.

 

علم ثابت کرده که هر چه بیشتر لبخند بزنید، واکنش های مثبت تری از دیگران خواهید دید

لبخند در زبان بدن و تاثیر مثبت آن 

در طی مطالعه درباره ی فرایند فروش و مذاکره، دریافتیم که لبخند زدن به موقع و مناسب، به ویژه در مراحل آغازین مذاکره، جایی که مردم در حال بررسی رفتاریکدیگر هستند واکنش مثبتی را در دو طرف میز مذکره رقم می زند و نتایج موفقیت آمیزتری به بار می آورد و احتمال سرگرفتن معامله را افزایش می دهد.

چگونه لبخند می تواند ذهن را فریب بدهد؟ به نظر می رسد توانایی رمز گشایی لبخند ها در قسمت مغز ثابت شده باشد، همانند وسیله ایی کمکی برای حفظ بقا، چرا که لبخند زدن از اساس علامت تسلیم است.

همان طور که گفتیم بیشتر مردم نمی توانند لبخند ساختگی را از لبخند حقیقی تشخیص دهند و بیشتر ما با دیدن لبخند دیگران خیلی ساده تسلیم می شویم. از آن جا که لبخند زدن حرکتی است که انسان را خلع سلاح می کند، بیشتر به اشتباه گمان می کنند که لبخند زدن حرکت مورد علاقه ی افراد دروغ گو است. تحقیقی که “پائول اکمن” انجام داد نشان داد هنگامی که مردم با ظرافت دروغ می گویند به خصوص مردان کمتر از اوقات معمول لبخند می زنند “اکمن” معتقد است وجود این حالت به این علت است که دروغ گویان می دانند بیشتر مردم لبخند را چاشنی دروغ گویی می کنند بنابراین به عمد از میزان لبخند زدنشان می کاهند: لبخند دروغی سریع تر از لبخند حقیقی به وجود می آید و مدت بیشتری ادامه دارد. اغلب گویی فرد دروعگو به صورتش نقاب زده است. لبخند ساختگی اغلب در یک طرف صورت قوی تر از نیمه ی دیگر صورت پدیدار می شود چون دو طرف مغز تلاش می کند آن را حقیقی جلوه دهد. نیمی از کورتکس مغز که خاص حرکت و اشارات چهره ایی است در نیمکره سمت راست است و پیام ها را به سمت چپ بدن ارسال می کند در نتیجه هیجانات بی پایه یی چهره ایی سمت چپ صورت بیشتر از حرکت سمت راست مشخص می شود در لبخند واقعی،دو نیمکره ی مغز به هر دو طرف صورت دستور می دهد تا به طور تقارن عمل کنند. 

 

چرا خنده بهترین داروست؟

 

 

خندیدن همانند لبخند زدن بخش ماندگار و دائمی هویت شما خواهد شد دوستان را جذب می کند، سلامت را افزایش می دهد و طول عمر را زیاد می کند هنگامی که می خندیم هر عضوی از اندام بدن ما به شیوه ای مثبث تحت تاثیر قرار می گیرد. تنفس ما سریع می شود و همین بر دیافراگم، گردن، معده، صورت و شانه ها اثر می گذارد. خنده میزان اکسیژن موجود در خون را افزایش می دهد و این نه تنها به شفا کمک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد بلکه مویرگ های خونی نزدیک سطح پوست را منبسط می کند به همین علت است که وقتی مردم می خندند صورتشان قرمز می شود از سوی دیگر این کار می تواند تپش قلب را کاهش دهد، شریان ها را گشاد کند اشتها را برانگیزد و کالری ها را بسوزاند.

هنری روپن اشتاین، متخصص اعصاب، دریافت که با یک دقیقه خندیدن شدید می توانید چهل و پنج دقیقه آرام باشید. پروفسور ویلیام فرای استاد دانشگاه استنفورد گزارش داد که صد بار خندیدن به بدن شما نیرو و توانایی ای می دهد که معادل ده دقیقه ورزش کردن در هوای آزاد، مثل قایق سواری است. اگر از دیدگاه پزشکی صحبت کنیم به همین علت هاست که خنده ی از ته دل به راستی برای شما خوب است.

هنگامی که می کوشید به شخص دیگری لبخند بزنید او همیشه لبخند شما را پاسخ می دهد و همین سبب ایجاد احساسات مثبتی در هر دوی شما می شود همان قانون علت و معلول (این قانون را در جلسه سوم دوره زبان بدن توانا بررسی کردیم). مطالعات ثابت کرده که بیشتر ملاقات ها در زمانی که به طور منظم لبخند بزنید و به موضوعی بخندید و این کار به صورت عادت در می آید. ملایم تر خواهند بود. دوام بیشتری خواهند داشت و نتایج مثبت تری به بار می آورند تا حد زیادی سبب بهبود روابط می شوند مدارک به طور جامع نشان می دهد که لبخند و خنده سامانه ی ایمنی را تقویت می کند از بدن در مقابل بیماری و ناراحتی دفاع و بدن را درمان می کند.و موجب می شود نظر شما بیشتر مورد قبول قرار گیرد تمرین در این زمینه به شما کمک می کند دوستان بیشتری جذب کنید و زندگی بهتری داشته باشید. خنده شفا بخش است.  

 

4.5/5 - (6 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. Just want to say your article is as amazing. The clarity on your publish is just nice and that i could suppose you are knowledgeable in this subject. Fine together with your permission allow me to grasp your feed to keep updated with impending post. Thank you 1,000,000 and please carry on the gratifying work.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا