مقالات هوش کلامی

هوش کلامی در زندگی ما چه نقشی دارد؟ + چگونه معنای هوش کلامی را در زندگی درک کنیم

هوش کلامی در واقع هنر به کارگیری لغات و واژگان به هنگام صحبت کردن و نوشتن مطالب است. توجه به همین تعریف کوتاه، به وضوح نقش بسیار مهم هوش کلامی در برقراری ارتباط های صحیح و اثربخش را برای ما روشن می سازد. برای این که فردی موثر و محبوب تلقی شویم و به موفقیت های بزرگ فردی و اجتماعی دست پیدا کند، موضوعی مهم تر از توانمندی و تبحر در برقراری ارتباط های هدفمند و اثرگذار وجود نخواهد داشت.
شناخت و تقویت هوش کلامی به طور مستقیم، باعث ارتقای مهارت هایی همچون فن بیان و سخنوری شده و هیپنوتیزم کلامی، توانایی مذاکره نمودن و متقاعد سازی دیگران را در ما تقویت می نماید و در نهایت باعث معرفی و شناساندن برند شخصی ما در حوزه ای که در آن فعالیت می کنیم خواهد شد.
هوش کلامی صرفا به این معنا نیست که ما با کلمات بسیار زیادی آشنا باشیم و در گفتار خود از کلماتی بسیار سنگین، پیچیده و بعضا ناآشنا استفاده کنیم، بلکه باید این توانمندی را داشته باشیم که در برخورد با افراد و موقعیت های مختلف، کلمات و عبارات موجود در دایره واژگان خود را به فراخور موقعیتی که در آن قرار گرفته ایم به کار برده و بتوانیم طرف مقابل خود را متقاعد ساخته و به اهداف از پیش تعیین شده خود در ارتباط با آن دست پیدا کنیم.

[aparat id=”kblsC”]

داشتن زبانی چرب و نرم تنها چیزی است که همه انسان ها آرزوی آن را دارند، زیرا اثر گذاری بر دیگران به هنگام صحبت به ما کمک می کند تا اهداف خود را زودتر و بهتر پیش ببریم. افرادی که دارای هوش کلامی قوی هستند، در واقع افرادی هستند که دیگران با علاقه و اشتیاق به سخنان آن ها گوش می دهند و از هم صحبتی با آن ها لذت می برند. در ادامه با مهم ترین اثراتی که هوش کلامی در زندگی ما ایجاد خواهد نمود، بیشتر آشنا می شویم.

هوش کلامی چیست ؟ | حقایقی درباره هوش کلامی زبانی که باید بدانید

5 اثر شگفت انگیز هوش کلامی در زندگی

هوش کلامی بالا به ما این امکان را می دهد تا رهبری الهام بخش باشیم و با ادم های اطراف خود ارتباطات سالم تری برقرار کنیم. گاهی اوقات خواندن یک شعر یا داستان می تواند این توانایی را در ما گسترش دهد.

هوش کلامی باعث افزایش لذت مطالعه می شود

 فردی که هوش کلامی بالایی دارد به سبب تسلط بر عبارات، واژه ها، معنا و مفهوم آن ها، بسیار راحت تر با مطالب مطالعه شده ارتباط برقرار کرده و از مطالعه مستمر حتی برای ساعات بسیار طولانی لذت برده و هرگز از مطالعه خسته و دل زده نخواهد شد.

[aparat id=”yzoSb”]

چنین فردی به صورت مدام در حال یافتن ارتباط بین مطالب ارائه شده بوده و با جمع بندی آن ها به نتایج جالب و بعضا منحصر به فردی دست خواهد یافت. همین مسائل، سطح یادگیری را افزایش داده و باعث می شود ما بتوانیم، مطالب مفید و کاربردی بیشتری را آموخته و در تمام مراحل زندگی و در حوزه های مختلف خانوادگی، اجتماعی و شغلی از آن ها بهره برده و به کامیابی های بسیاری دست پیدا کنیم. مطالعه یکی از ابزارهای قدرتمند در افزایش سطح معلومات و به تبع آن برقراری ارتباط های اثربخش بوده است. عاملی که سبب می شود مطالعه برای ما یک عادت جذاب و غیر قابل چشم پوشی به نظر آید، بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود. 

تکنیک های افزایش هوش کلامی چیست؟

هوش کلامی نقشی انکارناپذیر در رشد و موفقیت شغلی ایفا می کند

همه ما در طول زندگی با افراد بسیار محترم و توانمندی روبه رو شده ایم که موفق نشده اند در حوزه کاری خود با پیشرفت هایی اساسی روبه رو شوند و در مقابل با افراد دیگری نیز آشنا شده ایم که از دانش و تخصص کمتری نسبت به گروه اول بهره مند هستند، اما به موفقیت های چشم گیری در حوزه شغلی خود دست یافته اند.
دلیل این تفاوت یک عامل اساسی است، آن هم توانایی در برقراری ارتباط اثربخش. این افراد چنان شیرین و جذاب صحبت می کنند و از واژه ها و کلمات به جا و به موقع استفاده می کنند که دیگران از هم صحبتی با آن ها لذت می برند. این گونه افراد با استفاده از همین مهارت قدرتمند به راحتی اهداف و مقاصد خود را به دیگران انتقال داده و با دقت به سخنان و خواسته های دیگران نیز گوش فرا می دهند و با استفاده از این زنجیره ی مهارت های ارتباطی، به راحتی دیگران را متقاعد ساخته و خواسته های خود را عملی می سازند. رد پای هوش کلامی در کسب این موفقیت های اساسی و حیاتی کاملا قابل مشاهده و ارزیابی است.

هوش کلامی ما را به یک مذاکره کننده حرفه ای مبدل می سازد

 

هوش کلامی در مذاکره

 وقتی صحبت از مذاکره به میان می آید، همه ذهن ما به طور ناخودآگاه به گفت و گو ها و مذاکرات شغلی معطوف می شود، ولی مذاکره، معنایی بسیار گسترده تری را در بر می گیرد. ما در طول زندگی و در شرایط مختلف پیوسته در حال مذاکره هستیم، به عنوان مثال، وقتی درباره مسائل خانوادگی در حال گفت و گو با همسر، فرزند یا والدین خود هستیم یا هنگامی که برای حرفه ای با همکاران خود در حال گفت و گو هستیم و یا این که قصد داریم محصول یا خدمتی را به مشتریان ارائه دهیم، در واقع در حال مذاکره و دستیابی به یک توافق دو طرفه خواهیم بود. برای موفقیت در یک مذاکره می بایست اطلاعات کافی داشته باشیم و در زمان مناسب با تکیه بر مهارت فن بیان، آن را به طرف مقابل خود در مذاکره انتقال داده و او را متقاعد سازیم، اما خوب است بدانیم کلید دستیابی به این مهارت ها، هوش کلامی است.

هوش کلامی از ما نویسندگان بهتری می سازد

 همان طور که بارها اشاره کردیم، هوش کلامی تنها به حوزه مهارت های گفتاری خلاصه نمی شود. یکی ازمهم ترین کاربردهای هوش کلامی در حوزه نگارش و نویسندگی است. وقتی ما با عبارات، واژه ها و نحوه ترکیب و کنار هم چیدن آن ها آشنا باشیم، قلم توانمندی برای خلق آثار فاخر و مقالات کاربردی در دستان خود خواهیم داشت و در زمینه تولید محتوا، حرف های فراوانی برای گفتن خواهیم داشت. یکی از مهم ترین راه های برقراری ارتباط با دیگران در شرایط فعلی که رسانه های اجتماعی ما را احاطه کرده اند، تولید محتوا و انتقال اطلاعات از طریق آن می باشد. با تقویت هوش کلامی می توانیم در این حوزه به توانمندی های لازم دست یافته و شاهد موفقیت های روز افزون خود باشیم.

[aparat id=”d1TZL”]

هوش کلامی استرس ما را کاهش می دهد

 یکی از مهم ترین دلایل استرس در هنگام گفت و گو با دیگران کمبود اطلاعات و عدم توانایی در فن بیان می باشد. یکی دیگر از این مشکلات باور های نادرست ما است که می گوییم برای سخن گفتن در هر زمینه ای باید از قبل متنی را آماده کرده و آن را حفظ کنیم و هنگام صحبت کردن به کار ببریم. حال در نظر بگیریم، ما گنجینه ای از اطلاعات در حوزه واژه ها و کلمات و نحوه کنار هم چیدن آن ها را در اختیار داشته باشیم، در این صورت دیگر نگران این نیستیم متنی را که از قبل در ذهن خود آماده کرده بودیم فراموش کنیم و دچار استرس و سردرگمی شویم، بلکه هر زمان که اراده کنیم می توانیم واژه های کاربردی و اثر بخش را در کنار هم قرارداده و مخاطب را مجذوب سخنان جذاب و ارزشمند خود ساخته و آن ها را متقاعد سازیم.

تاثیر هوش کلامی در نقش های متفاوت اجتماعی چیست؟

همه انسان ها به یک اندازه از هوش کلامی بهره مند نخواهند شد، اما تمامی افرادی که ما در طول روز با آن ها برخورد داریم از هوش کلامی بهره مند خواهند بود. هوش کلامی با توجه به عواملی مانند، محیط، سن و ژنتیک افراد با یک دیگر متفاوت است. افرادی که وارد مدرسه و یا هر حوضه اجتماعی می شوند می توانند به افزایش هوش کلامی خود کمک کنند.
داشتن هوش کلامی باعث افزایش تاثیر گذاری می شود و می تواند کل زندگی اجتماعی افراد را شکل دهد تا آن ها را به موفقیت برساند.
در ادامه نقش هوش کلامی را در هر یک از جایگاه های اجتماعی و شغلی مورد بررسی قرار می دهیم.

هوش کلامی در زندگی ما چه نقشی دارد ؟ + چگونه معنای هوش کلامی را در زندگی درک کنیم

دانش آموزان

 یک دانش آموز با هوش کلامی بالا، می تواند ارتباط بهتری با پدر و مادر و دوستان و معلمان خود برقرار کند و علاوه بر کسب موفقیت های بیشتر در حوزه درسی و ارتباطی، خود را به عنوان دانش آموزی شاخص مطرح کند.

[aparat id=”gcJ5y”]

دانشجویان

در ارائه کنفرانس ها و آزمون ها موفق تر عمل می کنند و ارتباطات موثر تری با اساتید خود برقرار خواهند کرد و با تکیه بر هوش کلامی خود از موفقیت های به دست آمده استفاده نموده و به راحتی جذب بازار کار خواهند شد.

استادان

با شرایط بسیار ساده تر و مطلوب تری مطالب درسی را به فراگیران انتقال می دهند، در نتیجه از محبوبیت بیشتری برخوردار شده و در کسب سمت های مهم تر و ارتقاء شغلی، شانس بسیاری خواهند داشت.

کارمندان

ارتباط بهتری با همکاران و ارباب رجوع برقرار می کنند، در ارتباط و انتقال اطلاعات ضروری به مخاطبان خود مشکل خاصی احساس نمی کنند و اعتبار اجتماعی بالاتری کسب نموده و در فضایی سرشار از تعامل، وظایف محوله را به سادگی انجام می دهند.

مدیران

 در انتقال اهداف سازمانی و شرح وظایف کارکنان، کاملا موفق خواهند بود و به عنوان یک مدیر کار آزموده، اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

کارآفرین

 یک کار آفرین توانایی متقاعد سازی سرمایه گزاران را دارا است و در ایجاد انگیزه و افزایش بهره وری پرسنل، بسیار توانمند خواهد بود.

فروشندگان

هوش کلامی در فروشندگی

یک فروشنده با تکیه بر هوش اجتماعی و به طبع آن برخورداری از فن بیان بالا، مشتریان بیشتری جذب و متقاعد می سازد و در تأمین محصولات مورد نیاز از طریق تعامل با تولید کنندگان، مشکل خاصی احساس نمی کند.

پزشکان

به راحتی بیماران را به رعایت اصول مربوطه به بیماری خود متقاعد می کنند و از این طریق به نتایج درمانی بهتری دست یافته و به موفقیت های علمی و اجتماعی فراوانی دست خواهند یافت.

هوش کلامی منشأ اثرات بسیار مهم و تأثیرگذاری برای افراد در تمام موقعیت های شغلی و اجتماعی بوده و در دستیابی به جامعه مطلوب مبتنی بر روابط اثربخش، نقشی اساسی بر عهده دارد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا