مقالات هوش کلامی

تکنیک های افزایش هوش کلامی چیست؟| نقش هوش کلامی در زندگی ما چیست؟

افزایش هوش کلامی می تواند دنیای ما رو متحول کند. هوش کلامی دامنه اي بسيار گسترده ای است که كليه توانايي هاي ما را به منظور تسلط بر كلمات و استفاده صحيح از آن ها در جهت انتقال احساسات خود به ديگران به صورت گفتاري و نوشتاري در بر مي گيرد. هوش كلامي همانند هر مهارت ديگري این قابليت را دارد تا تقویت و ارتقا داده شود.

افزایش هوش کلامی به وسیله تکنیک های پر کاربرد به ما کمک می کند تا دیگران از هم صحبت شدن با ما لذت ببرند و در این صورت در جایگاه اجتماعی و شغلی خود مورد احترام همگان واقع شویم.

هوش کلامی همانند این موضوع است که ما برای ساختن یک خانه در ابتدای کار خود نیاز به مصالح داریم، پس هر انسانی برای این که بتواند فن بیان قوی داشته باشد باید از هوش کلامی برخوردار باشد، زیرا هوش کلامی حکم مصالح را دارد.

فن بیان چیست ؟ | 1# بهترین راه های یادگیری فن بیان و سخنوری کدامند؟

هر انسانی در ابتدا باید از توانایی صحبت کردن برخوردار باشد، زیرا بعد مهارت فن بیان،توانایی صحبت کردن را هوش کلامی می گویند. هوش کلامی در واقع بیان کننده میزان تسلط ما بر کلمات و نحوه استفاده درست از آن ها است. در اين مقاله به صورت اجمالي با بهترين راه كارهايي كه سبب تقویت هوش کلامی افراد می شود، آشنا خواهيم شد. بديهي است که هر كدام از اين راه كارها باعث افزايش توانايي ما در زمينه شناخت كلمات و عبارات، درک مفهوم و همچنين تركيب آن ها با يكديگر شده و برقراري ارتباط هاي موثر و پايدار را براي ما به ارمغان خواهد آورد.

[aparat id=”kblsC”]

روش ها و تکنیک های افزایش هوش کلامی كدامند؟

خوب است این موضوع را بدانیم که با نداشتن آمادگی در هر شرایطی برای رسیدن به موفقیت بدون شک دچار شکست خواهیم شد. همه انسان ها در هر جایگاهی که باشند به هوش کلامی نیازمند هستند، حتی در هنگام صحبت کردن بین اعضاء خانواده یا دوستان، زیرا هوش کلامی در واقع همان قدرت ما در صحبت کردن است که همانند افکار و زبان بدن ما همیشه همراه ما خواهد بود.

دیل کارنگی، سخنران و نویسنده آمریکایی است که می گوید: دیگران و جهان بیرون از ما، از چند کانال درباره ما اظهار نظر و فکر می کنند، که دو مورد از این کانال ها، نحوه حرف زدن و مواردی است که بیان می کنیم. در واقع این نویسنده با بیان این سخن اهمیت یادگیری تکنیک های افزایش هوش کلامی را به ما گوش زد می کند.

[aparat id=”MrbeX”]

البته در ارتباط با هوش کلامی می توانیم از صحبت های شخصی دیگر، که نظریه هوش چندگانه را بیان کرده است استفاده کنیم، این شخص کسی نیست جزء هاوارد گاردنر که در مقالات قبلی هوش کلامی در مورد نظریه آن صحبت شده است. هاوارد گاردنر می گوید: افرادی که هوش کلامی بالا دارند در شغل هایی مانند، سخنرانی، وکالت، تدریس و خبرنگاری موفق تر خواهند بود و اتفاقات بهتر و بیشتری را می توانند برای خود رقم بزنند.

نظریه هوش چند گانه گاردنر چیست ؟ + از دیدگاه گاردنر هوش به چه معنا است؟

در ادامه می خواهیم چند مورد از این تکنیک ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالعه يكي از برنامه هاي روزانه ما باشد

[aparat id=”yzoSb”]

هيچ راه كاري به اندازه مطالعه، در تقویت هوش کلامی تاثيرگذار نخواهد بود. از طريق مطالعه است كه مي توانيم با واژه ها و عبارات جديد و معاني متنوع آن ها آشنا شده و دايره واژگان خود را پيوسته افزايش دهيم. ضمن اين كه با سبک هاي مختلف ادبي و نگارشي آشنا شده و به درک مفاهيم بيشتري در حوزه تركيب و انسجام واژه ها دست مي یابيم و با اصطلاحات موجود در زبان مادري و حتي زبان هاي ديگر آشنا مي شويم. با خواندن مطالب آموزشي و كاربردی، مي توانيم ديگر مهارت هاي مرتبط از جمله گوش دادن فعال، اقناع كردن ديگران، شركت در مباحثات و …. را آموخته و از طريق آن ها به افزایش هوش کلامی خود بپردازيم، پس مطالعه را هرگز فراموش نكنيم.

گوش دادن فعال و موثر 

گوش دادن در كنار مطالعه، از مهم ترين راه كارها براي تقویت هوش کلامی مي باشد. اگر با تمام توجه و تمركز به سخنان ديگران گوش فرا دهيم و حواس خود را معطوف مسائل جانبي نكنيم، فرصت يادگيري مستمر را براي خود فراهم خواهيم آورد. هر بار كه به سخنان ديگران گوش مي كنيم، با كلمات و عبارات جديدي آشنا شده و دايره واژگان خود را وسعت مي دهيم. البته بديهي است هر چقدر فردي كه ما به سخنان او توجه مي كنيم از قابليت بالاتري در استفاده از كلمات مناسب برخوردار باشد، ميزان يادگيري ما را به شدت ارتقا خواهد بخشيد. پس افراد و منابع مناسب را در اين خصوص شناسايي كرده و با توجه و دقت فراوان به سخنان آن ها گوش دهیم.

[aparat id=”gcJ5y”]

 

روزانه چند كلمه جديد یادداشت کنیم

سعي كنيم در كنار تمام فعاليت هاي روزانه خود،‌ هر روز چند كلمه جديد را آموخته و در دفترچه مخصوص يادداشت نماييم. اين دفترچه را همواره همراه خود داشته و در فرصت هاي مناسب، كلمات جديد موجود در آن را مرور كنيم. استفاده از دايرة المعارف هاي معتبر و مطالعه آن ها در يادگيري و به خاطر سپاري كلمات جديد كمک فراواني به ما مي کند.

در مباحثات شركت كنيم

اگر در خصوص موضوعي عمومي و اجتماعي، گفت و گويي در جريان است، خود را كنار نكشيم و به صورت كاملا فعال در آن مباحثه ورود كرده و دانسته هاي خود را به معرض قضاوت بگذاريم. اگر ما دايره لغات وسيعي داشته و توانايي تركيب كلمات را در قالب جملات بسيار زيبا و تاثيرگزار داشته باشيم ولي خود را از شركت در گفت و گو ها محروم سازيم، هيچ كس به اين قابليت ما پي نبرده و تمايلي به برقراري ارتباط با ما نشان نخواهد داد. ضمن اين كه اگر ما اين فرصت را از خود دريغ كنيم، به مرور توانايي هاي خود را در اين حوزه از دست داده و هوش كلامي خود را به شدت تضعيف خواهيم کرد.

در توليد محتوا خود را توانمند سازيم

اگر خود را ملزم كنيم كه به صورت مستمر، مطالب مفيد و كاربردي توليد كرده و آن ها را از طريق امكانات ارتباطي مختلف از جمله فضاي مجازی، روزنامه و مجلات منتشر نماييم، توانايي فوق العاده اي در بهبود دايره لغات و تركيب كلمات بدست خواهیم آورد و گامي اساسي در جهت افزایش هوش کلامی یر می داریم.

بهترين شنيده ها و خوانده هاي خود را جمع آوری كنيم

هر متن يا موضوع كاربردي و آموزنده اي كه از ديگران شنيده و يا به روشی مختلف مطالعه کرده ایم، با دقت گرد آوري كنيم. براي اين كار،‌ دفتري مخصوص به همراه خود داشته باشيم و يا بخشي از فضاي تلفن همراه خود را به اين موضوع اختصاص دهيم. با اين اقدامات، گنجينه اي از جملات و واژه هاي ارزشمند را گردآوري مي كنيم كه با هر بار مطالعه ی آن ها به دانسته هاي خود افزوده و افزایش هوش کلامی خود را دو چندان می کنیم.

گفت و گو سر ميز شام را جدي بگيريم

هر گفت و گو و تبادل نظر، اين امكان را براي ما به وجود خواهد آورد كه با عبارات و مطالب جديد آشنا شده و آن ها را به آموخته هاي قبلي خود بيفزاييم، حتي اگر اين ارتباط، يک گفت و گوي عادي و دوستانه با اعضاي خانواده و دور ميز شام باشد.

صدای خود را ضبط کنیم

افزایش هوش کلامی با ضبط صدا

ما مي توانيم موضوعات مختلفي را انتخاب و درباره آن ها به صورت آزمايشي سخنراني كنيم. اين كار را مي توانيم در مكاني خلوت و آرام همانند منزل خود انجام دهيم و صداي خود را ضبط كنيم. افرادي كه از دايره واژگان وسيع و قابل قبولي برخوردار هستند، به طور متوسط مي توانند در هر سه دقيقه بين 275 تا 375 كلمه را به زبان بياورند. پس با دقت تمام به صداي ضبط شده خود گوش دهيم و تعداد كلماتي را كه در مدت زمان ذكر شده بيان كرده ايم شمارش كنيم. اگر تعداد كلمات خود را با تعداد كلمات موجود مقايسه كنيم، به راحتي مي توانيم تشخيص دهيم كه از نظر دايره واژگان در چه وضعيتي قرار داريم، البته علاوه بر توجه به تعداد كلمات، مي بايست ميزان تسلط خود به بيان عبارات و همچنين تنوع كلمات بيان شده را نيز مورد بررسي قرار دهيم و با تكرار اين عمل و انجام تمرينات مرتبط، روز به روز توانايي هاي خود را در اين حوزه افزايش دهيم.

تا مي توانيم بنويسيم

نوشتن، دايره لغات ما را به چالش مي كشد. به هنگام نوشتن تلاش مي كنيم از كلمات و عبارات متنوع تر استفاده كرده و حتي عباراتي را كه مدت ها از آن استفاده ننموده ايم را بكار بگيريم. با نوشتن، تمركز ما بر روي واژه ها بيشتر شده و معنا و مفهوم آن ها را به صورت عميق تر درک خواهيم نمود. حتي وقتي مطلب يا كتابي را مطالعه كرديم يا موضوعي را شنيدیم، سعي كنيم برداشت و حس خود را از آن منابع يادداشت نماييم. اين كار را انجام دهيم تا تغييرات محسوس در توانايي نوشتاري و گفتاري خود را مشاهده کنیم.

 با سرعت كم، مطالعه كنيم

وقتي سرعت خود را در مطالعه كردن كاهش مي دهيم، كلمات و واژه ها را با دقت بيشتري بررسي و تحليل مي كنيم و معاني آن ها را بهتر درک كرده و از آن ها در زماني مناسب استفاده خواهيم نمود. اين نكته را همواره مد نظر داشته باشيم که كيفيت مطالعه را فداي كميت آن نكنيم. اين كه ما هر روز كتاب جديدي مطالعه مي كنيم ولي چند روز بعد، چيزي از آن را به خاطر نمي آوريم، بیان کننده اين مطلب است كه بايد در عملكرد خود در اين خصوص، تجديد نظر كنيم.

[aparat id=”d1TZL”]

یادداشت و به اشتراک گذاری اتفاقات روزانه 

با نوشتن اتفاقات روزمره زندگي خود، دقت و توجه ما به وقايع بيشتر مي شود و مي توانيم با به اشتراک گذاشتن آن ها و باز خوردي كه از ديگران مي گيريم، توانمندي خود را در خصوص دايره لغات و سبک نويسندگي محک بزنیم و در اصلاح آن را بهبود ببخشیم.

براي انجام بازي هاي فکری، وقت بيشتري بگذاريم

برخي بازي ها كه در ارتباط با كلمات و جمله سازي هستند، نقش موثري را در افزایش هوش کلامی ايفا مي كنند. بازي ها و سرگرمي هايي همانند جدول كلمات متقاطع، پانتوميم،‌ مسابقه گزارشگري، نمايش هاي بداهه، بازي با كلمات بهم ريخته، مشاعره و جمله سازي از اين بازی ها هستند. 

جلوي آيينه بي وقفه صحبت كنيم

جلوي آيينه قرار گرفته و بدون وقفه و تُپُق، سعي كنيم به مدت يک دقيقه در خصوص موضوعي خاص صحبت كنيم. با اين ترفند، كلمات و عباراتي كه در گوشه ذهن ما پنهان شده است را فرا خوانده و از آن ها در جهت افزایش هوش کلامی و دايره واژگان بهره می بریم. با تكرار و تمرين سعي كنيم زمان بي وقفه صحبت كردن خود را مدام افزايش داده و توانايي خود را تقويت كنيم.

مسلما مواردي كه ذكر شد، تمامي راه كارهاي تقویت هوش کلامی نخواهد بود، اما به كار بردن آن ها كمک به سزايي در دستيابي به دايره واژگاني وسيع تر و به تبع آن افزايش هوش كلامي ما خواهد کرد، پس ترديد را كنار گذاشته و با به كارگيري اين روش ها و تقويت هوش كلامي خود در ارتباط با ديگران بدرخشيم.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

ضریب هوشی (IQ) چیست؟ + تست آنلاین IQ
هوش هیجانی چیست؟+ تفاوت هیجان و احساس
هوش کلامی چیست؟ | حقایقی درباره هوش کلامی زبانی که باید بدانید
بازی برای تقویت هوش کلامی کدامند؟ | چگونه هوش کلامی کودکان خود را فزایش دهیم؟
هوش اجتماعی چیست؟ + اهمیت هوش اجتماعی در زندگی
5/5 - (43 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

    1. سپاس از توجهتون. امیدوارم مطالب این مقاله به بهبود عملکرد اجتماعی شما کمک کنه

  1. certainly like your web site however you need to check the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I to find it very troublesome to tell the reality however I?¦ll certainly come again again.

  2. I do trust all of the ideas you’ve introduced in your post. They are very convincing and will definitely work. Still, the posts are very brief for newbies. May just you please lengthen them a little from next time? Thank you for the post.

  3. Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. However think of if you added some great images or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and clips, this blog could definitely be one of the greatest in its field. Awesome blog!

  4. Hi would you mind letting me know which web host you’re using? I’ve loaded your blog in 3 different internet browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you recommend a good internet hosting provider at a fair price? Kudos, I appreciate it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا