هوش اجتماعی

هوش اجتماعی چیست؟ + اهمیت هوش اجتماعی در زندگی

هوش اجتماعی یکی از چندین نوع هوش است که به روابط ما مربوط می‌شود. این هوش، در حقیقت میزان توانایی لازم برای ایجاد، حفظ و گسترش ارتباطات ما خواهد بود. هوش اجتماعی شامل مهارت‌های برقراری ارتباط موثر، حفظ و گسترش این ارتباط ها است. هوش اجتماعی هم مانند هوش هیجانی قابل تقویت شدن است، یعنی می‌توانیم آن را با آموزش تقویت کنیم.

نظریه هوش چند گانه گاردنر چیست؟ + از دیدگاه گاردنر هوش به چه معنا است؟

ممکن است هر کدام از ما این موضوع را تجربه کرده باشیم که از درون حس کنیم در موقعیتی خطرناک هستیم یا این که با رفتن به جایی جدید، حس خانه در ما ایجاد شده باشد.
حتی ممکن است به ‌صورت کاملاً نا خودآگاه، اطلاعاتی را که با حواس خود به ‌دست آوردیم، دوبتره پردازش کنیم و تصویریی درونی بسازیم، در این هنگام، به طور نا خودآگاه از هوش اجتماعی خود بهره می بریم؟

همان طور که پیش تر هم اشاره شد، خودآگاهی، فهمیدن احساس و شخصیت خودمان است که برای افزایش هوش هیجانی بسیار ضروری است، اما شناختن هوش اجتماعی به ‌منظور فهمیدن دیگران و پاسخ به نیاز های آن ها در نظر گرفته می ‌شود.

تعریف هوش هیجانی چیست ؟ تفاوت هیجان و احساس

قبل از تقویت هوش اجتماعی بهتر است هوش هیجانی افراد تقویت شود، دلیل این امر این است که بسیاری از افراد ممکن است اطلاعات زیادی درباره چگونگی برقراری یا حفظ روابط را داشته باشند، اما نمی‌توانند به این دانسته‌ها عمل کنند.
هوش هیجانی برای از بین بردن فاصله میان دانش و عمل به میان می‌آید. بسیاری از افراد مشکلات درونی عدیده‌ای برای برقراری روابط دارند که این مشکلات را می‌توان به کمک تقویت هوش هیجانی رفع کرد.

 

با تقویت هوش هیجانی، توانایی مدیریت هیجانات و کنترل رفتار ما بالا می‌رود و باعث می‌شود که افراد در روابط خود کمتر آسیب دیده و کمتر به دیگران آسیب وارد کنند.
یکی از مهارت‌های هوش هیجانی، یکپارچگی درونی است که باعث می‌شود افراد در روابط خود با دیگران، اعتماد آن ها را جلب کنند و به اصول اخلاقی پایبند باشند. بنابراین، می‌توانیم نتیجه بگیریم که هوش هیجانی پایه تقویت هوش اجتماعی است.

گام های هوش اجتماعی

به کمک این هوش، یعنی هوش اجتماعی به اتفاقات پیرامون خود توجه می ‌کنیم و از آن ‌ها آگاه می شویم و می ‌توانیم درک بهتری از احساسات دیگران داشته باشیم. ساختن هوش اجتماعی اهمیت بسیاری دارد، زیرا این نقطه همان جایی است که بر درک ما از نحوه پردازش احساسات تمرکز دارد و در جهان پیرامون برای ساخت رابطه های مؤثر و پویا آن را به‌ کار می ‌بریم. البته این فرایندی عقلانی و گام ‌به‌ گام است.

گام اول فکر کردن به خودآگاهی خود، به وسیله تمرکزی درونی است، این گام با رویکرد نگاه به درون و آگاه ‌شدن به جریانات فکری ما است.
گام دوم، توسعه هوش اجتماعی است، یعنی تغییر تمرکز از انعکاس درونی به مشاهدات بیرونی، تفکر درباره این که چگونه با دیگران تعامل داشته باشیم.
برای بهبود هوش اجتماعی می توانیم، از تکنیک ‌های ساده ‌ای بهره ببریم. نقطه شروع این تمرین حواس ما است، یعنی استفاده از حواس برای یادگیری اتفاقات پیرامون.
در نگاه اول، بسیار ساده به ‌نظر می ‌رسد. با این‌ حال می ‌توانیم با توجهی نه چندان زیاد، از مسائل پیرامون خود بسیار بیاموزیم به خصوص در زمان های تحت فشار و زمانی که مشغله بسیاری داریم و دچار استرس می ‌شویم، می ‌توانیم به جزئیات اتفاقاتی که در اطراف ما در حال رخ دادن است، دقت کنیم.
لازم به ذکر است که برخی افراد بر اساس نوع کاراکتر شخصیت خود، توجه بیش تری به اتفاقات پیرامون دارند، علی ‌رغم این که به ‌طور کاملاً نا خودآگاه از حواس خود استفاده می ‌کنیم.

راه کارهای مهم این است که وقتی از طریق حواس به اتفاقات پیرامون خود توجه می کنیم، چه می ‌بینیم؟ چه حس می‌ کنیم؟ چه می‌ شنویم؟ ممکن است در این مرحله، به اطلاعاتی نظیر زبان بدن، چهره، تن صدای افراد و… توجه کنیم.
زمانی که در این مقوله به تسلط برسیم، می ‌توانیم اطلاعات موجود را با هم ترکیب کنیم و به این موضوع پی ببریم که افراد به چه فکر می‌ کنند. شناخت حواس برای پی ‌بردن به اتفاقات پیرامون، به تمرین نیاز دارد.
برای پی‌ بردن به هوش اجتماعی می ‌توانیم به سؤالات زیر فکر کنیم.

  1. چگونه از حواس خود در موقعیت ‌های اجتماعی استفاده می‌ کنیم؟
  2. میزان توجهی که به اتفاقات پیرامون داریم چقدر است؟
تقویت هوش اجتماعی از چه راه های امکان پذیر است؟

نقش همدلی در هوش اجتماعی چیست؟

همدلی و هوش اجتماعی

یکی دیگر از کلید های مهم هوش هیجانی، توانایی همدلی با دیگران است، همدلی سبب می ‌شود تا بتوانیم فرد مقابل را بهتر درک کنیم و بتوانیم روابط بهتر و قوی ‌تر با دیگران داشته باشیم، این مهارت را می‌ توانیم بیاموزیم و آن را توسعه دهیم.

در زمان همدلی، خود را به جای فرد مقابل می گذاریم و از عینک او موقعیت ها را می ‌بینیم، اما این بدان معنا نیست که عین شخص مقابل شویم و عین تجربه او را داشته باشیم، فقط کافی است درباره آن شخص و وضعیتی که در حال تجربه‌ کردن است، بدانیم و تجسم کنیم که در این موقعیت او چه احساساتی دارد، چه فکری می‌ کند و چطور رفتار می کند.
دانستن درباره ی احوال شخصی دیگران، نه ‌تنها کمک ‌کننده نیست، بلکه زیان‌ آور هم هست، در این شرایط، نقش همدلی بسیار پر رنگ است و به فرد مقابل می‌ فهمانیم که ما حال او را درک می ‌کنیم و همین موضوع، قوت قلبی برای آن فرد است.

 بسیار مهم است که در زمان همدلی، سوالات درستی از فرد مقابل بپرسیم، سؤالاتی که به فرد این اجازه را می دهد تا احساساتی را که با آن درگیر است را با ما در میان بگذارد.
اگر شرایط پرسیدن سؤالات را نداریم، می ‌توانیم، به این فکر کنیم که آن فرد چگونه فکر می ‌کند و در حال تجربه چه احساسی است.
با وجود این، آن چه به ‌دست می آوریم، دیدگاه ما محسوب می ‌شود و فقط آن فرد می ‌تواند بگوید که واقعاً چه حسی را تجربه می ‌کند. در همدلی، هیچ ‌وقت نباید به این تظاهر کنیم که دیگری چه فکری می ‌کند، پس بهتر است در زمان همدلی با همه حرف ‌های فرد مقابل موافقت نکنیم.
اگر چه دوست داریم حین شنیدن صحبت های فرد مقابل مثال هاییچ درباره ی خود بزنیم، اما بد ترین کار این است که با زدن مثال هایی درباره ی خود، مکالمه را به ‌سمت خود بکشانیم و فرصت مکالمه را از فرد مقابل بگیریم.

نقش تعادل در هوش هیجانی چیست؟

نکته مهم در این شرایط، تعادل است، یعنی بیش تر بپرسیم تا بیش تر بفهمیم. برای مثال، می ‌توانیم از افراد بپرسیم که دقیقاً چه حسی دارند؟ این موقعیت از نظر آن‌ها به چه معناست؟ چه باعث شده است که این طور فکر کنند؟ برای اینکه فرد مقابل، همدلی ما را درک کند، می ‌توانیم به او باز خورد دهیم مثلاً بگوییم: «این طور که من متوجه شدم… » یا «من گمان می‌ کنم که این موقعیت، این حس را در تو به ‌وجود آورد… ».

این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که هنگام باز خورد دادن از جملات قطعی استفاده نکنیم. برای مثال، نباید بگوییم “من مطمئنم، این باعث می ‌شود که این طور فکر کنی که…” یا “دلیل این موضوع حتماً این است که… “.
حسن مهم استفاده‌ نکردن از جملات قطعی این است که فرد مقابل متوجه می ‌شود، احساسش را درک می کنیم، نه این که دقیقاً بخواهیم جای آن فرد باشیم، به این شیوه مکالمه زبان تحقیقی، تجربی گفته می ‌شود که در آن از کلماتی مثل، می ‌توانست، احتمالاً و شاید استفاده می کنیم.

دو قاعده مهم را همیشه باید به یاد داشته باشیم:

1. سؤال بپرسیم تا بیش تر بفهمیم
2. پیشنهاد کمک بدهیم.
به ‌طور کلی، مزایای همدلی این است که فهم بهتری از فکر و احساس فرد مقابل پیدا می ‌کنیم و همین، فرصت ساختن روابط بهتر را به ما می‌ دهد.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

ضریب هوشی (IQ) چیست؟ + تست آنلاین IQ

 

Rate this post
نمایش بیشتر

‫29 دیدگاه ها

  1. What i do not understood is if truth be told how you are not actually a lot more well-preferred than you might be now. You are so intelligent. You already know thus significantly in relation to this matter, produced me for my part imagine it from numerous various angles. Its like women and men don’t seem to be fascinated until it is something to accomplish with Lady gaga! Your individual stuffs nice. All the time take care of it up!

  2. Howdy would you mind letting me know which hosting company you’re working with? I’ve loaded your blog in 3 different browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you recommend a good internet hosting provider at a reasonable price? Thank you, I appreciate it!

  3. I used to be suggested this web site by way of my cousin. I am not positive whether this submit is written through him as no one else recognise such particular approximately my problem. You are wonderful! Thank you!

  4. Thank you for your own effort on this website. My mum really likes setting aside time for investigations and it’s really simple to grasp why. My partner and i notice all of the compelling means you offer informative guides via this website and in addition invigorate contribution from other individuals on the idea and our favorite girl has always been starting to learn a great deal. Have fun with the rest of the new year. You’re performing a wonderful job.

  5. Thanks, I have just been searching for info approximately this subject for a long time and yours is the greatest I’ve came upon till now. However, what about the bottom line? Are you certain in regards to the source?

  6. An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing a little analysis on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you become expertise, would you mind updating your blog with more details? It is highly helpful for me. Big thumb up for this blog post!

  7. I think this is one of the most significant information for me. And i am glad reading your article. But want to remark on some general things, The website style is ideal, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

  8. Thanks for sharing excellent informations. Your website is so cool. I’m impressed by the details that you¦ve on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my friend, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and just could not come across. What an ideal site.

  9. Thank you for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such wonderful info being shared freely out there.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا