هوش هیجانی

آیا می توانیم هوش هیجانی خود را اندازه گیری کنیم؟

اندازه‌گیری هوش هیجانی کار  بسیار سختی است، به گونه ای که برخی رواشناسان می گویند، اصلاً نمی توانیم آن را اندازه گیری کنیم، اما با این حال، بسیاری معتقدند که می‌توانیم آن را اندازه‌گیری کنیم، اما بزرگ ترین مشکل این است که راحت‌ترین روش برای اندازه‌گیری EQ، یعنی مقیاس های خود سنجی، ضعیف‌ترین روش برای این اندازه گیری خواهد بود.
 در مقیاس های خود سنجی از فرد خواسته می شود تا درباره ی توانایی ها، مهارتها و رفتارهای خود گزارشی تهیه کند و ارائه دهد. مثلاً، در این مقیاس ها از فرد پرسیده می شود  که چقدر می‌تواند به طور مؤثر هیجان های خود را بشناسد و چه درکی از این هیجانات دارد.
 
استفاده از این آزمون ها  مشکلاتی به همراه خواهد داشت. مثلا، مردم معمولاً علاقه دارند دستاوردهای خود را بزرگ نشان دهند و کمبود های خود را کوچک به نمایش بگذارند، در نتیجه، آزمون های خود سنجی، تصویری بزرگ‌نما از مهارت ها یا توانایی‌های افراد نشان می دهد.
یا زمانی که مردم در خود سنجی با صداقت کامل آزمایش می شوند، از آگاهی دقیقی برخوردار نیستند. یعنی، آن ها حقیقت را پنهان نمی کنند، اما اصلاً نمی‌دانند حققیت چیست.
 
[aparat id=”y87cg”]
 
 
طبق  مشکلاتی که گفتیم مقیاس های خود سنجی EQ، با وجود این که ارزشمند هستند، نباید به تنهایی برای اندازه‌گیری EQ به کار گرفته شوند و تنها راه چاره برای مقیاس های خود سنجی، استفاده از ازمون های چند مرتبه‌ای است.
در این آزمون ها چند نفر به سوال ها پاسخ می‌دهند. در این روش نه تنها خود  فرد به آزمون و سوال ها جواب می‌دهد، بلکه دوستان، همکاران و اعضای خانوادة او نیز به آن ها پاسخ می‌دهند و به این ترتیب نظر خود را درباره این که آن فرد معمولاً چه عملکردی دارد نشان می‌دهند.
 
هوش هیجانی یا EQ چیست ؟+ تفاوت هیجان و احساس
 
البته دیگران از بیرون بهتر می‌توانند نگاه کنند و با دقت تخمین بزنند که آن فرد در تعاملات اجتماعی خود تا چه حد مهارت دارد، اما روش آخر این است که برای اندازه‌گیری EQ از آزمونی عملی استفاده کنیم. در این آزمون ها مشکلات عملی را در اختیار آزمودنی ها می‌گذارند و از آن ها می‌خواهند که پاسخ ها را پیدا کنند.این آزمون ها به جای آن که از ما بخواهند درباره این که تا چه حد در مهارت های هوش هیجانی خوب هستیم گزارش دهیم، از ما می‌خواهند تا این مهارت ها را به صورت عملی  نشان دهیم. 
هوش اجتماعی چیست؟ + اهمیت هوش اجتماعی در زندگی
 

یک نظریه ی علمی به ما می گوید:” برای تعریف درست یک مفهوم، باید آن را اندازه گیری کنیم.” اما متاسفانه هوش هیجانی مانند ضریب هوشی قابل اندازه گیری دقیق نیست، تا کنون هیچ آزمون دقیق و استانداردی که بتواند هوش هیجانی فرد را بسنجد،به وجود نیامده است.

آیا ما می توانیم هوش هیجانی را اندازه گیری کنیم؟

حتی شاید چنین استدلال شود که به خاطر ماهیت هوش هیجانی قادر به سنجش آن نیستیم. برای مثال، آیا می توانیم سطح مهربانی خود را در مقایسه با دیگران با عدد نشان دهیم؟ 

با وجود این مساله اگر هنوز نیز می خواهید هوش هیجانی خود را مورد مقایسه و سنجش قرار دهید، می توانید کتاب های متنوعی که در دسترس قرار دارند، مطالعه کنید، البته در شبکه های اینترنتی نیز شرکت هایی وجود دارند که با دریافت هزینه سوالات پیچیده در اختیار ما قرار می دهند و نتیجه را به ما اعلام می کنند. این آزمون ها در حالی که بسیار هدفمند طراحی شده اند، هیچ شواهد محکمی مبنی بر درستی آن ها در دسترس قرار ندارد.

در حالی که پژوهش برای یافتن آزمون علمی برای هوش هیجانی ادامه دارد، ماهیت پیچیده ی هوش هیجانی و ویژگی هایی که شامل می شود، سنجش آن را در سطحی دقیق و علمی دشوار می کند، ولی نقطه ی شروع چنین آزمونی می تواند شامل همان ویژگی های اولیه ای باشد که بر مبنای هوش هیجانی هستند.

با هم به بررسی چند نمونه از ویژگی های اولیه که بر مبنای هوش هیجانی هستند می پردازیم و در پایان هر یک از این ویژگی ها پرسش هایی را مطرح می سازیم تا بر اساس پاسخ هر یک از آن پرسش ها میزان و سطح هوش هیجانی خود را محک بزنیم.

چند روش اندازه گیری هوش هیجانی

اندازه گیری هوش هیجانی از طریق موارد زیر انجام می شود:

خود آگاهی

اندازه گیری هوش هیجانی

همان طور که خودآگاهی انسان رشد می یابد، درک انسان نسبت به احساسی که دارد و رفتاری که در پیش می گیرد افزایش می یابد. چنین درکی به انسان فرصت می دهد که خود و زندگی اش را مطابق با خواسته خود تغییر دهد، اصلاح کند و رشد دهد. داشتن تفکری روشن و شفاف نسبت به خودمان و آن چه از زندگی می خواهیم ما را توانمند می سازد تا به طور آگاهانه و فعالانه خواسته های خود را به واقعیت تبدیل کنیم.

هنگامی که خود آگاهی کافی نداریم، در سطح هیجانات درونی و باورهای منفی خود قرار می گیریم و به افکار نادرست اجازه می دهیم احساسات و اعمال ما را تعیین کنند.

  حال وقت آن است با پاسخ دادن به سوالات زیر سطح خود آگاهی که جز ویژگی های اولیه سنجش هوش هیجانی است را محک بزنیم؛

۱. در موقعیت های مختلف، چقدر از هیجانات خود آگاه هستیم؟!

۲. چقدر باور داریم که کنترل هیجانات مان امکان پذیر است؟!

۳. اگر متوجه شویم هیجان های ما آشفته کننده هستند، چقدر می توانیم آن ها را کنترل کنیم و در راستای درست قرار دهیم؟!

۴. نگرش مثبت ما نسبت به زندگی چقدر بالا است؟!

۵. چقدر به تاثیر رفتار خود بر روی دیگران توجه می کنیم؟!  به عنوان مثال: بر هم زدن قرار ملاقات یا  تند و خشن صحبت کردن.

۶. تا چه حد در توجه به نیازهای دیگران توانمند هستیم ؟!

خویشتن داری

به مجموعه ای از مهارت ها، ویژگی ها، عادت ها و نگرش ها که موجب می شوند در رویارویی با هیجانات استرس آور، انعطاف پذیر، پر انرژی و شاد باقی بمانیم، خویشتن داری می گویند.

چطور هوش هیجانی خود را تغییر دهیم؟ تغییر هوش هیجانی

با هم به سراغ پاسخ دادن سوالات این بخش می رویم:

۱. توانایی خود را در برخورد با انتقاد چگونه ارزیابی می کنیم؟!

۲. در سازگاری با تغییر شرایط بدون این که عملکرد کلی مان تحت تاثیر قرار بگیرد، چقدر انعطاف پذیر هستیم؟!

۳. صرف نظر از این که چه اتفاقی ممکن است ما را آشفته کند، چقدر خوب می توانیم سطح عملکرد خود را با ثبات نگه داریم؟!

۴. در جایی که ممکن است درگیر اختلافات شخصی شویم، برای مثال؛ در محل کار ، چقدر می توانیم با شرایط روبه رو شویم، بدون این که توانایی شغلی خود را تحت تاثیر قرار دهیم؟!

۵. هنگامی که شرایط قرار نیست در حال بهبود باشد، صبر و بردباری خود را چقدر بالا ارزیابی می کنیم؟!

۶. برای بهبودی پس از یک واقعه ناگوار توانایی خود را چقدر خوب ارزیابی می کنیم؟! برای مثال، از دست دادن شغل یا مرگ عزیزان 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Thank you for sharing superb informations. Your site is very cool. I’m impressed by the details that you’ve on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my friend, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and just couldn’t come across. What a perfect site.

  2. Hello, Neat post. There’s a problem along with your site in internet explorer, may test thisK IE nonetheless is the marketplace chief and a huge portion of other people will omit your fantastic writing because of this problem.

  3. I have recently started a blog, the info you provide on this website has helped me greatly. Thanks for all of your time & work. “My dear and old country, here we are once again together faced with a heavy trial.” by Charles De Gaulle.

  4. Admiring the commitment you put into your blog and in depth information you offer. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same old rehashed information. Wonderful read! I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا