هوش هیجانی

هوش هیجانی بالا چه فایده ای دارد؟ | 8 مزیت هوش هیجانی که باید بدانیم!!!

هوش هیجانی به آن دسته از هوش گفته می شود که به انسان برای برقراری یک رابطه قوی، موفقیت در تحصیل و کار و رسیدن به اهداف زندگی کمک می‌کند. احساسات و عواطف، نقش بسیار مهمی در نحوه و کیفیت زندگی شخصی ما ایفا می‌کنند، پس اگر بدانیم که چگونه احساسات خود را کنترل کنیم و یا به شیوه ی صحیح و در مکان مناسب آن‌ها را ابراز کنیم، اهمیت زیاد آن را درک خواهیم کرد.
هوش هیجانی، به ما کمک می‌کند تا در مقابل پستی و بلندی های زندگی تصمیمات بهتری بگیریم، در واقع به ما یاد می دهد به مدیریت رفتار و روابط خود بپردازیم.
مجهز بودن به هوش هیجانی مهارت مهمی است. در حالی که زندگی هنوز مشکلات و درد و رنج های زیادی را در مسیر ما قرار می دهد. هوش هیجانی ما را قادر می سازد به بهترین شیوه ی ممکن با آن ها مقابله کنیم و بر مبنای تفکر عاقلانه تصمیم های خوب بگیریم و از رابطه های خوب با دیگران لذت ببریم.

هوش هیجانی یا EQ چیست ؟+ تفاوت هیجان و احساس

کاربرد هوش هیجانی

افرادی که دارای هوش هیجانی بسیار بالایی هستند می توانند در زمینه‌های زیر بهترین عملکرد را داشته باشند:

  • ایجاد انگیزه و پشتکار، در موقعیت‌های دشوار
  • توانایی کنترل رفتارهای تکانشی
  • کنترل و تنظیم هیجانات و توانایی و یا به تاخیر انداختن آن‌ها
  • جلوگیری از غلبۀ استرس بر قدرت تفکر
  • قدرت همدلی با دیگران
  • تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود
  • تشخیص، درک و تأثیرگذاری بر احساسات دیگران
4 مهارت اصلی در پرورش هوش هیجانی + چگونه هوش هیجانی خود را تقویت کنیم؟

4 نشانه‌ی افرادی که هوش هیجانی بالا دارند

افرادی که از هوش هیجانی بالا برخوردار هستند، دارای نشانه هایی می باشند که در ادامه به توضیح چند مورد از آن ها می پردازیم.

[aparat id=”y87cg”]

1. کنجکاوی در مورد آدم‌های جدید

افرادی که از هوش هیجانی بالا برخوردار هستنند در ارتباط با افرادی که به تازگی با آن‌ها آشنا شده‌اند، سؤالات زیادی می‌پرسند، زیرا نسبت به ویژگی های این افراد کنجکاو هستند. این افراد از قدرت همدلی که یکی از مؤلفه‌های اصلی هوش هیجانی است، بسیار برخوردار هستند، زیرا آن ها دوست دارند با دیگران تعامل داشته‌ باشند. این افراد هر گونه  احساساتی را از طرف دیگران می پذیرند و سعی می‌کنند چیزهای زیادی از آن‌ها بدانند تا بتوانند بهتر دیگران را درک کنند. 

2. داشتن توانایی رهبری

طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از رهبران شایسته‌ی دنیا دارای هوش هیجانی بالا هستند، افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند بهتر می‌توانند به رهبری دیگران بپردازند و در مدیریت این امور موفق‌ شوند.

3. تمرکز بالا

 افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، در برابر محرک‌های محیطی بسیار مقاومت می‌کنند و این قدرت را دارند تا تمام حواس خود را متمرکز بر موضوعی خاص کنند. کودکانی که می‌توانند به راحتی بر درس‌های خود متمرکز شوند و بازی کردن را به بعد از درس خواندن موکول می‌کنند، در آینده می‌توانند به موفقیت بیشتری دست یابند.

4. کمک به دیگران 

افرادی که مهربان هستند، با حوصله به حرف‌های دیگران گوش می‌دهند و به افراد نیازمند کمک می‌کنند، هوش هیجانی بالایی دارند. اکثر انسان‌ها به دلیل مشغله های زیادی که دارند، ترجیح می‌دهند به جای این که به فکر دیگران باشند به حل مسائل خود بپردازند و حوصله‌ی کمک کردن به دیگران را ندارند، اما افرادی هستند که با وجود مشغله‌های خود به فکر دیگران و کمک کردن به آن‌ها می باشند.

8مزیت هوش هیجانی چیست؟

مزیت هوش هیجانی

هوش هیجانی یکی از ویژگی های مهم در زندگی هر انسانی است که می تواند مزیت های چشم گیری در نحوه زندگی افراد داشته باشد. در ادامه به بررسی 8 مورد از این مزیت ها خواهیم پرداخت.

به خودمان اعتماد داریم

همه ما انسان ها دارای مهارت ها و ویژگی هایی هستیم که می توانیم در شرایط متفاوت زندگی به بهترین روش عمل کنیم. زمانی که از هوش هیجانی برخوردار می شویم، در هر موقیت سخت و در زمان رو به رو شدن با مشکلات بهترین راه حل را انتخاب می کنیم.

فردی کاردان و با کفایت می شویم

کاردانی و شایستگی ما ترکیبی از مهارت های رهبری، خودآگاهی و خود کنترلی است،به این معنا که ما از یک طرف توانمندی های خود را تایید می کنیم و از سوی دیگر از آن ها به نفع خودمان استفاده می کنیم و همچنین عملکرد خوب و با درایت از خود نشان می دهیم.

احترام دیگران را به دست می آوریم

 به صورتی رفتار خواهیم کرد که ما را بیشتر دوست داشته باشند، هنگامی که با ملاحظه، درستی و راستی رفتار می کنیم، اعتماد و احترام دیگران را به دست می آوریم. آن ها از صداقت و همدلی ما قدر دانی می کنند و از بودن با ما لذت می برند، البته گاهی هم دوست دارند فردی همانند ما باشند.

مهارت های ارتباطی ما رشد می کنند

هدف از هوش هیجانی این است که با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنیم. چنین چیزی زمانی اتفاق می افتد که از نظر هیجانی نسبت به احساسات و هیجانات آن ها حساسیت نشان می دهیم، زمانی که می توانیم نقطه نظر آن ها را درک و قدر دانی کنیم، حتی هنگامی که با آن ها موافق نیستیم. زمانی که می توانیم نه تنها احساسات خود را ابراز کنیم، بلکه نشان دهیم که احساسات آن ها را درک می کنیم و حتی  وقتی که عدم توافق بین ما جدی شود، می توانیم به روشی مسالمت آمیز مشکلی را حل کنیم.

ارتباط شخصی بهتر 

رابطه های صمیمانه به انعطاف پذیری، تحمل، پذیرش، درک و فهم به انگیزه ای نیاز دارد که برای ساختن و حفظ چنین رابطه ی صمیمانه ای باید سخت تلاش کنیم و تنها هوش هیجانی ما را به چنین مهارت هایی مجهز می سازد.

موفقیت در کار 

ممکن است به هوش هیجانی خود در محل کار توجه نکنیم، اگر چه آن چه مدیران به آن توجه بسیاری دارند، مهارت های ارتباطی خوب، توانایی کار گروهی خوب، رویکرد مثبت و موثر همراه با ایده های خلاقانه و درک اصول و اهداف شرکت است. شرکت‌های موفق متوجه شده‌اند که با شناخت هیجانات می‌توانند، محیط‌ کار سالم‌تری را برای کارکنان خود به وجود آورند.

 می‌توانم گفتگوهای سخت را اداره کنیم

مکالمه‌های دشوار می‌توانند احساسات ما را برانگیزند. اگر مهارت درستی دارید، می‌توانید قبل از یافتن تصمیم، با برقراری ارتباط عاطفی با طرف مقابل، آن مکالمات را کنترل کنید.

 یک رهبر قدرتمند می شویم

رهبران بزرگ راحت تر مردم را درک می‌کنند. آن ها به خوبی می‌دانند که مدیران چگونه کار می‌کنند، چگونه می توانند بر مردم تأثیر بگذارند و چگونه الهام بخش آن ها هستند. هوش هیجانی به ما کمک می‌کند تا به این درک برسیم تا بتوانیم یک رهبر موفق باشیم و تیم خود را در مسیر درست هدایت کنیم.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

نظریه هوش چند گانه گاردنر چیست؟ + از دیدگاه گاردنر هوش به چه معنا است؟
هوش اجتماعی چیست؟ + اهمیت هوش اجتماعی در زندگی
هوش کلامی چیست؟ | حقایقی درباره هوش کلامی زبانی که باید بدانید
Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. What’s Happening i’m new to this, I stumbled upon this I’ve found It absolutely useful and it has aided me out loads. I hope to contribute & help other users like its aided me. Good job.

  2. Thank you for sharing excellent informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you’ve on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the information I already searched everywhere and simply could not come across. What a great site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا