هوش اجتماعی

هوش اجتماعی زنان چه نقشی در زندگی آن ها ایفا می کند؟ | ویژگی زنان با هوش اجتماعی بالا

هوش اجتماعی در واقع یک مهارت فردی شناخته شده است که به کمک آن می توانیم از خود در موقعیت های مختلف عکس العمل بهتری نشان دهیم، در نتیجه به خواسته های خود زود تر دست پیدا خواهیم کرد. در واقع هوش اجتماعی یکی از شاخه های هوش می باشد.

همه انسان ها برای بهتر زندگی کردن به برقراری ارتباط نیازمند هستند، یک ارتباط زمانی می تواند موثر واقع شود که آن فرد از هوش اجتماعی بالایی برخوردار باشد، پس قبل از پرداختن به این موضوع باید به یاد داشته باشیم که همه افراد چه زن و چه مرد برای بالا بردن هوش اجتماعی خود باید آن را تقویت کنند.

هوش اجتماعی چیست؟ + اهمیت هوش اجتماعی در زندگی

هوش اجتماعی زنان چیست؟

با توجه به این که انسان موجودی اجتماعی است باید توانایی ایجاد ارتباط با دیگران و کنار آمدن با آن ها را داشته باشد. هوش اجتماعی یکی از انواع هوش می باشد که هدف آن شناخت احساسات، هیجانات و روحیات افراد است و  بتواند به انسان مهارت ایجاد رابطه درست و سازنده را بدهد، به طوری که روابط پایدارتر و مورد رضایت تر باشند. با همین تعریف به اهمیت وجود هوش اجتماعی برای زنان پی می بریم. در واقع هوش اجتماعی قدرت درک و اداره کردن دیگران می باشد که موجب می شود روابط انسانی عملکرد خردمندانه تری داشته باشند. در تعریفی ساده تر می توان گفت: توانایی شناخت افراد، توانایی همکاری و عمل خلاقانه در روابط انسانی است که این روابط در دوستی، ازدواج و روابط شغلی تعریف می شود.

هوش هیجانی یا EQ چیست ؟+ تفاوت هیجان و احساس

در تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ در موسسه تحقیقاتی دانشگاه فونیکس انجام شد، ده مهارت برای نیروی کار در دهه های آینده معرفی شد که هوش اجتماعی دومین مهارت در این لیست بود. این هوش به درک روابط میان انسان ها، احساسات، افکار و رفتارها کمک می کند. می توان این هوش را به دو بخش: هوش درون فردی و هوش برون فردی تقسیم کرد که در واقع مربوط به شناخت و آگاهی خود و دیگران است و در دو قسمت: آگاهی اجتماعی، یعنی احساس دیگران و مهارت اجتماعی، یعنی عمل بر پایه آن احساس، می باشد. در تقسیم بندی انسان ها به دو دسته درون گرا و برون گرا، برون گرا ها از هوش اجتماعی بیشتری برخوردارند. برای تقویت این هوش، در قدم اول پرورش هوش هیجانی حائز اهمیت است.

علت عدم مشارک زنان در اجتماع می تواند ناشی از وجود باور های نادرست جامعه نسبت به توانایی ها و استعداد های فوق العاده زنان باشد. این نگرش های منفی باعث می شود زنان افرادی ضعیف و فاقد اعتماد به نفس شوند و نتوانند شایستگی های خود را بروز دهند، اما زنان یک جامعه باید هوش اجتماعی را در خود تقویت کنند و با اعتماد به نفس بالا به ایجاد روابط دوستانه و همکاری با دیگر افراد بپردازند.

تاثیر هوش اجتماعی بر زندگی افراد چیست؟ | افزایش درآمد در کسب و کار با هوش اجتماعی


8 عامل تشکیل دهنده هوش اجتماعی کدامند؟

عوامل تشکیل دهنده هوش اجتماعی عبارتند از:

  1. ذهن خوانی دیگران و شناخت آن ها از روی زبان بدن و ارتباط کلامی و غیر کلامی
  2. توانایی گوش دادن فعالانه
  3. تاثیرگذاری بر دیگران
  4. اجتماعی بودن
  5. محبوب و فعال بودن در کارهای اجتماعی
  6. مشورت و حل مشکلات به صورت جمعی
  7. قدرت تشویق و ترغیب
  8. درک و فهم رفتار در زمینه های اجتماعی


ویژگی های زنانِ دارای هوش اجتماعی بالا چیست؟

زنان برونگرا

هوش اجتماعی زنان باعث می شود آن ها دارای ویژگی هایی باشند. این ویژگی ها عبارتند از:
برون گرا هستند. آن ها می توانند تا حدود زیادی رفتار دیگران را پیش بینی کنند، چون می توانند احساسات آن ها را درک کنند و به آسانی خود را با موقعیت های اجتماعی وفق دهند و سازگار شوند. آن ها با دیگران هم به آسانی سازگار می شوند، زیرا دیگران را غیر قابل پیش بینی نمی دانند.

با کلماتی که در شان دیگران است با آن ها صحبت می کنند. برای آغاز گفت و گو مشکلی ندارند و دید وسیعی نسبت به زندگی دارند، با دید مثبت به زندگی و افراد نگاه می کنند، در زمان مناسب حرف می زنند و به وقتش خوب گوش می دهند، آن ها از بحث کردن با دیگران دوری می کنند.

به گفته هاچ و گاردنر: کسانی که در زندگی دارای این چهار خصوصیات باشند، صاحب هوش اجتماعی بالای هستند. این ویژگی ها شامل، توانایی سازندگی یک گروه، داشتن قابلیت مذاکره برای حل مسائل و مشکلات، داشتن موفقیت در روابط شخصی، داشتن قدرت تجزیه و تحلیل اجتماعی.

نظریه هوش چند گانه گاردنر چیست؟ + از دیدگاه گاردنر هوش به چه معنا است؟

اگر هوش اجتماعی زنان بالا باشد، ولی از هوش هیجانی و شعور اجتماعی پایینی برخوردار باشند، می توانند از ویژگی هایی که دارند، برای فریب دیگران استفاده کنند. آن ها می توانند به راحتی دروغ بگویند و سر دیگران را کلاه بگذارند.
محبوبیت می تواند عاملی ضروری و جادویی برای موفقیت اجتماعی باشد. انسان های که دارای هوش اجتماعی خوبی هستند به راحتی می توانند با دیگران رابطه برقرار کنند، آن ها حتی قادر خواهند بود احساسات و واکنش های افراد را پیش بینی کنند و به با این روش به فکر حل مشکلات آن ها باشند.

تقویت هوش اجتماعی از چه راه های امکان پذیر است؟ + تکنیک های افزایش هوش اجتماعی


نقش هوش اجتماعی زنان در زندگی آن ها چیست؟

هوش اجتماعی باعث بهبود کسب و کار می شود. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد، هوش اجتماعی موجب تفاوت عملکرد ما است و کسانی که از هوش اجتماعی بالاتری برخوردار بودند، عملکرد بهتری دارند و همچنین از درآمدهای بالاتری برخوردار هستند. با توجه به این که یکی از مهم ترین مولفه های توانمندی زنان کسب و کار و داشتن درآمد است، به کمک افزایش هوش اجتماعی می توانیم در کنار کسب و کار بهتر، از درآمد بالاتری هم برخوردار شویم که رفاه بیشتری هم به دنبال آن خواهد آمد.

هوش اجتماعی از خصوصیات رهبران و مدیران است چون آن ها باید با شناخت بهتر ویژگی های افراد و انعطاف پذیری در مقابل آن ها، بهتر بتوانند با دیگران تعامل برقرار کنند. با توجه به نقشی که ما زنان در خانه به عنوان مدیر داریم، بالا بودن این هوش کمک می کند تا زندگی خانوادگی بهتری در کنار همسر و فرزندان خود داشته باشیم. در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده مشخص گشته که زنان با هوش اجتماعی بالاتر بهتر می توانند از تمام قدرت مغز خود استفاده کرده و بهتر با احساسات خود کنار بیایند و بیشتر با مشکلات کنار آمده و در نهایت ارتباط موثرتری با همسر و فرزندان خود ایجاد می کنند و جلوی خشونت های خانگی را می گیرند.

کسب و کار زنان چه نقشی در زندگی آن ها دارد؟

آن ها به دنبال حل مشکلات خانوادگی خود از هر راهی می باشند، که یکی از این راه ها مراجع قانونی هستند. شاید این بهترین راه نباشد، اما گاهی می تواند باعث کاهش خشونت های خانگی شود. زنان با هوش اجتماعی بالاتر به دلیل شخصیت برون گرایی که دارند به راحتی در اجتماع شرکت می کنند و به آسانی با دیگران تعامل می کنند و به این طریق بیشتر از سایر زنان از حمایت اجتماعی برخوردار می شوند و به تبع از سلامت روان و جسم بهتری برخوردارند و احساس رضایت از زندگی و شادمانی در آن ها بیشتر است.

هوش اجتماعی زنان به آن ها کمک می کند به خوبی موقعیت ها و افرادی که مشکل دار هستند را شناسایی کنند و جلوی استرس ها و اضطراب ها را پیش از وقوع بگیرند. با کاهش استرس میزان مشکلات جسمی ناشی از آن مانند، سرطان و حمله قلبی کاهش می یابد. هوش اجتماعی زنان به آن ها کمک می کند تا با مهارت تشخیص نیاز و خدمات دهی بالاتر به راحتی در بخش فروش سازمان ها و شرکت ها کار کنند. همچنین هوش اجتماعی زنان باعث می شود آن ها از قدرت تاثیر گذاری بیشتری بر دیگران برخوردار باشند و دیگران به آن ها راحت تر اعتماد کنند. همه ی این موارد در کنار سایر ویژگی هایی که در افراد با هوش اجتماعی بالا دیده می شود، در نهایت باعث ارتقاء سطح زندگی زنان چه در حوزه فردی و چه خانوادگی و اجتماعی می شود، بنابراین برای بهبود کیفیت زندگی و رضایت مندی بیشتر از آن باید به دنبال راه کارهایی برای ارتقاء هوش اجتماعی زنان و مردان باشیم.

چرا باید شاد باشیم؟ + ۱۴ عادت زنان شاد و موفق چیست؟
Rate this post
نمایش بیشتر

‫20 دیدگاه ها

  1. Can I simply say what a aid to search out somebody who actually is aware of what theyre talking about on the internet. You definitely know how you can carry an issue to mild and make it important. Extra people must read this and perceive this aspect of the story. I cant imagine youre not more widespread because you positively have the gift.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا