حمایت اجتماعی

رابطه سازی و جلب دوستی دیگران به چه توانمندی های نیاز دارد؟

ارتباط با دیگران و دوستی با آن ها از نیازهای اجتماعی ما انسان ها است. برایان تریسی می گوید: هشتاد درصد احساس خوشبختی آدم ها به ارتباطات آن ها مربوط می شود. ضمن این که هر چقدر ارتباطات ما گسترده تر باشد، میزان موفقیت و درآمد ما هم افزایش می یابد. اما با این وجود مهارت رابطه سازی و دوستی در بسیاری از ما ها وجود ندارد و ما به سختی می توانیم نظر دیگران را برای دوستی و ارتباط با خود جلب کنیم.

قبل از هر چیزی باید منشاء دوستی مشخص شود، زیرا دوستی دارای منشاء های گوناگونی همانند،هوش بالا، اجتماعی بودن و لبخند زدن می باشد. داشتن ارتباط موثر از موضوعات مهم در هر زندگی شخصی می باشد. ایجاد ارتباط موثر و خوبی به دیگران باعث بهبود زندگی ما می شود، زیرا ایجاد ارتباط موثر از مهارت های زندگی است.

عده ای معتقد هستند که ایجاد ارتباط تنها یک امر ذاتی است در صورتی که این مورد کاملا اشتباه است و ایجاد ارتباط یک امر اکتسابی است و تنها با رعایت نکات و تمرین این مهارت ایجاد می شود. برقرار نشدن ارتباط خوب و موثر می تواند باعث ایجاد رنج شود و ضربه های روحی و عاطفی ایجاد کند.


چرا نمی توانم با دیگران رابطه سازی کنم؟

دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که باعث شود ما نتوانیم به راحتی یک رابطه را ایجاد کنیم. ممکن است ما تیپ شخصیتی درون گرا داشته باشیم و تمایل زیادی نداریم که دیگران را وارد زندگی خود کنیم و با تنهایی و خلوت خود خوشحالیم، اما حال به دلایل مختلف می خواهیم با دیگران وارد رابطه شویم. گاهی ما در محیط ها و خانواده هایی بزرگ شدیم که به شدت محتاط بودند و به راحتی دیگران را وارد زندگی خود نمی کردند و بسیار طبیعی است که برای ما هم سخت خواهد بود که به دیگران اعتماد کنیم و با آن ها ارتباط ایجاد کنیم و همچنین مهارت های جلب دوستی را هم یاد نگرفته ایم.

داشتن غرور و خجالتی بودن هم از دیگر دلایل در این مورد است و یا انتظارات زیادی از دیگران در دوستی داریم و چون خواسته ها یمان بی جواب می ماند دیگر خواستار ایجاد ارتباط نیستیم. این که ما به دیگران احترام نگذاریم و یا فرد بدبین و منفی نگری باشیم هم موجب می شود نتوانیم خوبی ها و نکات مثبت دیگران را ببینیم و برای دوستی با آن ها اقدام کنیم.

این که ما اعتماد بنفس یا در واقع عزت نفس کافی نداشته باشیم هم باعث می شود به ارزش های خود واقف نباشیم و احساس خوبی نسبت به خودمان نداشته باشیم و نتوانیم خودمان و به دنبال آن دیگران را به همان شکلی که هستیم و هستند، بپذیریم در نتیجه برقراری ارتباط برایمان سخت خواهد بود. به جز موارد گفته شده دلایل دیگری هم می تواند برای این ناتوانی ما وجود داشته باشد. با وجود همه ی این ها اگر بخواهیم، می توانیم با کمک مهارت های زیر با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

خیلی از انسان ها داشتن یک رابطه ی معنا دار با دیگران را با اهمیت و مهم می دانند. شخصیت هر انسانی نشان دهنده منش فرد است به همین دلیل بر دیگران و محیط اطراف اثر گذار خواهد بود.


برای جلب دوستی و رابطه سازی چه توانمندی هایی نیاز داریم؟

رابطه سازی در دوستی

مهم نیست ما چرا و با چه هدفی به دنبال برقراری ارتباط و دوستی با دیگران هستیم، بلکه مهم است که چطور می توانیم این کار را انجام دهیم. مهارت هایی که برای این کار وجود دارد تقریبا برای همه ی گروه ها و تیپ های شخصیتی یکسان است و می تواند روی همه ی آن ها عمل کند.

۱- پیش داوری و قضاوتی نداشته باشیم

قبل از هر شروعی سعی کنیم بخاطر بیاوریم ما انسان ها با هم تفاوت های زیادی داریم و قرار نیست طرز فکر ها و رفتارها و عادت هایمان شبیه هم باشد، پس پذیرای این تفاوت ها باشیم. در واقع هیچ کدام از ما کامل نیستیم. پس نباید دیگران را به خاطر تفاوت هایشان سرزنش کنیم و مورد قضاوت قرار دهیم و از لیست دوست هایمان کنار بگذاریم، بلکه آن رفتارها و عادت ها و فکرهای متفاوت را کنار می گذاریم و سعی می کنیم نقاط مشابه بین خود و آن شخص پیدا کنیم و با دید خوب نسبت به او، به سمت برقراری ارتباط برویم و رابطه سازی کنیم.

قضاوت کردن دیگران بخش مهمی از افکار و احساسات ما انسان ها را در ارتباط با اشخاص دیگر شکل می دهد. بسیاری از ما انسان ها گاهی به قضاوت دیگران می پردازیم. قضاوت در واقع یک مکانیسم دفاعی بسیار پیچیده است که به صورت غیر ارادی و ناخود آگاه گاهی رخ می دهد.

مهمترین مکالمات درونی و ذهنی ما مربوط به مبحث قضاوت کردن واکنش ها و رفتار های خود و دیگران است.


۲- شناخت خود در جلب دوستی

شناختن خصوصیات خودمان از مهمترین توانمندی هایی است که نه تنها در رابطه سازی، بلکه در مسائل مختلف زندگی کمک فراوانی به ما می کند. با شناخت خودمان در درجه اول به عزت نفس می رسیم و خودمان را دوست خواهیم داشت و در کنار دوست داشتن خودمان دیگران را هم دوست خواهیم داشت. در مرحله بعد به خودمان و توانایی هایمان اعتماد می کنیم و اگر ترسی از برخورد و ایجاد ارتباط داریم کم کم از بین می رود. همچنین دچار غرور و خودستایی هم نخواهیم شد، در عین حال که برای خود ارزش قائل خواهیم بود، در کنار خودشناسی به پذیرش خود می رسیم و از این که خودمان باشیم هم نگران نخواهیم بود. بنابراین به دنبال بازی کردن نقشی به جز آن چه هستیم نخواهیم بود. به این ترتیب دیگران راحت تر ما را می پذیرند.

دوست خوب کیست ؟ | جملات ساده و زیبا در مورد رفیق و دوستان واقعی


۳-شروع کننده ارتباط باشیم

سعی کنیم خودمان برای شروع گفتگو و رابطه قدمی برداریم. حتما لبخند بزنیم و روی گشاده داشته باشیم و سعی کنیم با انرژی مثبت به فرد نزدیک شویم. می توانیم با معرفی خودمان و یا یک سوال شروع کنیم و یا حتی صحبت در رابطه با آب و هوا. بعد کم کم سعی کنیم با علایق و خصوصیات فرد آشنا شویم.


۴-شنونده فعال باشیم

پس از باز کردن سر صحبت، بیشتر سعی کنیم طرف مقابلمان را تشویق به حرف زدن کنیم با این کار هم او را بهتر خواهیم شناخت و هم او احساس می کند مورد توجه ما است و علاقمند به هم صحبتی با او هستیم و در عین حال با خوب گوش دادن و فعالانه گوش دادن به او احترام می گذاریم. نیازی نیست مدام از شخص سوال بپرسیم بلکه فقط وقتی سکوت کرد اگر احساس کردیم هنوز تمایل به صحبت دارند سوال دیگری بپرسیم و گفتگو را ادامه دهیم. به این ترتیب با کمک مهارت گوش دادن فعالانه رابطه سازی می کنیم.

شنونده فعال در دوستی

۵- در رابطه سازی حسن جویی کنیم

چه در شروع یک رابطه باشیم و چه دوستی اتفاق افتاده باشد این نکته خیلی اهمیت دارد که همیشه روی حسن ها و نکات مثبت فرد تاکید داشته باشیم. دیدن نقاط منفی در دیگران موجب افسردگی و بی انگیزه شدن ما می شود ولی به دنبال حسن ها بودن و گفتن آن ها به شخص مقابلمان هم کمک می کند و در او احساس خوب بودن و عزت نفس ایجاد می کند و هم در خودمان. در واقع هر دو به ایجاد و ادامه دوستی ترغیب می شویم.

۶- رابطه خود را ادامه دهیم

بعد از شروع اولیه برای ایجاد رابطه دوستی و ادامه دادن آن می توانیم شماره تلفن، آیدی پیج اینستا، تلگرام و یا واتساپ فرد مورد نظرمان را بگیریم و هر چند وقت یک بار به او زنگ بزنیم و یا با او قرارهایی در جاهای مختلف که مورد علاقه او هست بگذاریم. بعد از مدتی که از این ارتباط گذشت و توانستیم آن فرد را بهتر بشناسیم، در صورتی که در ادامه دوستی مصمم بودیم می توانیم او را به خانه خود دعوت کنیم. البته در طول این زمان احساس و خواست طرفمان هم دارای اهمیت است چون ما با رابطه ای دوطرفه مواجه هستیم، پس نباید به تنهایی در ارتباط با این موضوع مهم تصمیم گیری کنیم.


۷- در هر وضعیتی برای رابطه سازی صادق باشیم

صداقت و راست گویی از مهمترین ویژگی هایی است که سبب می شود دیگران تمایل پیدا کنند با ما در ارتباط باشند. افراد صادق مورد اعتماد دیگران هستند. برخلاف افراد دروغگو که دیگران به آن ها اطمینان ندارند و از آن ها دوری می کنند. در پی صداقت رابطه های درست شکل خواهد گرفت و این موضوع باعث می شود طرف مقبل هم با ما صادق باشد.


۸- رازهای خود را بگوییم

وقتی دوستیمان شکل گرفت می توانیم رازهایی را که داریم و گفتنشان مشکلی برایمان ایجاد نمی کند با شخصی که به عنوان دوستمان انتخاب کرده ایم، در میان بگذاریم. این کار باعث می شود آن شخص احساس خوبی پیدا کند و بداند مورد اعتماد ما قرار گرفته است. در عین حال خودش هم به ما اعتماد پیدا می کند و می تواند با خیال راحت رازهایش را به ما بگوید. این کار باعث ایجاد حس نزدیکی بیشتری شده و باعث دوستی بیشتری می شود. گفتن راز یا درد دل کردن با هر انسانی کار شایسته ای نیست، مگر این که حس اعتماد از قبل ایجاد شده بتشد و آن موضوع آن قدر سری نباشد که زندگی ما را به خطر بیندازد.


۹- خیرخواه باشیم

در طول رابطه هایمان همیشه برای طرف مقابل خودمان خوبی و خیر بخواهیم. در صورتی که برای فرد موقعیت بهتری ایجاد شده و پیشرفت می کند، به عنوان دوست او از این فرصت پیش آمده برایش خوشحال باشیم نه این که حسادت کنیم و از پیشرفت او خوشحال نشویم. همیشه به دنبال این باشیم که چگونه می توانیم به دوست هایمان کمک کنیم. کمک کردن به دیگران هم خودمان را خوشحال و راضی می کند و هم آن ها ما را دوست واقعی خود دانسته و دوستیمان واقعی و عمیق می شود. ایجاد نیکی و خیر در زندگی دیگران بازخوردی مثبت و نیک در زندگی ما ایجاد می کند.

۱۰- حامی باشیم

حمایت در دوستی

دوستان واقعی از هم حمایت می کنند پس برای ایجاد ارتباط دوستی با دیگران باید حمایتگر باشیم و در زمانی که دوستمان دچار مشکل و سختی شده است او را تنها نگذاریم و هر کمکی که می تواند مشکل او را رفع کند انجام دهیم. حامی بودن و احساس مسئولیت داشتن نسبت به دیگران نه تنها ما را در دل دیگران محبوب می کند، موجب احساس رضایت و اعتماد بنفس بیشتر ما در دوست یابی می گردد.
ما با کمک این مهارت ها خودمان را قویتر احساس کرده و بیشتر به خودمان در ایجاد دوستی و رابطه های جدید اعتماد می کنیم. ترس ها و موانع ذهنیمان هم کم کم برداشته می شود و در جلب دوستی دیگران توانمند می شویم. هر چقدر ما توانمندتر باشیم دیگران هم تمایل بیشتری برای دوستی با ما خواهند داشت. ایجاد رابطه درست و موفق باعث ایجاد تحول در تمامی جنبه های زندگی خواهد شد. پس به جای این که با خالی کردن پشت افراد، به ایجاد بزرگی و موفقیت خود بپردازیم، بهتر است با حمایت و حامی بودن آن ها خود و آن ها را به سمت بزرگی موفقیت یاری کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. I loved as much as you’ll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

  2. Throughout this awesome pattern of things you’ll get a B- just for effort. Where you confused everybody ended up being in your specifics. As as the maxim goes, details make or break the argument.. And it couldn’t be more true at this point. Having said that, let me say to you just what did give good results. The text can be really convincing and that is possibly why I am making an effort to comment. I do not make it a regular habit of doing that. Second, while I can easily notice a leaps in reasoning you come up with, I am definitely not confident of exactly how you seem to unite the points that make your conclusion. For right now I will subscribe to your point but trust in the near future you actually connect your facts better.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا