هوش اجتماعی

تاثیر هوش اجتماعی بر زندگی افراد چیست؟ | افزایش درآمد در کسب و کار با هوش اجتماعی

افراد با هوش اجتماعی احساسات افراد دیگر را درک می کنند، آن ها دقیقا می دانند در موقعیت های متفاوت اجتماعی چه بگویند و همیشه اعتماد به نفس دارند حتی در جمع های بزرگ، البته ممکن است ما از این گونه افراد به عنوان افرادی که دارای “مهارت های مردمی” هستند یاد کنید، اما آنچه آن ها واقعا دارند، هوش اجتماعی است.

تئوری هوش اجتماعی ابتدا توسط ادوارد تورندایک، روانشناس آمریکایی در سال 1920، مطرح شد. او  هوش اجتماعی را به عنوان “توانایی درک و مدیریت مردان، زنان، پسران و دختران در عمل عاقلانه در روابط انسانی” تعریف کرد. هیچ کس با هوش اجتماعی متولد نمی شود، زیرا هوش اجتماعی شامل مجموعه مهارت هایی است که فرد در طول زمان یاد می گیرد.

هوش اجتماعی به روابط اجتماعی میان افراد مربوط می شود و این هوش در واقع میزان توانایی افراد در برقراری ارتباطات اجتماعی، نحوه صحبت کردن با افراد مختلف، حفظ ارتباطات میان انسان ها و گسترش این روابط بیان می کند.
در نتیجه کسب مهارت های مربوط به هوش اجتماعی می تواند ما را در جهت موفقیت و رسیدن به اهداف کمک کند.

کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در علوم اجتماعی است. در هوش اجتماعی استاد شدن کار آسانی نخواهد بود، که اگر این چنین بود دیگر در هیچ جمعی مکالمه ی عجیب و غیر استادانه وجود نخواهد داشت. تلاش برای دستیابی به یک هوش اجتماعی قوی می تواند ما را به مسیر ثروتمند شدن سوق دهد.

هوش اجتماعی چیست؟ + اهمیت هوش اجتماعی در زندگی

نشانه های تاثیر هوش اجتماعی در زندگی

افرادی که به لحاظ اجتماعی هوشمند هستند، برخی ویژگی های اساسی را نشان می دهند که به آن ها کمک می کند ارتباط برقرار کنند.
در ادامه به 4 مورد از نشانه های تاثیر هوش اجتماعی در زندگی اشاره خواهیم کرد.

گوش دادن موثر

 فردی که هوش اجتماعی بالایی دارد، فقط به پاسخ گوش نمی دهد، بلکه واقعا به هر آن چه که فرد می گوید توجه می کند. افراد دیگری که در این مکالمه ها شرکت می کنند، احساس راحتی دارند، زیرا آن ها حس می کنند درک شده اند و به راحتی می توانند ارتباط بر قرار کنند.

مهارت های مکالمه

 آن ها مهارت های مکالمه ای دارند و این قدرت را به دست می آورند تا با هر کسی عملا بحث کنند. آن ها در این مکالمات بسیار با نزاکت، مناسب، طنز آمیز و صادقانه صحب می کنند و جزئیات بیشتری در مورد افرادی که  گفت و گو را معنی دار تر می کند، بیان می کنند.

مدیریت شهرت

مردم اجتماعی هوشمند به تاثیری که بر دیگران می توانند بگذارند، تمرکز می کنند. مدیریت شهرت به عنوان یکی از پیچیده ترین عناصر هوش اجتماعی محسوب می شود. مدیریت شهرت نیاز به یک تعادل دقیق دارد، زیرا یک فرد باید به ذهنیتی که از خود در تفکر عموم می سازد، توجه داشته باشد.

بحث و جدال ممنوع

افراد دارای هوش اجتماعی بالا می دانند که بحث کردن و یا ایجاد حس بد و ناخوشایند در مردم، راه مناسبی نیست. آن ها دقیقا نمی توانند ایده های دیگران را رد کنند، بلکه با ذهنی باز سعی می کنند به نظرات مخالف گوش دهند، حتی اگر با عقایدشان سازگار نباشد.

هوش اجتماعی چگونه کسب و کار ما را بهبود می بخشد؟

هوش اجتماعی عاملی اساسی است که عملکرد ما را از دیگران جدا می‌کند. هوش اجتماعی، در واقع شیوه‌ای قدرتمند برای متمرکز کردن انرژی‌ در یک جهت است تا بتوانیم به یک نتیجه‌ی چشمگیر دست پیدا کنیم.
اسمارت، هوش اجتماعی را در کنار ۳۳ مهارت کاری مهم دیگر بررسی‌کرد و به این نتیجه رسید که هوش اجتماعی در تمامی مشاغل به‌ طور میانگین ۵۸ درصد موفقیت شغلی را به وجود خواهد آورد.

طبق تحقیقات انجام شده ۹۰ درصد آن‌هایی که عملکردی بهتری از دیگران داشتند، دارای هوش اجتماعی بیش‌تری نسبت‌ به دیگران بودند و تنها ۲۰ درصد از آن‌هایی که عملکردی بدتر از دیگران داشتند، هوش اجتماعی بالایی دارند، البته بدون هوش اجتماعی بالا هم می‌توانیم جزو آن دسته از افرادی باشیم که بهترین عملکرد را دارند، اما این احتمال بسیار کم است.

تقویت هوش اجتماعی از چه راه های امکان پذیر است؟ + تکنیک های افزایش هوش اجتماعی

معمولا آدم‌هایی که هوش اجتماعی بالایی دارند، قادر به کسب درآمد بیشتری خواهند بود، زیرا رابطه‌ی مستقیمی میان هوش اجتماعی و درآمد وجود دارد که به‌ ازای هر واحد افزایش هوش اجتماعی، به درآمد سالانه اضافه‌ می‌شود. این اطلاعات برای همه‌ی مشاغل یکسان است و هنوز شغلی پیدا نشده که هوش اجتماعی با موفقیت در آن رابطه‌ی مستقیمی نداشته‌ باشد.

چگونه هوش اجتماعی را توسعه دهیم؟

تاثیر هوش اجتماعی در زندگی افراد

عده ای از افراد دارای هوش اجتماعی بسیار بالایی هستند، بدون آن که تلاش خاصی انجام داده باشند، اما افراد دیگر باید تلاش کنند تا مهارت های خود را در زمینه هوش اجتماعی توسعه دهند.
خوشبختانه، استراتژی های خاصی وجود دارد که می تواند کمک کند تا مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهیم. این تاکتیک ها می توانند به ما در توسعه هوش اجتماعی کمک کنند.

در ادامه 5 مورد از روش های توسعه هوش اجتماعی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. توجه دقیق به اطراف خود

افراد باهوش، هوشیارند و به نشانه های ظریف اجتماعیِ کسانی که اطراف آن ها هستند، توجه می کنند. اگر فکر می کنیم کسی در زندگی ما وجود دارد که از مهارت بالایی در برقراری ارتباط با مردم برخوردار است، بهتر است دقت کنیم که چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کند.

2.کار بر روی هوش هیجانی 

اگر چه شبیه به هوش اجتماعی به نظر می رسد، اما هوش هیجانی بیشتر در مورد چگونگی کنترل احساسات خود و تشخیص احساسات دیگران و همدلی با آ ن ها است. زمانی که احساسی را تجربه می کنیم باید به حالت خود توجه کنیم، این امر به ما کمک می کند تا این احساسات را در دیگران تشخیص دهیم و بتوانیم به صورت مناسب ارتباط برقرار کنیم. یک فرد عاطفیِ هوشمند می تواند زمانی که در محیط اجتماعی قرار می گیرد، احساسات منفی مانند، ناامیدی یا خشم را تشخیص دهد و آن ها را کنترل کند.

هوش هیجانی یا EQ چیست ؟+ تفاوت هیجان و احساس

3. احترام به تفاوت های فرهنگی

به جای این که به دنبال تفاوت های فرهنگی باشیم، بهتر است این تفاوت ها را درک کنیم. اگر چه اکثر مردم مهارت های خود را از خانواده، دوستان و جامعه اطراف شان به دست می آورند، اما یک فرد اجتماعی هوشمند می داند که دیگران ممکن است آداب و رسوم مختلفی را بر اساس نحوه اجتماعی شدن شان داشته باشند.

4. تمرین گوش دادن فعال

اطلاعات اجتماعی خود را با کار کردن بر روی مهارت های ارتباطی توسعه دهیم، که انجام این کار نیاز به گوش دادن فعال دارد،.
هرگز سخن فردی را قطع نکنیم و پیش از آن که نسبت به حرف او واکنش نشان دهیم، سعی کنیم سخنان او را بشنویم. با انعطاف پذیری به سخنان دیگران گوش دهیم تا بتوانیم منظور واقعی آن ها را درک کنیم.

5. قدردانی از افراد

افراد هوشمند با افراد مهم زندگی خود روابط عمیقی دارند. توجه به احساسات همسر، فرزندان، دوستان و همکاران خود را در نظر بگیریم. اگر نزدیک ترین افراد در زندگی خود را نادیده بگیریم، نشانه هایی از نحوه برقراری ارتباط با آن ها را از دست می دهیم.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

نظریه هوش چند گانه گاردنر چیست؟ + از دیدگاه گاردنر هوش به چه معنا است؟
هوش کلامی چیست؟ | حقایقی درباره هوش کلامی زبانی که باید بدانید

 

Rate this post
نمایش بیشتر

‫8 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا