ضریب هوشی (IQ)

ضریب هوشی (IQ) چیست؟ | ضریب هوشی افراد مشهور چند بوده است ؟

ضریب هوشی (IQ) یا همان بهره هوشی که با نام آی‌ کیو شناخته می‌شود، به عنوان امتیازی برای سنجیدن قابلیت ذهنی افراد هم سن و سال در نظر گرفته می‌شود، به عبارتی ساده تر روشی برای سنجش هوش انسان است، که گاهی با نام ضریب هوشی از آن یاد می شود.

 ضریب هوشی (IQ) یا بهره هوشی افراد را با عدد 100 به حالت نرمال تعریف می کنند که حدود 75% افراد جهان در بازده ۱۶ امتیازی این عدد قرار دارند. اندازه گیری هوش از موضوعات بحث برانگیز است. به ادعای برخی از افراد که مباحث مختلف را در زمینه هوش انسان ها مورد مطالعه قرار داده اند، انواع هوش وجود دارد که هر کدام از دیگری بهتر هستند. ضریب هوشی متوسط 100 است، پس با این شواهد هر چیزی که بالاتر از 100 باشد، بالاتر از حد متوسط می باشد. طبق آزمایش های مختلف بیان شده است که ضریب هوشی افراد نابغه از حدود 140 شروع خواهد شد.

ضریب هوشی (IQ) در واقع میزان موفقیت ما در مدرسه و یا محیط کاری را تعیین می‌کند، موفقیت در هر یک از این محیط ها به تفکر کلامی خوب و رنج خاصی از دانسته ها نیازمند است.


موفقیت در زندگی به فاکتورهای مختلفی از جمله، ثبات عاطفی تا درک عام و انگیزه بستگی دارد، برای این که بتوانیم سن عقلی خود را به دست آوریم راه های زیادی وجود دارد که یکی از این روش ها انجام تست های هوشی گوناگون است.

ضریب هوشی (IQ) یا بهره هوشی یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضرب در 100 به دست می آید. اگر این دو سن با هم برابر باشند، عدد 100 به دست می‌آید، که در این حالت فرد از حد متوسط ضریب هوشی برخوردار است، اما گاهی ممکن است سن عقلی از سن تقویمی بیشتر باشد، که در این صورت فرد دارای هوش بالاتری نسبت به افراد با ضریب هوشی متوسط می باشد.

[aparat id=”MUcnd”]

تست هوش چیست

تست هوش یک مترو معیاری است برای اندازه گیری ضریب هوشی افراد که هر با معیارهای خاص خودش و سوالاتی به صورت غیر مستقیم این کار را انجام میدهد. البته ما هوش های متفاوتی داریم و طبیعاتا با یک تست نمیتوان تمام هوش ها را اندازه گرفت. ممکن است کسی در تست IQ نمره پایینی داشته باشد اما هوش هیجانی ( EQ )، هوش اجتماعی و یا هوش کلامی بالایی داشته باشد.

هوش هیجانی چیست؟+ تفاوت هیجان و احساس

انواع تست هوش

تست های هوش متنوعی در دنیا معرفی شده اند که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارد. در این بخش تعدادی از تست های هوش معروف را به شما معرفی می کنیم :

* تست هوش ریون

* تست هوش کتل

* مقیاس سنجش هوش رنولدز

* تست توانایی هوشی تورستون

* تست هوش کافمن

* تست هوش بوناردل

* تست هوش غیرکلامی ناگلیری

* تست هوش استنفورد – بینه

* تست هوش گاردنر

* تست هوش وکسلر

همه این تست هایی که معرفی شد در جای خودش بسیار اهمیت دارند. به طور مثال اگر تمایل به ازدواج دارین حتما تست کتل را به طور کامل انجام دهید جدا از بحث هوش ابعاد مختلفی از شخصیت شما و شریک زندگیتان را عیان می کند.

ضریب هوشی من چند است؟

آی کیو یا ضریب هوشی، معیاری برای سنجش توانایی، استدلال منطقی و حل مسئله است. ضریب هوشی به ما می گوید که در مقایسه با سایر افراد در چه سطحی قرار داریم. آی کیو ،معیاری برای سنجش هوش است و در قالب عدد بیان می‌شود.

تست‌های هوش به ما کمک می‌کنند تا به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه ضریب هوشی خود را بسنجیم؟
تست‌های هوش متنوعی در دنیا وجود دارد، با این‌حال در بسیاری از تست‌های استاندارد  متوسط ضریب هوشی ۱۰۰ است. با این که IQ می‌تواند پیش‌بینی کننده موفقیت تحصیلی باشد، اما متخصصان این حوزه عقیده دارند که لزوماً داشتن یک زندگی موفق را تضمین نمی‌کند.

نظریه هوش چند گانه گاردنر چیست؟ + از دیدگاه گاردنر هوش به چه معنا است؟

کسانی که بهره هوشی بین ۸۵ تا ۱۴۴ دارند، هوشیاریی در حد متوسط را دارا می باشند و این  افرادی باهوش متوسط، ۷۰%  از جمعیت جهان را به خود اختصاص دادند.
اگر بهره هوشی یک فرد بین ۱۱۵ تا ۱۲۹ باشد به آن شخص فردی باهوش گفته می شود و توانایی های آن نسبت به یک فرد با هوش متوسط بسیار بالاتر است.
اگر ضریب هوشی یا بهره هوشی بین ۱۳۰ تا ۱۴۴ باشد به این دستِ از افراد، تیز هوش می گویند.

زمانی که ضریب هوشی (IQ) افراد بالاتر از عدد ۱۴۴ باشد،، این دسته از افراد جز افراد نابغه در جهان به حساب می آیند.
بالاترین ضریب هوشی (IQ) یا بهره هوشی ثبت شده تا تاریخ امروز در جهان عدد ۲۹۸ است که در آمریکا یک نوجوان این عدد را به عنوان نابغه جهانی به  اسم خود ثبت کرده است.

ضریب هوشی تعیین کننده هوش نسبی یک فرد با استفاده از اعداد می باشد. برای این که بدانید ضریب هوشی شما چند است می توانید از تست های روانشناسی محاسبه ضریب هوشی استفاده کنید.

یکی از بهترین و واقعی ترین تست های IQ را میتوانید از اینجا دانلود کرده و بر تلفن همراه خود نصب کنید.

در انتهای این تست به شما یک نموداری نمایش داده می شود که ضریب هوشی یا IQ میانگین هوش مردم جهان را نمایش می دهد.
و به شما نشان می دهد که در کجای این نمودار قرار دارید و آیا از میانگین هوش مردم جهان بالاتر هستید یا خیر.

آیا ضریب هوشی مهم است؟

 همه انسان ها دوست دارند افرادی باهوش باشند و دیگران آن ها را فردی تیز هوش صدا کنند. همگی ما دوست داریم فرزندانی با ضریب هوشی (IQ) بالا داشته باشیم. برای همین برای ما خیلی مهم است که بدانیم ضریب هوشی خودمان و فرزندان ما در چه مرحله ‌ای قرار دارد.

ضریب هوشی را چگونه محاسبه کنیم؟

اندازه‌گیری ضریب هوشی از موضوعات مهم در حیطه روان‌شناسی و آموزشی است، زیرا تست‌ هوش یکی از رایج‌ترین انواع تست‌های روان‌شناختی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. از زمانی که اولین تست‌های IQ طراحی شدند، هدف این بود که افراد با توجه به ضریب هوشی‌های متفاوت دسته‌بندی و طبقه‌بندی شوند.

برای درک میانگین نمره ضریب هوشی ابتدا لازم است بدانیم که IQ چگونه اندازه‌گیری خواهد شد، البته برای انجام تست‌های مختلف از نحوه امتیازدهی متفاوتی استفاده می‌شود، اما برای بیشتر آزمون‌های هوش مدرن، میانگین نمره ۱۰۰ تا ۱۱۵ نمره نرمال در ضریب هوشی به شمار می‌آید.

تست‌های هوش ابزاری مناسب برای سنجش توانایی‌های فکری افراد هستند. آن ها به گونه ای طراحی شده‌اند که بخش زیادی از مهارت‌های شناختی افراد همانند حل مسئله و منطق را درگیر می‌کند و افراد به کمک این مهارت‌ها به سوالات تستی پاسخ می دهند.

برای فهمیدن ضریب هوشی ابتدا باید سراغ آزمون‌های معتبر و شناخته شده برویم و سعی کنیم مدلی مناسب انتخاب کنیم.  این مدل ها باید بر اساس علم روان‌شناختی پیاده شده باشد و مورد تایید موسسات معتبر قرار گیرد.

فرق بین هوش و ضریب هوشی (IQ) چیست؟

ضریب هوشی IQ
 

در جایگاه های مختلف تعاریف متنوعی از ضریب هوشی می شود که هر کدام بیان کننده مهارت و استعداد فردی یک شخص است.

در این جا می خواهیم به معنای دیگر هوش بپردازیم.

هوش، به معنای مهارت ها و توانایی های ما شناخته شده است که به کمک آن می توانیم اطلاعات را جذب و پردازش کنیم تا به کمک آن بتوانیم به تولید تفکر، مفاهیم تازه، یادگیری در زمینه های مختلف، حل مشکلات و ایجاد تغییر در محیط پیرامون خود بپردازیم.

برای پردازش اطلاعات می توانیم از این مهارت شناختی به خوبی استفاده کنیم. عده‌ای از افراد به خوبی یاد می‌گیرند و به کمک تفکر خود ایده های عالی خلق می کنند، اما گروهی دیگری وجود دارند که از این توانایی ها برخوردار نیستند و نمی توانند ایده های جدید خلق کنند، در واقع افرادی وجود دارند که در یادگیری و عمل بسیار کند می باشند، اما گروهی دیگر بسیار تند و سریع عمل می کنند، به این دسته از افراد، افراد باهوش گفته می شود.

 در گذشته برای شناسایی فرزندانی که دچار عقب ماندگی ذهنی بودند از تست های مختلف استفاده می کردند، آن ها ابتدا افرادی که به خوبی و بسیار سریع یاد می گرفتند را از افرادی که در عمل کند بودند جدا می کردند تا بتوانند کودکانی که دارای عقب ماندگی ذهنی هستند را به روش های مختلف شناسایی کنند، البته تمامی افراد با ضریب هوشی کم دچار عقب ماندگی ذهنی نمی باشند، عده ای از افراد از هوشیاری بسیار بالایی برخوردار هستند.

برای انجام این عمل به اندازه گیری توانایی های شناختی افراد با توجه به تست های مختلف پرداختند تا میزان توانایی افراد را بسنجند، این روش ها به عنوان تست های هوشی نامگذاری شده اند که به اندازه گیری بهره هوشی افراد می پردازند.

به نظر اسپرمن، یک هوش عمومی وجود دارد که تعیین کننده توانایی و مهارت های ذهنی و فکری است، معمولا کسانی که مهارت کلامی خوبی دارند در استقلال هم به خوبی عمل می‌کنند. این دانشمند در نظریه خود اعلام کرده است که بین مهارت ها ارتباطِ متقابلی وجود دارد، اما برای برقراری این ارتباط نیاز به یک مبنای کلی خواهد بود. برای انجام تست های هوشی باید تمامی جوانب یک فرد سنجیده شود تا به صورت دقیق از بهره هوشی او اطلاعات کافی بدست آید. 

ضریب هوشی در واقع توانایی و استعدادی است که به صورت ذاتی در یک فرد وجود دارد. اما با تمرین و تکرار می توان در کاهش یا افزایش آن موثر بود. به همین دلیل روان شناسان برای کمک کردن به افراد ابتدا ضریب هوشی آن ها را بررسی می‌کنند. ضریب هوشی نقشی تعیین کننده در زندگی افراد دارد، زیرا موفقیت‌های انسان ها به کمک ضریب هوشی آن ها شکل می گیرد.

اگر بتوانیم هوش عمومی را اندازه گیری کنیم می‌توانیم تمامی عملکرد ها را پیش بینی کنیم، در جامعه امروز به جای استفاده از کلمات ضریب هوشی از یک کلمه انگلیسی به نام آی کی یو استفاده می کنند که بیان کننده عملکرد هوشی هر انسان است.

ضریب هوشی افراد مشهور

 
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که افراد دارای ضریب هوشی بالاتر از ۱۳۰، افرادی تیز هوش و آن هایی که دارای IQ بالا تر از ۱۵۰ هستند افرادی نابغه می‌نامند. که در ادامه به سه مورد از این افراد مشهور اشاره خواهیم کرد.


بیل گیتس IQ=160

بیل گیست مدیر عامل سابق شرکت مایکروسافت ثروتمند ترین مرد جهان به شمار می آید. او به طبیعت علاقه فراوانی دارد و انسان دست و دلباز و نیکوکاری است.

چارلز داروینIQ=165

یک طبیعت شناس و زیست شناس مشهور انگلیسی بود که به خاطر نظریه ی تکامل خود که به تئوری داروین نیز معروف است شناخته می شود. داروین یک نابغه بود و نظریات او بعد از چندین سال هنوز هم در دانشگاه ها تدریس می شود


لئوناردو داوینچیIQ=220

او را به عنوان نابغه جهانی می شناسند، او در رشته های مختلفی مانند نقاشی، مجسمه سازی،معماری، علوم و موسیقی مهارت داشت. بیشتر از همه این ها او به عنوان مخترع بزرگ شناخته شد است. از نقاشی های معروف او  تابلوی “شام آخر” و “مونا لیزا” می باشد.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

هوش کلامی چیست؟ | حقایقی درباره هوش کلامی زبانی که باید بدانید
بازی برای تقویت هوش کلامی کدامند؟ | چگونه هوش کلامی کودکان خود را فزایش دهیم؟
هوش اجتماعی چیست؟ + اهمیت هوش اجتماعی در زندگی

 

4.4/5 - (14 امتیاز)
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

‫21 دیدگاه ها

  1. مطالب مفیدی بود خیلی ها ندونسته میگن ما ادم خنگی هستیم در صورتی که این مطالب خیلی می تونه بهشون کمک کنه

  2. I have to express thanks to the writer just for rescuing me from this type of scenario. Just after researching through the the web and seeing ideas which are not helpful, I was thinking my entire life was done. Living devoid of the solutions to the issues you’ve sorted out as a result of your good report is a critical case, as well as those that might have badly damaged my entire career if I had not discovered your blog post. Your good ability and kindness in taking care of the whole lot was valuable. I am not sure what I would’ve done if I had not come across such a thing like this. I can at this time look forward to my future. Thanks very much for this skilled and sensible guide. I will not be reluctant to recommend your web blog to anybody who needs to have direction about this matter.

  3. Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, amazing blog!

  4. I as well as my guys were found to be examining the great tactics located on your web page and all of a sudden got a terrible suspicion I had not thanked the web blog owner for those secrets. My guys ended up consequently excited to read all of them and have really been using those things. Thanks for genuinely quite kind and then for deciding on this kind of outstanding things most people are really eager to be aware of. My very own honest apologies for not expressing appreciation to sooner.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا