اخلاق

تفاوت کار آفرینی با ارزش آفرینی چیست؟

یکی از کلید واژه های اصلی کارآفرینی ارزش آفرینی است، به این معنا که برای ایجاد یا افزایش ارزش برای یک مشتری باید به ایجاد کالای و خدمات بپردازیم.
ارزش در واقع پولی است که از مشتری بابت آن چه که طلب کرده است دریافت کرده ایم، در واقع پولی که مشتری برای دریافت وسایل مفید و مورد نیاز خود پرداخت می‌کند را ارزش می نامند،همچنین یکی از مفاهیم اصلی و اساسی کسب و کار را ارزش‌آفرینی تشکیل می‌دهد، افرادی که بازار و بازاریابی را به خوبی درک می کنند، همیشه در تلاش هستند تا به خلق و افزایش ارزش برای مشتریان خود بپردازند.
کارآفرینی به معنای فرآیند شناسایی و استفاده خلاقانه و درست از فرصت هایی است که به وسیله آن بتوانیم به ایجاد ارزش مفید و جدید بپردازیم.

یکی از ارکان مهم در کار، افزایش و ایجاد ارزش مفید و جدید می باشد.

ارکان کارآفرینی

ارکان کارآفرینی شامل موارد زیر است:

خلاقیت و نوآوری

 مخاطره پذیری

پشتکار و سخت کوشی

 فرصت ورزی

ارزش آفرینی

زمانی می توانیم بگوییم فرآیند کارآفرینی به صورت کامل انجام شده است که ارزش مفید و جدیدی را به وجود آورده باشیم، البته این گونه بیان شده که در فعالیت های کارآفرینانه هم فرایند کامل کارآفرینی انجام نخواهد شد، زیرا برای این که بتوانیم کلمه کارآفرینان را به درستی به کار ببریم نیازمند ایجاد یک ارزش در کار خواهیم بود.

برای این که یک گروه بتواند پیشرفت کند باید کارآفرین باشد.

رسیدن به موفقیت فقط با الگوبرداری از دیگران امکان پذیر نخواهد بود و نباید این گونه در نظر بگیریم که همانند دیگران می توانیم موفق شویم، اما به شرط آن که راه‌  آن ها را در پیش گیریم و آن گونه که آن ها عمل کرده اند، عمل کنیم، این واژه درست است که الگو برداری از افراد موفق می تواند ما را در راه رسیدن به موفقیت خودمان کمک کند، اما موفقیت کامل ما در گروی الگو برداری نخواهد بود.

انسان های موفق برای رسیدن به این درجه از زندگی خود تلاش های بسیاری کرده اند، اما همه انسان ها راه های موفقیت شان یکی نخواهد بود، گاهی الگوبرداری برای ما این معنا را می‌دهد که اگر شخص با عملی خاص در یک کار موفق شده است، پس همان عمل می‌تواند ما را به موفقیت برساند و جواب مثبت خوبی را در نتیجه آن دریافت خواهیم کرد، اما این طور نیست.

از کارآفرینی به زبان های مختلف صحبت می‌شود و ذهنیت های مختلفی را ایجاد می‌کند که دارای واژه صداقت نمی باشد، عده زیادی از ما معتقد هستیم که کارآفرینی یعنی در معرض ریسک قرار دادن سرمایه خود،  ما در این راه تمامی تلاش و دانش خود را صرف فعالیت‌های ریسکی می کنیم، بدون آن که برای زمان از دست رفته خود ارزشی قائل شویم. در واقع تمامی این هنرها را به کار می گیریم تا بتوانیم برای دیگران ایجاد کار کرده باشیم و به همراه آن ها به موفقیت برسیم.

ارزش آفرینی به جای کارآفرینی

تفاوت کار آفرینی و ارزش آفرینی

امروز به جای کارآفرینی، ارزش آفرینی است که در جامعه بسیار جواب گو خواهد بود، پس بهتر است به موضوع ارزش آفرینی بیشتر از کارآفرینی اهمیت دهیم.هنگامی که به گسترش ابعاد از کارآفرینی و ارزش آفرینی می پردازیم، می توانیم راحت تر در ارتباط با راه‌های ارزش آفرینی برای دیگران سخن بگوییم.
گاهی ارزش آفرینی به صورت استخدام بروز می‌کند و گاهی دیگر در قالب کارآفرینی و خویش فرمایی، خود را نمایان می سازد.
ارزش آفرینی یعنی اثرگذاری هر شخص در هر بخشی که کار می کند، یک کارآفرین در واقع سعی در خلق یک ارزش جدید چه مادی و چه معنوی دارد که با در نظر گرفتن ریسک های موجود در فعالیت خود تلاش می کند تا آن را محقق سازد.
واژه کارآفرین یک واژه فرانسوی است که در معنا آن را متعهد شدن نامگذاری می کنند و این کلمه توسط اقتصاددان ها در سالیان قبل به وجود آمده است.

 پدر علم مدیریت کسی است به نام پیتر دراکر که کار آفرینی را این گونه بیان می کند، شخص کارآفرین کسی است که فعالیت را با سرمایه اقتصادی خود شروع کند و به تغییر در ارزش های خود بپردازد و به وسیله آن در محیط اطراف خود تحول ایجاد کرده تا به سمت بهتر شدن پیشرفت کند.

یکی از شاخص‌های اصلی کارآفرینی نوآوری در آن است. یک شخص کارآفرین علاوه بر بالا بودن خلاقیت هایش می تواند روحیه خطرپذیری داشته باشد تا به وسیله آن به حل مشکلات روزمره و ایجاد راهکارهای عملی ومبتکرانه برای آن ها بپردازد.

این کارآفرین ها هستند که به ایجاد شغل های جدید می‌پردازند و رشد، نیرو و نشاط تازه‌ای را با غنیمت شمردن فرصت ها به سال های آینده زندگی خود می بخشند، کارآفرینی دارای صفت های زیادی از جمله آینده‌نگری، جرات ریسک‌کردن، پیشرو بودن، خلاقیت، ارزش آفرینی، ایجاد اشتغال و خلق ثروت می باشد.

به عقیده جان باپنیست کارآفرین فردی است که مسئولیت تولید و توزیع فعالیت اقتصادی را به عهده می گیرد.

کارآفرینی مورد نظرها و تعاریف گوناگونی قرار گرفته، گاهی از کارآفرینی به عنوان یک موتور محرک توسعه اقتصادی یاد می‌شود که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به وجود آورده است. یک کارآفرین کسی است که به ایجاد خدمات و محصولات مورد نیاز مردم می پردازد و از این راه درآمد خوبی کسب می کند، پس به طور کلی مفهوم کارآفرینی با ارزش آفرینی دارای ارتباط می باشد و به یکدیگر شباهت های دارند.

طبق نظریه کاسون، کارآفرین فردی است که تخصص در تصمیم‌گیری عقلایی و منطقی دارد که به ایجاد هماهنگی در منابع کمیاب می پردازد.

تعریف آکادمیک کارآفرینی

اولین شخصی که تعریف خلاقانه را در علم اقتصاد به وجود آورد شومپیتر بود، او اعتقاد داشت که کارآفرینی رابطه نزدیکی با نوآوری دارد، در واقع این همان چیزی است که ما امروزه بسیار به آن نیازمندیم، همچنین او معتقد است که نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی کارآفرینی می باشد.

شومپیتر می گوید نوآوری در هر یک از بخش‌های زیر یک کارآفرینی محسوب می شود.

  1. ارائه کالای جدید
  2. ارائه روش جدید فرآیند تولید
  3. گشایش بازار جدید
  4. یافتن منابع جدید
  5. ایجاد هرگونه تشکیلات جدید صنعت

فرانک نایب می‌گوید: کارآفرینان را کسانی می شناسند که در شرایط عدم قطعیت به اتخاذ تصمیم می پردازند و پیامدهای کامل آن تصمیمات را مشخصا می پذیرند.

نظریه و تعریف پیشرو از کارآفرینی این گونه است که فرد کارآفرین کسی است که توانایی دارد تا کسب و کار را به خوبی درک کند و این کسب و کار برای آن قابل دیدن باشد تا بتوان آن ها را مورد ارزیابی قرار دهد .

این افراد به جمع‌آوری منابع لازم می پردازند تا بتواند از آن ها بهره برداری کنند و طبق بهره برداری های خود مسیری را برای رسیدن به موفقیت، برنامه ریزی می کنند.

فردی به نام کینز که از استادان  اقتصاد دانشگاه نیویورک می باشد کارآفرین را این گونه بیان می‌کند:کارآفرینی یعنی ایجاد سازگاری و هماهنگی متقابل بیشتر در عملیات بازار ها.
به طور ساده کارآفرین به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می شود که توانایی تحمل ریسک، اغلب مالی را دارد و می تواند یک ایده اولیه را به فعالیت اقتصادی تبدیل کند. یکی از ویژگی‌های مهم افراد کارآفرین این است که نسبت به همه چیز خوشبین هستند، اکثریت کارآفرینان افرادی جوان و دارای نشاط می باشند.

انسان های کارآفرین زمانی که با مشکلات روبرو می‌شوند بدون آن که ذهن خود را درگیر آن ها کنند به مبارزه  با آن ها می پردازند و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا آن ها را از میان بردارند. یک فرد کارآفرین دارای انگیزه بسیار بالایی برای انجام کار می باشد. انگیزه موجود در فرد کارآفرین یک انگیزه درونی است که از قدرت بسیار بالایی برای انجام کار برخوردار است.

Rate this post
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا