اخلاق

ارزش و ارزش آفرینی چیست؟

 

برای این که بتوانیم ارزش آفرینی را به درستی معرفی کنیم، ابتدا باید واژه ارزش را برای خود تفسیر کنیم، ارزش آفرینی دارای معانی متفاوت در بخش های مختلف می باشد که مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد، اما باید مشخص شود که ارزش آفرینی در چه صورتی انجام می گیرد، زیرا ارزش آفرینی در سطح فردی و سازمانی و اجتماعی دارای قالب های متفاوتی است، اما به طور کلی ارزش آفرینی دارای یک محور ادبیاتی است با این وجود هنوز در بسیاری از موضوعات مفهوم درست ارزش آفرینی ذکر نشده است، به گفته بومن و آمبروسینی دو نوع ارزش در سطح سازمانی در جهت تجزیه و تحلیل آن وجود دارد که اولین مورد استفاده از ارزش و دوم تبادل ارزش می باشد.

 کیفیت و ویژگی های یک شغل، وظیفه، محصول یا خدمات ارزش تلقی می‌شود که هر شخص با توجه به نیازهایی که دارد آن را برای خود به معنای متفاوت تعبیر می کند، یکی از روش های استفاده از ارزش سرعت و کیفیت عملکرد یک فرد در محیط شغلی است که این نوع قضاوت را ویژگی های فردی ذهن می نامند.

طبق نظریه بومن و آمبروسینی نوع دوم تبادل، ارزش نام دارد که بسیاری از ما آن را به عنوان پولی که در مدت مشخص در ازای کاری که انجام می دهیم به دست می آوریم، نامگذاری می کنیم، به عبارت ساده به پولی که فروشنده بابت فروش وسایل خود به مشتری دریافت می کند، تبادل ارزش می گویند، زیرا مشتری به وسیله آن محصولات مایحتاج خود را فراهم می کند.

مفهوم کلی ارزش آفرینی به میزان نسبی ارزش که به آن نسبت می دهیم، بستگی دارد، پس برای این که در فعالیت ارزش آفرینی موفقیت کسب کنیم باید از دو روش قبلی بازگو شده استفاده کنیم.

برای این که بتوانم یک محصول را خلاقانه تلقی کنیم و به قضاوت آن بپردازیم باید پاسخی تازه و مناسب، همچنین مفید و با ارزش برای کارهایی خود داشته باشیم، پس ایجاد یک ارزش جدید برای ارزیابی افراد به تازگی و تناسب یک محصول بستگی دارد، البته برای بیشتر شدن تبادل ارزش باید تناسب و تازگی میان محصولات بیشتر باشد.

ارزش چیست؟

ارزش نه یک خدمت است نه یک محصول، ارزش در واقع یک نوع پیشرفت است که انسان ها را از نقطه اولیه به سمت جلو سوق می‌دهد. در اصطلاح دانش ارزش، عقایدی است که گروه‌های انسانی و افراد درباره خوب یا بد بودن یا مطلوبیت موضوعات دارند، یک ارزش معمولاً از عادت و هنجارها سرچشمه می‌گیرد، برای مثال یک گروه یا یک سازمان و شرکت دارای آرمان های مشترکی می باشند که آن ها را ارزش های آن گروه یا شرکت می نامند.
در یک جامعه این هنجار ها هستند که از ارزش‌ها دفاع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند هنجار های غیر عادی حضور پیدا کنند، در واقع ارزش چیزی است که برای ما بسیار مهم تلقی شده است.

اهمیت ارزش چیست؟

انسان ها وظیفه دارند ارزش های خود را بشناسند و برای زندگی خود بر اساس ارزش های شان به طور درست و مثبت تصمیم گرفته و هدف تعیین کنند، آن ها باید اهداف خود را با یکدیگر هماهنگ و سازگار سازند و به الویت بندی‌ دقیق آن ها بپردازند، البته خوب است بر اساس ارزش‌های خود تصمیم بگیریم و به هیچ عنوان آن ها را زیر پا نگذاریم، زیرا ارزش به اندازه ای در زندگی ما مهم است که می‌تواند ما را به خوشبختی برساند یا زندگی ما را برای همیشه نابود کند.

ارزش چگونه آفریده می شود؟

ارزش آفرینی چیست

برای این که فرآیند ارزش آفرینی به وجود آید، باید مفهوم عمومی و نگرش را در مورد نحوه ارزش آفرینی از یک منبع معتبر دریافت کرد، ارزش افرینی در واقع هنری است که افراد و کسانی که دارای ویژگی توانایی، انگیزش و اطلاعات هستند از خود نشان می دهند.

افراد با انجام کارهای متناسب خدماتی را ارائه می دهند که به ارزش آفرینی منجر می شود. زمانی که یک سازمان ارزش آفرین نامیده می شود، یعنی به ایجاد نوآوری و دانش و ابتکار بالا و قوی برای انجام مدیریت صحیح پرداخته است. 

گاهی عده ای به این فکر می‌کنند که ارزش آفرینی همان آرزوها و ارزش‌هایی هستند که برای شان تلاش می کنند، اما این طور نیست، پس رسیدن به اهداف برای آن ها هیچ گاه امکان‌پذیر نخواهد بود.

حتی آن ها به اولویت بندی ارزش‌های خود نمی پردازند و دچار مشکلات زیادی در تصمیم گیری های خود خواهند شد و این تصمیمات آن ها را به انجام کار اشتباه مجبور می کند، مهم ترین چیز برای ارزش آفرینی درک درست از مفهوم ارزش می باشد، به زبان خیلی ساده ارزش هر چیزی است که برای ما مهم و مطلوب باشد، در واقع ارزش از باورها و چیزهایی که برای ما مهم و مطلوب باشند سرچشمه می گیرد.

ارزش آفرینی به معنای اضافه کردن چیزی در جهان و دنیای امروز ما است که در گذشته وجود نداشته و با ایجاد این فرایند جدید در زندگی کسب و کار زندگی برای ما آسان تر خواهد شد.

مسیر کلی زندگی ما توسط ارزش ها شکل می گیرد، آن ها هدف ها و مسیری که باید در زندگی طی کنیم را برای ما نمایان می‌کنند، همه ی ما مسیر را در زندگی انتخاب می‌کنیم تا در جهت آن مسیر حرکت کنیم.

ارزش ها تعیین کننده انتخاب ها، تصمیم ها و اقدامات ما در حوزه های مختلف زندگی خواهند بود، پس ارزش‌هایی که انتخاب می کنیم می‌توانند مثبت و سازنده باشند یا آینده منفی برای ما داشته باشند. زمانی که این ارزش ها برای ما منفعت داشته باشند و منفعتی به ما و اطرافیان مان برسانند سازنده و مفید واقع می‌شوند، اما اگر فقط ارزش های ما به نفع خودمان باشد و نفعی برای اطرافیان ما نداشته باشند، مخرب تلقی می‌شوند.

اگر فقط بهبود و کیفیت زندگی خود را هدف قرار دهیم، راه سختی را در زندگی در پیش گرفتیم، زیرا انسانی که برای بهتر کردن کیفیت و کمیت زندگی دیگران تلاش می کند، در زندگی خود موفق‌تر خواهد بود و تجربیات بهتری را در زندگی به دست خواهد آورد. همه ما برای این که بتوانیم زندگی دیگران را بهتر کنیم باید تلاش کنیم، زیرا از این تلاش درآمدی به دست می آوریم که گاهی آن را درآمد ناشی از شغل می نامند.

به طور کلی ارزش و ارزش آفرینی زمانی معنا پیدا می‌کند که تمامی تلاش خود را صرف  کیفیت زندگی دیگران کرده و برای بهتر شدن زندگی آن ها تلاش کنیم.

چرا ارزش آفرینی مهم است؟

زمانی که یک کار را انجام دهیم به این فکر می‌کنیم که با انجام آن چه ارزشی برای آن شرکت یا موسسه ایجاد می‌کنیم، به عنوان مثال زمانی که در یک سازمان مشغول به کار هستیم این موضوع برای ما اهمیت زیاد خواهد داشت، زیرا در تمام مدت تمام تلاش خود را می کنیم که برای آن سازمان ارزش آفرین باشیم و به خاطر یک اشتباه کوچک شغل خود را از دست ندهیم.

زمانی ما می توانیم قدر و ارزش کار خود را به خوبی درک کنیم که شغل خود را بر مبنای ارزشی که برای آن ایجاد کردیم ارزیابی کنیم، ارزش یک کار زمانی به خوبی نمایان می شود که به اهداف آن شرکت یا موسسه نزدیک تر شویم، هر یک از اعضای موسسه یا شرکت به عنوان یکی از اعضای گروه دارای وظایفی هستند که باید برای افزایش ارزش های شرکت تلاش کنند، زمانی این افراد می توانند نقش خود را به خوبی انجام دهند که هدف خود را ارزش آفرینی در آن شرکت قرار داده باشند.

Rate this post
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا