تحلیل رفتار متقابل (TA)

روش های شناخت حالت های شخصیتی در TA

حالت های شخصیتی در TA چیست؟ در این مقاله به حالت های شخصیتی در TA می پردازیم

در درس های گذشته از دوره آموزشی تحلیل رفتار متقابل ؛ مفصل به بررسی حالت های شخصیتی «کودک والد بالغ » پرداختیم . در ادامه به بررسی «روش  های شناخت حالت های شخصیتی » می پردازیم.

به نظر شما آیا شناخت حالت های شخصیتی امکان پذیر است؟‍!

چگونه می توانیم حالت های شخصیتی انسان را بشناسیم؟!

برای شناخت حالت های شخصیتی می توانیم از چهار روش استفاده کنیم:

 

حالت های شخصیتی در TA

 

حالت های شخصیتی در TA - شماخت شخصیت افراد

۱. شناخت بر اساس رفتار های فردی

کلماتی که فرد بیان می کند؛ آهنگ و سرعت کلام او؛ حرکات بدنی؛ تنفس و انقباضات عضلانی؛ همگی تشخیص رفتاری حالت های شخصیتی او را امکان پذیر می سازند. علاوه بر این صورت کلی رفتارهای هر حالت شخصیتی نیز بیان کننده ویژگی خاصی است که این شناخت را آسان تر می کند؛ به عنوان مثال پیام های  « والد » به طور کلی ارزشمند است؛ در حالی که  « بالغ » از کلمات واضح و توصیفی استفاده می کند و کلمات « کودک طبیعی » نیز به صورت پی در پی بیان می شوند. به همین ترتیب اگر فردی به آرامی و بی صدا گریه کند؛ نشان دهنده آن است که معمولا در حالت « کودک انطباق یافته » قرار دارد؛  در صورتی که « کودک طبیعی » هنگام ناراحتی؛ هیاهو و سروصدای زیادی تولید می کند. تکیه کلام ها و عباراتی  که با  « تو » و  « یک » آغاز می شوند؛ معمولا برگرفته از « والد » هستند.

هنگام قرار گرفتن در حالت « والد » سر و بدن کمی به سمت جلو متمایل است؛ در حالی که « بالغ » تمایل دارد؛ بدون هیچ خمیدگی در بدن نمایان شود؛ نشان از حضور کمرنگ « پروفسور کوچولو » در آن شرایط خاص دارد.

تشخیص رفتاری به ویژه در زمانی که فرد قادر به گزارش صحیح حالت درونی خود نیست؛ از تمام روش های تشخیص کارامد تر است.

 

نکته ای را که همیشه باید به آن توجه کرد؛ این است که این نشانه های رفتاری  تنها به ما می گویند در حال حاضر ممکن است کدام یک از حالت های شخصیتی نفوذ بیشتری داشته باشند و هیچ قطعیت کاملی در مورد آن ها نیست؛ به عنوان مثال اگر چه به نظر می رسد کلمه « باید » مخصوص « والد » است؛ اما آن را در گفته های سایر حالت های شخصیتی نیز می توان مشاهده کرد:

« والد » : تو باید آن را انجام دهی .

« بالغ » : برای این که سریع به مقصد برسی؛ باید سوار هواپیما شوی.

« کودک » : باید آن را انجام دهم ؛ وگرنه به دردسر می افتم.

 

۲. شناخت بر اساس رفتارهای اجتماعی

تشخیص رفتارهای  اجتماعی بر مبنای مشاهده نوع رفتار متقابل فرد با افراد دیگر صورت می گیرد. در این ارتباط اگر استنباط ما از پاسخ های فرد مقابل  ؛ این باشد که در حالت « والد حمایت گر » است؛ در آن صورت ما  به احتمال زیاد از موضع  « کودک انطباق یافته » ؛ من بی یار و یاورم یا « کودک طبیعی »؛ کمک کنید ؛  برخورد خواهیم کرد. علاوه بر این ما ممکن است ؛ پاسخ های خود را برای شناخت حالت های شخصیتی او به کار بگیریم و این کار به وسیله « پروفسور کوچولو » امکان پذیر است.

حالت های شخصیتی در TA - شناخت افراد

در این میان هر چقدر « پروفسور کوچولو » ما از تحریفات وقایع گذشته به دور باشد؛ شناختی که کسب می کند؛ صحیح تر خواهد بود ؛ به عنوان مثال ما کسی را برای سرگرم کردن انتخاب می کنیم که به طور احتمالی در حالت « کودک طبیعی » قرار داشته باشد و در صورتی که بخواهیم از موضوع « کودک انطباق یافته » خود پاسخ دهیم  ؛ فرد مقابل از « والد » پاسخ می دهد و به همین ترتیب اگر اصرار داشته باشیم که بر مبنای حقیقت پاسخ دهیم؛ او به احتمال زیاد در حالت « بالغ » خواهد بود.

 

۳. شناخت بر اساس گذشته فرد

تحقیقات در مورد زندگی گذشته یک فرد نیز می تواند حاوی اطلاعات مهمی باشد. اگر یک فرد در کودکی ؛ در مقابل والدینش بر طبق آن چه که احساس کرده  ؛ واکنش نشان داده است؛ در حالت « کودک» قرار داشته و در صورتی که حالت ها؛ طرز صحبت و واکنش های فعلی او دقیقا شبیه والدینش است؛ به احتمال زیاد در حالت « والد » است.

۴. شناخت بر اساس ادراک سنجی – حالت های شخصیتی در TA

با وجود این که تشخیصی که توسط خود فرد به دست می آید ؛ گاهی اوقات صحیح ترین تشخیص است؛ ولی از آن جایی که اغلب  « کودک انطباق یافته » اجازه نمی دهد « بالغ » از آن چه در حقیقت می گذرد؛ مطلع شود؛ می تواند نادرست ترین تشخیص نیز باشد. به همین دلیل بهتر است برای افزایش احتمال درستی تشخیص از روان درمان گر بهره گرفت. یکی دیگر از این فنون ؛ روش « ادراک سنجی » است.  در این روش فرد به تجربه مجدد احساسی که در گذشته و در دوران کودکی  داشته می پردازد و مشابه همان احساس را دوباره زنده می کند  و به قسمت آگاهی ذهن خود می آورد. در این شیوه تشخیص ؛ حضور درمان گر نیاز است.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا