تحلیل رفتار متقابل (TA)

من بالغ چیست؟ تعریف من بالغ در ساختار تحلیل رفتار متقابل

تعریف من بالغ چیست؟ در این مقاله به تعریف من بالغ در تحلیل رفتار متقابل می پردازیم.

تعریف من بالغ چیست؟ 

در درس های قبل با تعریف من کودک و والد آشنا شدیم و یاد گرفتیم که تحلیل ساختار شخصیت در دوره تحلیل رفتار متقابل چیست و اریک برن که بود و چه کمک هایی به ساختار شخصیت شناسی کرد. و اما در این درس به بررسی ساختار من بالغ می پردازیم.

اریک برن کیست؟ + زندگینامه بنیان گذار تحلیل رفتار متقابل (TA) + pdf

در درون هر کس نیرویی نهفته است که می توان  از آن به عنوان عقل، منطق و مصلحت برای خود با واقعیت ها نام برد، به این جنبه از شخصیت « بالغ » گفته می شود که ارتباطی به سن و میزان تحصیلات ندارد و شامل توجه به واقعیت موجود و جمع آوری اطلاعات، بررسی و نتیجه گیری منطقی می شود.

تا پیش از ۱۰ ماهگی، کودک حرکات خود را از روی فکر انتخاب نمی کند و نمی تواند اطرافیان و محیط خود را بسنجد. او هیچ گونه قدرت رهنمونی ندارد و آن چه را که پیش می آید ؛ می پذیرد؛ اما بعد از حدود ۱۰ ماهگی تجربه حرکت کردن را آغاز می کند؛ هم چنین می تواند اشیا اطراف خود راشناسایی کند؛ تحرک داشته باشد و متوجه شود که می تواند کارها را با آگاهی و فکر خود انجام دهد. این فرایند شروع پیدایش حالت  « بالغ » شخصیت است. بر طبق نظریه تحلیل رفتار متقابل؛ درون  « کودک » یک  « بالغ » اولیه وجود دارد که « پروفسور کوچولو » نام گذاری شده و قسمتی از حالت شخصیتی  «کودک » است که با هسته درون ارتباط دارد؛ به همین دلیل پیام های احساسی را از روش های مختلف دریافت می کند و بدون احساس  ناراحتی وجدان یا ترس از ارزش ها و قالب ها، توانایی خلق و درک مستقیم امور را دارد. افرادی که در بزررگسالی وسیله ای ابداع یا اختراع می کنند؛ از خلاقیت « پروفسور کوچولو » بهره می گیرند.

به عبارت دیگر همزمان با رشد کودک و علاوه بر « پروفسور کوچولو‌» بخش مستقلی به نام « بالغ » در شخصیت شکل می گیرد. در سال های اولیه  زندگی

 « بالغ » متزلزل است و به آسانی دستورهای « والد » را می پذیرد یا اسیر احساسات و ترس های « کودک » است.  کودک  نوپا از طریق « بالغ » می تواند زندگی را آن طور که به او یاد داده اند؛ یعنی « والد » و به آن صورت که خودش احساس کرده ؛ یعنی « کودک » بررسی کند؛ اما سر انجام توسط « بالغ » زندگی را آن طور که وجود دارد ؛ کشف و استنباط کرده و نسبت به آن تصمیم گیری کند.

 

تعریف من بالغ - عملکرد من بالغ

 

عملکرد « بالغ » مانند عملکرد یک رایانه در ارزیابی احتمالات است و بیشتر از آن که به صورت مستقل و خودکار عمل کند ؛ بر اساس نیاز سایر حالت های شخصیتی یا حالت های خود یعنی « کودک » و « والد » عمل خواهد کرد. به این ترتیب  « کودک » برای اتخاذ تصمیم های بهتر؛ افزایش خلاقیت و شادابی؛ اطلاعات را جمع آوری کرده و « والد » نیز داده ها را در اثبات صحت عقاید خود به کار می گیرد؛ اما در مورد تفاوت « بالغ » با رایانه این نکنه قابل ذکر است که « بالغ » بر خلاف رایانه ؛ اغلب در دسترس و آماده به کار است؛ حتی اگر نادیده گرفته شود. عملکرد « بالغ» بر مبنای سیستم عصبی بدن بوده ؛ در نتیجه منبع مستقلی از انرژی برای بررسی؛ تحلیل دنیای اطراف و پردازش داده ها محسوب می شود. اگر چه « بالغ » خود مولد نیرو نیست ؛ ولی برای رفع نیازهای  «کودک » یا « والد» ضروری است.

برخی از شاخه های مکتب تحلیل رفتار متقابل ؛ بر این باور هستند که « بالغ » عملکردی کاملا مستقل و طبیعی دارد ؛ همچنین می تواند با اتخاذ تصمیم های ضروری در مورد چگونگی رفتارها و به اجرا در آوردن آن ها حتی بر خلاف مخالفت های  « کودک »  یا  « والد » ؛ کنترل جنبه های اجتماعی شخصیت فرد را در دست داشته باشد. با این وجود آزمایش های بالینی نشان می دهند که مخالفت « کودک» ؛ قدرت  « بالغ » را محدود می سازد. در اصل بخش هوشیار شخصیت که بیشتر در حیطه « بالغ » قرار می گیرد ؛ بروز رفتارهایی خاص را بر می انگیزد و بخش ناهوشیار که بیشتر در حیطه عملکرد « کودک» است؛ مایه تضعیف این رفتارها خواهد شد.

به عنوان مثال:

– فردی که به توصیه « بالغ» با انجام برخی رفتارها؛ سعی در ایجاد ظاهری دوستانه از خود داشته باشد؛ خستگی و کسلی در او قابل مشاهده است.

– مادری که سعی می کند با انجام رفتارهای حمایت کننده « اما بدون رضایت از انجام این کار » به پرورش کودکان خود بپردازد ؛ عدم لطافت در حرکات خود و تا حدودی خشونت موجود در صدایش را نمی تواند پنهان کند.

از نکاتی که باید به آن ها توجه کرد؛ این است که « بالغ » بدون همکاری لازم با « کودک » قادر به کنترل برخورد های اجتماعی در هر شرایطی نیست؛ به این ترتیب موفقیت نداشتن در کنترل یک رفتار اجتماعی بیشتر از آن که ناشی از عدم برنامه ریزی با بی کفایتی « بالغ » باشد ؛ ناخشنودی « کودک» از شرایط موجود را می رساند.

به چند مثال از حالت شخصیتی بالغ توجه کنیم:

۱. فکر می کنم امروز به علت مشغله زیاد نتوانم به دیدن تو بیایم.

۲. اگر فردا باران نیاید به مسافرت می رویم.

۳. این غذا را چطوری درست می کنی؟!

 

اگر « بالغ » اطلاعات به دست آمده توسط « والد » را پس از بررسی تایید کند؛ آن ها به حقیقت های دائمی تبدیل می شوند و « بالغ » به آن اعتماد پیدا می کند. همان طور که « بالغ » اطلاعات ضبط شده در « والد » را تصحیح و تعدیل می کند؛ آن ها را نیز بررسی خواهد کرد تا مشخص شود کدام احساس را در زمان حال می تواند با اطمینان کامل به کار ببرد.

از دیگر وظایف « بالغ » ارزیابی احتمالات است؛ احتمالات بررسی نشده ؛ علت زیربنایی نهفته در بسیاری از رفتارها و اعمال ناموفق ماست. ظرفیت تخمین احتمالات با تمرین تقویت شده و « بالغ » می تواند از طریق تمرین ؛رشد و توسعه یابد و در هنگام ارزیابی احتمالات راه حل هایی را برای مشکل پیدا کند تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کند.

از نشانه های رفتاری « بالغ » می توان به گوش کردن؛ شناسایی؛ تفکر؛ حالت نشستن یا ایستادن کاملا صاف و محکم اشاره کرد.

از نشانه های کلامی « بالغ » هم می توان به کلماتی مانند چرا؛ چه؛ کجا؛ کی؛ چه طور؛ چه قدر؛ از چه طریق؛ مقایسه؛ فکر می کنم؛ صحیح؛ اشتباه  و به نظر من؛ اشاره کرد.

در این مقاله به تعریف من بالغ پرداختیم و مواردمهمی را در زمینه من بالغ مطرح نمودیم. 

4.8/5 - (41 امتیاز)
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Awesome website you have here but I was wanting to know if you knew of any message boards that cover the same topics talked about here? I’d really like to be a part of community where I can get responses from other experienced people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Thanks!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا