هوش مالی

هوش مالی چیست ؟

در واقع به دلیل عدم آموزش در حوزه هوش مالی ما افراد تحت تاثیر رفتارهای عمومی و یا رفتارهای جمعی قرار می گیریم،مثلا زمانی که همه به سمت سرمایه گذاری در بورس سوق پیدا کردند ،ما هم بدون هیچ آموزش و تحقیقی به این بازار وارد شدیم و متاسفانه خیلی از هموطنانمان در این بازار ضرر کردند.

توانایی هوش مالی هست که می تواند به ما این قدرت را بدهد که بدانیم در چه زمانی و در کجا باید سرمایه گذاری کنیم،بنابراین اکثر ما داریم از نداشتن این دانش در زندگی خودمان ضرر می کنیم.

یعنی اینکه شما در برابر مسائل مالیتان اقدامات غیرمسئولانه ای اتخاذ می‌کنید. این مقاله در بردارنده روش ها و توصیه های رابرت کیوساکی ، سرمایه گذار بزرگ میلیاردر خودساخته و نویسنده کتاب ماندگار « پدر پولدار، پدر بی پول» است. اندیشه او درباره مفهوم هوش اقتصادی به بسیاری از افراد در سرتا سر دنیا کمک کرده تا با استفاده از ایده های خلاقانه خود ثروت خلق کرده و پولدار شدن را در زندگی تجربه کنند.

تعریف هوش مالی

هوش مالی مفهومی ذهنی است که به عملکرد یا کارهای خاصی اشاره دارد که ثروت را به زندگی شما می‌آورند.یا بهتر است بگوییم هوش مالی شناسایی فرصت ها و پول سازی به صورت ناخودآگاه است .

تعریف هوش مالی از نگاه آقای رابرت کیوساکی “عبارت است از مجموعه تشخیص، تصمیم و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب و کارش بکار می گیرد”

کیفیت شرایط مالی امروز شما بستگی به کیفیت رشد و پرورش هوش مالی شما از کودکی تا کنون دارد. جالب است بدانید هوش اقتصادی کودک، مانند این هوش والدین و نزدیکان است. بعد ها هوش اقتصادی سرمایه گذاری فرد در واکنش به تجربیات پیش رو دست خوش تغییر و تحول مثبت و یا منفی می شود که نهایتا در بزرگسالی شکل و فرم شخصی و خاصی به خود می گیرد. یعنی هرکدام از ما در هر سنی شخصیت مشخص مالی در خود داریم و بر اساس نظام باورهای مالی خود عمل می کنیم.

رابرت کیوساکی در کتاب « هوش مالی خود را افزایش  دهید » می نویسد:” املاک و مستغلات، سهام، صندوق های پس انداز، کسب و کار یا پول، افراد را ثروتمند نمی کنند. بلکه این اطلاعات، دانش، عقل و فکر یا به عبارتی دیگر این هوش  است که افراد را ثروتمند می کند” .

و یادآور می شود که برای مثال اگر بخواهید در انجام فعالیت ورزشی خاصی مهارت کافی کسب کنید. خرید تجهیزات آن کمکی به شما نمی کند بلکه شما باید برای موفقیت آموزش دیده باشید. آموزش نقش بسیار مهمی را در این روند ایفا می کند .

رابرت کیوساکی می گوید :“بسیاری از مردم نتوانستند ثروتی برای خود بسازند و درآمد بیشتری را کسب کنند، زیرا آن‌ها پول را بدون کار می خواهند. آنچه که بسیاری از مردم نمی فهمند، این است که این فرآیند آن‌ها را به ثروت می رساند، نه پول

تنها با یادگیری روش های کسب درآمد می توانید پول خود را افزایش دهید .

برای هر فرد، این روند متفاوت خواهد بود. هر کدام از ما هدف ، رویا و جاه طلبی های متفاوت داریم. مهم این است که بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر را پیدا کنید و هدف گذاری های خود را بر آن اساس انجام دهید.برای کسب درآمد بیشتر، شما همچنین باید احساسات خود را کنترل کنید .

شما باید بیاموزید که رضایت خاطر را به خود تحمیل کنید. آینده مالی خود را برای چند تومان پول تباه نکنید. هرگز تسلیم نشوید.پیشروی شاید بعضی اوقات بسیار سخت بنظر برسد، اما اگر در مسیر اعتماد به نفس داشته باشید،  مشکلات خود را نیز می توانید حل کنید. ذهن خود را بر روی هدف خود متمرکز کنید و راهی برای رسیدن به آن پیدا کنید .

چرا باید هوش مالی داشته باشیم ؟

 

پول ( مال و منال ) قدرت و توانایی است ، ما با داشتن پول بیشتر می توانیم رفاه بیشتری داشته باشیم. هوش مالی به ما کمک می کند که بدون تقلای زیاد و به صورت نا خودآگاه در مسیر پیشرفت مالی قرار بگیریم .

کودک باهوشی را در نظر بگیرید ، او چون با هوش هست با مسائل جدید خیلی راحت تر برخورد می کند و خیلی زود مسائل را یاد می گیرد .

هوش مالی دقیقا همین طور است ، شما در زندگی روزمره خود با دقت و تحلیل آمار های اقتصادی ، اظهار نظرات و . . . وضعیت اقتصادی را درک خواهید کرد ومی شود جز روزمره شما یا همان رشد مالی .

رشد مالی یک امتیاز نیست بلکه یک الزام و اجبار است ، برای رشد اقتصادی خود باید هوش مالی داشته باشید و آن را کسب کنید .

انسان ها در مرحله ای از زیستن برای حیات خود می بایست نیروی بدنی خاصی می داشتند و یا شکارچی قهار  و یا کشاورز سختکوشی می بودند ، اما در حال حاضر برای بقا و حیات و ادامه زندگی باید هوش مالی خوبی را کسب کنند.

هوش مالی چیست

آیا ما با هوش مالی دیگر شکست مالی نخواهیم داشت 

 

برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا باید ببینیم شکست مالی چیست ؟

شکست مالی دو دسته است :

1 ) ورشکستگی : که بدترین نوع شکست مالی است .

2) زیان مالی : که اکثر مواقع اتفاق می افتد و در واقع با رشد هوش مالی ، زیان مالی کمتر و کمتر خواهد شد .

در واقع گذراندن هوش مالی به این معنی نیست که ما شکست نمی خوریم ولی کاری که هوش مالی انجام می دهد این است که اجازه نمی دهد ما به راحتی شکست بخوریم .

شما با دانستن هوش مالی قاعده بازی اقتصادی رو یاد می گیرید و احتمال شکست شما به شدت پایین خواهد آمد .

علت این است که هشیاران مالی بیش از هر چیز فکر همه ی احتمالات ممکن را می کنند .

اما در مورد زیان باید گفت که زیان همواره در هر فعالیت مالی ممکن است ، نباید از زیان مالی فرار کرد بلکه باید آن را به شدت محدود ومهار کرد .

زیان در واقع چوب الف هست که مارا با یک تنبیه کوچک کارآزموده تر می کند .

بهبود اطلاعات مالی

 

مهم است که برای بهبود مالی خود ، واقعیت را از تفکرات جدا کنید. بسیاری از بزرگان با رضایت کامل نظرات خود را ارائه می دهند” قیمت طلا در حال بالا رفتن است” اما این احمقانه است که تصمیمات مالی خود را بر اساس اینها اتخاذ کنیم. تصمیمات خود را بر اساس واقعیت بگیرید. اطلاعات را تأیید کنید. فقط یک منبع اطلاعات را باور نداشته باشید و از جوانب دیگر آن را تأیید کنید .

قوانین را بشناسید. اگر نمی دانید که سرمایه گذاری شما چگونه است، آن را انجام ندهید. کیوساکی در کتابش می نویسد: “قوانین منابع ارزشمندی از اطلاعات در مورد نحوه بازی با پول هستند.” گرایشات را درک کنید. روند ها و گرایشات حقایق با اهمیتی هستند .

رابرت کیوساکی می نویسد: ” در نهایت ، این دارایی های شما نیست که شما را ثروتمند می کند، بلکه اطلاعات شما را غنی می کند.” در ادامه به برخی از نقل قول های رابرت کیوساکی اشاره خواهیم داشت :

رابرت کیوساکی در کتاب جدیدش به نام « شانس دوم : پول شما، زندگی شما، دنیای ما » بار دیگر به اهمیت هوش مالی اشاره می کند و می گوید: وقتی شما دچار مشکلات متعدد مالی هستید باید سراغ آن کالاهایی بروید که شما را در جهت ثروتمند شدن هدایت می کند. نه آن دسته کالاهایی که موجب ایجاد هزینه های دیگری می شوند .

هر کسی می‌تواند هوش خود را افزایش دهد و برای انجام این ‌کار نیازی نیست.در دانشگاه آکسفورد آموزش دیده باشد، تنها کافیست کاملاً به بهبود وضعیت مالی‌ متعهد و پیگیر باشید. صرف‌ نظر از این‌که چگونه درآمد کسب می کنید، از همین حالا می‌توانید هوش اقتصادیتان را افزایش دهید. این‌ توصیه‌ها به شما قدرت بالای مالی می‌بخشند.

مدیریت مالی به چه معنا است؟ +  مدیریت مالی چیست؟
سمینار آموزشی ذهن ثروتمند و افزایش هوش مالی – دکتر حمیدرضا محتشمی
4.8/5 - (127 امتیاز)
نمایش بیشتر

‫40 دیدگاه ها

  1. چقدر خوب که به این موضوع پرداختید ، هوش مالی یا همون شم مالی صرفا ذاتی نیست و می تونه اکتسابی باشه و با آموزش و یادگیری میشه به هوش مالی دست پیدا کرد .

  2. اون جایی که تو مقاله اشاره شد به اینکه یه دوره ای نیاز های ما رو شکار کشاورزی نیروی خاص و قدرتی پاسخ میداد ولی الان برای بقا باید هوش مالی دونست و مشکلات مالی رو حل کرد ، چقدر به جانم نشست چقدر حالم رو خوب کرد .
    ممنونم از مقاله بسیار خوبتون

  3. رابرت کیوساکی ، هوش مالی را رفتار فرد با پول دانسته که بر پایه سه مفهوم سرمایه ،بدهی و جریان مالی استوار است.

  4. شخصی که بتواند از پس چالشهای مالی برآید ،در حقیقت دارای هوش مالی خوبی است. ممنون از مقاله خوب شما خانم علیزاده

  5. چقدر خوب این مقاله خیلی به کارم اومد
    کتاب هوش مالی کیو ساکی فوق العاده س
    و همین طور کتاب پدر پولدار پدر بی پول ❤

  6. بهبود اطلاعات مالی برای داشتن هوش مالی بسیار عالی بود
    اینکه قوانین بازی اقتصادی را بشناسیم‌

  7. I loved as much as you’ll receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.

  8. I cherished as much as you will obtain performed right here. The sketch is attractive, your authored subject matter stylish. nevertheless, you command get bought an nervousness over that you would like be turning in the following. ill undoubtedly come more formerly once more since precisely the same nearly a lot steadily within case you protect this increase.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا