تفکر سیستمی

اثر اعتماد سازی در کار تیمی چیست؟

اگر اعتماد کافی بین اعضای تیم وجود نداشته باشد، یا در واقع اثر اعتماد سازی متقابل مشهود نباشد، تشریفات جایگزین می‌شود و افراد تیم به نوعی به یکدیگر از طریق ذره بین عیب یابی می‌ نگرند و بعضاً باعث افراط در اجرائیات می‌شوند.

به این ترتیب کم کم اعتماد به داده جایگزین اعتماد بین اعضا می‌شود. دیگر استحکام بین روابط وجود ندارد. لذا باید توجه کنیم که اعتماد یکی از ارزشمند ترین و پیچیده ترین داشته های یک تیم کاری است. کسب اعتماد سخت و دشوار و از دست دادن آن آسان است.

ایجاد اعتماد متقابل در تیم

اعتماد کردن چندان پایه مهارتی ندارد و بیشتر به شخصیت افراد مربوط است. دلیل اعتماد ما به دیگران علاوه بر ظاهر بیشتر به رفتار دیگران با ما و سایرین بستگی دارد.

برای مشاهده اثر اعتماد سازی در محیط کاری باید اقدامات کوچک در بازه زمانی شخصی را همه اعضا انجام دهیم و به جای نا خواسته ‌ها از خواسته ‌های خود صحبت کنیم.

اعتماد ما به عنوان رهبر تیم به اعضا باعث می‌شود آن ها اطمینان حاصل کنند، ایده ‌ها، نظرات، مشارکت ‌ها و استعدادهای شان مورد حمایت قرار می‌گیرد و در تیم موثر خواهد بود پس روی توانایی خود متمرکز شده و به هم برای انجام امورات کمک می‌کنند.

به این ترتیب ما یک قدم به مشاهده اعتمادسازی بین اعضا تیم نزدیک می‌شویم. اگر کسی باعث کاهش مشکلات دیگر اعضا یا از بین بردن آن شود به عنوان شخص قابل اعتماد تیم از او در جمع تقدیر و قدر دانی گردد. به نوعی اعتماد سازی در تیم ترویج داده شده و از ارزش های آن شناخته ‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد وقتی ما رفتار یک فرد را می بینیم، مغز ما واکنش ‌هایی از طریق عصب نورون آیینه ‌ای نشان می دهد که باعث می‌شود حس اعتماد و عدم اعتماد به دیگران منتقل گردد پس اگر ما به دنبال اعتماد کردن دیگران به خود و معتمد شناخته شدن هستیم باید بیاموزیم و بپذیریم که به دیگر اعضای تیم همین دیدگاه را داشته باشیم و اعتماد کنیم.

یکی از نشانه های مهم معتمد بودن ما، رفتار و عملکرد ما در شرایط سخت و مواجهه با چالش ها است که بیانگر صداقت و پایبندی ما هم می‌شود.

در ادامه چند نمونه از راهکار هایی که برای تقویت اثر اعتماد سازی می‌ توانیم از آن ها استفاده کنیم را با هم بررسی می‌کنیم:

روند اعتماد سازی
  1. بیان اهداف کنونی و آتی برای اعضای تیم و اینکه همواره یاد آور شویم برای کسب چه چیزی باید چه عملکردی داشته باشیم این موضوع علاوه بر اعتماد سازی باعث می‌شود ما در مورد امنیت شغلی خود دچار استرس شویم.
  2. ما به عنوان عضوی از تیم وقتی ایده های خود را با دیگر اعضا در میان می ‌گذاریم و با آن ها حرف می ‌زنیم حس همدلی و اعتماد سازی در آن ها بالا می رود که یکپارچگی و یکرنگی را همراه دارد.
  3. با مسئولیت پذیر بودن در قبال مشکلات و چالش های تیم و تلاش برای حل آن با بالا بردن امنیت روانی اعضای تیم در لحظات سخت گام بزرگی در اعتماد سازی بر‌می داریم. در این زمان جای سرزنش را تلاش و بهبود سازی می‌گیرد و آسیب های فردی و تیمی کاهش می‌یابد.

با رعایت موارد فوق و اعتمادی که بین اعضا شکل می‌ گیرد، اعضای تیم دل گرمی خواهند داشت و همه افراد می ‌دانند که کسی نمی ‌خواهد به کارشان لطمه وارد کند و ما می‌توانیم راحت تر نقاط ضعف وقوت خود را با دیگران مطرح و در جهت اصلاح و تقویت گام برداریم.

اگر مدیران از افراد چاپلوس حمایت کنند بی اعتمادی افراد بیشتری می‌شود. برای اعتماد سازی به جای حمایت از چنین افرادی می توان از تکنیک های ساده بهره ببریم. برای مثال جلسه‌ای تشکیل داده و از افراد تیم بخواهیم خودشان و مهارت و تخصص خود را با دیگران به اشتراک گذارند.

این کار باعث شناخت از هم شده و در صورت نیاز افراد می‌ دانند چه کمکی را از چه کسی درخواست کنند. همچنین با برنامه‌های خارج از کار مثل بیرون رفتن، بازی کردن و… می توان اعتماد بین اعضا را بهبود بخشیم.

یاد بگیرید پیش از هر چیزی هوای کارمندان خود را داشته باشید، انجام مراحل بعدی و موفقیت به دنبال این کار میسر خواهد شد.

ریچارد برانسون

عوامل موثر در بی اعتمادی چیست؟

عوامل گوناگونی در ایجاد بی اعتمادی بین اعضای گروه دخیل می باشند. در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل می پردازیم:

ترس از درگیری

وقتی اعضای تیم به هم اعتماد نکنند، باعث می‌شوند تا نتوانند نظرات خود را شفاف مطرح کنند و یا روی یک موضوع پا فشاری‌ های جانب دارانه می‌کنند و ممکن است گاهی بخاطر عدم شناخت کافی و اعتماد لازم بین اعضا این اشتباهات صورت گیرد و درگیری ایجاد گردد با برگزاری جلساتی که مدیران و اعضای تیم آزادانه اظهار نظر کنند در کاهش ترس از درگیری، افزایش اعتماد و تقویت روحیه انتقاد پذیری اثر مثبت دارد.

بی مسئولیتی

وقتی اعضای تیم مسئولیت کافی نسبت به کاری که باید انجام دهند را نداشته باشند نمی ‌توانند به خودشان و دیگران اعتماد کنند لذا تعهد کافی برای اجرای تصمیمات نخواهند داشت.

باید بدانیم که پیدایش اثر اعتماد سازی بین اعضای تیم یک شبه اتفاق نمی افتد و در طی گذر زمان صداقت اعضا نسبت به هم شکل می‌گیرد.

نقش رهبر تیم در ایجاد اعتماد متقابل بین اعضا چیست؟

نقش رهبر در ایجاد اعتماد

از وظایف مهم رهبر تیم ایجاد اعتماد متقابل بین اعضای آن است که می تواند به اشکال متفاوت انجام گیرد. ما به عنوان رهبر یک تیم باید 3 فاکتور زیر را حتما در کار خود در نظر داشته باشیم که البته فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که بسته به نوع تیم و اهدافی که دنبال می‌شود متفاوت است که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

اعتماد سازی با باورداشتن

اعضای تیم باید به یکدیگر باور داشته باشند. با پایبندی به گفته ها و قول‌ هایی که مطرح می‌شود این موضوع عملی خواهد شد. به عنوان رهبر تیم باید به کمک اعضا به هم جلوه بخشیم چرا که تائید شدن و تشویق اعضا توسط رهبر عامل مهمی است که اعضا به خود تیم اعتماد کنند.

اعتماد سازی با ریسک پذیر بودن

ریسک پذیری یعنی پذیرش هر نتیجه که در انتهای عملکرد ما چه خوب چه بد به دست ‌می‌آید. به عنوان رهبر تیم باید رفتار اعضای تیم را به سمتی هدایت کنیم که در راستای اهداف باشد. و گاهی ممکن است رفتار متفاوتی بروز داده شود باید درک کنیم که گاهی رفتارها قطعیت نداشته و باید اعتماد لازم بین اعضا وجود داشته باشد که در صورت بروز تغییرات رفتاری یا هر نوع ریسک کردن اختلاف ها نمود پیدا نکند و اثر اعتماد سازی متقابل نمایان گردد.

دید مناسب نسبت به مسائل

افراد تیم معمولا درباره شخصیت، جایگاه، پوشش، تن صدا و… یکدیگر را قضاوت می‌کنند. که موارد مناسبی برای اعتماد کردن یا نکردن نیست. لذا رهبر تیم باید جلسات معارفه‌ ای را ترتیب داده و با گفتگو و معرفی اعضا به شناخت از هم برسند و با کنار گذاشتن تعصبات منفی و مخرب به هم اعتماد کنند.

تقویت اثر اعتماد سازی بین افراد از طریق هم سو شدن با ارزش‌های تیم

انجام کار بر مبنای ارزش ها

ارزش های تیم باعث می‌ شود کارهایی را در اولویت قرار دهیم و از انجام کارهایی نیز پرهیز کنیم. در واقع خط مشی یک تیم را ارزش های آن تیم تعیین می‌کنند. به عنوان رهبر وظیفه داریم اعضا را به سمت ارزش‌ها، باید ها، نباید ها و در نهایت رسیدن به نتایج مطلوب هدایت کنیم.

در نظر داشته باشیم که سازمان های موفق همواره به دنبال کسانی اند که به صورت کارا و سریع در مسیر تحقق اهداف قرار می‌گیرند و تیم را منسجم می‌کنند. نکته قابل توجه این است که اختلاف ها می ‌توانند مفید یا غیر مفید باشند. عدم سازگاری بین اعضای تیم تحت تاثیر عواملی نظیر شخصیت اعضا، استعداد شغل افراد جنسیت اعضا، سن و…. است.

اگر برای ارائه راه حل از بین بردن بی اعتمادی و ناسازگاری ها تعلل کنیم تا مدرک کافی بدست آید ممکن است آسیب هایی اتفاق افتد که نتایج رضایت بخشی ندارند. یکی از راه حل هایی که تقریبا هر مشکلی را می‌تواند بهتر از بین ببرد شناخت کافی از تفاوت هایی است که بین اعضای تیم وجود دارد.

نحوه تفکر پیرامون مشکلات

آنچه باعث قضاوت می‌شود تفکر افراد نسبت به موضوع است. به عنوان رهبر تیم می‌توانیم با درک تفاوت ها زمینه را برای کسب اعتماد بین افراد تیم مهیا کنیم.

نقش اعتماد متقابل در عملکرد اعضا نسبت به مشکلات

واکنش اعضای تیم به مشکلات

آنچه باعث اختلاف و تضاد می‌شود رفتار است و عکس العمل هایی که ما نسبت به مشکلات و اختلاف ها نشان می‌دهیم و نوع رفتار ما باعث می‌شود دیگران به ما اعتماد کنند.

نحوه بیان مشکلات

برقراری ارتباط با کلماتی است که بین افراد رد و بدل می ‌شود و از آن ها برای بیان احساس و تفکر استفاده می‌شود استفاده از کلمات درست و به جا عامل مهمی در اعتماد سازی بین اعضای تیم است.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

ویژگی های تیم را نام ببرید | ویژگی های یک تیم اثر بخش
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. In the grand design of things you get an A with regard to effort. Where you actually misplaced me personally was in all the particulars. You know, they say, details make or break the argument.. And it couldn’t be more accurate at this point. Having said that, let me reveal to you precisely what did deliver the results. The authoring is certainly really persuasive and this is possibly why I am taking an effort to opine. I do not really make it a regular habit of doing that. Next, whilst I can easily notice the jumps in reason you come up with, I am definitely not certain of how you seem to connect your details that help to make your conclusion. For the moment I will yield to your issue however trust in the foreseeable future you link your dots much better.

  2. Great V I should certainly pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all tabs and related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, site theme . a tones way for your client to communicate. Excellent task..

  3. Just desire to say your article is as astonishing. The clearness on your publish is simply cool and that i could think you are an expert on this subject. Well with your permission let me to seize your feed to stay up to date with coming near near post. Thanks a million and please keep up the gratifying work.

  4. Can I simply say what a aid to seek out someone who actually is aware of what theyre talking about on the internet. You definitely know the best way to convey a problem to gentle and make it important. More folks must read this and perceive this aspect of the story. I cant imagine youre no more common since you definitely have the gift.

  5. I do love the way you have presented this specific matter and it really does present me personally a lot of fodder for thought. Nonetheless, through everything that I have witnessed, I simply trust as other feed-back pack on that people today continue to be on issue and don’t get started upon a soap box involving some other news du jour. All the same, thank you for this exceptional point and although I can not agree with the idea in totality, I respect the perspective.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا