دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing یا بازاریابی دیجیتال با پیشرفت فناوری اطلاعات و افزایش زمان استفاده افراد از نت و استفاده بیشتر کاربران از موبایل و تاثیر اینترنت در زندگی مردم به عنوان یک دانش خاص و مورد نیاز مردم خود نمایی می کند.

نیل پتل Neil Patel استاد معروف دیجیتال مارکتینگ اهل هندوستان که به گفته مجله فوربز جز 10 دیجیتال مارکتر برتر جهان است، در جواب سوال دیجیتال مارکتینگ به چه معنا است، بیان کرد: «دیجیتال مارکتینگ به هرگونه ای از بازاریابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود.»

طبق تعریف نیل پتل از دیجیتال مارکتینگ، این مبحث زیاد هم جدید نیست، پس بهتر است بدانیم که اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط می شود، به حدود صد سال پیش زمانی که رادیو سال 1086 اختراع شده است، 10 سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آن زمان بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند، اولین تبلیغات مربوط بود به اجرا یک اپرا که بعد پخش تبلیغ آن فورا بلیط ها فروخته شد، روز تولد دیجیتال مارکتینگ در جهان بود.

سایت Hubspot از معتبرترین سایت های جهان در مورد دیجیتال مارکتینگ می گوید: تمام فعالیت ها و ابزارهایی که ما در دست داریم تا بتوانیم محصولات خود را در فضای دیجیتال عرضه کرده و بفروشیم را بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ می گویند، منظور از فضای دیجیتال، وب، اینترنت، موبایل و ابزارهای دیجیتالی است. در بازاریابی دیجیتال می توانیم با تکیه بر اینترنت و کمک گرفتن از ابزاهای دیجیتال با سرعت بیشتری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنیم.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال چیست؟

در ادامه به بررسی چندین ابزار مهم در ارتباط با بازاریابی دیجیتال می پردازیم.

1.بازاریابی توسط موتورهای جستجو

دو روش برای بازاریابی موتورهای جستجو وجود دارد.

روش اول بازاریابی ارگانیک

به شکلی می گویند که موتورهای جستجو خصوصا موتور جستجو گوگل، وب سایت یا اکانت های شبکه های اجتماعی را به عنوان پاسخ مناسب برای جستجو بشناسند.

روش دوم بازاریابی موتور جستجو

در این نوع بازاریابی با پرداخت هزینه به گوگل، سایت یا اکانت آن ها در کنار گزینه های برتر جستجو برای مخاطبان نمایش داده می شود.

2.بهینه سازی موتورهای جستجو سئو SEO

بهینه سازی موتورهای جست و جو هدف اصلی بیشتر بازاریابان و تولید کنندگان محتوا است، هدف بهینه سازی یا سئو این است که در هنگام سرچ مخاطبان سایت یا شبکه های اجتماعی در رتبه های بالا نمایش داده شود.

چرا در بازاریابی دیجیتال به سئو اهمیت می دهیم؟

1.مردم جهان روزانه بین 6 تا 7 میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می کنند.

2.اکثرا تگ تبلیغ کنار لینک ها را نگاه نمی کنند و فقط در رتبه اول بودن برای آن ها مهم است و عموما همان چند لینک اول را باز می کنند.

3.کسانی که از طریق موتور جستجو وارد سایت می شوند از کسانی که با بازاریابی آن ها را پیدا کرده اند برای تبدیل به مشتری هزینه کمتری را صرف می کنند.

سئو چیست؟

SEO

تعریف سئو به زبان ساده این است که اگر سایت یا فضای مجازی ما در زمان جست و جو در صفحه اول بیاید، به خاطر یکسری تکنیک است که به آن سئو می گوییم. در حال حاضر بیشترین استفاده از موتورهای جست و جو مربوط به گوگل است طی سال های اخیر که هوش مصنوعی بهبود پیدا کرده است ارزش سئو هم بالاتر رفته و نوشتن مطالب در راستای رضایتمندی مشتری است نه فقط قرار گرفتن در رتبه برتر و صفحه اول موتورهای جست و جو به خصوص گوگل و دیجیتال مارکتر ها کاملا به این قضیه آگاه هستند.

3. آنالیز و تحلیل داده در بازاریابی دیجیتال

بعد از بازاریابی محصول در کمپین تبلیغاتی باید با کمک پلتفرم های مختلف به تحلیل این کمپین تبلیغاتی بپردازیم و دو ابزار گوگل آنالیتیکس و متریکس می توانند در تحلیل داده های کمپین به ما کمک کنند.

1.گوگل آنالیتیکس

 بهترین ابزارهای دیجیتال می باشد و مقدار زیادی از آنالیز داده ها را به صورت رایگان انجام می دهد، با گوگل آنالیتیکس کاملا روند خرید مخاطبان را می توانیم بررسی کنیم و به دیجیتال مارکتر می گویم که هر مشتری یا مخاطبی از چه طریقی وارد سایت شده است.

2.متریکس

یک ابزار دیجیتال ایرانی است که مانند یک دستیار به ما کمک می کند و کمپین تبلیغاتی ما را به خوبی آنالیز کرده و گزارشات عالی را به ما ارائه می دهد، یک دیجیتال مارکتر با متریکس به خوبی می تواند متوجه شود که هر مخاطب  از چه منبعی به سمت آن ها آمده است.

4. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ قدمت دیرینه دارد و جای خوبی از صنعت ایمیل مارکتینگ را به خود اختصاص داده است، یکی از پرسود ترین نوع بازاریابی دیجیتال است و هر ساله رشد حدود 4% را به خود اختصاص می دهد.

5. تبلیغات در شبکه های مجازی

شبکه های مجازی که عضو جدایی ناپذیر زندگی ما شده اند، به گونه ای که هر اتفاقی را که در روز فکر می کنیم با کمک فضای مجازی انجام می دهیم بدون این که متوجه آن باشیم دیدن فیلم، دانلود عکس و گوش دادن پادکست. شبکه ی اجتماعی می تواند یکی از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ برای دیجیتال مارکترها باشد و سود زیادی را روانه کسب و کارمان کند.

6.مدیریت و بازاریابی شبکه های اجتماعی

این روزها افراد زیادی در شبکه های اجتماعی عضو هستند، دیجیتال مارکتر ها بدانند که اگر در این فضا خود را به آن ها بشناسانیم در کسب و کار خود به موفقیت چشم گیری دست می یابیم و این دستاورد بر پایه مدیریت درست حاصل می شود.

7.ابزار چت آنلاین

زمانی که وارد سایتی می شویم و یا اپلیکیشنی نصب می کنیم می بینیم که ابتدا چت آن برای ما فعال می شود و این حس زیبا به ما منتقل می شود که ارتباط با صاحبان سایت یا کاربران دیگر راحت برقرار می شود و احساس آرامش را برای ما به ارمغان می آورد.

دیجیتال مارکتر کیست؟

بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتر یا مدیر دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابان دیجیتال که به اسم های متعددی شناخته می شوند، افرادی هستند که با توجه به اهداف یک کسب و کار و بودجه آن شغل برای ارتقا آگاهی برند و جذب مخاطبان و تبدیل آن به مشتری از تمام امکانات دنیای دیجیتال استفاده می کنند، دیجیتال مارکترها روی شاخص کلیدی عملکرد هر کمپین تمرکز کرده و بهترین آن که بعد اجرا بازدهی خوبی داشت را انتخاب کرده و در ادامه روند بازاریابی از آن بهره می گیرند. در ابتدا یک مدیر دیجیتال مارکتینگ کارآفرین احتمالا تمام کارها را خودش انجام می دهد، اما به مرور می تواند با ارتقا و رشد کسب و کارش افراد متخصص را وارد کار کند و هر کدام بخشی از مسئولیت این استارتاپ دیجیتال را به عهده گیرند.

نگاهی می اندازیم به تقسیم بندی شغلی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال

1.مدیر سئو: بهبود سئو محتوا در جستجوی گوگل یا هر سایت جست و جو دیگر

2.مدیر بازاریابی محتوا: بررسی ترافیک سایت براساس هر محتوا و بررسی ترافیک کلی

3.مدیر شبکه های اجتماعی: بررسی فالورها و افزایش آن ها، زمان بندی پخش محتوا و اشتراک گذاری

4.مدیر ایمیل مارکتینگ: ارزیابی نرخ ایمیل مارکتینگ

Rate this post
نمایش بیشتر

‫10 دیدگاه ها

  1. I have to thank you for the efforts you have put in writing this
    website. I really hope to view the same high-grade blog
    posts from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own, personal blog now 😉

  2. I have been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog posts in this kind of house . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this site. Reading this info So i?¦m glad to exhibit that I’ve a very excellent uncanny feeling I came upon exactly what I needed. I so much without a doubt will make sure to do not fail to remember this website and provides it a glance on a constant basis.

  3. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and all. Nevertheless just imagine if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and video clips, this website could undeniably be one of the best in its niche. Awesome blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا