شبکه های اجتماعی

اشتباهات رایج بازاریابی شبکه های اجتماعی دیجیتال

مهم ترین مسئله ای که در فروش می توان از آن نام برد جلب اعتماد مشتری است، کسب و کارها هر کاری می کنند تا این اعتماد را به دست بیاورند، البته بعد از آن هم کاری می کنند تا این اعتماد خراب نشود بازاریابان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر قدم اشتباهی بردارند مشتری های وفادار خود را شاید از دست بدهند، امروزه بازاریابی شبکه های اجتماعی به یکی از عنصرهای پایه در افزایش فروش و برندسازی اینترنتی مبدل شده است.

  • اولین اشتباه رایج یک بازاریاب فضای مجازی زیاده روی در تبلیغ یک محصول است و بیش از حد تعریف از کارایی های محصول یا خدمات می باشد در صورتی که خود می داند آن بازخوردی که او می گوید ندارد. هرگز در مورد نیت واقعی کارمان فریبکاری نکنیم، مثلاً در بازاریابی بر پایه ایمیل روش غیرمتعارفی وجود دارد که یک ایمیل حاوی تبلیغات محصول یا خدمات را به عنوان جواب ایمیل مشتری می فرستند و این باعث تحریک مشتری برای دیدن آن ایمیل می شود، اما اصل اساسی اعتماد در این شرایط خدشه دار می شود و اعتبار ما و آن شرکت زیر سوال می رود.
  • در برگزاری جلسات آنلاین تمام سعی خود را کنیم که معرفی محصول یا خدمات ما به بهترین نحو صورت گیرد وقتی زمانی برای جلسه آنلاین خود در نظر می گیریم، لطفاً آن را رعایت کنیم وگرنه باعث سلب اعتماد مخاطبین ما می گردد.
  • راحت ترین راه فروش خوب اطلاعات واقعی و درست است حتی اگر منجر به این شود نفروشیم، همیشه محصول یا خدماتی را به مشتری پیشنهاد کنیم که بیشتر به نفع مشتری باشد و با خواسته او جور باشد نه خدماتی که گران قیمت تر یا ارزان قیمت تر باشد، یعنی مخاطب بازاریان باید در نظر داشته باشند که هیچ وقت نباید محصول رقیب را مسخره کنند یا کوچک بشمارند، این از دید مشتری نقطه ضعف ما را نشان می دهد.
  • در ارائه خدمات یا محصول رایگان مدت زمانی که برای آن در نظر گرفتیم را تغییر ندهیم، یعنی به یکباره آن خدمات رایگان را کنسل نکنیم و هر زمانی که در ابتدا اعلام کردیم به آن پایبند باشیم،اصرار زیاد در بازاریابی محصول بسیار مخرب است و پی گیری بسیار جواب می دهد، اما بیشتر از حد آن باعث آزار و فرار مشتری می شود.
  • از وعده های نابه جا بپرهیزیم، وعده هایی که توان انجام دادن آن را نداریم، بعضی بازاریابان برای بالا بردن آمار فروش خود وعده وعیدهای غیراصولی که از توان شرکت خارج است را به مخاطب می دهند که این درست نیست.
  • بعضی از بازاریان وقتی نتوانند معامله ای را به سرانجام برسانند، حس گناه را در مشتری ایجاد می کنند که انگار ضرر بزرگی از کنسلی این معامله کرده اند یا هر طور دیگری که می توانند این حس را به مشتری می دهند، بدانیم که این نه تنها کارساز نیست، بلکه مخرب نیز هست و مشتری معذب شده و دیگر از ما خرید نمی کند.
  • از خود بزرگ بینی بپرهیزیم، هیچ گاه خود را بی عیب و نقص نبینیم و حتماً نقص های خود را بپذیریم و حتی شده انتقادات مشتریان خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذاریم تا کاربران از حسن توجه و انتقاد پذیری ما آگاه شوند.
  • شاید دیده باشیم وقتی وارد بعضی صفحات می شویم، همه چیز در آن پیدا می شود از هر دری سخن گفته شده و هدف آن صفحه مشخص نمی باشد، پس حتماً در راستای موضوع حساب کاربری خود یا شرکت خود محتوی آماده کنیم، گاهی می تواند مطالب عمومی باشد ولی اگر در تخصص خاصی فعالیت می کنیم به غیر از سخن بزرگان و یا تبلیغات، مطالب دیگر را بارگذاری نکنیم.
  • همیشه ریتم تولید محتوی های خود را تغییر دهیم، بعضی از صفحه ها می بینیم که فقط در مورد تولیدات خود و خدمات خود پست می گذارند این مشتری را خسته می کند و برایش جذابیتی ندارد، باید از پست های آموزشی و حتی گاهی از پست های مناسبتی استفاده کنیم.
  • هیچ گاه در صفحه شخصی خود محصولات خود را به فروش نرسانیم، باید حتماً از صفحه ای جدا برای فروش و بازاریابی محصول استفاده کنیم.
  • می توانیم در صفحه ی شخصی خود تبلیغ محصولات خود را هر از چند گاهی قرار دهیم، اما هیچ گاه از یک صفحه ی شخصی برای فروش و تبلیغ مداوم برای یک کالا یا خدمات استفاده نکنیم، زیرا این روزها تا اعتباری برای خود کسب نکنیم، فروش ممکن نیست و ما با داشتن یک صفحه مجزی برای فروش و گذراندن روند حرفه ای آن حتماً موفق خواهیم شد.
  • هیچ گاه در یک صفحه ی کاری رویدادهای شخصی زندگی خود را قرار ندهیم، از رویدادهای محل کار خود می توانیم استفاده کنیم، البته به صورت جزئی و فقط برای جذب بیشتر مخاطب.
  • حتماً یک تقویم برای تولید محتوی خود درست کنیپم و به ترتیب روزها و به صورت مداوم و منظم محتوی های خود در طول هفته یا ماه را بارگذاری کنیم، هم مخاطب بیشتر جذب می شود و هم سئو رنکینگ صفحه ی ما بالا می رود.
  • بدانیم که در صفحه کاری نه فعالیت زیاد نه فعالیت کم جواب نمی دهد.
  • برای بازاریابی محتوی می توان از متن و از تصویر، بیشتر از فیلم استفاده کرد، این محتوی ها مکمل یکدیگر هستند هیچ کدام به تنهایی نمی توانند برای همیشه مخاطبان را ثابت نگه دارد، پس بهتر است از هر سه نوع رسانه برای مخاطبین خود و جلب نظر آن ها استفاده کنیم.
بازاریابی دیجیتال محتوا
  • یکی از اشتباهات رایج دنیای بازاریابان شبکه ای این است که فکر می کنیم اگر مشتری از ما در مورد محصول سوال کرد یا عکس العملی نسبت به محصول نشان داد حتماً عاشق محصول یا خدمات ما شده و ما دقیقاً می دانیم که او چه می خواهد، در صورتی که بسیاری از مشتریان فقط برای کنجکاوی عکس العمل نشان می دهند یا کلاً نمی دانند که چه می خواهند و عکس العمل آن ها برای ایجاد رابطه و صرفاً گرفتن اطلاعات از ما است.
  • بدانیم تا زمانی که این احساس را به مشتری ندهیم که دنبال رفع مشکلات او هستیم، فروش صورت نمی گیرد.
  • رایج ترین حرف اشتباهی که بسیاری از بازاریان شبکه های اجتماعی می گویند این است که من می دانم این محصول به درد شما می خورد قبل از این که از ما نظر بخواهیم، نظر خود را به ما تحمیل  می کند.
  • جا دارد که دوباره از مقوله اعتمادسازی صحبت کنیم این بخش مهم ترین قسمت برای موفق شدن یک بازاریاب شبکه های اجتماعی است، به هیچ عنوان برای فروش دروغ نگوییم یا واقعیت را طوری دیگر جلوه ندهیم هر چه بیشتر در مورد اعتماد سازی زمان بگذاریمف احتمال فروش و تداوم روابط با آن مشتری یا مشتریان بالاتر می رود.
  • از کلمات بیش از حد تخصصی استفاده نکنیم، این کار مشتریان را فراری می دهد و مشتری در هر سطحی فکر می کند ما قصد خودنمایی و فخر فروشی را داریم.
  • هیچ گاه مشتری که از لحاظ مالی در مضیقه است را مسخره نکنیم، یا او را با مشتری پولدار خود مقایسه نکنیم، همیشه نشان تواضع را در سخنان و نوشته های خود داشته باشیم، مثلاً در اینستاگرام شاید زمانی مشتری از محصولی که تگ قیمت ندارد خوشش بیاید و طی کامنت به ما اعلام دارد که قیمت را برایش بفرستیم و ما جواب او را در کامنت یا دایرکت بر اساس سیاست های شرکت می دهیم، اما این دلیل بر این نیست که این مشتری قصد خرید دارد شاید او فقط کنجکاو است، اما بسیاری در بازاریابی به این مسائل دقت ندارند.

هیچ گاه آموزش دیدن در این رشته را فراموش نکنیم، حتماً با یادگیری نکات بازاریابی پا به عرصه این کار بگذاریم و با داشتن هدفی مشخص و دقیق می توانیم، منتظر روزهای عالی برای کسب و کار خود یا مکانی که در آن بازاریابی می کنیم، باشیم.

از یاد نبریم که رقابت در بازارهای مجازی مستلزم فعالیتی دائمی است، هر زمان فعالیت ما در فضای کاریمان (فضای مجازی) کم رنگ شود آهسته آهسته در عرصه تنگاتنگ این روزهای کسب و کار دیجیتال به حاشیه می رویم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Great blog! Do you have any hints for aspiring writers? I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m completely confused .. Any ideas? Thank you!

  2. Pretty component of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to claim that I acquire in fact enjoyed account your weblog posts. Anyway I’ll be subscribing for your feeds or even I achievement you access constantly rapidly.

  3. Hey there would you mind stating which blog platform you’re working with? I’m going to start my own blog soon but I’m having a difficult time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

  4. There are some attention-grabbing time limits in this article but I don’t know if I see all of them middle to heart. There’s some validity however I’ll take hold opinion until I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as effectively

  5. This design is incredible! You obviously know how to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Great job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا