شبکه های اجتماعی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر جامعه چیست؟

بعد از این که در مقاله عصر جهانی شدن دیدیم شبکه های اجتماعی تأثیرات خود را فراتر از مرزها می گذارند می خواهیم با هم بررسی هایی از جنبه های مختلف بر شبکه های اجتماعی مجازی داشته باشیم.

کارکرد شبکه های اجتماعی در عصر جهانی شدن در کدام حوزه ها مشهودتر است؟

در ادامه به بررسی کارکرد شبکه های اجتماعی در حوزه های مختلف می پردازیم.

1-حوزه اقتصاد

2- حوزه فرهنگ

3- حوزه سیاست

4- حوزه اجتماعی

1-حوزه اقتصادی

در جریان جهانی شدن می توان گفت اولین تأثیری که شبکه های اجتماعی گذاشتند، بعد اقتصادی آن ها بوده است، تأثیر شدید فناوری اطلاعات بر اقتصاد هر کشوری یکی از جنبه های شبکه های اجتماعی مجازی است، که به آن اقتصاد شبکه ای یا اقتصاد دیجیتال می گوییم.

نام های دیگر آن اقتصاد بر پایه شبکه اقتصاد نوین و اقتصاد اینترنتی است که قسمت بزرگی از آن بر پایه فناوری دیجیتالی شامل شبکه های ارتباطی، کامپیوتر، نرم افزارها و سایر فناوری اطلاعاتی است.

دلیل ارتباط مردم با اقتصاد مجازی چیست؟

1-رسانه های اجتماعی (فضای مجازی) به مردم اجازه می دهد که ارتباط صمیمانه تری با کسب و کارها داشته باشند یا بالعکس.

2- کسب و کارها می توانند ارتباط بهینه و صد درصد رو در رو با مخاطبان یا همان مشتریان خود داشته باشند.

3- ارتباط بین مشتری و کسب و کار بسیار سریع رخ می دهد و این امری است که کسب و کارها دنبال آن بودند، شبکه های اجتماعی مجازی بستر مناسبی برای رشد شغل ها می باشد.

4- در شبکه های اجتماعی فاصله معنایی ندارد در هر جایی از دنیا باشیم می توانیم تجارت از راه دور را امتحان کنیم، براساس آمارها میزان تجارت اینترنتی با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش است و در فاصله سال های 2010 تا 2015 مقدار آن 5/2 برابر شده است.

رشد اقتصادی جهان در سال 2000 میزان 8/3 درصد و در سال 2001 میزان 3/1 درصد کاهش داشته است، نرخ رشد تجارت جهانی هم پایین آمده بود و در سال 2000 نرخ رشد صادرات در کشورهای در حال توسعه 14 درصد بود، ولی در سال 2001 تنها 1 درصد رشد داشته است.

در حالی که رشد مبادلات آنلاین online به سرعت در حال بالا رفتن بود و عملکرد کسب و کارها در حال رشد بود و عملکرد دولت ها و سایر جنبه های دیگر تحت تأثیر اینترنت قرار داشت در این شرایط مردم به سمت کسب و کار آنلاین سوق داده شدند، این نوع تجارت به خاطر سرعت، کارایی، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت ها، گستره جدیدی را در رقابت به وجود آورده است و تمامی کارشناسان بر این عقیده اند که عقب افتادن از این سیر تحول رو به تکامل نتیجه ای جز خارج ماندن از اقتصاد جهانی را به دنبال نخواهد داشت.

تجارت دیجیتال مانند یک سکوی پرتاب برای بسیاری از کسب و کارها عمل می کند، البته باز هم می گویم، اگر خودمان را سرشار از سواد رسانه ای کنیم و هر روز بروزرسانی اطلاعات در این زمینه در دستور کارمان باشد به این موضوع مهم دست می یابیم.

2- حوزه فرهنگی

حوزه فرهنگی فضای مجازی

دومین تأثیر در شبکه های اجتماعی در این عصر بر جهان گذاشته بعد فرهنگی آن است بیشتر اختلاف نظرها در مورد مباحث فرهنگی است شبکه های مجازی باعث ایجاد نوع جدیدی ارتباط شده اند.

بنا به نظر کارشناسان شبکه های اجتماعی مضّراتی را در پی دارند، اما صد در صد باعث ایجاد موج جدیدی در ارتباط و گسترش ارتباطات شده اند. زمانی که می شود با داشتن فالور یعنی همان دنبال کننده هایی که ما را می پسندند به تبادل اندیشه ها و تفکرات خود بپردازیم و در آخر باعث رشد فکری و ذهنی همگی شویم، پس این خوب است.

در هر فرهنگی یکسری از ارزش ها و اعتقادات وجود دارد و وقتی دو فرهنگ غنی با هم تلاقی می کنند رشد فرهنگی دینی و مذهبی به وجود می آید و می توان با فرهنگ و آداب و رسوم کشورها آشنا شد، با در نظر گرفتن این موضوع می توانیم روی گسترش افکار مثبت، اخلاقیات، ارزش های مذهبی دینی و اعتقادات و ارزش والای انسانی و تمامی جنبه های خوب روابط انسانی، خود شناسی و خدا شناسی افراد را تحت تأثیر مثبت این مبحث ها قرار دهیم، در نهایت به ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه دست پیدا می کنیم.

بر طبق آماری که براساس پژوهشی که از طریق پرسشنامه ی در اختیار 2065 نفر از کاربران بالای 18 سال در شهر اصفهان بدست آمد، نشان می دهد فضای مجازی شبکه های اجتماعی بر پایه نت، رابطه ای معنا شده با هویت و فرهنگ دینی کاربران دارد، براساس این پژوهش 17/7 درصد دارای هویت دینی بازتابی 43 درصد دارای هویت دینی ترکیبی و 40/3 درصد دارای هویت سنتی هستند.

 و براساس تحقیقات کلی پی برده شده که بین میزان استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی و هویت دینی آن ها رابطه معنا دار وجود دارد، هر چه میزان استفاده از این شبکه ها بیشتر باشد احتمال تأثیر پذیری هویت دینی بیشتر است.

3- حوزه سیاسی

در بحث جهانی شدن و ارتباط آن با شبکه های اجتماعی مجازی باید گفت حوزه سیاسی در این شبکه ها مورد تحلیل و بازخورد زیادی قرار می گیرد و علاقه مندان به این حوزه زمانی که تمامی وقت خود را در این شبکه ها می گذارنند، پیرو علایق خود اخبار و خط های سیاسی را نیز دنبال می کنند.

در شبکه های اجتماعی اخبار به 2 صورت پخش می شود، یا اخبار دورغین و کذب (چه سیاسی چه غیر سیاسی) یا اخبار و حوداث بدون سانسور، این اخبارها صد در صد در حوزه سیاسی هر کشوری تأثیرگذار است، البته بگوییم دولت ها خود اشراف کامل به این موضوع داشته و تا جایی که از دستشان برآید از این اخبار به نفع خود استفاده می کنند، بدانیم که کاربران با هوش سیاسی بالاتر راحت می توانند این خبرهای مختلف را با هم تطبیق دهند و به مرور ذهن منتقد آن ها در سطح بالاتری قرار می گیرد و این ترقی به جامعه نیز کمک می کند.

بسیاری از حزب های مختلف برای گسترش ایدئولوژی خود در این شبکه های اجتماعی مجازی فعالیت محسوس و نامحسوس دارند و ایده های آن ها دست به دست در بین مردم جامعه می گردد و همراهانی برای خود پیدا می کند.

فرقی نمی کند که سیاست های آزادی طلبانه، فردی  یا اجتماعی باشد هر شخص به اندازه که از این مطالب اقناع شده باشد پیرو آن می شود و شاید بتوان این طور بیان کرد که در سیر تکاملی رشد ذهنی انسان بسیار کمک کننده است، جنبه آزادی بیان و عقیده ایی که شبکه های مجازی به وجود آورده اند (بیان عقیده ها می تواند توسط کاربر واقعی یا کاربر فیک باشد) در هیچ جای دیگر قابل مشاهده نیست، کاربران بسیار راحت عقاید خود را بیان می کنند و بعضاً افراد هم عقیده خود را جمع کرده و گروه های مرتبط را تشکیل می دهند و این حس آزادی که می توانند راحت خواسته ها و مطالب شان را با گروهی هم راستای فکر خود در میان بگذارند آن ها را ارضا و اقناع می کند که شاید هیچ گاه نشود این گروه ها و هم فکران را به راحتی در فضای واقعی تشکیل داد یا پیدا کرد، امّا صد در صد تبعات و تأثیراتی در دنیای واقعی می گذارند.

4- حوزه اجتماعی

تاثیر شبکه اجتماعی بر حوزه اجتماعی

همیشه مخالفت هایی در مورد وجود شبکه های اجتماعی مجازی در سراسر دنیا بوده که می گویند این شبکه های مجازی باعث جلوگیری از فعالیت های واقعی بشر می شود، البته شاید در چند گاه اخیر می توانستیم به این موضوع فکر کنیم، امّا می بینیم که نه تنها این شبکه ها از پیشرفت اجتماعی جلوگیری نمی کنند، بلکه گستره های کار ساز برای پیشرفت حضور اجتماعی هستند.

به دلیل تمام این تأثیرات و بی پروایی هایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد و شاید با سیاست بعضی کشورها هماهنگ نباشد ما بعضا می بینیم که دولت ها به حذف و یا فیلتر بعضی از شبکه های اجتماعی مجازی دست می زنند، شبکه هایی که به نظر آن ها در راستای اهداف سیاسی اجتماعی آن ها نیست یا باعث آسیب اذهان عمومی مردم می شود و یا سودجویانی باعث تحریک احساسات ملّی و سیاسی جامعه می شوند و بسیار مواردی از این دست وجود دارد.

با مطالعه این مقاله پی بردیم که تمامی ما نیاز به آموزش دانش دیجیتال داریم و هر چه در مورد این دانش خاص بیاموزیم کم است، زیرا دریافتیم که این شبکه های اجتماعی تمام جنبه های زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است و باید بتوانیم از جنبه های مثبت آن که کم نیستند در راستای رشد و پیشرفت فردی و جمعی استفاده کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. Hello, Neat post. There’s an issue with your site in internet explorer, may check this… IE nonetheless is the market leader and a big element of folks will leave out your wonderful writing because of this problem.

  2. Greetings from California! I’m bored to tears at work so I decided to check out your blog on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, awesome blog!

  3. Excellent blog! Do you have any recommendations for aspiring writers? I’m hoping to start my own website soon but I’m a little lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m totally overwhelmed .. Any recommendations? Bless you!

  4. You really make it seem really easy with your presentation however I to find this matter to be really something which I feel I might by no means understand. It kind of feels too complicated and extremely vast for me. I’m taking a look forward in your subsequent post, I¦ll try to get the hold of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا