شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چیست؟ | شبکه های اجتماعی دیجیتال چیست؟

شبکه های اجتماعی ديجيتال يا سوشال نتورك Digital Social Network يك پلتفرم اپليكيشنی یا به صورت سایت می باشد كه در فضای ديجيتال از پروفايل هاي شخصي يا سازماني تشكيل شده و هر پروفايل نشان گر صاحب شخصي يا سازماني خود است.

در اين فضاها بر اساس سايت هاي آن ساختار اجتماعي افراد يا سازمان ها به فعاليت هاي مورد نظر مي پردازند!

فعاليت ها از نظير مالي، دوست يابي، كسب و كار فردي و عكاسي بيان ايده ها مي باشد، بر اساس تحقيقات به عمل آمده مختلف به اين نتيجه رسيده اند كه از شبکه های اجتماعی در بيشتر سطوح فردي و اجتماعي مي توان به عنوان شناخت مشكلات و تعيين راه حل آن ها، برقراري روابط اجتماعي گسترده تر، سياست گذاري براي عموم و از همه مهم تر راهنمايي مردم براي رسيدن و دستيابي به هدف هايشان استفاده كرد.

سال ها است كه مردم در شبکه های اجتماعی حضور دارند و از آن لذت مي برند و انسان ها از قرن هاي خيلي قبل عضو شبکه های اجتماعی بوده اند، درست است منظورم شبکه های اجتماعی غير ديجيتال است.

اين روزها بسيارس از نیاز ها به راحتی با شبكه هاي اجتماعي ديجيتال برطرف می شود، مردم تمايل زيادي به حضور در آن شبكه هاي ديجيتال را دارند و نياز به در اجتماع بودن خود را با شبكه هاي اجتماعي مرتفع مي كنند.

اصطلاح شبكه های اجتماعی از كجا آمد؟

اين اصطلاح جذاب براي اولين بار در سال 1954 توسط جان بارنز كه در حوزه انسان شناسي اجتماعي فعال بود بيان شد، بر اساس تحقيقاتي كه در كشور نروژ انجام مي داد از اصطلاح شبكه اجتماعي Social Network اولين بار در مقاله اش براي بيان ارتباط بين انسان ها و چگونگي برقراري ارتباط انسان ها و به خصوص براي تصميم گيري آن را به كار برد.

اگر بخواهيم ديدگاه بارنز را در مورد شبکه های اجتماعی دنبال كنيم مي توانيم بگوييم: شبكه اجتماعي زماني شكل مي گيرد كه تعدادي از انسان ها يا گروهي از افراد يا سازمان ها دور هم گرد آيند، معني اصلي اين اصطلاح مطالعه ارتباط و چگونگي تبادل اطلاعات بين افراد با همديگر، سازمان ها يا سازمان ها با يكديگر است.

براي روشن شدن بيشتر مبحث بايد بگوييم كه در عصر جديد ارتباطات نمي توان بدون شبکه های اجتماعی زندگي كرد ما از اين شبكه ها به عنوان شبكه هاي مجازي نيز نام مي بريم، اين شبكه ها بسيار راحت در دسترس همه هستند و در حال حاضر جزوي از روزمره مردم شده اند و خيلي ها انگاري بدون شبكه اي مجازي زنده نيستند، كه بر روي اين مسئله نيازمند تحقيق و تفحص زيادي است.

انسان ها در هر سن و گروهي از هر فرهنگ و هر رده اجتماعي عضو شبكه هاي اجتماعي هستند و اين صفحات نقش بزرگي در جهان امروز و در دنياي روابط انساني دارند و هرچه پیش مي رويم اين تاثير بيشتر و بيشتر مي شود.

اين روزها با وجود شبكه هاي اجتماعي تبادل اطلاعات با سرعت بيشتري انجام مي شود و هر روز انواع ايده هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي مي بينیم كه دست به دست مي چرخند، انواع ايدئولوژي ها، جهان بيني ها، هر نوع خوراك و هر نوع نوشيدني، همه مكان هاي ناب دنيا، هر تصوير پروفایلي كه بخواهيم با يك سرچ ساده در شبكه هاي اجتماعي مي توان ديد، دو نفر و يا دو گروه و يا دو سازمان مي توانند از دور دست ها با هم در ارتباط داشته باشند، البته هرچه از مزاياي اين شبكه هاي اجتماعي بگويم كم است.

انواع شبکه های اجتماعی از نظر ساختار

  1.  خصوصی
  2. عمومی
  3. تجاری
  4. دانشگاهی
  5. دولتی

انواع شبکه های اجتماعی – اينترنت چيست؟

ابزار وارد شدن به فضاي مجازي يا شبکه های اجتماعی ديجيتال را اينترنت مي گويند. (اين توضيح را دادیم كه بگوییم بعضي به اشتباه به شبكه اجتماعي فضاي وب يا اينترنت مي گويند تا از اين ديد خارج شوند.)

اينترنت داراي 3 بخش

  1. زيرساخت
  2.  خدمات
  3. محتوي

در بخش دوم يعني خدمات همان نرم افزارها يا سايت هايي هستند كه فضای دیجیتال نام دارند و ما فضاي مجازي خود را روي آن ها بنا مي كنيم.

آشنايي با بعضي اصطلاحات شبکه های اجتماعی

در ادامه به برخی اصطلاحات در شبکه های اجتماعی آشنا خواهیم شد.

فضای دیجیتال

1- ايميل

همان صندوق پستي است ولي در فضاي ديجيتال مي توان از yahoo، Gmail كه پرطرفدارترين آن ها است نام برد.

2- Game گيم

بازي هايي است كه به صورت آنلاين، يعني با اتصال به اينترنت در فضاي مجازي به آن مي پردازند و به آن هايي كه اين بازي ها را انجام مي دهند گيمر مي گويند.

3- انواع شبکه های اجتماعی – فروم

به مكان هاي گفت و گو گفته مي شود يا تالارهاي گفت و گو كه از آن محبوب تر يك مكان ديجيتالي بنام چت روم است، البته در چت روم ها مطالب گسترده است و موضوع مطرح شده مي تواند متفاوت باشد، اما در فروم بحث و تبادل نظر در مورد يك مبحث خاص است و بيشتر در سايت ها از آن استفاده مي شود.

شبکه های اجتماعی چیست؟

تعریف شبکه های اجتماعی همان تعريفي است كه در تيتر اول ديديد، اجتماع افراد و گروه ها و سازمان ها در يك فضاي نرم افزاري ديجيتال را شبكه اجتماعي مي گويند.

 انواع شبكه های اجتماعی 

  1.  متني
  2.  تصويري
  3. ويدئويي
  4. موضوعي
  5. مخاطب محور
  6. خدماتي

1- شبکه های اجتماعی متني

شبكه اجتماعي كه محوريت اصلي آن بر پايه متن و نوشته است. سردمداران اين نوع شبکه های اجتماعی فيسبوك و گوگل پلاس هستند.

2- شبکه های اجتماعی تصويري

شبكه اجتماعي كه كاربران بيشتر از تصوير براي ارتباط با يكديگر استفاده مي كنند، به عبارتي سياست آن شبكه بر پايه انتشار عكس بنيان گذاري شده است. شبکه اجتماعی فليكر و اينستاگرام (البته يك توضيحي بدهيم كه در ابتدا سياست اين شبكه ها بر روي اين موضوع بوده و به مرور بعضي از آن تبديل به يك شبكه اجتماعي همه جانبه شدند.)

3- شبکه های اجتماعی ويدئويي

در اين شبکه های اجتماعی پلتفرم اصلي ويدئو است و افراد از طريق فيلم با هم ارتباط برقرار مي كنند مانند يوتيوب و سايت آپارات در ايران

4- شبکه های اجتماعی موضوعي

مي توان گفت اگر سياست گذاري اين شبكه ها در تست پيش رود بهترين شبكه اي اجتماعي تخصصي در بخش خود مي شوند، نوع رسانه اي كه كاربران براي ارتباط استفاده مي كنند مهم نيست مي تواند ويدئو متن يا فيلم باشد، مهم موضوع تعريف شده توسط آن شبكه است.

مانند دوست يابي، تجارت، كاريابي، نگهداري حيوانات، لينكدين و كلاسميت از بهترين اين شبكه ها هستند.

5-شبکه های اجتماعی مخاطب محور

مثلاً فضاهای دیجیتالی كه براي كودكان به وجود آمده و يا شبكه هايي كه مختص بانوان است يا شبكه های اجتماعی كه در آن فقط عكس و فيلم از حيوانات مي بينيم.

6- شبکه های اجتماعی خدماتي

مانند فروشگاه آنلاين، شارژ آنلاين، تماس هاي آنلاين تصويري شبكه هاي Skype و Zoom را مي توان مثال زد، هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطه‌ای با واسطه و نه رو در رو است، اما بسیاری از پژوهشگران اینترنت تمایل دارند از اصطلاح «اجتماع» برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام و فیسبوک در بین مردم جهان محبوبیت بالایی کسب کرده‌اند، این شبکه‌های اجتماعی در عین حال که فضایی برای یافتن دوستان جدید یا قدیمی هستند، جایی برای تبادل نظر هستند که در آن‌ها افراد عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک و بحث می‌گذارند.

اهمیت و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مجازی و یا همان دیجیتال، در آینده بیش از این اهمیت پیدا می‌کند، زیرا در دنیای حقیقی هیچ‌گاه افراد علاقه‌مند، موضوعات مورد علاقه خود را به این گستردگی نمی‌یافتند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا