شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing یا بازاریابی آنلاین که شاخه ای اصلی از دیجیتال مارکتینگ می باشد و هدف آن استفاده از فضاهای مجازی اجتماعی و وب سایت ها برای تبلیغ و ترویج یک محصول یا خدمات است.

این روزها با حضور روز افزون مردم در شبکه های اجتماعی مجازی، تبلیغ و هزینه کردن برای این تبلیغ در این شبکه ها عاقلانه به نظر می رسد و براساس آمار، تبلیغات برای کسب و کارها مؤثر است، همچنین باعث گسترش و پیشرفت شرکت یا کمپانی هایی که از این روش استفاده می کنند می شود.

برای بازاریابی شبکه های اجتماعی در ابتدا حتماً باید مشخص شود که قصد آن کمپانی یا شرکت از بازاریابی آنلاین چیست؟ این را مد نظر قرار دهیم، این روش بازاریابی در مقیاس با شکل های دیگر بازاریابی اکثراً رایگان می باشد و یا هزینه کمتر دارد، زیرا اکثر پلتفرم های شبکه های مجازی رایگان بوده و ایجاد صفحه مشخص و کاری نیز دربرگیرنده هزینه نمی شود و می توان با کمی حوصله و تبحر در زمینه تولید محتوی با به اشتراک گذاری محتوی های مربوط مخاطبین را به کمپین خود جذب کنیم.

این روش بازاریابی زمان گیر است، همان طور که گفتم باید حوصله داشته باشیم، زیرا اعتماد یک روزه بدست نمی آید و جذب این اعتماد زمان ما را می گیرد، در شبکه های اجتماعی تبلیغی که به صورت مستقیم باشد، جواب گو نیست اگر به طور مستقیم به مخاطب بگویی بیا این محصول را از من بخر حتی اگر خیلی برای تبلیغات هزینه کرده باشید اثر معکوس می گذارد، باید به صورت یک فرد و یا یک عضو از همان شبکه های اجتماعی مجازی باشد و به صورت تعامل با سایر افراد محصولات خود را معرفی کنیم، به نظر می رسد حتی کمپانی های بزرگ هم از این قاعده مستثنی نیستند.

برای عضویت در شبکه های اجتماعی چه کنیم؟

اول اهداف کمپانی خود را تعیین می کنیم و بعد یکی از پلتفرم های مورد نظر خود را انتخاب کنیم که در آن عضو هستیم و برای شرکت خود یک حساب کاربری بسازیم.
هدف خود را مشخص کنیم، چرا در شبکه ای حضور داریم؟ و از تبلیغات در آن می خواهیم به کجا برسیم؟ حتماً رقبا را هم همیشه چک کنیم و براساس اهداف برند خود و نیاز به چیزی که می خواهیم، صفحه خود را طراحی و اجرا کنیم.

مشتریان حتماً باید متوجه شوند که قصد ما از حضور در آن شبکه اجتماعی که انتخاب کرده ایم، این است که برند خود را عرضه کنیم، پس پست های ما باید هدفمند باشند، یعنی در راستای کالا یا خدمات ما باشند، برای مشتریان هدف خود محتوایی تولید کنیم، البته نه برای همه ی افراد حاضر در آن شبکه، این کار عملاً ممکن نیست و باعث می شود که مخاطبان هدف دنبال کردن ما را رها کرده و به سراغ رقبا بروند.

حتماً باید محتوا هایی که درست می کنیم چرخه ای باشد، اما ساده سخن گفتن با مشتریان رمز موفقیت هر برند است، یکی از نکات مثبتی که بعضی از شبکه های اجتماعی دارا هستند، آنالیز کردن پست و بازخورد افراد از آن پست ها را به ما نشان می دهند. (این بیشتر در صفحه های بیزنسی اینستاگرام نیز به چشم می خورد)

بازاریابی در شبکه های اجتماعی را نمی توان در یک الگوی ثابت قرار داد و چون سیاست شبکه های اجتماعی هم چنان در حال تغییر است و ما باید کسب و کار خود را آماده این تغییرات کنیم و سریع استراتژی های جدید برای خود تعریف کنیم و همیشه در حال بهینه سازی محتوای خود باشیم.

نکته مهم در مورد بازاریابی فضای مجازی

باید بدانیم در کشور ما به دنبال این که شبکه های اجتماعی می توانند امروز باشند اما فردا نه، مانند تلگرام  که فیلتر شد و دسترسی به آن سخت است، هیچ گاه بر روی یک پلتفرم متمرکز نشویم، بلکه برای بازاریابی فضای مجازی حتماً از چند شبکه اجتماعی استفاده کنیم.

باید دانست که تنها نباید بر روی فروش تمرکز کرد و ابتدا به ایجاد اعتبار نزد مخاطبین بپردازیم، اهداف اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی شامل ایجاد پایگاه مشتریان در کسب و کار و ایجاد شهرت در کار و کسب اعتبار آن شغل می باشد.

چه خطراتی در کمین است؟

یکی از معضلاتی که شرکت ها و کمپانی ها و فروشگاه های فضای مجازی محصولات خود را به صورت شخصی در صفحات خود می فروشند و آن را تبلیغ می کنند، این است که هر کسی می تواند بیاید و نظر را بیان کند چه نظر خوبی باشد چه نظر بد، بعضی از رقبا (تعداد اندک) برای تخریب از کامنت های بد و مخرب استفاده می کنند، البته چه حرف آن ها درست و چه غلط، می تواند یک موج منفی در ذهن مخاطبین دیگر و مشتریان ایجاد کند.

بازاریابی آنلاین در اینستاگرام چگونه است؟

اینستاگرام بیزینس

آماری که خود اینستاگرام منتشر کرده نشان می دهد 60% از افراد از طریق این فضای مجازی اجتماعی با یک محصول جدید تبلیغ شده آشنا شدند و 75% از این 60% تحت تأثیر قرار گرفته و خرید را صورت داده اند، بنابر نظرات این موفقیت های اینستاگرام به خاطر این است که تصاویر و فیلم ها در اینستاگرام حرف اول را می زنند و باعث شده مخاطبان با دیدن محتوی هایی از این دست به خوبی با آن کسب و کار آشنا شده و جذابیت تبلیغات بصری آن ها را به خرید نزدیک می کند.

 برطبق همین آمارهایی که منتشر شدن و براساس تحقیقات شرکت های کوچک و بزرگ، دریافته اند که از این فضا استفاده های بیشتری ببرند، آن ها از این فضا برای افزایش ترافیک سایت، بهبود شیوه برندسازی، ارتباط آسان با مشتریان معرفی خدمات خود و کسب مشتریان جدید برای شرکت شان استفاده می کنند، آن ها به غیر از تبلیغات میدانی بیشترین تمرکز خود را برای تبلیغات بر روی شبکه های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام گذاشته اند.

اینستاگرام برنامه ای را در صفحه های بیزنسی خود تعبیه کرده است که براساس آن مخاطبان می توانند گزارشات آماری اتفاقات صفحه ی خود را بررسی کنند و این می تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای تولید محتوی حتماً از عکس های حرفه ای و با کیفیت بالا استفاده کنیم و اصلاً دور و بر عکس های بی کیفیت نرویم، بدانیم تاثیر یک تصویر از هزار کلمه بیشتر است، براساس تحقیقات ثابت شده که تصاویر نقش مهمی در خرید مشتریان بازی می کنند.

از کپشن غافل نشویم برای نوشتن کپشن از نوشته های کوتاه و مختصر بهره ببریم، در یک جمله کار با اینستاگرام را به صورت حرفه ای یاد بگیریم تا بتوانیم از این راه در کسب و کار خود به اهداف خود برسیم.

یکی از روش هایی که می شود در اینستاگرام بیشتر پیشرفت کرد، استفاده از یک نوع بازاریابی شبکه های اجتماعی، به نام بلاگرها و اینفلوئر ها است. (در مقاله اینفلوئنر و بلاگر مفصل در مورد روش کار آن ها صحبت کردیم)

برای بازاریابی در فضای مجازی ابتدا مخاطب هدف خود را تعیین کنیم، دقیقاً مشخص کنیم از بازاریابی در اینستاگرام چه می خواهیم و هدف خود را مشخص کنیم.

اهداف باید مشخص، بابل لمس، واقع گرایانه، قابل بررسی و دارای زمان بندی باشند.حتماً میزان رشد مخاطبین و تعداد لایک ها را بررسی کنیم و برای ارسال پست های خود یک برنامه زمانی مشخص در نظر بگیریم، از طریق بخش insights در اینستاگرام زمان آنلاین بودن مخاطبان خود را بر اساس ساعت و روز بررسی کنیم.

به بیو نویسی اهمیت دهیم و  از لوکیشن، هشتک های مربوط به کسب و کار حتماً استفاده کنیم.برای تصویر پروفایل دقت زیادی بخرج دهیم و به آن بها دهیم، کمپانی ها در کسب و کارها بهتر است از نماد و یا لوگو شرکت خود استفاده کنند.

در قسمتی از بیونویسی اینستاگرام از ما لینک وب سایت می خواهد حتماً یک لینک قابل لمس در آن جا قرار دهیم و سعی کنیم یوزرنیمی که برای کسب و کار خود در اینستاگرام انتخاب می کنیم با تمام شبکه های اجتماعی دیگر که عضو هستیم، شکل مشابهی داشته باشد تا پیدا کردن ما در فضاهای دیگر هم راحت تر بدست بیاید.

اگر در پروفایل تجاری اینستاگرام مشغول فعالیت هستیم،حتماً گزینه Contact information را فعال نگه داریم که از طریق آن مخاطبین راحت به ایمیل، آدرس و تلفن ما دسترسی داشته باشند و ارتباط با ما آسان شود.

دسته بندای که پروفایل بیزنسی در اختیار ما قرار می دهد را فعال کنیم و رسته کاری خود را مشخص کنیم. آخرین و بهترین پیشنهاد استوری اینستاگرام است از آن غافل نشویم که بسیار در بین مخاطبان محبوب است، براساس آمارها مخاطبین با دیدن محصولات در استوری جذب می شوند و بیش از 50 درصد به خرید ختم می شود.

چطور در تلگرام بازاریابی کنیم؟

بازاریابی تلگرام

پلتفرم دیگری که با وجود فیلترینگ در ایران، این روزها هم چنان بسیار قابل استفاده است و بخاطر کیفیت طراحی این شبکه اجتماعی مجازی طرفداران بسیار دارد تلگرام است.

روزی بود که کانال های تلگرام پر مخاطب سود خالص روزی 30 میلیون و بعضاً بیشتر از آن را هم تجربه می کردند، اما با فیلتر شدن تلگرام این آمار به شدت پایین آمد و بخاطر آبشن های ساخت گروه و جذابیت های رهبری که با فرستادن عکس و فیلم، گیف، استیکر در کانال و گروه تلگرام ایجاد می شده با وجود فیلترینگ مکان خوبی برای کسب و کار است و برای بازاریابان آنلاین پلتفرم مناسبی است که کار خود را آن جا پایه ریزی کنند و گسترش دهند.

یکی از خصوصیات مثبت تلگرام ایجاد گروه یا کانال با کلی مخاطب است که فقط مدیر و آدمین ها می توانند در آن پیام بفرستند و به گونه ای شبیه به مغازه های مجازی است.

در هر کانال می شود چند آدمین فعالیت کنند و خصوصیات دیگری که کانال را جذاب می کند ویو آن است که مشخص می کند چند نفر پست ما را دیده اند و از بازخوردهای آن مطلع می شویم.

برای جذب مخاطب بیشتر در تلگرام می توانیم در صفحه های پرمخاطب تبلیغ کنیم، این کار بیشتر از روش طراحی بند برای صفحه ی ما شروع می شود یعنی بندی را با مضمون تبلیغاتی طراحی می کنیم و اسم کانال و آیدی کانال یا لینک آن و آیدی آدمین پاسخ گو در آن بند قرار می دهیم، به محتوای بند دقت کنیم، در نظر داشته باشیم که عکس و نوشته های بنر با هم هماهنگ باشند، می توانیم از لینک های صفحات مجازی دیگر که در آن کسب و کار داریم، نیز استفاده کنیم.

بند ما آماده است می توانیم آن را در صفحات پر مخاطب منتشر کنیم تا آن ها با کسب و کار ما آشنا شوند و اگر برای شان جذاب بود وارد گروه یا کانال ما شوند و در نهایت مشتری ما گردند.

باز هم می گوییم بهتر است از کانال های تلگرامی مرتبط با کسب و کار کانال خود برای تبلیغ استفاده کنیم،از لینک کانال تلگرام خود می توانیم برای تبلیغ در شبکه های مجازی دیگری که در آن حضور داریم، استفاده کنیم تا مخاطبان خود را به کانال تلگرام خود راهنمایی کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. I have to express some thanks to you just for rescuing me from this particular incident. As a result of checking through the the web and coming across suggestions which were not productive, I assumed my life was gone. Existing without the presence of strategies to the issues you’ve sorted out by way of your main guideline is a serious case, as well as the kind which may have adversely affected my entire career if I hadn’t encountered the website. Your own personal skills and kindness in dealing with the whole thing was important. I’m not sure what I would’ve done if I hadn’t discovered such a step like this. I can at this time relish my future. Thank you very much for this high quality and sensible guide. I will not hesitate to suggest the blog to anybody who wants and needs care about this matter.

  2. Thank you for sharing excellent informations. Your site is so cool. I’m impressed by the details that you¦ve on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and simply couldn’t come across. What an ideal web site.

  3. This is the right blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!

  4. Howdy very nice website!! Guy .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds additionally…I am satisfied to find numerous helpful information right here in the publish, we’d like work out extra strategies in this regard, thank you for sharing.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا