تحلیل رفتار متقابل (TA)

من والد چیست؟ – معرفی والد حمایتگر و والد سرزنشگر

تعریف من والد چیست؟ در این مقاله به تعریف من والد می پردازیم.

همان طور که در درس گذشته  از دوره تحلیل رفتار متقابل گفتیم تحلیل ساختار شخصیت به معنای بررسی ساختار حالت های شخصیت و رفتارهای انسان است؛ مطرح کردیم که تحلیل رفتار متقابل چیست ؟  و این که به سه حالت بروز می کند. « کودک » ؛ «والد » و « بالغ » حالت کودک را در درس بعد به طور مفصل باهم بررسی می کنیم. حال با هم به سراغ اولین حالت یا وضعیت یعنی  « والد »  می رویم.

تعریف من والد چیست؟

« والد » شامل بسیاری از رویداد های بیرونی است که در ۵ تا ۷ سال اول زندگی در مغز کودک ضبط می شوند. بیشتر این محفوظات محصول اطلاعات کودک از پدر و مادر یا جانشینان آن ها است. تمتم مطالب و رفتارهایی که کودک از والدین خود حس می کند؛ می شنود یا می بیند؛ در بخش « والد » ضبط می شود؛ هم چنین پند ها؛ دستور ها؛ سخت گیری ها و رفتار های حمایت کننده؛ ساختار بخش والد را تشکیل می دهند.

برای درک بهتر حالت «والد» ؛  مثال هایی را عنوان می نماییم:

۱. هیچ وقت به افراد غریبه اعتماد نکن.

۲. تو باید به اندازه کافی غذا بخوری.

۳. فوری تلویزیون را خاموش کن و تکالیف مدرسه ات را انجام بده.

اریک برن کیست؟ + زندگینامه بنیان گذار تحلیل رفتار متقابل (TA) + pdf

نکته مهم این است که تمام رفتار ها و گفتار های بین والدین و سایر بزرگان ؛ صرف نظر از خوبی یا بدی آن ها؛ از نظر کودک حقیقت کامل فرض می شود و در مغز او ضبط می شود و در تمام طول زندگی همیشه آماده بازنواختن هستند. بیشتر اطلاعات « والد» در زندگی آینده کودک جنبه بازدارنده یا هدایت کننده دارد.

 به نظر شما آیا تنها والدین در شکل گیری حالت شخصیتی « والد » نقش دارند ؟!

خیر؛ اینگونه نیست؛ عوامل دیگری غیر از والدین نیز در شکل گیری حالت شخصیتی  « والد » تاثیر دارند که محیط پیرامون و تلویزیون از مهم ترین آن ها هستند. بدیهی است که تایید پدر و مادر بر آن ها اثر مضاعف خواهد داشت.

از ابتدایی ترین مسائلی که والدین به کودکان خود می آموزند؛ چگونگی درک و برخورد آن ها با دنیای اطراف است. در نتیجه  « والد » انباشته از باورها؛ قضاوت ها؛ ارزش ها و ویژگی هایی است که در دو گروه کلی  « والد حمایت گر »  و  « والد انتقاد گر » قرار می گیرند.

 

 

انواع تقسیم بندی من والد

من والد - رفتار والدین

در حالی که  « والد حمایت گر » خصوصیت هایی مانند مراقبت؛ نگرانی؛ بخشندگی؛ اطمینان بخشی و آسان گیری همراه با صمیمیت دارد؛  « والد انتقاد گر » قدرتمند ؛ نظارت گر همراه با سخت گیری؛ منضبط؛ تنبیه کننده؛ پافشاری کننده و خود رای است. علاوه بر این ها عملکرد « والد »  می تواند هم درونی و هم بیرونی باشد.

« والد فعال » خود را به صورت صریح و آشکار نمایان می سازد و این مساله را هنگامی که فردی در برخورد با دیگری به طور کامل مانند والدین خود عمل می کند ؛ می توان مشاهده کرد. « والد تاثیر گذار » نیز حضور خود را به کمک شیوه ها ی درونی و با فرستادن پیام هایی به « بالغ » و « کودک » خود فرد  و تحت تاثیر قرار دادن آن ها ؛ ابراز می کند. زمانی که فرد نوار اطلاعاتی ضبط شده مربوط به والدین خود را مرور می کند؛ بر طبق  « والد» خود عمل می کند که ممکن است به هر یک از دو صورت «والد حمایت گر » یا « والد انتقادگر » باشد.

« والد حمایت گر » نصیحت یا پند دهنده؛ راهنمایی و حمایت کننده ؛ مشوق و پرورش دهنده و  « والد انتقاد گر» انتقاد کننده؛ مچ گیر؛ ایراد گیر؛ سرزنش گر و تحقیر کننده است.

« والد » می تواند در رفتار و گفتار خود مثبت یا منفی باشد. به عبارت دیگر « والد حمایت گر» و « والد انتقاد گر» هر یک به دو بخش مثبت و منفی تقسیم می شوند.

آیا می دانید مثبت یا منفی بودن « والد » به چه معناست؟!

به نظر شما مثبت یا منفی بودن « والد » چه نقش و تاثیری بر ساختار شخصیتی ما دارد؟!

 

عملکرد «والد» در ارتباط با خود یا دیگران به دو صورت مثبت یا منفی طبقه بندی شده است. عملکرد  « والد » مثبت؛ شامل دستورها و پیام هایی هستند که برای کمک و ارتقا رشد جسمی ـ روانی فرد ارسال می شود.

عملکرد « والد » منفی؛ شامل دستورها و پیام هایی است که مانع فعالیت های  « کودک » است و نشانی از کمک به رشد جسمی ـ روانی فرد در آن ها وجود ندارد و حکم یا دستوری  « مسدود کننده » از طرف والدین یا جانشین آن ها است.

حتی هنگامی که این پیام ها از بخش « والد حمایت گر » ارسال می شوند؛ مانع رشد توانایی ی شخص خواهد شد. به این ترتیب تعریف بخش های مثبت و منفی « والد » به این صورت خواهد بود:

« والد حمایت گر مثبت » :

پیام ها و دستور هایی است که به منظور رشد جسمی؛ روانی؛ ذهنی و اجتماعی کودک؛ به صورت تحکم پرورش دهنده ابراز می شوند.

برای روشن شدن و درک عمیق تر مفهوم حالت « والد حمایت گر مثبت » به مثال های زیر توجه کنیم :

۱. وقتی پایت را جلوی بزرگ ترها دراز نمیکنی ؛ به خودت و آن ها احترام می گذاری.

۲. قبل از آن که حرف بزنی ؛ در مورد آن خوب فکر کن.

« والد حمایت گر منفی » :

من والد و نحوه برخورد آن

پیام ها و دستور هایی است که فقط حالت حکم های مسدود کننده از طرف والدین یا جانشین آن ها باشد و به صورت حمایت افراطی به کودک منتقل می شود. به مثال زیر توجه کنیم:

۱. هر بار خواستی بند کفش هایت را ببندی به من بگو تا برایت ببندم.

۲. والدین تمام خواسته های فرزند خود را برآورده می کند.

« والد انتقاد گر مثبت » ( والد کنترل گر)  :

پیام ها و دستور هایی که برای رشد جسمی ؛ روانی ؛ ذهنی و اجتماعی کودک به صورت تحکم آمرانه ابراز شوند.

برای درک بهتر این حالت به مثال های زیر توجه کنیم:

۱.اگر داروهایت را نخوری به زور به تو می خورانم.

۲. چرا اینقدر بد و کثیف غذا می خوری؟!

 « والد انتقاد گر منفی » ( والد کنترل گر) :

پیام ها و دستورهایی که فقط به صورت حکم های مسدود کننده از طرف والدین یا جانشینان آن ها؛ با حالت تحقیر آمیز به کودک ابراز می شوند.

مثال هایی از این حالت:

۱. همیشه آدم بی دقتی هستی.

۲. تو لیاقت داشتن یک زندگی خوب را نداری.

به مثال هایی از بخش های مثبت و منفی  « والد حمایت گر » و « والد انتقادگر» در پاسخ به حالت شخصیتی « کودک » توجه کنیم:

-پیام « کودک » : به من کمک کن؛ این مساله را حل کنم.

-پاسخ « والد حمایت گر مثبت » : اول خودت سعی کن؛ اگر نتوانستی من کمکت می کنم.

-پاسخ « والد حمایت گر منفی » : تو خسته شدی؛ بگذار من برایت مساله را حل کنم.

-پاسخ « والد انتقادگر مثبت » : اگر درس هایت را با دقت می خواندی؛ چنین چیزی از من نمی خواستی .

-پاسخ « والد انتقاد گر منفی » : از بی سوادی توست که مساله به این راحتی را نمی توانی حل کنی .

بنابراین دومین حالت از ساختار شخصیت یعنی « والد » را بررسی کردیم.

تمرین : 

چند نمونه از رفتار های والد خودتان را نام ببرید. شما بیشتر در کدام وضعیت والد هستید. والد سرزنشگر یا حمایتگر ؟ 

حال با هم به سراغ دومین و سومین حالت از ساختار شخصیت می رویم.

در این مقاله به تعریف من والد پرداختیم و موارد مهمی را در این زمینه مطرح نمودیم.

3.5/5 - (2 امتیاز)
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. Hi! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share. Cheers!

  2. Great V I should definitely pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

  3. I am really loving the theme/design of your website. Do you ever run into any browser compatibility problems? A few of my blog audience have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any solutions to help fix this issue?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا