تحلیل رفتار متقابل (TA)

تعریف من کودک در ساختار تحلیل رفتار متقابل (child state)

من کودک چیست؟ در این مقاله به تعریف من کودک می پردازیم.

مفهوم حالت کودک – من کودک

«هسته درون »

در درس قبل به تعریف ساختار کلی شخصیت در دوره تحلیل رفتار متقابل پرداختیم و در این درس ساختار شخصیتی کودک را بررسی می کنیم. هنگامی که نوزادی به دنیا می آید و هنوز تحت تاثیر شرایط محیطی قرار نگرفته است؛ تنها ماهیت و محتوایی که همراه خود به این دنیا می آورد؛ نیرو و انرژی هسته درون است؛ نیروهای هسته درون تمام انگیزه های آزاد بودن؛ خلاقیت؛ علاقه به کسب تجربه؛ بصیرت؛ شهود؛ صمیمیت؛ عشق و کنجکاوی را در بردارد.

هسته درون؛ عمیق ترین  سطح روحی و روانی هر فرد را در بر میگیرد و وحدت بخش شخصیت هر فرد است  و منبع انرژی روانی او به شمار می رود. گاهی از هسته درون با واژگانی مانند غریزه؛ ناخودآگاه؛ ذات؛ فطرت یا نهاد یاد می شود؛ اما آن چه در تمام این واژه ها مشترک به نظر می رسد؛ وجود ساختاری بکر از موجودیت ابتدایی و تحت نفوذ نیامده انسان است و تا زمانی که تربیت صورت نگرفته باشد ؛ بکر بودن خود را حفظ می کنند. این بخش از وجود آدمی انرژی سایر بخش ها را نیز تامین می کند و منبع اصلی نیروهای هیجانی  «کودک » است؛ هم چنین به نوعی نیروی روانی و غرایز را تشکیل می دهد که این انرژی ساکن نبوده و به صورت پویا در جریان است.

کودک درون چیست ساختار کودک در تحلیل رفتار متقابل من کودک چیست

یکی از مهم ترین عملکرد هسته درون کسب لذت و اجتناب از درد است. عملکرد دیگر آن حفظ و نگهداری ارگانیسم در حالتی است که تنشی به انسان وارد نشود.

تجربه های من کودک در زمینه غلبه بر ناکامی ها ی اولیه موجب شروع یادگیری ها و رشد او می شود؛ بنابراین هر فرد پس از تولد؛ حاصل تاثیر دو گانه انرژی و نیروهای داخلی هسته درون و عوامل آموزش دهنده محیط بیرونی خود است. این جریان دو طرفه در نهایت منجر به شکل گیری ساختار شخصیت فرد می شود.

ساختار کودک در شخصیت من کودک من انواع کودک درون معرفی کودک درون

 

همان طور که می بینیم؛ نزدیک ترین بخش به ساختار شخصیت مرتبط به هسته درون ؛ بخش  « من کودک » است؛ به صورتی که « کودک طبیعی » با هسته درونی هم پوشانی دارد و انرژی روانی از طریق آن به سایر بخش ها راه می یابد.

نظریه تحلیل رفتار  به شناخت راه های جریان یافتن انرژی روانی و متعادل ساختن آن در ساختار شخصیت کمک می کند.به این طریق شخص در می یابد که چگونه مسیر حرکت انرژی روانی از هسته درون به طرف ساختار شخصیت را باز نگه دارد و فردی پرتوان ؛ خودانگیخته و پویا باشد.

من کودک در ابتدای تولد یعنی هنگامی که فقط هسته درون وجود دارد ؛ فاقد هرگونه قدرت ارزشیابی و تفکر است. او در ماه های اول تولد ؛ فقط احساس را با خود به همراه دارد؛ اما در حدود ۱۰ ماهگی « بالغ » به تدریج شروع به رشد می کند و تا حدود ۵ سالگی  « والد » در او تشکیل می شود. به این ترتیب نوزادی که در ابتدا فقط شامل احساسات بوده است؛ به تدریج و در اثر آزمون ؛خطا و تجربه ؛ افکار خود شکل می دهد و ارزش ها را از والدین و محیط اجتماعی کسب می کند.

چنان چه در رفتار متقابل بتوان توانایی های هسته درونی شخصیت را شناسایی و بر اساس آن رابطه ایجاد کرد و نه بر پایه رفتار اکتسابی؛ یک رابطه صمیمانه و عمیق برقرار خواهد شد. البته این روند در صورتی اتفاق خواهد افتاد که مجرای انتقال انرژی به علت وجود مشکل تربیتی مسدود نشده باشد.

افرادی که مسیر حرکت انرژی روانی  آن ها باز است و انرژی آزادانه درآن جریان دارد؛ خود را پرتوان ؛ با انگیزه ؛ با نشاط و پویا می  یابند و اشخاصی که مسیر حرکت انرژی آنان مسدود شده است؛ احساس ناتوانی؛ بی انگیزگی؛ خمودگی و ایستایی می کنند.

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که بخش « من کودک » درون ما و «احساسات » در هم آمیخته اند.

وقتی شخصی در چنگ احساسات گرفتار می شود؛ ما آن را حالت غلبه کردن کودک بر شخص می دانیم. بدیهی است که عکس این حالت نیز وجود دارد. زمانی که به موفقیتی دست می یابیم؛ احساسات خوشایند موجود در کودک مثل نیروی خلاقیت ؛ حس کنجکاوی ؛ شوق جست و جو و فهمیدن در ما زنده می شود.

بطور خلاصه در این مقاله به من کودک پرداختیم و موارد مهمی همچون هسته درون را مورد بررسی قرار دادیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. Someone essentially assist to make seriously posts I might state. That is the very first time I frequented your web page and thus far? I amazed with the analysis you made to create this actual put up extraordinary. Wonderful process!

  2. Hi, just required you to know I he added your site to my Google bookmarks due to your layout. But seriously, I believe your internet site has 1 in the freshest theme I??ve came across. It extremely helps make reading your blog significantly easier.

  3. Good day! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My site discusses a lot of the same subjects as yours and I think we could greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Terrific blog by the way!

  4. Nice post. I learn one thing more difficult on totally different blogs everyday. It is going to always be stimulating to learn content from different writers and follow a little one thing from their store. I’d want to make use of some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll offer you a hyperlink on your web blog. Thanks for sharing.

  5. Its such as you learn my thoughts! You seem to know so much about this, like you wrote the e book in it or something. I feel that you simply could do with some to pressure the message home a little bit, but other than that, this is excellent blog. A great read. I’ll certainly be back.

  6. Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا