موفقیت

نکات طلایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

مصاحبه دکتری، یکی از مصاحبه هایی است که در سطح بسیار بالا و حرفه‌ای برگزار می‌شود، به همین دلیل برگزار کنندگان جلسه از شخصی که برای شرکت در مصاحبه دکتری از او دعوت می شود توقع دارد با توجه به سطح علمی و تجربه ای که در طول سالیان متمادی به دست آورده، با اصول و ضوابط یک مصاحبه حرفه ای آشنا بوده و خود را ملزم به رعایت آن ها بداند.
فردی که قصد حضور در یک مصاحبه دکتری را دارد، طبیعتاً تفاوت هایی اساسی با شخصی دارد که می‌خواهد بدون هیچ تجربه قبلی و سابقه درخشانی در یک مصاحبه شغلی شرکت نماید، به هر حال این افراد برای شرکت در مصاحبه دکتری، موظف به رعایت نکات بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.

20 نکته طلایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

در ادامه به بررسی نکات طلایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری می پردازیم. 

1. تاخیر نکنیم

هر شخصی موظف است برای نشان دادن نظم و مسئولیت پذیری خود و همچنین احترام به دیگران در هر جلسه یا مصاحبه‌ای که از او دعوت می شود، حضوری به موقع داشته باشد، در صورت تاخیر در ورود، در نظر دیگران ذهنیتی منفی نسبت به خودمان به وجود خواهیم آورد.

 2. کاملاً مرتب و آراسته باشیم

 یکی از مهم ترین مسائلی که در اولین برخورد با ما، مورد توجه مصاحبه کنندگان قرار می گیرد، پوشش مناسب و ظاهر آراسته ما است. به عنوان یک فرد حرفه ای، این موضوع را جدی گرفته و تا آن جا که می‌توانیم با پوششی حرفه ای، مناسب و ظاهری برازنده در جلسه حضور پیدا کنیم.

3. عجله نکنیم

 هرگز برای اظهار نظر، پاسخ به سوالات و یا توضیح یک مسئله، عجله نکنیم، بلکه با دقت و حوصله و تمرکز کامل به سخنان مصاحبه کنندگان گوش فرا دهیم و اجازه دهیم به طور کامل سوال خود را مطرح کنند. در این صورت هم متانت و ادب خود را نشان می دهیم و هم می‌توانیم در زمانی کوتاه، پاسخی را که در ذهن داریم مرتب و تکمیل نماییم، در نتیجه پاسخی کامل و قابل قبول ارائه دهیم.

4. صداقت داشته باشیم

در همه حال سعی کنیم از مدار صداقت و راستگویی خارج نشویم، اگر دیر به جلسه رسیدیم، دلیل واقعی آن را بیان کنیم و یا اگر پاسخ سوالی را نمی دانیم، صادقانه این موضوع را بیان کنیم، حتی در تنظیم رزومه و معرفی سوابق تحصیلی و حرفه ای خود، همواره جانب صداقت را داشته باشیم. هر پاسخ و دلیل غیر واقعی از سوی ما، به راحتی توسط مصاحبه کنندگان حرفه ای تشخیص داده شده و موفقیت ما در مصاحبه را با تردیدهای اساسی مواجه خواهد ساخت.

5. مشتاق و شادمان باشیم

با رفتار خود نشان دهیم از حضور در جلسه مصاحبه، کامل خرسند هستیم و با اشتیاق فراوان مایلیم به تمامی سوالات آن ها پاسخ دهیم، نقطه لبخند و رضایت قلبی را در طول برگزاری جلسه فراموش نکنیم.

6. پیچیده و گنگ سخن نگوییم

 کلید موفقیت در سادگی است، پس بی دلیل سعی نکنیم از اصطلاحات و عبارات پیچیده و غیر قابل فهم استفاده کنیم. ما فقط مجاز هستیم در پاسخ به سوالات تخصصی و علمی که از سوی مصاحبه گران مطرح می‌شود، از عبارات علمی و تخصصی استفاده نماییم. برای ایجاد توازن لازم در وزن سخنرانی خود، باید در سایر قسمت های آن از جملات و عبارات ساده و عامه فهم استفاده کنیم.

7. مهارت های خود را آشکارسازیم

 سعی کنیم در طول مصاحبه و در فرصت‌های مناسب معادلاتی غیر از رشته تحصیلی و تخصص خود را به مصاحبه کنندگان معرفی نماییم، مهارت هایی همچون تسلط به زبان های خارجی، مهارت هایی در حوزه رایانه و توانمندی های ورزشی بسیار حائز اهمیت بوده و به توانایی ها و قابلیت های ما حالتی چند وجهی داده و در نظر مصاحبه کنندگان از ما فردی قدرتمند و توانا خواهد ساخت.

8. از فن بیان زبان بدن کمک  بگیریم

قطعا با بهره‌گیری از هنر فن بیان می توانیم به راحتی مصاحبه کنندگان را تحت تاثیر قابلیت‌های خود قرار دهیم. اگر از سابقه علمی و کاری درخشانی برخوردار باشیم، اما توان ارائه دانش و شرح سابق خود را نداشته باشیم، هیچ اتفاق مثبتی برای ما رخ نخواهد داد، با تکیه بر اصول زبان نیز می توانیم احساسات خود را راحت تر بروز داده و مهارت های ارتباطی خود را به رخ طرف مقابل خود بکشیم.

9. اضطراب را کنار بگذاریم

از فردی که برای مصاحبه دکتری دعوت به عمل آمده، توقع می رود از اعتماد به نفس کافی برخوردار بوده و بتواند استرس خود را مدیریت کند. بر روی راهکارهای کاهش استرس و هیجان تمرکز کرده و آن ها را در جلسه مصاحبه به کار ببندیم.

10. چند واژه و متن انگلیسی را به خاطر داشته باشیم

معمولا در مصاحبه دکتری از مصاحبه شونده خواسته می شود تا چند جمله ای در خصوص تخصص و پایان نامه خود به زبان انگلیسی بیان کند. این قسمت جدایی ناپذیر جلسات مصاحبه دکتری است، پس از قبل، خود را در این خصوص تجهیز کرده و آماده باشیم.

11. برای هر برخوردی آمادگی داشته باشیم

پذیرش هر رفتاری برای موفقیت در مصاحبه دکتری

جلسه مصاحبه کنندگان به صورت عمدی بخشی از دستاوردهای ما را زیر سوال می برد و یا رفتار غیر متعارف با ما خواهد داشت، این اقدام معمولاً عمدی بوده و برای سنجش ظرفیت علمی و اخلاقی ما مورد استفاده قرار می گیرد، پس باید رفتاری مناسب از خود نشان دهیم.

12. رزومه قوی تهیه کنیم

 یکی از راه های آشنایی مصاحبه کنندگان با تخصص، قابلیت‌ها و توانمندی‌های ما، مستندی است که ما در رزومه خود به آن اشاره می کنیم، پس سعی کنیم چکیده‌ای از تجربیات تدریس، تحقیقات و مقالات علمی که دست به تهیه آن ها زده‌ایم را در رزومه خود بگنجانیم.

13. از نظر درسی و علمی کاملا آماده باشیم

 سعی کنیم چند روز قبل از برگزاری جلسه سطح آمادگی علمی و درسی خود را ارتقا داده و در طول جلسه از آن استفاده نماییم.

14. توصیه نامه همراه داشته باشیم

 از اساتید و افراد مورد تایید در رشته و حرفه خود توصیه نام و تاییدی بگیریم و آن را به همراه رزومه به مصاحبه کنندگان ارائه دهیم. قطعاً از این قضیه ضرر نمی کنیم.

15. به پایان نامه خود مسلط باشیم

 پایان نامه کامل و جامعی را تنظیم نموده و با مطالعه چندین باره نسبت به اصلاح، ایراد احتمالی آن اقدام و به محتوای آن کاملاً مسلط شویم، در این صورت به راحتی می توانیم پاسخگوی زیرکانه ی مصاحبه کنندگان باشیم.

16. برای چاپ مقالات، مجلات معتبر را انتخاب کنیم

 هر چه نشریات و مقالاتی که ما آن ها را برای چاپ مقالات علمی خود انتخاب می نماییم، از اعتبار علمی بالاتری برخوردار باشند، برای ما نمره بالاتر را به ارمغان خواهند آورد.

17. اهل توجیه نباشیم

 اگر مصاحبه کننده در طول مصاحبه به مطالب و پاسخ های ما ایرادی منطقی وارد ساخت، بیهوده توجیه نکنیم و با کمال میل آن را پذیرفته و از مصاحبه کننده بابت تذکر حرفه‌ای و سنجیده ای که به ما داده، قدردانی نماییم.

18. برای شروع آماده باشیم

سخنرانیی که در ابتدای جلسه ارائه می‌دهیم، بسیار مهم و تاثیرگذار است. مصاحبه کنندگان، از روی همان جملات ابتدایی، ما را آنالیز کرده و به شناختی نسبی از ما دست پیدا می‌کنند، پس باید اهمیت آن را درک کرده و پیشاپیش خود را برای آن آماده کنیم.

19. در کنفرانس های معتبر، مقاله ارائه دهیم

 سعی کنیم در طول دوره فعالیت خود در سال های قبل از مصاحبه دکتری، در کنفرانس های معتبر مربوطه به رشته خود حضور فعال داشته و مقالاتی را ارائه نماییم. این فاکتور، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که توسط مصاحبه کنندگان، در رزومه ما مورد بررسی قرار می گیرد.

20. وحدت رویه داشته باشیم

 سعی کنیم تحقیقات و فعالیت های ما درباره موضوع خاصی باشد و در طول تحقیقات از روند مشخصی استفاده نماییم. اصطلاحاً شاخه به شاخه نپریم و مدام محتوای تحقیقات و فعالیت‌های خود را تغییر ندهیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا